Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
LS Models 2024
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) (gelezen 23382 keer)
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #60 Gepost op:
07 november 2019, 20:55:23 »
Op allebei de koppen moet (rechts) een vergrendelingshaak worden geplaatst. In de bouwbeschrijving staat dat hiervoor het nieuwzilver etsdeel gebruikt kan worden of de grendelhaak van Petau nr 48. Helaas, dat onderdeel is niet meer leverbaar! Dus het wordt toch het nieuwzilver etsdeel.
Hier de haak al aangebracht met er voor liggend de twee (kleine) onderdeeltjes waaruit de haak moet worden samengesteld.
Kijkend naar de foto’s van Willem zie ik trouwens dat hij hiervoor iets anders dan het nieuwzilver etsdeel heeft gebruikt. Waarschijnlijk dat van Petau dat toen nog leverbaar was?
Wat een kklus om dat aan te brengen, zo klein en het moet zodanig worden aangebracht dat het onderstel nog demonteerbaar blijft. Maar ook dat is gelukt; de stang zit los in de haak!
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Ivo tB
Offline
Berichten: 5416
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #61 Gepost op:
07 november 2019, 21:43:29 »
Via klikbaar plaatje kom je in mijn album van de groentenwagen op Flickr:
triangelbeveiliging [800x600]
by
Ivo tB
, on Flickr
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #62 Gepost op:
09 november 2019, 13:44:06 »
Kijkend naar de kopwand komt in de linker onderhoek een opstap trede. Het smalle deeltje komt tegen de bakwand en het Y gedeelte wordt omgebogen, daarop komt de opstap.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #63 Gepost op:
09 november 2019, 22:18:45 »
En verder met de onderkant.
Aangezien de kit een onberemde versie is, heb ik destijds al het
Kunze Knorr remsysteem
bij Petau besteld, want zonder remsysteem ziet de onderkant er maar kaal uit
Bij het aanleggen van het remsysteem, moeten als eerste de remblokken aangebracht worden.
Met een ‘proefpassing’ van de wielen de remblokken eventueel wat bijstellen, zodat de wielen netjes en vrij lopen. Vervolgens kunnen de verbindingsstrippen van de chassisbalken naar de houders voor de remtriangel (Petau noemt deze: “Achsbremsgabelhalter”) aangebracht worden.
Hier kwam ik ook weer een verschil tegen tussen de bouwinstructie en andere informatie.
In de bouwinstructie staat dat de U-profielen (langsliggers) met de open zijde naar buiten moeten wijzen.
Als ik kijk naar de tekening van het Algemeen Plan en het voorbeeld van Petau dan zie ik op beiden dat de open zijden naar binnen (dus naar elkaar) wijzen.
Tekening Algemeen Plan:
Afbeelding Petau:
Het vastzetten van de verbindingsstrippen wordt daarmee ook logischer, nu niet.
Maar om nu alles los te halen en de langsliggers andersom te plaatsen, ging me te ver
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #64 Gepost op:
10 november 2019, 16:47:53 »
Ondertussen ook de koppelingsbuffer (cirkel rechts) aangebracht.
Ik heb gekozen voor de buffer van
Petau
maar het exemplaar van
Bauer
is ook goed bruikbaar. Die van Petau vond ik net wat ‘fijner’ ogen en heb die dus gebruikt.
De koppelingsbuffer wordt in het onderstel in het midden tussen de middelste langsliggers gesoldeerd.
Normaliter wordt een stuk draad aan de koppelingsbuffer gesoldeerd met een lengte tot aan de koppeling. Ik wilde het eens anders doen en heb de trekstang aan de koppeling vastgemaakt (cirkel links) en in de koppelingsbuffer heb ik een gaatje van 1,0 mm door-en-door geboord. De koppelingsstang (1,0 mm) is in het midden doorgeknipt zodat de trekstang samen met de koppeling kan bewegen, maar dan wel inwendig in de koppelingsbuffer. Snapt u het nog?
Verder ga ik toch gebruik maken van de set van het Kunze Knorr remsysteem van Petau.
Als eerste de remcilinder op de 2 steunbalken gesoldeerd. Deze komen naast de hoofdlangsbalk, echter ik heb de 2 middelste dwarsbalken weer los moeten halen omdat anders dit geheel er niet goed in ging.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #65 Gepost op:
11 november 2019, 17:30:16 »
Eerst de twee scharen samenstellen.
Daarna de 2 verbindingsstangen alsmede de stangetjes met de terugtrekveer.
Diverse beschermingsbeugels op hun plek gezet en het luchttankje gemonteerd.
Los-inrichting aangebracht en ook de omstel-inrichting zit op z’n plek.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #66 Gepost op:
12 november 2019, 21:00:02 »
Dan wordt de doorgaande luchtleiding aangebracht. Deze ligt (links naast de koppeling) vanaf de bufferbalken over de dwarsliggende chassisbalken via de stofvanger naar de andere kant van de wagen.
Ik zie op tekeningen dat de hendel van zo’n luchtslang-aansluiting aan de verre kant van de koppeling zit, maar op de Tagh0train kolenwagen zit de hendel aan de kant van de koppeling.
Ik heb de hendel van de kraan maar aangebracht conform tekeningen en foto’s.
Op de buffers moeten op de remkranen nog de luchtslangen komen. Ik ga hiervoor
(magnetische) koppelingen
van Petau gebruiken. Kijken hoe dat werkt.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #67 Gepost op:
13 november 2019, 14:51:15 »
Als laatste worden de chassis verstevigingsplaten aan de onderkant van het het onderstel aangebracht. Eerst de klinknagels doordrukken en daarna op betreffende hoeken vastsolderen. Gezien de (extra) constructie van het KK-remsysteem kon niet op elke hoek zo’n plaatje aangebracht worden. Ook heb ik bevestigingsbeugels voor de luchtleiding gemaakt en aangebracht.
Om te zorgen voor een soepele loop van de wagen maak ik gebruik van 4 mm kogellagers; de gaten in de aspotten moeten eventueel wat opgeruimd worden (gietkrimp), zodanig dat de kogellagers er goed in passen.
Als de aspotten geplaatst zijn en soepel op en neer kunnen bewegen, kunnen deze worden opgesloten met de opsluitplaatjes en worden ze vastgezet met een boutje 0,8 mm. De wielen blijven zodoende demontabel.
«
Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 17:53:16 door peterha
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #68 Gepost op:
19 november 2019, 17:18:24 »
Verder toch nog maar een aanpassing gedaan.
Bij het Petau KK-remsysteem zitten een aantal onderdeeltjes waaraan de los-inrichting vastzit. Dit zijn 2 minuscule stripjes 0,6 x 0,18 mm messing welke aan beide zijkanten op de omgebogen rand van het onderstel gesoldeerd moeten worden en waaraan de 0,4 mm trekstang vastzit.
Bij het behandelen van de wagen is gebleken dat dit té fragiel is en een paar keer zijn die stripjes verbogen en/of afgebroken. Tevens zou dit geen straalbeurt overleven....
Ik heb hiervoor (voor beide kanten) een wat steviger constructie gemaakt door het kleine opstaande stripje te vervangen door een stukje messing draad 0,8 mm. In de rand van het onderstel wordt een gaatje 0,8 mm geboord aansluitend aan de wand en het stukje draad wordt in het gaatje en tegen de binnenwand gestoken en vastgesoldeerd. In het stukje dat boven de rand uitsteekt en wordt plat geknepen, wordt een 0,6 mm gaatje geboord en hierin komt een nieuwe trekstang van 0,5 mm draad. Nu voelt het geheel een stuk steviger aan.
Maar.....
In de etsplaat zit iets wat ik eerst niet kon thuisbrengen en in de bouwbeschrijving staat hierover ook niets vermeld.
Klaarblijkelijk is het niet goed doorgeëtst, want bestudering van diverse foto’s liet zien dat het ‘sjor’-ogen zijn die onderaan in de hoeken van de bak horen.
Aangezien deze dus niet te gebruiken zijn en ik vond dat dit (kleine) detail ook nog moest worden toegevoegd, heb ik deze ’sjor’-ogen besteld bij
Petau
en onder de wagenbak gezet.
De kolenwagen is nu klaar om gestraald en gespoten te worden.
Het is een leuke kit om te maken, maar ik heb wel gemerkt dat de bouwbeschrijving èn het te maken model op diverse punten en momenten in de bouw afwijkt van het model van Willem.
Ik heb de kit gemaakt op mijn eigen wijze en -indien er nog andere bouwers zijn- hoop ik dat ze wat hebben aan hetgeen ik ben tegengekomen en hopelijk kunnen ze daarmee eventuele fouten voorkomen. Mijn manier van deze kit in elkaar zetten is geenszins de perfecte of de makkelijkste. Maar ik hoop dat het nut heeft gehad en doe er je voordeel mee
Veel hulp heb ik gehad van diverse foto’s en vooral van de foto’s van het kant-en-klare model van Willem Damhaar welke ik gekregen heb van Cor (moonlicht). Ik heb deze foto’s meerdere malen moeten raadplegen omdat er een discrepantie zat tussen de beschrijving en het te bouwen model en het door Willem Damhaar gebouwde eigen model. Allen nogmaals bedankt voor de foto’s en de info.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #69 Gepost op:
20 november 2019, 00:23:10 »
Heel mooi resultaat Peter,Ik heb met plezier meegelezen.
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 500
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #70 Gepost op:
20 november 2019, 09:37:21 »
mooie bouw impressie.
met plezier gevolgd, dank je
Cor
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5416
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #71 Gepost op:
20 november 2019, 09:38:27 »
Eens met de voorgaande: mooi project en prachtig resultaat
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #72 Gepost op:
20 november 2019, 11:07:25 »
en nu de 241P ?
Daar is een perfecte handleiding bij en....veel bouwfoto's.
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #73 Gepost op:
20 november 2019, 15:17:47 »
Allen bedankt.
Ben nu inderdaad weer bezig met de 241P en van de beschrijving en de foto’s maak ik al dankbaar gebruik
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
BartvD
Offline
Berichten: 1798
Relax, it is only a hobby.
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
«
Reactie #74 Gepost op:
20 november 2019, 15:29:19 »
Ziet er zeer mooi uit, ben het met Paul eens verdient een kleur en de juiste opschriften...
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)