Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann BR220 (4235) door Nijboer
Vandaag om 22:19:46
Intellibox II en WLAN door Krokodil68
Vandaag om 22:17:20
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door St00mboy
Vandaag om 22:16:43
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 22:13:36
Bemo 1269 103, RhB Bernina Triebwagen, openen, en decoderinbouw? door RhB-Mikey
Vandaag om 22:11:51
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door Marcel112
Vandaag om 21:59:27
Albulisch H0m en EPIII in H0 door martijn v m
Vandaag om 21:56:55
roco 2400 dummy bouw door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:49
Condensator werkt niet door Remunj
Vandaag om 21:50:24
Zoutkamp 1921 - 1942 door eitreb
Vandaag om 21:47:56
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 21:36:15
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:35:13
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door St00mboy
Vandaag om 21:22:48
Lima antislipbanden, welke passen op NS1200? door Nijboer
Vandaag om 21:14:07
Big Boy 4014 - The Great Race to Ogden door Duikeend
Vandaag om 21:09:18
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Robert E
Vandaag om 21:08:31
NS modelbaan Hoekdam H0 door Stootjuk
Vandaag om 21:08:28
Franse treinen en scenery door Marty
Vandaag om 21:05:46
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit F
Vandaag om 20:52:39
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door erikkral
Vandaag om 20:44:14
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 20:43:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 20:37:55
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 20:36:39
VERPLAATST: Bemo 1269 103, RhB Bernina Triebwagen, openen, en decoderinbouw? door Bert van Gelder
Vandaag om 20:19:02
Fleischmann 1306 probeersels door Marco EB
Vandaag om 19:57:07
Goede plantenspuit door Sharan83
Vandaag om 19:54:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 19:42:16
Diorama in een Billykast door wouter-
Vandaag om 19:38:49
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door Wim1969
Vandaag om 19:17:52
NL baan: Frotterdam in h0 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 19:13:52
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 3966 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 550
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail