Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelding voor gevorderden? door AlbertG
Vandaag om 21:20:33
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:50
Drukke spoorlijn Den Dolder? door richardvandijk
Vandaag om 21:16:19
Welke Roco koppelingen heb ik nodig? door Ronald69
Vandaag om 21:15:50
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Coen Burki
Vandaag om 21:15:34
Loof soorten door EricZmS
Vandaag om 21:12:47
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 21:02:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 20:55:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 20:49:45
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door Juroen
Vandaag om 20:41:50
Waar is kurkplaat te koop ? door Frank 123
Vandaag om 20:35:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
Vandaag om 20:24:08
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 20:00:27
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 19:50:19
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 19:46:48
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 19:42:38
Situatie Eurostar kritisch door Joshua
Vandaag om 19:37:04
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 19:18:29
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door Juroen
Vandaag om 19:09:07
Railtalk Magazine Latest Issue door St00mboy
Vandaag om 18:58:22
Restauratie TEE treinstel door Dwergsein
Vandaag om 18:50:13
100x "Het is Weekend" foto's! door basjuh1981
Vandaag om 18:45:33
Roco 2e MultiMaus aansluiten, welke kabels nodig? door Ronald Koerts
Vandaag om 18:42:29
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Tjalling
Vandaag om 18:29:41
Ferro train 2021 door VFR
Vandaag om 18:29:16
Ergensnergens in H0e door GD
Vandaag om 18:14:46
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 18:14:14
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:07:37
Panier H0e en H0 2021 door VFR
Vandaag om 18:01:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:47:56
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 7526 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail