Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 04:44:34
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
Rijtuigen op De Meer door Thom
Vandaag om 00:59:40
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Duikeend
Vandaag om 00:33:34
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door 72sonett
Vandaag om 00:07:46
Philotrain buffers demonteren en spuiten door prutser
01 juni 2020, 23:46:38
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door clickmaniac
01 juni 2020, 23:31:27
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wies
01 juni 2020, 23:26:40
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door Klaas Zondervan
01 juni 2020, 23:22:11
Buitenlust door Joran
01 juni 2020, 23:20:06
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
01 juni 2020, 23:16:15
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door bask185
01 juni 2020, 23:13:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 juni 2020, 23:11:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
01 juni 2020, 22:56:04
Projekt 083-338 door 44
01 juni 2020, 22:55:30
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
01 juni 2020, 22:51:15
BNLS-module: "Grasland" door Eric B
01 juni 2020, 22:29:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
01 juni 2020, 22:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
01 juni 2020, 22:24:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
01 juni 2020, 22:16:09
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
01 juni 2020, 22:02:49
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
01 juni 2020, 22:02:02
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door janw
01 juni 2020, 22:00:58
En het gaat maar door... door GerardvV
01 juni 2020, 21:27:41
Testbaantje in een koffer, h0f door Bert van Gelder
01 juni 2020, 21:06:44
Testbaantje, schaal h0f door Bert van Gelder
01 juni 2020, 21:04:04
Diorama in een Billykast door wouter-
01 juni 2020, 21:03:37
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door VvKan
01 juni 2020, 21:00:53
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 juni 2020, 20:59:36
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 6097 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1067
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail