Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
Vandaag om 18:27:47
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Vislijn
Vandaag om 18:27:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:24:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:17:15
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:02:52
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Bartje81
Vandaag om 18:01:41
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door Floris
Vandaag om 17:55:51
Piko NS1100, materieelbespreking door 1200blauw
Vandaag om 17:42:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Post49
Vandaag om 17:38:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 17:20:53
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:34
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 16:30:27
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Ronald Halma
Vandaag om 16:27:42
Timmer på Dalsland. door MB6400
Vandaag om 16:20:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:10:52
H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC door bellejt
Vandaag om 16:02:33
Fleischmann 1306 probeersels door Nijboer
Vandaag om 15:29:35
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 14:45:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door nachbar
Vandaag om 14:43:29
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Hendrik Jan
Vandaag om 14:05:20
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 13:58:23
Small yard door Ronald Halma
Vandaag om 13:56:54
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:43:27
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Daniel Caso
Vandaag om 12:55:58
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:48:14
Boogstraal Fleischmann rails door VictorPM
Vandaag om 12:20:30
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 11:48:19
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 11:46:25
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 10:51:38
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:10:52
  

Auteur Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)  (gelezen 7761 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #60 Gepost op: 07 november 2019, 20:55:23 »
Op allebei de koppen moet (rechts) een vergrendelingshaak worden geplaatst. In de bouwbeschrijving staat dat hiervoor het nieuwzilver etsdeel gebruikt kan worden of de grendelhaak van Petau nr 48. Helaas, dat onderdeel is niet meer leverbaar! Dus het wordt toch het nieuwzilver etsdeel.

Hier de haak al aangebracht met er voor liggend de twee (kleine) onderdeeltjes waaruit de haak moet worden samengesteld.



Kijkend naar de foto’s van Willem zie ik trouwens dat hij hiervoor iets anders dan het nieuwzilver etsdeel heeft gebruikt. Waarschijnlijk dat van Petau dat toen nog leverbaar was?

Wat een kklus om dat aan te brengen, zo klein en het moet zodanig worden aangebracht dat het onderstel nog demonteerbaar blijft. Maar ook dat is gelukt; de stang zit los in de haak!

Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4908
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #61 Gepost op: 07 november 2019, 21:43:29 »
Via klikbaar plaatje kom je in mijn album van de groentenwagen op Flickr:

triangelbeveiliging [800x600] by Ivo tB, on Flickr


mvg,
Ivo
*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #62 Gepost op: 09 november 2019, 13:44:06 »
Kijkend naar de kopwand komt in de linker onderhoek een opstap trede. Het smalle deeltje komt tegen de bakwand en het Y gedeelte wordt omgebogen, daarop komt de opstap.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #63 Gepost op: 09 november 2019, 22:18:45 »
En verder met de onderkant.

Aangezien de kit een onberemde versie is, heb ik destijds al het Kunze Knorr remsysteem bij Petau besteld, want zonder remsysteem ziet de onderkant er maar kaal uit  :D



Bij het aanleggen van het remsysteem, moeten als eerste de remblokken aangebracht worden.



Met een ‘proefpassing’ van de wielen de remblokken eventueel wat bijstellen, zodat de wielen netjes en vrij lopen. Vervolgens kunnen de verbindingsstrippen van de chassisbalken naar de houders voor de remtriangel (Petau noemt deze: “Achsbremsgabelhalter”) aangebracht worden.



Hier kwam ik ook weer een verschil tegen tussen de bouwinstructie en andere informatie.
In de bouwinstructie staat dat de U-profielen (langsliggers) met de open zijde naar buiten moeten wijzen.



Als ik kijk naar de tekening van het Algemeen Plan en het voorbeeld van Petau dan zie ik op beiden dat de open zijden naar binnen (dus naar elkaar) wijzen.

Tekening Algemeen Plan:


Afbeelding Petau:


Het vastzetten van de verbindingsstrippen wordt daarmee ook logischer, nu niet.
Maar om nu alles los te halen en de langsliggers andersom te plaatsen, ging me te ver :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #64 Gepost op: 10 november 2019, 16:47:53 »
Ondertussen ook de koppelingsbuffer (cirkel rechts) aangebracht.



Ik heb gekozen voor de buffer van Petau maar het exemplaar van Bauer is ook goed bruikbaar. Die van Petau vond ik net wat ‘fijner’ ogen en heb die dus gebruikt.

De koppelingsbuffer wordt in het onderstel in het midden tussen de middelste langsliggers gesoldeerd.

Normaliter wordt een stuk draad aan de koppelingsbuffer gesoldeerd met een lengte tot aan de koppeling. Ik wilde het eens anders doen en heb de trekstang aan de koppeling vastgemaakt (cirkel links) en in de koppelingsbuffer heb ik een gaatje van 1,0 mm door-en-door geboord. De koppelingsstang (1,0 mm) is in het midden doorgeknipt zodat de trekstang samen met de koppeling kan bewegen, maar dan wel inwendig in de koppelingsbuffer. Snapt u het nog?

Verder ga ik toch gebruik maken van de set van het Kunze Knorr remsysteem van Petau.
Als eerste de remcilinder op de 2 steunbalken gesoldeerd. Deze komen naast de hoofdlangsbalk, echter ik heb de 2 middelste dwarsbalken weer los moeten halen omdat anders dit geheel er niet goed in ging.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #65 Gepost op: 11 november 2019, 17:30:16 »
Eerst de twee scharen samenstellen.



Daarna de 2 verbindingsstangen alsmede de stangetjes met de terugtrekveer.



Diverse beschermingsbeugels op hun plek gezet en het luchttankje gemonteerd.



Los-inrichting aangebracht en ook de omstel-inrichting zit op z’n plek.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #66 Gepost op: 12 november 2019, 21:00:02 »
Dan wordt de doorgaande luchtleiding aangebracht. Deze ligt (links naast de koppeling) vanaf de bufferbalken over de dwarsliggende chassisbalken via de stofvanger naar de andere kant van de wagen.



Ik zie op tekeningen dat de hendel van zo’n luchtslang-aansluiting aan de verre kant van de koppeling zit, maar op de Tagh0train kolenwagen zit de hendel aan de kant van de koppeling.
Ik heb de hendel van de kraan maar aangebracht conform tekeningen en foto’s.



Op de buffers moeten op de remkranen nog de luchtslangen komen. Ik ga hiervoor (magnetische) koppelingen van Petau gebruiken. Kijken hoe dat werkt.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2019, 14:51:15 »
Als laatste worden de chassis verstevigingsplaten aan de onderkant van het het onderstel aangebracht. Eerst de klinknagels doordrukken en daarna op betreffende hoeken vastsolderen. Gezien de (extra) constructie van het KK-remsysteem kon niet op elke hoek zo’n plaatje aangebracht worden. Ook heb ik bevestigingsbeugels voor de luchtleiding gemaakt en aangebracht.



Om te zorgen voor een soepele loop van de wagen maak ik gebruik van 4 mm kogellagers; de gaten in de aspotten moeten eventueel wat opgeruimd worden (gietkrimp), zodanig dat de kogellagers er goed in passen.



Als de aspotten geplaatst zijn en soepel op en neer kunnen bewegen, kunnen deze worden opgesloten met de opsluitplaatjes en worden ze vastgezet met een boutje 0,8 mm. De wielen blijven zodoende demontabel.


« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 17:53:16 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #68 Gepost op: 19 november 2019, 17:18:24 »
Verder toch nog maar een aanpassing gedaan.

Bij het Petau KK-remsysteem zitten een aantal onderdeeltjes waaraan de los-inrichting vastzit. Dit zijn 2 minuscule stripjes 0,6 x 0,18 mm messing welke aan beide zijkanten op de omgebogen rand van het onderstel gesoldeerd moeten worden en waaraan de 0,4 mm trekstang vastzit.

Bij het behandelen van de wagen is gebleken dat dit té fragiel is en een paar keer zijn die stripjes verbogen en/of afgebroken. Tevens zou dit geen straalbeurt overleven....

Ik heb hiervoor (voor beide kanten) een wat steviger constructie gemaakt door het kleine opstaande stripje te vervangen door een stukje messing draad 0,8 mm. In de rand van het onderstel wordt een gaatje 0,8 mm geboord aansluitend aan de wand en het stukje draad wordt in het gaatje en tegen de binnenwand gestoken en vastgesoldeerd. In het stukje dat boven de rand uitsteekt en wordt plat geknepen, wordt een 0,6 mm gaatje geboord en hierin komt een nieuwe trekstang van 0,5 mm draad. Nu voelt het geheel een stuk steviger aan.

Maar.....
In de etsplaat zit iets wat ik eerst niet kon thuisbrengen en in de bouwbeschrijving staat hierover ook niets vermeld.



Klaarblijkelijk is het niet goed doorgeëtst, want bestudering van diverse foto’s liet zien dat het ‘sjor’-ogen zijn die onderaan in de hoeken van de bak horen.



Aangezien deze dus niet te gebruiken zijn en ik vond dat dit (kleine) detail ook nog moest worden toegevoegd, heb ik deze ’sjor’-ogen besteld bij Petau en onder de wagenbak gezet.



De kolenwagen is nu klaar om gestraald en gespoten te worden.



Het is een leuke kit om te maken, maar ik heb wel gemerkt dat de bouwbeschrijving èn het te maken model op diverse punten en momenten in de bouw afwijkt van het model van Willem.

Ik heb de kit gemaakt op mijn eigen wijze en -indien er nog andere bouwers zijn- hoop ik dat ze wat hebben aan hetgeen ik ben tegengekomen en hopelijk kunnen ze daarmee eventuele fouten voorkomen. Mijn manier van deze kit in elkaar zetten is geenszins de perfecte of de makkelijkste. Maar ik hoop dat het nut heeft gehad en doe er je voordeel mee   ;D

Veel hulp heb ik gehad van diverse foto’s en vooral van de foto’s van het kant-en-klare model van Willem Damhaar welke ik gekregen heb van Cor (moonlicht). Ik heb deze foto’s meerdere malen moeten raadplegen omdat er een discrepantie zat tussen de beschrijving en het te bouwen model en het door Willem Damhaar gebouwde eigen model. Allen nogmaals bedankt voor de foto’s en de info.
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4702
  • Team Mitropa
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #69 Gepost op: 20 november 2019, 00:23:10 »
Heel mooi resultaat Peter,Ik heb met plezier meegelezen. (y)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #70 Gepost op: 20 november 2019, 09:37:21 »
mooie bouw impressie.
met plezier gevolgd, dank je
Cor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4908
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #71 Gepost op: 20 november 2019, 09:38:27 »
Eens met de voorgaande: mooi project en prachtig resultaat  (y)

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
    • nulpunt
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #72 Gepost op: 20 november 2019, 11:07:25 »
en nu de 241P ?

Daar is een perfecte handleiding bij en....veel bouwfoto's.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #73 Gepost op: 20 november 2019, 15:17:47 »
Allen bedankt.
Ben nu inderdaad weer bezig met de 241P en van de beschrijving en de foto’s maak ik al dankbaar gebruik ;)
Met vriendelijke groet,
Peter

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #74 Gepost op: 20 november 2019, 15:29:19 »
Ziet er zeer mooi uit, ben het met Paul eens verdient een kleur en de juiste opschriften...
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.