Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diorama in een Billykast door wouter-
Vandaag om 21:45:34
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:38:23
Oersik in schaal 1 door MB6400
Vandaag om 21:34:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 21:23:39
Weten we dat ook weer. door NL-modelspoor
Vandaag om 21:23:10
De Noordelijke Spoor en modelbouwdagen in Veendam. door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:12:54
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Robert E
Vandaag om 21:11:52
Lima antislipbanden, welke passen op NS1200? door ivanzon
Vandaag om 20:54:58
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Mitchell
Vandaag om 20:52:03
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
Vandaag om 20:46:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:38:06
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 20:04:22
Fleischmann 1306 probeersels door Marco EB
Vandaag om 19:58:29
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 19:49:43
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 19:34:29
ACME 2019 door Menno de Vries
Vandaag om 19:32:54
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Piet Groot
Vandaag om 19:31:02
Piko h0 NS 2200 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 19:11:46
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Lokführer Bas
Vandaag om 18:44:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank Hillebrand
Vandaag om 18:31:28
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Duikeend
Vandaag om 18:27:02
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door Bert_Apd
Vandaag om 18:21:14
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 18:09:24
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:47:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:12:47
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 16:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 16:18:44
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:14:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:09:45
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 16:01:54
  

Auteur Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)  (gelezen 6176 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #60 Gepost op: 07 november 2019, 20:55:23 »
Op allebei de koppen moet (rechts) een vergrendelingshaak worden geplaatst. In de bouwbeschrijving staat dat hiervoor het nieuwzilver etsdeel gebruikt kan worden of de grendelhaak van Petau nr 48. Helaas, dat onderdeel is niet meer leverbaar! Dus het wordt toch het nieuwzilver etsdeel.

Hier de haak al aangebracht met er voor liggend de twee (kleine) onderdeeltjes waaruit de haak moet worden samengesteld.



Kijkend naar de foto’s van Willem zie ik trouwens dat hij hiervoor iets anders dan het nieuwzilver etsdeel heeft gebruikt. Waarschijnlijk dat van Petau dat toen nog leverbaar was?

Wat een kklus om dat aan te brengen, zo klein en het moet zodanig worden aangebracht dat het onderstel nog demonteerbaar blijft. Maar ook dat is gelukt; de stang zit los in de haak!

Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4886
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #61 Gepost op: 07 november 2019, 21:43:29 »
Via klikbaar plaatje kom je in mijn album van de groentenwagen op Flickr:

triangelbeveiliging [800x600] by Ivo tB, on Flickr


mvg,
Ivo
*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #62 Gepost op: 09 november 2019, 13:44:06 »
Kijkend naar de kopwand komt in de linker onderhoek een opstap trede. Het smalle deeltje komt tegen de bakwand en het Y gedeelte wordt omgebogen, daarop komt de opstap.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #63 Gepost op: 09 november 2019, 22:18:45 »
En verder met de onderkant.

Aangezien de kit een onberemde versie is, heb ik destijds al het Kunze Knorr remsysteem bij Petau besteld, want zonder remsysteem ziet de onderkant er maar kaal uit  :D



Bij het aanleggen van het remsysteem, moeten als eerste de remblokken aangebracht worden.



Met een ‘proefpassing’ van de wielen de remblokken eventueel wat bijstellen, zodat de wielen netjes en vrij lopen. Vervolgens kunnen de verbindingsstrippen van de chassisbalken naar de houders voor de remtriangel (Petau noemt deze: “Achsbremsgabelhalter”) aangebracht worden.



Hier kwam ik ook weer een verschil tegen tussen de bouwinstructie en andere informatie.
In de bouwinstructie staat dat de U-profielen (langsliggers) met de open zijde naar buiten moeten wijzen.



Als ik kijk naar de tekening van het Algemeen Plan en het voorbeeld van Petau dan zie ik op beiden dat de open zijden naar binnen (dus naar elkaar) wijzen.

Tekening Algemeen Plan:


Afbeelding Petau:


Het vastzetten van de verbindingsstrippen wordt daarmee ook logischer, nu niet.
Maar om nu alles los te halen en de langsliggers andersom te plaatsen, ging me te ver :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #64 Gepost op: 10 november 2019, 16:47:53 »
Ondertussen ook de koppelingsbuffer (cirkel rechts) aangebracht.



Ik heb gekozen voor de buffer van Petau maar het exemplaar van Bauer is ook goed bruikbaar. Die van Petau vond ik net wat ‘fijner’ ogen en heb die dus gebruikt.

De koppelingsbuffer wordt in het onderstel in het midden tussen de middelste langsliggers gesoldeerd.

Normaliter wordt een stuk draad aan de koppelingsbuffer gesoldeerd met een lengte tot aan de koppeling. Ik wilde het eens anders doen en heb de trekstang aan de koppeling vastgemaakt (cirkel links) en in de koppelingsbuffer heb ik een gaatje van 1,0 mm door-en-door geboord. De koppelingsstang (1,0 mm) is in het midden doorgeknipt zodat de trekstang samen met de koppeling kan bewegen, maar dan wel inwendig in de koppelingsbuffer. Snapt u het nog?

Verder ga ik toch gebruik maken van de set van het Kunze Knorr remsysteem van Petau.
Als eerste de remcilinder op de 2 steunbalken gesoldeerd. Deze komen naast de hoofdlangsbalk, echter ik heb de 2 middelste dwarsbalken weer los moeten halen omdat anders dit geheel er niet goed in ging.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #65 Gepost op: 11 november 2019, 17:30:16 »
Eerst de twee scharen samenstellen.



Daarna de 2 verbindingsstangen alsmede de stangetjes met de terugtrekveer.



Diverse beschermingsbeugels op hun plek gezet en het luchttankje gemonteerd.



Los-inrichting aangebracht en ook de omstel-inrichting zit op z’n plek.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #66 Gepost op: 12 november 2019, 21:00:02 »
Dan wordt de doorgaande luchtleiding aangebracht. Deze ligt (links naast de koppeling) vanaf de bufferbalken over de dwarsliggende chassisbalken via de stofvanger naar de andere kant van de wagen.



Ik zie op tekeningen dat de hendel van zo’n luchtslang-aansluiting aan de verre kant van de koppeling zit, maar op de Tagh0train kolenwagen zit de hendel aan de kant van de koppeling.
Ik heb de hendel van de kraan maar aangebracht conform tekeningen en foto’s.



Op de buffers moeten op de remkranen nog de luchtslangen komen. Ik ga hiervoor (magnetische) koppelingen van Petau gebruiken. Kijken hoe dat werkt.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2019, 14:51:15 »
Als laatste worden de chassis verstevigingsplaten aan de onderkant van het het onderstel aangebracht. Eerst de klinknagels doordrukken en daarna op betreffende hoeken vastsolderen. Gezien de (extra) constructie van het KK-remsysteem kon niet op elke hoek zo’n plaatje aangebracht worden. Ook heb ik bevestigingsbeugels voor de luchtleiding gemaakt en aangebracht.



Om te zorgen voor een soepele loop van de wagen maak ik gebruik van 4 mm kogellagers; de gaten in de aspotten moeten eventueel wat opgeruimd worden (gietkrimp), zodanig dat de kogellagers er goed in passen.



Als de aspotten geplaatst zijn en soepel op en neer kunnen bewegen, kunnen deze worden opgesloten met de opsluitplaatjes en worden ze vastgezet met een boutje 0,8 mm. De wielen blijven zodoende demontabel.


Met vriendelijke groet,
Peter