Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:03:31
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 11:49:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:49:09
Een tussendoortje in 1:48 door Noordernet
Vandaag om 11:48:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:44:06
Frans diorama 1:48 door basjuh1981
Vandaag om 11:41:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door wob
Vandaag om 11:34:30
RSU stapje 3: HSM zand en kolen wagens MK131 and 134 door Noordernet
Vandaag om 11:28:38
Sound decoders en Linux door zofman
Vandaag om 11:09:42
Stukje Boterstraat in 1:120 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:02:04
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door BartvD
Vandaag om 11:00:52
Trekkracht verbeteren door Piet Groot
Vandaag om 10:54:03
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
  

Auteur Topic: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019  (gelezen 1638 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
(BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Gepost op: 29 september 2019, 00:34:14 »
Een kleine sfeer impressie van de rij en vooral test dag bij Jake in Eindhoven. (Zaterdag 28 september 2019)


Van links naar rechts; Hans, Bas, Paul & Mirjam.


Paul, Mirjam & Jake.





















De baan was niet rond en keren via een keerlus ging ook niet.

We hebben een gezellige dag gehad en zijn tegen enkele problemen aangelopen, als het elektrisch koppelen van de spoorwegmuseum bakken aan de BNLS forum baan modules.
Mechanisch koppelen lukte het wel, met wat kleine plankjes en lijmklemmen, De modules van Jake zijn een stuk hoger (2 rijlagen) dan die van BNLS, waardoor de boutverbindingen niet overeen kwamen.
Deze problemen zijn nu in kaart gebracht en daar zijn juist deze dagen voor, dit kunnen we op een beurs niet gebruiken.
Met wat kunst en vliegwerk de banen kunnen koppelen zodat er met treinen gereden konden worden.

De aanwezige mensen met een inbreng waren Bas, Gerard, Jake, Miriam en Richard.
Verder was er best veel volk over de vloer, leden van EMV met partner en kinderen en ook Marten & Paul van BNLS die ook bezig zijn een bakken te bouwen.

Volgende rij en test dag wordt ergens in november gepland.

Al met al een gezellige boel en voor herhaling vatbaar.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 00:51:08 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2019, 07:36:41 »
mooie impressie, begrijp best dat dat een leuke dag geweest is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9854
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2019, 23:02:14 »
Leuk verslag, Richard!  (y)

Leen.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2019, 02:18:32 »
Het was erg leuk! Nu zsm expositieproof zaken voorbereiden.  (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9854
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2019, 12:46:38 »
Kijk ook nog even goed naar de verbetervoorstellen van na Rijswijk 2019. Daar reed het niet allemaal even geweldig en volgens mij hebben jullie toen het nodige voorgesteld waarvan het nodige nog steeds gedaan zou moeten worden.
Het is maar een welgemeende raad hoor!  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2019, 14:03:26 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2019, 14:13:31 »
Dat is wel een goeie tip. Net even terug gelezen, maar daar staat wel een aantal goede punten tussen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9854
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: (BNLS-modulebaan) rij en (vooral) testdag 28 september 2019
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2019, 14:20:39 »
Dit dus:

En wat gaan we nu doen met deze voorstellen?

Kort samen gevat:

Edsko
 - In de bak van Richard zit een aantal onhebbelijkheden, zoals duikende overgangen, 3 verschillende soorten rail, rail niet helemaal recht. (allemaal besproken met Richard en hij was het er mee eens en heeft ook al oplossingen. Gelukkig allemaal redelijk eenvoudig om te lossen.)
- Losliggende rail vast solderen
- Roconet / hubjes hadden een vage fout (komt dat wellicht door die kapotte booster?)
- Kleden op de demo tafels. Wie heeft een beter idee?
- Zaterdagavond uit eten met de groep
- Iedereen helpt opruimen, dus ook demogevers

Jake
- Kleding en folders; eventueel kunnen we allemaal een beetje geld inzamelen om nieuwe shirts / folders aan te schaffen?
- De vertraging in de Multimaus kan worden veroorzaakt doordat jumpers op de verschillende printjes mogelijk niet in de goede stand staan?

Pietervde
- Nieuwe shirts, inderdaad, zodat we er allemaal herkenbaar bij zitten. desnoods zelf af nemen tegen een kleine vergoeding bij de organisatie, dat iedereen dus zijn eigen shirt heeft.
- Gezien de problemen met sommige treinen: op een rijdag niet alleen de bakken, maar ook de locs testen? of, voordat de loc op de beurs de baan op mag, eerst op een testbaantje (of op zijn minst een rollerbank) testen?
- Aan het begin van elke rijdag alle wissels nalopen of deze goed staan. Beide dagen waren er onstporingen bij het eerste rondje welke bleken te worden veroorzaakt door een wissel welke verkeerd stond.
- Een paar extra trapjes/opstapjes voor de allerkleinsten. Dit kan ik desnoods zelf wel voor mijn rekening nemen, om er daar een paar van mee te nemen. mijn nichtjes kan ik dan wel op mn schouder zetten, maar hun moeder moest ook op de tenen staan om te kijken, en haar til ik iets lastiger op.

Marcel:
- Voor de wat minder kleine hebben we twee periscopen, deze liggen echter vaak op of naast een bak, waardoor wijzelf mogelijk meer moeten opletten wat er rondom te baan gebeurt.
Indien nodig dan dit soort zaken uitreiken. Mogelijk een idee om een soort van uitgifte/inname te hebben aan begin en eind van de baan?
- Ander idee, in hoeverre zou het mogelijk zijn om aan de tafels met rokken te werken?
- Zou het een idee zijn om deze uitgebreide hubs te gaan vervangen door de nieuwe simpelere hubs, waarin alleen het signaal wordt doorgegeven van connector naar connector, en er derhalve niets kan of hoeft te worden ingesteld met jumpers of wat dan ook
- Wat wat mij betreft beter moet is de opbouw van de baan. Er MOET meer tijd genomen worden om alle overgangen zo vlak mogelijk te maken, of we moeten een serieuze overweging gaan maken naar een aanpassing van de standaard m.b.t. de megabiels.
- Eerste winst is dan dat alle bakken bijtijds aanwezig zijn.
- Kunnen we een manier bedenken waardoor het voor de bezoekers duidelijk is wie met de treinen bezig zijn, waardoor de deelnemers mogelijk ander materieel meenemen dan met in eerste instantie van plan waren.
- De Peco Bullhead rail van Leen was bijvoorbeeld nog wat lager dan de normale code 75 die op de lussen en Cees zijn bak lag.
- Tevens kunnen we dan voor de beurs afspraken maken die nodig zijn om de baan altijd in 100% conditie te hebben bij aanvang. Dit in het geval dat wissels worden geschakeld via een servo aan een arduino bijvoorbeeld. Deze gaan bij het aanzetten eerst in de middenstand staan, en moeten dus bij aanvang ALTIJD worden gezet in de gewenste stand.
Voorbeeld voor mijn bakken zou dan worden.
Marcel112 - Marcel Verbruggen - Buiten Oisterwijk - 450 cm - Optische bezetmelding via Loconet - werkende seinen - werkende AKI.
Enige punt van verbetering bij een doorhangende BB is het aandraaien van de bouten.

Richard:
- Poten maken naar systeem Jake, zie voorbeeld bij bak van Age.
- Bovenkant spoorstaaf terug naar 130cm ten opzichte van de vloer.
- Invoeren raillassen systeem ala BMB,
- Geen koude verbindingen meer tussen BB’s en bakken.
- Baan verdelen op meer boosters, centrale ontzien, en maximum aantal bakken per booster.
- Wel kleden op de tafels, geeft nette afkleding, maar dan alle tafels zelfde kleden die tot de vloer rijken.
- De kliederaars laten werken op een groot genoeg zelf meegebracht werkblad.
- Manier verzinnen om de banner(s) aan te monteren.
- Spelregels opstellen rijden op de baan.

Age:
- Doorzakken van de BB's op hun onderlinge overgang kan simpel worden voorkomen door een "draagbaar" onder je bak te monteren. Als die draagbaar iets langer is dan de totale lengte van je inbreng, rust de BB van je buurman op jouw draagbaar en jouw BB op zijn draagbaar. In dat geval moeten er aan de draagbaren wel klosjes worden gemaakt zodat deze verspringend kunnen worden gemonteerd.
- Voor de koude overgangen kun je de megabiels blijven gebruiken, maar boor dan 2 of 3 gaatjes en "plak" aan de onderkant moertjes (heb zo gauw geen betere methode om moertje aan megabiels te bevestigen, dus andere oplossingen welkom). Boor de bovenplaat van je BB ter plaatse van de moertjes iets in zodat de moertjes daarin als het ware verzinken. Met kleine boutjes kun je vervolgens de megabiels perfect op hoogte brengen, immers je "duwt" de megabiels omhoog zodra het boutje de "bodem" van het boorgaatje in het bovenblad van de BB raakt.
Verschuiven en fixeren in horizontale richting kan door twee stelplaatjes ter weerszijden van de megabiels aan te brengen. Gleufjes in de stelplaatjes, kleine rampamoertjes aan de onderkant van de bovenplaat van de BB en de overgangen zijn nauwkeurig te fixeren. Ook als er sprake is van hoogteverschil door een dikkere of dunnere kurk- of styreenlaag onder de rails.


Ik denk aan een overleg met alle deelnemers erbij en stemmen over de voorgedragen punten.......

Leen.