Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door St00mboy
Vandaag om 18:34:14
Marklin 2019 door Fritsprt
Vandaag om 18:32:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:18
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Sven
Vandaag om 18:13:54
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Remunj
Vandaag om 17:52:46
Haperende locomotief (spoor G) door EddyK
Vandaag om 17:46:08
Westlandbaan door Edsko Hekman
Vandaag om 17:44:39
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Marc tramt
Vandaag om 17:34:47
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 17:21:46
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door erikkral
Vandaag om 17:16:38
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door peterha
Vandaag om 17:15:52
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door tijgernootje
Vandaag om 16:58:39
Wissel vastgelijmd na ballasten door Stuurman Wil
Vandaag om 16:56:55
Z21 programmeerspoor, gaat hoofdspoor uit bij locadres lezen? door MdBruin
Vandaag om 16:40:28
De opdracht voor de fotowedstrijd voor augustus/september: elektrische treinen door Bob R.
Vandaag om 16:00:57
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 15:54:24
Bröckenbahn door tijgernootje
Vandaag om 15:40:39
Oude Fleischmann meuk en curiosa door gdh
Vandaag om 15:27:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:56:34
NS modelbaan Hoekdam H0 door Floris
Vandaag om 14:46:01
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Coen Burki
Vandaag om 14:13:23
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door zuylen
Vandaag om 13:37:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald1974
Vandaag om 13:24:07
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Post49
Vandaag om 13:11:49
Station Rekerdam door NS264
Vandaag om 12:55:56
Engelse wissel aansluiten door Jaap de Rijke
Vandaag om 12:55:29
Instap 2-rail H0, digitaal door Dewey
Vandaag om 12:33:02
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 12:24:30
Roco z21 start + Halling tram door Remunj
Vandaag om 12:16:09
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Eegtrain
Vandaag om 12:15:47
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 3890 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3186
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:13:05 »
Ik vraag me af wat die dure nachttrein zo aantrekkelijk maakt (behalve dan voor de treinfanaten). Je zit er 14 uur in terwijl je vanuit Rotterdam in 110 minuten naar Wenen kunt vliegen voor €52 incl. retourvlucht.  ::)

Gr, Ben.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1901
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:46:14 »
Zijn die 110 minuten inclusief uren van te voren al op de luchthaven aanwezig moeten zijn en inclusief vervoer vanaf de luchthaven naar hartje centrum?
Niels

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10452
    • sleutelspoor
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:59:59 »
Je moet niet zeuren, daar houdt de vliegtuiglobby niet van. ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3186
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:04:04 »
Ik heb het over netto reistijd.

Reken 90 minuten inchecken bij die reistijd of voor mij part 120. En of ik naar hartje stad wil is nog maar de vraag, misschien ligt het hotel waar ik overnacht wel aan de rand van het centrum en dan zul je die reistijd ook bij die 14 uur moeten tellen.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18404
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:38:39 »
Maar een deel daarvan is slaaptijd die je anders thuis of in dat hotel had doorgebracht. En die overnachting is dan ook in de treinprijs inbegrepen wat je een hotelnacht scheelt.
Ken het vliegveld van Wenen trouwens alleen van overstappen.  ;D :-[
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3186
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:51:10 »
Ook waar. ;D

Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:56:45 »
Het gaat toch om de manier van reizen en niet zo zeer het verschil in de duur van de reis? Reizen is een belevenis. Ik heb te veel keren/uren in vliegtuigen gezeten zowel op continentaal als intercontinentale vluchten om dat als een mooie belevenis te ervaren (zelfs business class is een dump). Dus ga ik naar Parijs, London, Zuid Frankrijk en Kroatië met de auto. Als Brussel <-> Wenen een feit is ga ik gewoon naar Wenen met de trein, dat is een betere belevenis dan het internationale vliegveld van Wenen (is werkelijk een ramp), Brussel (ook Brussel Zuid) en Schiphol bij elkaar.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2019, 17:54:32 »
Ook waar. ;D

Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.
Verschil is dat je s'avonds in de trein stapt en s'morgens in Wenen uitgeslapen uitstapt en je de stad in kan.

Met het vliegtuig moet je of rete vroeg op om er s'morgens te zijn, of je vliegt s'avonds en kunt nog een nacht een hotel nemen...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2019, 18:11:24 »
Dit soort acties heeft alleen kans van slagen als er een beetje druk vanuit "Brussel" komt. Inderdaad wat heilige huisjes op spoorgebied opruimen. Het is toch van de zotte dat een in Duitsland beproefd spoorvoertuig in al die andere landjes nogmaals dezelfde testjes moet afleggen. Dan al die beveiligingen harmoniseren, deze zijn nu alleen maar voor bescherming van de eigen markt.
Als dat kan is een snelle verbinding Stockholm-Parijs of Utrecht-Wenen zeer wel mogelijk en zeker binnen die ergens genoemde 14 uur. Maar dan moet vooral de wil er zijn om de Schiphollen in €uropa wat te knijpen en ze voor intercontinentaal te gebruiken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:04:56 »
Het is toch van de zotte dat een in Duitsland beproefd spoorvoertuig in al die andere landjes nogmaals dezelfde testjes moet afleggen.
Dat is dus al reeds niet zo, wat beproefd is is beproefd, alleen de nationale afwijkingen dienen beproefd en gecertificeerd te worden.

Dat harmoniseren van de beveiligingssystemen is ook iets wat loopt maar gewoon ettelijke tientallen jaren in beslag neemt, iets met ERMTS  ;)

Verder heeft dat niets met reistijd te maken, dat moet je veel meer zoeken in de drukte van bereden sporen en wat er mogelijk is aan paden.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 19:06:50 door Thom »

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:09:17 »
Ik heb 6 maanden in Wenen gewerkt en het vliegveld van wenen(Schwechat) valt best mee, soms moet je wel lange gangen door. Maar dat is op Schiphol niet anders. Verder ben je snel(16 minuten) met de CAT-trein in het centrum(Wien mitte), alwaar je de metro, bus en tram kan pakken.
Maar als deze nachttrein gaat rijden en voor de genoemde prijzen ga ik ook met de trein vanaf Amsterdam naar Wenen. Leuk voor een weekje of lang weekend.

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5507
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:38:38 »
Ik vraag me af wat die dure nachttrein zo aantrekkelijk maakt (behalve dan voor de treinfanaten). Je zit er 14 uur in terwijl je vanuit Rotterdam in 110 minuten naar Wenen kunt vliegen voor €52 incl. retourvlucht.  ::)

Gr, Ben.

Het scheelt nogal in CO2 uitstoot.
Dat zou iedereen in dit kikkerlandje aan de zee moeten aanspreken.
Omdat onze kinderen en kleinkinderen anders een kikkerlandje IN de zee erven.

Vul ter vergelijking hier in:
http://www.ecopassenger.org/bin/query.exe/en?L=vs_uic#

groeten
Hendrik Jan
Scotland:
always above England,
and at least 5 hours ahead of America.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:33:47 »

Dat webstek is wel heel erg beperkt in bestemmingen zeg!  ???
& friendly against the user, die Engelstalige variant is een beetje overbodig, het kent alleen maar Londen.  :o
& wat je zegt HJ, een kikkerlandje in zee is niet echt een goed idee, kikkers &zo kunnen niet zo goed tegen zout water.
MVG,
—-Peter.

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 22:49:38 door Bert van Gelder »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:28:58 »
Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.
Besef je dat deze nachttreinverbinding niet volledig nieuw is, de ÖBB rijden deze trein al jaren vanuit Düsseldorf/Köln. Op het huidige traject is de bezetting nu al dusdanig, dat de slaaprijtuigen regelmatig uitverkocht zijn, en in het seizoen ook wel eens de volledige trein. Aan belangstelling is dus zeker geen gebrek, integendeel: ze rijden nu met één slaaprijtuig WLABmz 72-90 (ex-CNL 173.1) naar zowel Wenen als Innsbruck, een tweede slaaprijtuig zou zeker welkom zijn.

De meerwaarde van het doorrijden naar Nederland is wat lastiger in te schatten, maar ik denk dat er wel potentie in zit. De uitspraak in het artikel dat de nachttrein 419/418 vroeger zo weinig belangstelling kende, herken ik namelijk ook niet, integendeel: ook in Nederland was daar altijd veel animo voor. DB heeft er toen gewoon op beleidsniveau voor gekozen om botweg te stoppen met CNL.

In het algemeen is men in Nederland altijd sceptisch over (trein)reizen die langer dan een paar uur duren, misschien komt dat mede doordat het concept 'trein' in Nederland in het beeld van veel mensen gelijk gesteld wordt aan de NS-Intercity. Dat in landen als Duitsland en Oostenrijk het comfort- en serviceniveau aanmerkelijk hoger is dan we in Nederland kennen met die stereotype IRM, is lang niet algemeen bekend. Gezien het toenemende succes van de IC(E), wordt dit kennelijk wel beter.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 21:32:36 door EN446 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:31:19 »

Maar als deze nachttrein gaat rijden en voor de genoemde prijzen ga ik ook met de trein vanaf Amsterdam naar Wenen. Leuk voor een weekje of lang weekend.

Misschien dat ik dat ergens gemist heb, maar is die prijs dan al +- bekend van een tripje Brussel-Wenen ?