Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Klimspiraal verkeerd aangelegd?  (gelezen 11692 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2019, 14:14:34 »
dan kom je erachter tijdens het proef rijder dat je toch een fout hebt gemaakt
Tijdens het proefrijden neem je soms de verkeerde weg naar boven. Dat kan ook.

Een foto doet in dit geval wonderen. Want dan weten we of je gelijk hebt.

Wat reed je ook al weer?
Volgens dit draadje op 10 oktober 2010, als dat nog steeds geldt:

Citaat
Ik wil digitaal ho gelijkstroom gaan rijden met Nederlands en Duits materieel. Het moet een vaste baan worden. Het idee waar ik aan denk is aan een grensstation voor zowel goederen als reiziger vervoer.

Je rijdt (NL/DB) dus in principe rechts (en soms links als dat zo uit komt, maar dan heb je overloop wissels nodig)
dus is de buitenboog in principe het tegen de klok in stijgende spoor, en daal je in principe op de binnenboog.
Dus moet de spiraal tegen de klok in omhoog winden.

Windt de spiraal met de klok mee omhoog, dan heb je 'm verkeerd om gemonteerd.
Maar dan had je dat gemerkt bij de aansluiting van de sporen, onder en boven.

Niet zo moeilijk achteraf. Het wordt goed uitgelegd in de encyclopedie.
En je gaf in een eerder draadje aan dat je de encyclopedie van tevoren goed had bestudeerd.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2019, 15:32:01 »
...Windt de spiraal met de klok mee omhoog, dan heb je 'm verkeerd om gemonteerd.
Hmm... Dat vind ik toch iets te kort door de bocht. Ook als het binnenste spoor stijgt, is dat niet perse fout. Zo lang de helling niet te steil is, is het goed. En wat te steil is hangt van de treinen af. Hoe lang (zwaar) zijn ze, hoe sterk zijn de loks?
 
Soms ontkom je niet aan een ontwerp waar het binnenste spoor stijgt. Nu ken ik het baanontwerp van Nico niet, dus misschien had het hier eenvoudig andersom gekund, maar dat weet ik niet.

Echter, ik zie nu allerlei adviezen met bv spoorwisseling voorbij komen, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
Vraag 1 is, of er uberhaupt een probleem is. Komen de treinen zonder problemen tegen de helling op? Zo ja, dan is alles ok.
Zo niet, dan moet er een oplossing worden gevonden. Opnieuw bouwen of spoorwisseling of nog iets anders. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde.

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #17 Gepost op: 28 september 2019, 16:08:45 »
de meeste afhankelijkheid is de radius van de spiraal.Met grote radius is er bij stijgen of dalen weinig verschil als je minder dan 3 graden aanhoud.Natuurlijk is stijgen buitenkant altijd beter want dan is de gradatie ook minder bij lang getrokken treinen.Bij dalen is er dan weinig verschil omdat  wagons dan achter de lok hangen die meestal wel zwaarder is.
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2019, 17:43:34 »
Kortom: Laten we gewoon ff wachten tot TT een foto plaatst.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #19 Gepost op: 28 september 2019, 20:45:21 »




Dit is de klimspiraal. De baan heeft een L vorm van 450x100 en 420x100. Dit is het schaduwstation. Op de tekening staan nu 6 sporen maar dat worden er 8. Materieel is Duits. De andere spiraal moet nog gebouwd worden. De testtrein rijdt makkelijk omhoog met 5 passagierswagons. (Nu analoog maar wordt digitaal). De ns 1800 gebruik ik nu even omdat daar de juiste kortkoppeling aanzat ;).


Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 28 september 2019, 23:01:58 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #20 Gepost op: 28 september 2019, 22:44:28 »
De testtrein rijdt makkelijk omhoog met 5 passagierswagons. (Nu analoog maar wordt digitaal). De ns 1800 gebruik ik nu even omdat daar de juiste kortkoppeling aanzat
(y)

Test hem ook nog even met andere loks. En een andere trein.  De ene wagen is lichter en/of rijdt soepeler dan de andere.
Een goederentrein met dezelfde lengte zou best lastiger kunnen zijn, bv vanwege lading.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Zilte

  • Gast
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2019, 09:00:29 »
Overweeg om deze spiraal naar de ander zijde te plaatsen, het schaduwstation aan de voorkant, zodat u aan de voorzijde de spiraal op rijdt. Rechts verkeer kan dan gemakkelijk. U kunt beter bij de sporen op het schaduwstation en u rijdt aan de achterzijde vanuit de helix de tafel op, waardoor u ook de ruimte boven de helix kunt benutten voor bijvoorbeeld een rangeerterrein of draaischijf.
Zoals ik de foto kan inschatten, heeft u de helix gebouwd van MDF. Dit zou ik wel in een verf gaan zetten, aangezien MDF vochtgevoelig is en daardoor ook kan gaan uitzakken.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 09:02:51 door Zilte »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #22 Gepost op: 29 september 2019, 11:28:02 »

Dit is de klimspiraal.


Ik zou zeggen ga door met proefrijden.

Zo heel veel verschil tussen binnen en buitenspoor stijgen is er nu ook weer niet. Maak die trein langer en langer, zie bij welke lengte het verkeerd gaat en besluit dan of je daar mee kan leven.

Gr, Ben..

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #23 Gepost op: 29 september 2019, 11:33:48 »
Treinen die de spiraal in moeten kun je ook voorspan geven. Lijkt het wel net echt. ;)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 984
    • J.M.Models
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #24 Gepost op: 03 oktober 2019, 01:45:10 »
Zelf zou ik ervoor kiezen door zowel de klimspiralen van draairichting te veranderen en het gehele schaduwstation naar voren te halen.
Hierdoor heeft men de maximale kans dat al het materieel naar boven komt en men komt later bij alle sporen vanaf de voorkant.
Verder dan 55cm diep (ongeveer) komt men er niet met de arm en dan is het heel lastig om nou net bij die achterste trein te komen.

Het is een vervelende klus om nu te doen en ik heb mezelf ook vaker achter de oren staan krabben bij mijn eigen modelbanen.
Ik heb door de jaren ook door schade en schande geleerd, maar de kans is groot dat men achteraf de voordelen ervan zal ervaren. Nu kan men het relatief eenvoudig nog aanpassen, maar als men verder in de opbouw erachter komt dat het toch beter was geweest om het te doen is dat heel zuur.

Zelf heb ik dezelfde situatie op mijn eigen modelbaan en ben echt wel blij dat ik het zo gedaan heb.

Ik heb het een en ander schematisch uitgetekend.


Dit is het rechter gedeelte van jouw tekening. De klimspiraal draait hier tegen de klokrichting naar boven.


Dit is het linker gedeelte ( heb deze gedraaid om het beter zichtbaar te maken). Ook hier draait de klimspiraal tegen te klokrichting naar boven.


Hier het geheel. Door het schaduwstation naar voren te leggen, kom je later ook bij alle sporen met je arm.
Door in de binnenhoek van de baan een extra stuk van 45 graden te leggen, kun je het gehele schaduwstation helemaal naar voren leggen.

Wat ook prettig werkt is: ervoor te kiezen om het schaduwstation niet geheel van topplaat te voorzien. Hoe komt men later aan de onderkant van het bovenste gedeelte van de baan om draden e.d. te monteren of eventuele storingen te verhelpen.

Het is en blijft maar een voorstel en opbouwende kritiek, want uiteindelijk maakt ieder zijn eigen keuze en heb je al met het een en ander al rekening gehouden waar ik nog geeneens aan gedacht heb.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2019, 01:50:39 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #25 Gepost op: 03 oktober 2019, 23:02:20 »
Zelf zou ik ervoor kiezen door zowel de klimspiralen van draairichting te veranderen en het gehele schaduwstation naar voren te halen.
Hierdoor heeft men de maximale kans dat al het materieel naar boven komt en men komt later bij alle sporen vanaf de voorkant.
Verder dan 55cm diep (ongeveer) komt men er niet met de arm en dan is het heel lastig om nou net bij die achterste trein te komen.

Tsja, als dit een draadje voor het ontwerp van een nieuw baanplan zou zijn, zou ik dit volledig onderschrijven. Echter, het schaduwstation en minimaal 1 helix zijn al gebouwd. Niek vroeg zich juist af of het echt nodig is om de boel af te breken of dat het kan blijven zoals het is.
Aangezien hij de helix al heeft getest (in ieder geval met 1 trein) en dat geen enkel probleem gaf, zou ik zeker de helix laten zoals hij is. Wel zou ik nog met een hele serie andere treinen en loks de test herhalen, om er zeker van te zijn dat elke trein zonder problemen omhoog komt.
Los daarvan had ik in een eerdere reactie al berekend dat de helling 2.7% is. Niets bijzonders dus. Als hij een helix had gebouwd, waar hij via het buitenste spoor met 2.7% zou stijgen, had niemand er hier iets van gezegd. Ik heb het idee dat men hier soms te veel gefocussed is op dat altijd het buitenste spoor zou moeten stijgen. En dat is nergens voor nodig...

Wat de ligging van het schaduwstation betreft: ja inderdaad, aan de voorkant is fijner voor de toegankelijkheid. Maar aan de achterkant hoeft ook geen groot probleem te vormen. Zeker niet als er voldoende ruimte zit tussen schaduwstation en de bovenliggende baan. Het voordeel van het schaduwniveau is dat het aan de voorzijde helemaal leeg is (geen scenery zoals op een zichtbaar niveau van de baan) . Je kunt dus prima leunen op de voorste 50 cm om bij de opstelsporen te geraken.

Groet, Wim


« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2019, 06:20:57 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2019, 13:07:56 »
Niek twijfelt, anders had hij dit draadje niet gestart.
Niek heeft één spiraal klaar, een tweede moet nog komen.
Hij is dus op de helft. Het spreekwoord " beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald" gaat hier wel op.

Niek, het voorstel van Johan is panklaar. Neem het over en geniet ervan.
Je krijgt spijt als je het laat zoals het nu is.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2019, 13:40:58 »
En wil je de sporen van het schaduwstation niet helemaal vooraan hebben liggen, dan leg je ze toch meer naar achteren.
In het voorstel van J. Moors (Johan veronderstel ik dus) heb je die mogelijkheid door de aansluitingen aan de spiraal lichtjes te verlengen of te verdraaien..
Je vermijd er dan die hoek mee die mogelijk in de weg zit om het volgende niveau bereikbaar te houden.
Maar dat hangt echt af van de vrije hoogte die je hebt in het schaduwstation.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2019, 23:03:43 »
Hallo Hans,

Niek heeft één spiraal klaar, een tweede moet nog komen.
Hij is dus op de helft. Het spreekwoord " beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald" gaat hier wel op.
Daar heb je helemaal gelijk in. :) Maar ik vraag me af of Niek wel verdwaald is. ;) Ik denk het namelijk niet. Om in de metafoor te blijven: Hij wil naar de overkant van de rivier en staat nu al wadend in het midden. Dan kan hij wel terug gaan, en dan een brug nemen die een kilometer verderop ligt, maar dan verliest hij alleen maar tijd. Als hij nog op de beginoever zou staan, had ik hem ook geadviseerd direct via de brug te gaan. Maar nu hij al in het midden is, is het onnodig om terug te gaan. Nat is hij toch al en dat verandert niet door alsnog de brug te nemen ;)

Niek, het voorstel van Johan is panklaar. Neem het over en geniet ervan. Je krijgt spijt als je het laat zoals het nu is.
Waarom zou hij spijt krijgen? Wat is er fout aan zijn huidige helix?  ???

Ik denk dat het onnodig is om de huidige helix af te breken en dan opnieuw op te bouwen. Dat kost alleen maar tijd en levert niets op.
Het enige wat er fout kan zijn bij een helix (en bij een helling in het algemeen) is dat hij te steil is. Deze helling is 2.7% en zijn testtrein komt er met gemak tegen op. Wat wil je nog meer?

Er zijn genoeg mensen die een helix hebben gebouwd waarbij via het binnenste spoor wordt gestegen zonder dat dat problemen geeft. Oa de encyclopedie hier laat daar een foto van zien. ;)
Het gaat om het hellingspercentage. Als dat niet te hoog is, is de helling goed. En ja, bij een dubbelsporige helix heeft het buitenste spoor het laagste hellingspercentage dus is het handig om dat als stijgend spoor te nemen. Maar dat is een vuistregel, een handigheidje, geen dogma.

Soms ontkom je niet aan een helix die andersom is gebouwd. Dat betekent niet dat die dan automatisch fout is. In dit geval had een helix die via het buitenste spoor stijgt ook prima gepast. Maar dat is achteraf praten.

Niek twijfelt, anders had hij dit draadje niet gestart.
Ok, maar het feit dat je een vraag stelt omdat je twijfelt, betekent niet automatisch dat je dus fout zit. Twijfelen is gezond. En vervolgens discussieren met anderen ook. Maar de uitkomst  van de discussie kan best zijn dat er uberhaupt geen probleem is. En persoonlijk denk ik dat dat laatste hier aan de hand is.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Klimspiraal verkeerd aangelegd?
« Reactie #29 Gepost op: 05 oktober 2019, 04:51:19 »
Wat vindt Niek zelf?
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2019, 04:52:55 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf