Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door St00mboy
Vandaag om 18:34:14
Marklin 2019 door Fritsprt
Vandaag om 18:32:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:18
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Sven
Vandaag om 18:13:54
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Remunj
Vandaag om 17:52:46
Haperende locomotief (spoor G) door EddyK
Vandaag om 17:46:08
Westlandbaan door Edsko Hekman
Vandaag om 17:44:39
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Marc tramt
Vandaag om 17:34:47
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 17:21:46
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door erikkral
Vandaag om 17:16:38
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door peterha
Vandaag om 17:15:52
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door tijgernootje
Vandaag om 16:58:39
Wissel vastgelijmd na ballasten door Stuurman Wil
Vandaag om 16:56:55
Z21 programmeerspoor, gaat hoofdspoor uit bij locadres lezen? door MdBruin
Vandaag om 16:40:28
De opdracht voor de fotowedstrijd voor augustus/september: elektrische treinen door Bob R.
Vandaag om 16:00:57
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 15:54:24
Bröckenbahn door tijgernootje
Vandaag om 15:40:39
Oude Fleischmann meuk en curiosa door gdh
Vandaag om 15:27:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:56:34
NS modelbaan Hoekdam H0 door Floris
Vandaag om 14:46:01
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Coen Burki
Vandaag om 14:13:23
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door zuylen
Vandaag om 13:37:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald1974
Vandaag om 13:24:07
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Post49
Vandaag om 13:11:49
Station Rekerdam door NS264
Vandaag om 12:55:56
Engelse wissel aansluiten door Jaap de Rijke
Vandaag om 12:55:29
Instap 2-rail H0, digitaal door Dewey
Vandaag om 12:33:02
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 12:24:30
Roco z21 start + Halling tram door Remunj
Vandaag om 12:16:09
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Eegtrain
Vandaag om 12:15:47
  

Auteur Topic: Keuze HO of N spoor  (gelezen 2060 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Harold Content
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2019, 20:54:14 »
Ik zou eerst eens kijken naar je basis opstelling, ik heb een baan 520x100cm mooie opstelling, alleen ik zou nou meer 100cm breed bouwen. ik kan erbij komen omdat ik het modules zijn, maar even werken voorbij de eerste 60cm is er niet bij. Dan moet de gehele baan dus uit elkaar. Dus met die breedte word het een hele uitdaging goed overal bij te komen. Tenzij je de tafel van de muur kunt halen en er om heen kan lopen.

qua schaal vind ik zelf H0 nog altijd realistischer ogen en komen bouwwerken mooier over, maar dat is ook persoonlijk!

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • Altwied im Westerwald
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #16 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:36:52 »
En bedenk ook wat je belangrijk vindt aan de detaillering. Spoor N in Nederlandse modellen kan soms een beetje grof overkomen...
Dat geldt niet voor alle modellen. Als ik het testbericht in Railhobby mag geloven is de 2200 van Piko in N gedetailleerder dan die van Roco in h0...
Maar goed, dat verschilt natuurlijk ook per model.
Doorgaans zal het aantal details in een kleinere schaal minder zijn. Voordeel van een kleine schaal: je ziet ze toch niet. Vaak is een suggestie van een detail al voldoende. Alleen op foto's valt het op.

Maar voordat je een keuze maakt zou ik (zoals anderen ook al aangaven) eerst goed bedenken wat voor modellen je wilt en of die in h0 of N (of welke andere schaal ook) te koop zijn.
Neem je tijd, het hoeft niet morgen klaar te zijn. Beter nu een tijdje goed uitzoeken wat je wilt, wat er kan, wat beschikbaar is, dan er over een jaar achter komen dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
 
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10364
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #17 Gepost op: 03 oktober 2019, 08:31:04 »
Dat denk ik ook, Henk. De grootste keus in NS materieel ligt bij H0.

Vwb de maten van de tafel; 100 cm diep? Niet doen, ga je spijt van krijgen omdat je lijf simpelweg niet zover kan reiken. Je zegt dat je de tafels verplaatsbaar wilt maken om er achter bij te komen. Wat doe je bij toekomstige problemen zoals bv ontsporingen? Dan ga je niet elke keer je 4 meter lange tafel verschuiven.... Als je die grote ruimte hebt om 4 x 1 neer te zetten kun je beter langs de muur bouwen als rondom baan. Kun je tot een 60cm diep gaan en dat is nog redelijk veel in H0,
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2019, 10:08:31 door Ronald Halma »

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2019, 11:23:47 »
Ik rijd N-schaal. Bevalt mij uitstekend. Er is een forum speciaal voor liefhebbers van deze schaal waarop heel veel info te vinden is. Ook leveren de diverse fabrikanten veel Nederlands materieel in deze schaal.
Vaak kan met kiezen tussen een analoge of een digitale loc. Als je kiest voor de laatste hoef je er zelf geen decoder meer in te zetten.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • Altwied im Westerwald
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2019, 11:25:17 »
 

Wat je ook zou kunnen doen, is de baan iets van de muur af te plaatsen. Hij hoeft dan niet verplaatsbaar te zijn. Het kan inderdaad erg snel gaan vervelen als je de hele baan moet verschuiven als er aan de achterkant iets ontspoort (wat Ronald al aangaf). Door een smalle gang aan de achterzijde te maken (50 - 60 cm breed), heb je altijd goede toegankelijkheid, zowel van de voor als van de achterzijde. Je zou de baan dan 120 cm breed kunnen maken.

Uiteraard komt de baan dan verder naar het midden van de kamer te staan. Ik weet niet of je die ruimte hebt.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #20 Gepost op: 03 oktober 2019, 13:32:09 »
De topicstarter wil graag weten H0 of N. Elke keus heeft voor en nadelen. Zelf ben ik ook al even onderweg, maar beginner en heb gekozen voor H0. Het bezoeken van diverse clubs, banen en evenementen heeft mij geholpen mijn
keuze te maken. Dit zou ik willen adviseren.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

JaapVZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #21 Gepost op: 03 oktober 2019, 15:19:00 »
Dank voor al jullie adviezen.
Ik heb bij een winkel gekeken naar de modellen in N schaal. Die bevielen me. Ik zag onder meer de groene hondekop van Piko. Ik werd daar erg hebberig van; wat is die mooi. Ook andere modellen zien er fraai uit. Omdat ik met N schaal vrij veel lengte realiseren kan op een beperkt ruimte kies ik voor deze schaal.
Zo, 1 keuze is gemaakt. Nu de rest.

Tsja, de tafel. Ik ben flink aan het meten geweest. De opmerking dat het vervelend wordt om telkens de tafel van de muur te halen is een goede. Als ik de diepte beperk tot 80 cm kan ik om de tafel heen lopen en dan blijft de rest van de kamer ook nog bereikbaar. Ik moet dan de lengte beperken tot 330 cm. Op zo'n tafel moet ik toch wel wat kunnen realiseren.

Jaap

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #22 Gepost op: 03 oktober 2019, 18:50:21 »
Je han ook kijken om het eventueel. in een modulaire vorm te maken. Maak daarbij 1 of meerdere ervan volgens de BNLS of Modulebaan NL. normen. Kan je ermee aansluiten op rijdagen en eventueel ook op beurzen. . Goe veur het social contact. (Het is maar een idee)

Gr,
Ja'tje
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

JaapVZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:01:38 »
Ter afsluiting van dit draadje over de keuze van de schaal: ik heb een tafel gemaakt van 300x90 cm. De tafel op wielen kan ik makkelijk van de muur afhalen en kan ik om de tafel heen lopen. Ik heb een oefenbaantje gemaakt vooral om gevoel te krijgen van de verhoudingen en om ervaring op te doen met het in elkaar zetten van de rails. De volgende stap is het maken van een baanplan. Het grove idee is een NL landschap, met tenminste 2 stations en een industriegebied. Op enig moment komt er en rivier bij. Een lastig te vervullen wens is een model van het station Haarlem, mijn woonplaats. Ik heb blauwdrukken van het station gevonden, maar het gebouw is zo complex dat ik aan zelfbouwen voorlopig maar niet ga beginnen.
Dank allen voor je bijdrage.
Groet,
Jaap

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 17547
    • Pagina van klaas
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:29:01 »
Een lastig te vervullen wens is een model van het station Haarlem, mijn woonplaats. Ik heb blauwdrukken van het station gevonden, maar het gebouw is zo complex dat ik aan zelfbouwen voorlopig maar niet ga beginnen.
Heel verstandig. Een typische beginnersfout is om te groot te denken. Het gebouw van Haarlem is al 200 meter lang. Met de perronkappen aan weerskanten er bij kom je op 400 meter. In schaal N wordt dat 2,5 meter, dat is bijna de hele lengte van je tafel.
Beter een kleiner station kiezen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8567
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:38:53 »
Google Earth is daarbij een goed hulpmiddel. Teken de omgerekende 1:1 afmetingen (dus 300cm = 216m) van je baan maar eens uit op een luchtfoto. Valt elke keer weer tegen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: Keuze HO of N spoor
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:56:25 »
Haarlem in spoor N, laat staan in h0. Is het niet verstandiger een station verder te gaan? Zandvoort aan Zee dus.
Rangeermogelijkheden te over. VAM-aansluiting, twee locs per trein nodig (kop maken) voor de treinen naar het zuiden, jaren '80. Eventueel treinstellen maar locs wisselen is leuker.
En vast nog wel meer te vinden.
Ik heb me in bovenstaande niet verdiept,  gewoon uit m'n blote hoofd bedacht en neergeschreven.

Succes in ieder geval met je keuze.

Groet, Karben.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.