Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Haren in loc's  (gelezen 4746 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Haren in loc's
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2008, 03:35:43 »
Robotstofzuigers zijn geweldig !!! Die stoten (rammen, dreunen, knallen) ergens tegen aan (denkend dat het een stevige kast of tafelpoot is) en onthouden vervolgens waar de kast of tafel staat. Op die plek komen ze dus nooit meer. Op alle andere plaatsen baggeren ze rustig rond, op zoek naar nog meer stevige kasten en tafelpoten .........

Dus als je wilt hebben dat de stofzuiger al tastend en lerend jouw modelspoorbaan gaat afsnuffelen en platwalsen, lijkt me dat een heel goed plan. Wel even opletten dat bovenleidingen niet blijven haken.

Waarom vraag je eigenlijk niet een tweede parketvloer aan je ega. Die zet je dan op poten in de kamer.  Jij gelukkig met een eigen treintafel en je ega gelukkig dat ze zonder beperking mag stofzuigen !

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2008, 09:58:43 »
Ik ken het verschijnsel Robotstofzuiger.
Maar niet de versie die onthoud waar ie ergens tegenaan is gebotst.
Die ik ken bestaat uit een kleine stofzuiger die op een kleine accu loopt en aan beide zijden een groot wiel waar de robot op rijdt.
De robot veranderd van richting als ie ergens tegenaan botst.
Omdat dat meestal onder een bepaalde hoek gebeurt raakt het ene wiel het obstakel iets eerder dan het andere.
Ik vermoed dat er ook nog een soort van los hangend gewicht in de stofzuiger hangt om hem na een botsing met de wand echt van richting te laten veranderen..
In jou geval heeft het echter geen zin, want de stofzuiger zal waarschijnlijk regelmatig over je rails rijden. En als dat niet vast ligt ( lijkt me logisch op een vloer ) zal de rails verschuiven.
Ik denk dat het inderdaad het beste is als je de rails vast op een grote houten plaat legt.
Ik zag zondag( of was het zaterdag) bij een programma van Irene Moors en Carlo Boshart zo'n robotstofzuiger.
Wellicht dat iemand weet hoe het programma heet en hoe je dat nog eens kunt kijken
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 28 March 2008, 12:16:35 »
Citaat
Iemand hier ervaring mee? Ik zal toch niet de enige zijn die z'n baan in de huiskamer neerlegt?
Eeehhhh..... Ja?? ;D ;) ;)

Misschien is de door jou genoemde plaat toch een betere optie. De foto die je laat zien geeft ongeveer een maat van 3 tot 3,5 meter bij hooguit 1,5 breed. Als je een scharnier in het midden maakt berg je het op in een ruimte van hooguit 1,5 bij 1,5. Valt nog mee, toch? En dan kun je ook evt poten en/of schragen (bouwmarkt!) er onder zetten, ben je direkt van je stofprobleem af!

In mijn ogen een mooie oplossing als je alleen rijden wilt.

Succes!

Grtz,  8) Ronald 8)

snelle diesel

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 April 2008, 23:57:47 »
Yep, dat doe ik nu dus. Een houten plaat moet ik eens even over nadenken. Het is allemaal nl behoorlijk groot. Twee platen misschien en een soort schanier.

Ben in m'n hoofd al tijden bezig met een wat definitieverer baan, maar de tijd om het uit te voeren ontbreekt, zoals bij velen natuurlijk. Nog even een pic :'(:

Je zou natuurlijk ook alleen waar rails ligt hout onder kunnen monteren. Twee keer de rechte stukken en twee keer de bocht. Het voordeel hiervan is dat de baan snel afbreekbaar is en je eventueel scenery kunt aanbrengen. Je zou zelfs bij de zomerdag in de tuin of op het balkon de baan snel kunnen aanleggen.
Ikzelf heb een baan op een tafel van 2.40 bij 1.20 op zolder vast staan, die ik om de paar weken m.b.v een borstelzuigmond aan de stofzuiger stofvrij maak.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #19 Gepost op: 09 April 2008, 00:20:56 »
Zoiets heb ik ook in gedachten. Een baan die ik 'op kan vouwen', en dan een compact geheel wordt. Wel met ruimte ertussen ivm toekomstige bovenleiding.

Een beetje scenery, moet er dan ook tussen kunnen.

Zit al de hele tijd op een makkelijk systeem te broeden, maar kom er nog niet uit.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 09 April 2008, 00:46:29 »
Citaat van: Peter
....Je zou natuurlijk ook alleen waar rails ligt hout onder kunnen monteren. Twee keer de rechte stukken en twee keer de bocht....

Hoi,

zo ligt mijn 'baan' er ook al ruim een jaar bij.

Kijk maar...

(klik op de plaatjes voor meer context)

De onderplaat-stroken zijn 8mm mdf, waarop geheel blauw ondertapijt ligt, waar boven weer stroken van datzelfde ondertapijt in de vorm van een baanlichaam is geplakt. Daarna geschilderd met matte, bruine latex verf. Nu nog ballasten ;)

De baan bestaat idd uit 4 stroken, 2 maal boog en 2 maal recht. in de kopse kanten zijn 4mm deuvels gezet die aan 1 kant vastgelijmd zitten. snel in en uitelkaar te halen, en nette pasvorm.

Grtzz,

Karst

[Edit]

Nog even over het onderwerp haren...

Voorheen, toen de rails nog gewoon op het laminaat lagen, ook zeer veel last van dat verschijnsel. Nu op de platen wel een stuk minder. Alleen recht naar beneden gevallen haren worden nog opgepikt. Alles wat zoal over de vloer komt aanwaaien blijft nu keurig voor de spoordijk liggen ;)

Eerlijkheid gebied te zeggen, dat het probleem niet helemaal over is.... :( ik vis nog wel eens een haartje tussen de wielen weg.

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 09 April 2008, 01:03:25 door Karst Drenth »

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #21 Gepost op: 09 April 2008, 07:46:20 »
Ik rij toch al jaren op een treintafel op zolder, maar ondanks alle goede ideëen hier, blijft het mijn mening dat een treintafel toch de beste oplossing is.
Het probleem met de haren komt bij mij toch niet of nauwelijks voor, ik heb loks die al 5 jaar rond rijden waar ik nog geen haar in heb kunnen vinden.
Ik zuig de baan ook in principe maar 1x per jaar en dan ook nog met de kruimeldief.

Groet Petertrein81,

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #22 Gepost op: 14 April 2008, 01:30:45 »
Ondanks dat ik een behoorlijk grote zolder heb vind ik het gezelliger om in de woonkamer te rijden. Kijkt m'n vrouw ondertussen tv, en nu ik twee multi-mousen heb doet ze af en toe mee, maakt het echt leuk.

@Karts: je oplossing is inderdaad wel goed. Wil dan alleen de zaak nog op kunnen vouwen. Enne, ik mis die 2x plan U nog.