Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 01:06:07
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door janw
Vandaag om 00:29:57
antislipbandjes vervangen door Te 2/2
Vandaag om 00:02:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 oktober 2019, 23:30:44
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
18 oktober 2019, 23:29:25
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Fritsprt
18 oktober 2019, 23:23:22
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
18 oktober 2019, 23:21:59
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Edsko Hekman
18 oktober 2019, 23:10:29
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door GerardvV
18 oktober 2019, 22:26:25
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door 72sonett
18 oktober 2019, 22:26:10
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door NS8714
18 oktober 2019, 22:17:04
Foto’s uploaden met Apple? door bosje77
18 oktober 2019, 21:38:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2019, 21:28:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Falcon10
18 oktober 2019, 21:27:21
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door william_2
18 oktober 2019, 21:19:55
Westlandbaan door Tulpendaal
18 oktober 2019, 21:19:45
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door St00mboy
18 oktober 2019, 21:08:02
Rijnstraat door Gerco van Beelen
18 oktober 2019, 20:23:59
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 oktober 2019, 20:12:18
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Timo
18 oktober 2019, 19:36:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2019, 19:09:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 oktober 2019, 18:58:17
Drie keer twee is 702 (mat 46-4) door Pauldg
18 oktober 2019, 17:23:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 oktober 2019, 17:07:41
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door moonlicht
18 oktober 2019, 16:41:33
Roco Blokkendoos LokPilot4, overbelasting? door MRdirect
18 oktober 2019, 16:36:38
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Remunj
18 oktober 2019, 16:26:40
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 oktober 2019, 16:07:04
Baan in Los Angeles door AndrevdG
18 oktober 2019, 15:36:13
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door AlbertG
18 oktober 2019, 15:14:57
  

Auteur Topic: De fabriek - Spoor 0  (gelezen 2461 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
De fabriek - Spoor 0
« Gepost op: 20 september 2019, 13:48:48 »
Industrie spoor; natuurlijk ligt er in Nederland tegenwoordig nog kilometers en kilometers industriespoor. Veelal bediend met eigen materiaal (een mooie site is http://www.industriespoor.nl/index.htm). Historisch hadden wij veel meer spoor aansluitingen, met en zonder eigen locomotieven, helaas bleek de vrachtwagen op den duur veel goedkoper en zijn een heleboel van die fabriek aansluitingen in de afgelopen 50 jaar komen te vervallen.

Maar we gaan terug naar de jaren 60 van de vorige eeuw.


foto geleend van www.industriespoor.nl

Aangezien mijn Amerikaanse baan nagenoeg af is en ik een beetje op zoek ben geweest naar een nieuw project is bovenstaand foto en een aantal artikelen op betreffende site de inspiratie geweest om een fabriek aansluiting te gaan bouwen in schaal 0.

Ik heb een paar criteria:
1) Het moet volledig Nederlands zijn. Natuurlijk kun je wel eens een buitenlandse wagon hebben maar het meerendeel van het materiaal moet Nederlands zijn.
2) Thema is natuurlijk een spoor aansluiting voor een fabriek. Doch wat voor een fabriek? De keuze is voor een fabriek die scheep voorstuwingen maakt, dus hoofd en hulpmotoren, schroef assen en schroeven. Een beetje een samenraapsel van Brons motoren -Appingedam, Stork werkspoor diesel (SWD) - Zwolle en Lips - Drunen geen van genoemde bedrijven bestaat nog  :(
Thema geeft de aanvoer van schroot, olie en kolen voor de gieterij, afvoer van motor frames, schroeven, schroefassen, generatoren en reserve onderdelen.
3) Het is nagenoeg onmogelijk om dit allemaal op een relatief klein oppervlakte uit te beelden en concentreer mij op de logistieke uitsnede van het bedrijf.
4) Keep it simple dus maximaal 4 tot 5 wissels.
5) 80% tot 90% straatspoor.

Het geheel uitgewerkt in onderstaande plan;


We hebben een laad en los platform (Hal 1). Dit wordt een model van een goederenloods (ontwikkeld door CorV, ook te vinden op dit forum) voor aanvoer van onderdelen die door 3den worden gemaakt en afvoer van grote spares zoals cilinder koppen, cilinders en zuigers. Een draaischijf voor wagons die aansluit op de gieterij (hal 2) dus hier kunnen wagons ingereden worden voor afvoer van schroeven, schroefbladen, motorhuis etc. De andere kant van de draaischijf kan uitgebreid worden naar opslag voor schroot en kolen.
Laad/los platvorm en een platvorm voor aansluiting op een gasolie wagon (links).

Tussen het bovenstaand gedeelte en het "schaduw station" (linkse aansluiting) komt nog een module met wat landschap achtige elementen.

Tractie: NS 621 en een eigen fabriek lok (is in de maak) en misschien nog een sik (die laatste zal zoals het er nu naar uit ziet ook eigenbouw worden).



Intussen zijn al wat zaken verwezenlijkt maar dat is voor de volgende keer.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2019, 14:51:34 door BartvD »
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
  • Allegra" treinstel
Re: De fabriek
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2019, 14:00:09 »
Dit draadje blijf ik volgen Bart
wordt dit in spoor O?

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2019, 15:37:47 »
Yep, schaal 0  :)
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: De fabriek
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2019, 16:13:31 »
Ben benieuwd hoe dit wordt! Denk eerlijk gezegd dat als je t voor elkaar zou krijgen om zo;'n rij smalle gebouwtjes tussen de sporen in te zetten zoals op de foto het plan nog iets interessanter wordt, minder overzichtelijk. Nu staat er nog een vrij diep halfreliefpand achteraan, ik zou dat reduceren tot min of meer een muur, zo krijg je een stuk meer bruikbare ruimte.

Ben zelf al jaren bezig met wat gerommel rondom belse staalindustrie in H0, hier de fotodump: https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157653375997370
wellicht haal je dr wat inspiratie uit, qua hoe diverse zaken in model overkomen en zo.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
Re: De fabriek
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2019, 16:25:19 »
.

Tractie: NS 621 en een eigen fabriek lok (is in de maak) en misschien nog een sik (die laatste zal zoals het er nu naar uit ziet ook eigenbouw worden).



Intussen zijn al wat zaken verwezenlijkt maar dat is voor de volgende keer.

Tja, jammer dat je voor de 621 gaat terwijl je de 624 zo mooi gemaakt hebt... ::)

Leuk idee, succes blijf het volgen.

Mvg, Erich
« Laatst bewerkt op: 21 september 2019, 01:37:36 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2019, 19:26:01 »
Typo...... of toch

Toen de GBP zo laag stond heb ik nog een Dapol class 08 gekocht om om te bouwen naar een Bakkie.

Maar oké het was een typo  ;D

Het is de 624 die de fabriek gaat bedienen.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2019, 19:29:55 door BartvD »
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: De fabriek
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2019, 19:39:40 »
Gaat er nog een gemotoriseerde lier bij de draaischijf komen, of worden de wagons per tractor de loods ingeduwd

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: De fabriek
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2019, 19:40:27 »
Mooi gemaakt.

Gr. Bert.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2019, 09:21:45 »
@ Floris. Ik werk met modules van 60,5 cm diep (de standaard platen van 122 x 60,5 cm) waarop de rails en wissels voor het grootste gedeelte in het midden van de gekoppelde modules aan de "voorzijde" liggen. Dit dient 2 doelen. 1) Met deze baan is alles hand mechanisch en ik werk met de schroefkoppeling dus wil je niet over de baan heen willen rijken om wagons te koppelen en ontkoppelen, 2) je krijgt door het iets naar achteren lopen van de sporen naar de uiteinden van de baan iets meer ruimtelijk effect, wat vooral aan de rechterzijde bedoeld was.

Als laatste argument; ik hou niet van platte decor achtige gebouwen. Ook op mijn USA switching layout heb ik grote halve gebouwen staan (zie foto hieronder). Hierdoor krijg je vanuit de diverse hoeken een mooi perspectief als je naar de baan kijkt.



By the way, dit zijn 80 cm brede modules.

Mooie foto's trouwens van jouw baan. Mijn complimenten.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10364
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De fabriek
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2019, 09:58:40 »
Ah, jij was die Bart :) Leuk je hier met dit plan bezig te zien. Ik ga zeker volgen! (y)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2019, 10:28:58 »
De rails en wissels die ik gebruik voor "de fabriek".

Aangezien het voor 80% / 90% straatspoor is maakt het niet zo veel uit wat voor rails je gebruikt als het maar nikkelzilver is wat betreft de geleiding. Als het een emplacement zou zijn geweest dan zou ik voor code 125 zijn gegaan of zelfs code 100. Dat laatste gaat prima met 7mm scale wielen. Maar nu ben ik echt voor het dubbeltje op de eerste rang gegaan. Roco heeft ooit een, voor die tijd, prima lijn gehad met schaal 0 rails en wissels en heb deze voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken via e-bay.


Modules in aanbouw, rails en wissels tweedehandsjes van Roco, rails is ietsjes hoger dan code 143 doch daar merk je niets van zolang je ze niet mixed met Peco of Lenz rails

Kostenbesparing 5 wissels inclusief verzending was € 186,50. 4 Wissels van Lenz bijvoorbeeld € 398.
Alternatief was zelfbouw geweest. Kost wat meer tijd maar is uiteindelijk het goedkoopst als je zelf de dwarsliggers zaagt etc. Niet de bouwpakketjes van Wenz want die zijn ook nog best prijzig, wel heel mooi.

De eerste module die ik gebouwd heb is die met de draaischijf. Je kunt wel draaischijven kopen maar de uitdaging is natuurlijk zelf maken. De draaischijf moet groot genoeg zijn om de rongenwagen van Lenz te kunnen draaien en sterk genoeg om de Dapol te kunnen hebben:

Motortje met een vertraging had ik nog liggen (ik heb er nog een). Ik weet niet zeker maar heb ze waarschijnlijk ooit meebesteld met spul uit China.

Afijn de foto's en filmpje spreken voor zichzelf.


h0 flex (Roco line uit een veel eerder project) rails doorgeknipt, bielzen gaatjes in geboord en netjes in een cirkel spijkeren


Wielstellen van een paar opgeofferden 0n30 Bachmann wagons aangepast om als geleide wielen te gebruiken


Wielstellen onder plankje gemonteerd en gecentreerd plus het Chinese motortje

https://youtu.be/TyQwwcJ9vyc
Video met volledig opgebouwde draaischijf. De draaischijf is voorzien van limietswitches voor het uitlijnen van het spoor. Nadeel van deze methode is dat je geen 180 graden kunt draaien maar alleen 90 graden


Het geheel ingebouwd in de module en van rails voorzien. De vier bouten zijn niet alleen nodig van het ophangen van de draaischijf maar ook zeer makkelijk om het geheel op de juiste hoogte te krijgen.


De onderkant van de module met draaischijf.

Wordt vervolgt (natuurlijk!)


« Laatst bewerkt op: 21 september 2019, 10:33:38 door BartvD »
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
  • Allegra" treinstel
Re: De fabriek
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2019, 11:04:22 »
Dat ziet er mooi uit Bart

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
Re: De fabriek
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2019, 11:16:00 »
Ik heb de bouw van 33 Street Yard gevolgd, deze ga ik ook volgen Bart!  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2019, 17:41:41 »
@ ivanzon: Op heel veel industrie terreinen stond inderdaad een "verhaal" kop of lier bij dit soort draai schijven. Maar hier ben ik nog niet helemaal uit. De wagon moet de hal in getrokken of geduwd worden en andersom er ook uitgehaald worden. Als alles af is kan je er slecht bij wat de uitdaging groter maakt. Een RC tractor lijkt mij geweldig maar dan zal ik er een moeten bouwen. Dubbele loc service kan ook. Ik broed nog en sta open voor ideeën.

@ Joop: altijd leuk een volger. Ik denk dat ik jou nog de maten van een mal schuldig ben om hekwerk mee te bouwen. Binnen nu en 4 weken heb je hem.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
Re: De fabriek
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2019, 22:02:31 »
@ Joop: altijd leuk een volger. Ik denk dat ik jou nog de maten van een mal schuldig ben om hekwerk mee te bouwen. Binnen nu en 4 weken heb je hem.
;D klopt inderdaad. Ik zie het mailtje wel tegemoet.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls