Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De kleine modellen met het grote voorbeeld door Pauldg
Vandaag om 14:20:32
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door Vislijn
Vandaag om 14:20:25
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 14:06:53
NS D 4101-45 spoor 0 door 1795
Vandaag om 13:43:50
Omloopplan 1364 Hamburg door Ronald69
Vandaag om 13:22:25
Waar zijn dienstregelingen te vinden van goederentreinen in Nederland? door lrrw
Vandaag om 12:56:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 12:27:45
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Tomasso
Vandaag om 12:13:15
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door VvKan
Vandaag om 12:10:15
NS baan in Las Vegas door spoorzeven
Vandaag om 12:09:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:03:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:00:05
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door Rob Moerkerken
Vandaag om 11:57:15
EifelBurgenBahn door Esufreak
Vandaag om 11:36:57
Humbrol Acrylic Varnish mat slaat wit uit door Floris Dilz
Vandaag om 11:30:55
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door bask185
Vandaag om 11:30:37
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 10:35:28
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 10:15:43
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door JM78
Vandaag om 10:07:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:04:58
KÖF II in H0 door Roy van Dijk
Vandaag om 10:02:34
We zien wel waar het schip strandt door Paalsteek
Vandaag om 10:00:29
Bouw NS 532 spoor 1 door Noud
Vandaag om 09:59:53
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:29:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:07:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:16:29
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 08:06:30
De terugkeer van het Eiland Waan door Noordernet
Vandaag om 07:36:31
Oude Roco ICE decoderprobleem door coldforged
Vandaag om 01:25:06
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Marcel112
Vandaag om 00:13:39
  

Auteur Topic: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019  (gelezen 1885 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4480
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
(BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Gepost op: 29 september 2019, 00:34:14 »
Een kleine sfeer impressie van de rij en vooral test dag bij Jake in Eindhoven. (Zaterdag 28 september 2019)


Van links naar rechts; Hans, Bas, Paul & Mirjam.


Paul, Mirjam & Jake.





















De baan was niet rond en keren via een keerlus ging ook niet.

We hebben een gezellige dag gehad en zijn tegen enkele problemen aangelopen, als het elektrisch koppelen van de spoorwegmuseum bakken aan de BNLS forum baan modules.
Mechanisch koppelen lukte het wel, met wat kleine plankjes en lijmklemmen, De modules van Jake zijn een stuk hoger (2 rijlagen) dan die van BNLS, waardoor de boutverbindingen niet overeen kwamen.
Deze problemen zijn nu in kaart gebracht en daar zijn juist deze dagen voor, dit kunnen we op een beurs niet gebruiken.
Met wat kunst en vliegwerk de banen kunnen koppelen zodat er met treinen gereden konden worden.

De aanwezige mensen met een inbreng waren Bas, Gerard, Jake, Miriam en Richard.
Verder was er best veel volk over de vloer, leden van EMV met partner en kinderen en ook Marten & Paul van BNLS die ook bezig zijn een bakken te bouwen.

Volgende rij en test dag wordt ergens in november gepland.

Al met al een gezellige boel en voor herhaling vatbaar.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 00:51:08 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2019, 07:36:41 »
mooie impressie, begrijp best dat dat een leuke dag geweest is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10337
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2019, 23:02:14 »
Leuk verslag, Richard!  (y)

Leen.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2019, 02:18:32 »
Het was erg leuk! Nu zsm expositieproof zaken voorbereiden.  (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10337
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2019, 12:46:38 »
Kijk ook nog even goed naar de verbetervoorstellen van na Rijswijk 2019. Daar reed het niet allemaal even geweldig en volgens mij hebben jullie toen het nodige voorgesteld waarvan het nodige nog steeds gedaan zou moeten worden.
Het is maar een welgemeende raad hoor!  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2019, 14:03:26 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6908
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2019, 14:13:31 »
Dat is wel een goeie tip. Net even terug gelezen, maar daar staat wel een aantal goede punten tussen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10337
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2019, 14:20:39 »
Dit dus:

En wat gaan we nu doen met deze voorstellen?

Kort samen gevat:

Edsko
 - In de bak van Richard zit een aantal onhebbelijkheden, zoals duikende overgangen, 3 verschillende soorten rail, rail niet helemaal recht. (allemaal besproken met Richard en hij was het er mee eens en heeft ook al oplossingen. Gelukkig allemaal redelijk eenvoudig om te lossen.)
- Losliggende rail vast solderen
- Roconet / hubjes hadden een vage fout (komt dat wellicht door die kapotte booster?)
- Kleden op de demo tafels. Wie heeft een beter idee?
- Zaterdagavond uit eten met de groep
- Iedereen helpt opruimen, dus ook demogevers

Jake
- Kleding en folders; eventueel kunnen we allemaal een beetje geld inzamelen om nieuwe shirts / folders aan te schaffen?
- De vertraging in de Multimaus kan worden veroorzaakt doordat jumpers op de verschillende printjes mogelijk niet in de goede stand staan?

Pietervde
- Nieuwe shirts, inderdaad, zodat we er allemaal herkenbaar bij zitten. desnoods zelf af nemen tegen een kleine vergoeding bij de organisatie, dat iedereen dus zijn eigen shirt heeft.
- Gezien de problemen met sommige treinen: op een rijdag niet alleen de bakken, maar ook de locs testen? of, voordat de loc op de beurs de baan op mag, eerst op een testbaantje (of op zijn minst een rollerbank) testen?
- Aan het begin van elke rijdag alle wissels nalopen of deze goed staan. Beide dagen waren er onstporingen bij het eerste rondje welke bleken te worden veroorzaakt door een wissel welke verkeerd stond.
- Een paar extra trapjes/opstapjes voor de allerkleinsten. Dit kan ik desnoods zelf wel voor mijn rekening nemen, om er daar een paar van mee te nemen. mijn nichtjes kan ik dan wel op mn schouder zetten, maar hun moeder moest ook op de tenen staan om te kijken, en haar til ik iets lastiger op.

Marcel:
- Voor de wat minder kleine hebben we twee periscopen, deze liggen echter vaak op of naast een bak, waardoor wijzelf mogelijk meer moeten opletten wat er rondom te baan gebeurt.
Indien nodig dan dit soort zaken uitreiken. Mogelijk een idee om een soort van uitgifte/inname te hebben aan begin en eind van de baan?
- Ander idee, in hoeverre zou het mogelijk zijn om aan de tafels met rokken te werken?
- Zou het een idee zijn om deze uitgebreide hubs te gaan vervangen door de nieuwe simpelere hubs, waarin alleen het signaal wordt doorgegeven van connector naar connector, en er derhalve niets kan of hoeft te worden ingesteld met jumpers of wat dan ook
- Wat wat mij betreft beter moet is de opbouw van de baan. Er MOET meer tijd genomen worden om alle overgangen zo vlak mogelijk te maken, of we moeten een serieuze overweging gaan maken naar een aanpassing van de standaard m.b.t. de megabiels.
- Eerste winst is dan dat alle bakken bijtijds aanwezig zijn.
- Kunnen we een manier bedenken waardoor het voor de bezoekers duidelijk is wie met de treinen bezig zijn, waardoor de deelnemers mogelijk ander materieel meenemen dan met in eerste instantie van plan waren.
- De Peco Bullhead rail van Leen was bijvoorbeeld nog wat lager dan de normale code 75 die op de lussen en Cees zijn bak lag.
- Tevens kunnen we dan voor de beurs afspraken maken die nodig zijn om de baan altijd in 100% conditie te hebben bij aanvang. Dit in het geval dat wissels worden geschakeld via een servo aan een arduino bijvoorbeeld. Deze gaan bij het aanzetten eerst in de middenstand staan, en moeten dus bij aanvang ALTIJD worden gezet in de gewenste stand.
Voorbeeld voor mijn bakken zou dan worden.
Marcel112 - Marcel Verbruggen - Buiten Oisterwijk - 450 cm - Optische bezetmelding via Loconet - werkende seinen - werkende AKI.
Enige punt van verbetering bij een doorhangende BB is het aandraaien van de bouten.

Richard:
- Poten maken naar systeem Jake, zie voorbeeld bij bak van Age.
- Bovenkant spoorstaaf terug naar 130cm ten opzichte van de vloer.
- Invoeren raillassen systeem ala BMB,
- Geen koude verbindingen meer tussen BB’s en bakken.
- Baan verdelen op meer boosters, centrale ontzien, en maximum aantal bakken per booster.
- Wel kleden op de tafels, geeft nette afkleding, maar dan alle tafels zelfde kleden die tot de vloer rijken.
- De kliederaars laten werken op een groot genoeg zelf meegebracht werkblad.
- Manier verzinnen om de banner(s) aan te monteren.
- Spelregels opstellen rijden op de baan.

Age:
- Doorzakken van de BB's op hun onderlinge overgang kan simpel worden voorkomen door een "draagbaar" onder je bak te monteren. Als die draagbaar iets langer is dan de totale lengte van je inbreng, rust de BB van je buurman op jouw draagbaar en jouw BB op zijn draagbaar. In dat geval moeten er aan de draagbaren wel klosjes worden gemaakt zodat deze verspringend kunnen worden gemonteerd.
- Voor de koude overgangen kun je de megabiels blijven gebruiken, maar boor dan 2 of 3 gaatjes en "plak" aan de onderkant moertjes (heb zo gauw geen betere methode om moertje aan megabiels te bevestigen, dus andere oplossingen welkom). Boor de bovenplaat van je BB ter plaatse van de moertjes iets in zodat de moertjes daarin als het ware verzinken. Met kleine boutjes kun je vervolgens de megabiels perfect op hoogte brengen, immers je "duwt" de megabiels omhoog zodra het boutje de "bodem" van het boorgaatje in het bovenblad van de BB raakt.
Verschuiven en fixeren in horizontale richting kan door twee stelplaatjes ter weerszijden van de megabiels aan te brengen. Gleufjes in de stelplaatjes, kleine rampamoertjes aan de onderkant van de bovenplaat van de BB en de overgangen zijn nauwkeurig te fixeren. Ook als er sprake is van hoogteverschil door een dikkere of dunnere kurk- of styreenlaag onder de rails.


Ik denk aan een overleg met alle deelnemers erbij en stemmen over de voorgedragen punten.......

Leen.