Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:25:07
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:21:07
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 22:00:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 21:57:25
Duits transport, waar in NL?
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:52:41
Bahnstrecke 5867
door
einte
Vandaag
om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
ruudns
Vandaag
om 20:39:50
Camp 3
door
Lucien
Vandaag
om 20:35:09
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:25:50
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Huup
Vandaag
om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:46:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Teoalessandro
Vandaag
om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Overet
Vandaag
om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
Vandaag
om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:28:00
Märklin 2025
door
borotof
Vandaag
om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel
door
bellejt
Vandaag
om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:51:34
ESU 2025
door
Marcel112
Vandaag
om 15:44:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren (gelezen 2196 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
«
Gepost op:
03 September 2019, 15:44:37 »
Net in het nieuwe nummer van Modelspoormagazine (194, blz 52)een artikel over het verweren van een locomotief. Dit onderwerp fascineert mij altijd erg, omdat ik slecht met kleuren ben en ook niet de technische kennis heb om te begrijpen waar nou precies alle vervuiling optreedt. Het zo mooi zijn als iemand eens een handleiding maakt met cirkeltjes en pijltjes waar
precies
een bepaalde verwering moet en waarom. Zodat je die onderdelen op je eigen lok ook kan vinden. Niet "....en die brengen we met een penseel op alle details aan" of "we nemen nog even de kleuren X en Y erbij om wat extra vuil en ophoping te simuleren", zoals in het artikel wordt geschreven. Interessant artikel hoor, daar niet van, maar er wordt weer van je geacht over de technische kennis te beschikken.
Maar dat terzijde (in de hoop dat een auteur het oppikt). Het gaat nu even over de gebruikte verf. In het artikel wordt Lifecolor gebruikt, een acrylverf. Ik heb een grote collectie Vallejoverf, ook acryl. Nu worden deze merken in het artikel ook vergeleken en wordt geschreven dat Lifecolor het voordeel heeft "schier oneindig verdunbaar te zijn, maar toch nog een behoorlijke 'film' achter te laten die niet blijkt te scheuren".
Mijn vraag dus: heeft er iemand ervaring met beide verven? Ik ben benieuwd naar de ervaring en of het het waard is Lifecolor te gaan bestellen. Ik heb al zoveel verf, dus ik vraag me af of het zin heeft hier de Rail Weathering set nog aan toe te voegen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1490
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
«
Reactie #1 Gepost op:
03 September 2019, 16:54:04 »
Sven, ik ben dus (onder meer) ook een "gebruiker" van de LifeColor Acryl verf reeksen.
Vroeger had ik acryl van Aleenes maar die blijkt in België bijna niet meer verkrijgbaar, bovendien is de pigmentkorrel iets grover dan deze van Vallejo, Mig, AK of LifeColor. LifeColor is toen mijn vervanger geworden door het aanbod van verschillende sets aan een redelijke prijs.
Schildert LifeColor nu "beter" dan de andere fabrikanten? Ik durf het niet echt te zeggen. Ik gebruik ook een aantal sets van Vallejo en ben daar ook best tevreden over.
Het enige voordeel dat LifeColor naar mijn gevoel heeft is de grote opening van het potje. Het is een schroefdeksel en ik neem de verf veelal op vanop het dekseltje, iets dat met de andere druppelaars niet kan. Je krijgt dan het idee dat je minder verf verspilt en dat argument wordt dankbaar ter harte genomen door de verkopers van LifeColor. Nadeel is dat je potje openstaat en je verf eigenlijk opdroogt in het potje.
Qua assortiment maakt het niet uit welke fabrikant je neemt, hun gamma's bieden bijna allemaal eenzelfde assortiment aan verfjes, washes, ... aan.
Als we het dan toch over voordelen van LifeColor ten opzichte van de andere willen hebben, dan is het inderdaad wel de mogelijkheid om het geschilderde oppervlak langer "nat" te houden zonder echt aan kleurdiepte te verliezen. Dat is bij het verweren natuurlijk een groot voordeel om "nat-in-nat" te werken. En laat dat nu net mijn voorkeur zijn wanneer ik verweer en zelfs gewoon schilder.
Ook is mijn penseelwerk veel strakker met LifeColor dan ik het met Vallejo krijg. Ervaring met het spuiten van de verschillende soorten heb ik nog niet.
Sta me dan ook toe om te melden dat ik recentelijk nog een andere speler op de markt ontdekt heb die op dat gebied zelfs nog beter scoort, namelijk True Earth met zijn SDW (Slow Drying Washes). Verfjes en washes die schilderen als een olieverf, dekkend in 1 laag of verdund gebruik als wash, pinwash, streaks,... en bovendien waterverdunbaar zijn. Deze zouden als drager voor het pigment een bepaald resin gebruiken dat die lange droogtijd kan garanderen. Voordeel is dat je op het model kleuren kan gaan blenden waardoor je veel meer effecten krijgt dan een voorgemengde kleur in je mengschaaltje. Bovendien zijn ze zonder problemen aan te brengen op verse geplaatste en uitgewassen olieverfjes (bv van de MIG Oilbrushes).
Een test in de club door twee kleuren te mengen op een cellofaantje om een bepaalde tint te krijgen voor het verweren van inox wagons bleek heel vlot te werken. Bovendien was 1 MAAND na die test het restant van de verf op het cellofaan nog steeds bruikbaar om te schilderen.
Zoals je ziet heeft elke verffabrikant zijn voor- en nadelen. Voorlopig is het voor mij LifeColor met een aanvulling van True Earth.
Voor de grote vlakken en het grof geschut loop ik wel even om een paar tubes acryl verf naar de Action of Lucas Creatif, dat is iets minder duur voor dat soort van werk.
Voor de onderkant van mijn wagons gebruik ik trouwens een mengeling van het bruin en zwart van Action tubes. Is er over, geen probleem, opvegen en afwassen, kost toch bijna niets.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Falcon10
Offline
Berichten: 2702
Wel Belg, niet gek !
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
«
Reactie #2 Gepost op:
03 September 2019, 21:47:21 »
Das weer nog eens een duidelijke en goede uitleg.
Bedankt Frans !
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
«
Reactie #3 Gepost op:
03 September 2019, 23:52:33 »
Frans, erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal die True Earth eens zoeken. Het spreekt mij zeer aan dat je er over olieverf mee kan werken. Ik had zo gedacht om een zwarte lok een dunne laag witte of creme olieverf te geven om het zwart fletser te maken.
Ik vind het juist weer een voordeel dat Vallejo in die spuitpotjes komt. Gewoon een drupje verf om mee te werken is vaak genoeg. Dat is makkelijk doseren en, inderdaad, de verf in het flesje droogt dan niet uit.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren