Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
Vandaag om 10:54:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:50:08
Grote modellen met de schaal modellen door sncf231e
Vandaag om 10:43:34
Lima 1042 060-2, 208191L DC H0, OBB, tandwielen gebroken door ron.kraaijkamp
Vandaag om 10:42:32
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Rondje_HO
Vandaag om 10:41:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 10:39:04
NS Stoomverwarmingswagen door AB 7216
Vandaag om 10:38:51
Falkenheim door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:23
Fleischmann armsein 6205 hapert door Jelle1969
Vandaag om 10:29:49
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 10:29:32
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 10:22:14
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door MOVisser
Vandaag om 10:04:47
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:57:58
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 09:51:26
Onshape cursus door edwin1974
Vandaag om 09:41:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Met een sik
Vandaag om 09:35:49
Roco VAM oranje/groen welke RAL door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:39:51
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 08:12:06
Oude Roco ICE decoder probleem door coldforged
Vandaag om 06:44:51
Bouw NS 532 spoor 1 door roadster36
Vandaag om 01:43:04
beveiliging bovenleidingstraject door Patrick Smout
Vandaag om 00:49:06
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
11 juli 2020, 23:49:30
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door Erik Baas
11 juli 2020, 23:39:34
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door ron.kraaijkamp
11 juli 2020, 23:38:18
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door Silvolde
11 juli 2020, 23:30:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
11 juli 2020, 23:21:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 juli 2020, 22:55:31
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door 44
11 juli 2020, 22:41:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Nulspul
11 juli 2020, 22:10:20

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 28682 keer)

Hoontje

• Offline Offline
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #135 Gepost op: 17 juni 2020, 22:09:15 »
@sven Neen, dat werkt niet zo. De resin uitgehard is gewoon een soort plastic. Ik heb het geprobeerd, maar met warm en zelfs kokend water en enkele uren (!) weken, kwam er geen beweging in. Met aceton geprobeerd en toen was het tafeltje weg...  :'(

Bouwupdate:

Afgelopen maanden steeds geprobeerd om de draad bij deze baan weer op te pakken. Ik kreeg via de social media kanalen en ook hier steeds weer de vraag om foto's en filmpjes van mijn (rijdende) collectie en steeds moest ik mensen 'teleurstellen' omdat de baan al meer dan een jaar in storing ligt.

In 2018 ben ik er voor het laatst mee naar een beurs geweest. Daar heeft de baan aanzienlijke transportschade opgelopen, m.n. in het schaduwstation en op module Venneweg waar enkele bovenleidingmasten en seinen sneuvelden toen iemand zijn tas op mijn baan zette ( |:(  )
Die schade is wel herstelt, maar het schaduwstation heeft nooit meer lekker gereden. Eind 2019 heb ik nog enkele wissels vervangen, maar de servo's eronder zijn door een domme fout doorgebrand. Daarnaast zijn op 2 moduleovergangen de railzen losgebroken en dat maakte dat er niet meer gereden kon worden.
Toen ik bij een update van iTrain vervolgens het iTrainbestand niet geopend kreeg (corrupted data?), was de maat vol en ben ik me volledig gaan storten op de beursbaan en m'n bedrijfje.
Samen met m'n ega besprak ik m'n 'vastloper' en zij opperde om dan een vaste baan te ontwerpen met een schaduwstation wat gewoon vastligt. Dat leek me wel wat en in Anyrail zijn er verschillende ideeën uitgewerkt. Echter van bouwen kwam het niet, ivm ons voorgenomen huwelijk en het geld wat ik maar 1x uit kan geven.
Corona gooide vervolgens roet in het eten...

De afgelopen maand kwam er een mogelijke optie langs om een huis te kopen. In afwachting van de acceptatie van het bod, werd er alvast wat opgeruimd en ging ik weer piekeren, hoe verder met Gilze-Rijen.
Helaas werd ons bod niet geaccepteerd, maar nieuwe ideeën waren geboren. Omdat we hier alweer een tijdje wonen, heeft het management besloten, dan maar hier de boel op te gaan knappen. Inclusief nieuwe verdeling van de ruimtes.
Ik verhuis naar een andere kamer en daar maak ik gelijk goed gebruik van. Ik ga een nieuwe basis voor deze baan bouwen én meer opbergruimte creëren onder en boven de baan. Dat houdt de boel hopelijk geordend en overzichtelijk, zodat ik de draad niet opnieuw kwijtraak of dingen stukgaan...
Het wordt een volledig vaste baan met kasten eronder en een stevige fries erboven voor opbergruimten.
Het ontwerp wordt een eenvoudig hondenbot, zoals nu al, maar dan zonder groot schaduwstation. Immers is daar door de genoemde kasten geen ruimte voor. Daarnaast ben ik een scenery bouwer en geen technicus, de laatste paar keer van falende schaduwstations bewijzen dat.
Dus in mijn ontwerp binnen de beide keerlussen komen wel wat opstelsporen, zodat er een afwisselende treinenloop is, maar geen 'Schellenbach-achtig' geheel. De treinen die ik wil laten rijden, zullen dan dus gekozen worden en op de baan geplaatst worden als ik dat wil.

Het gemis van een schaduwstation lijkt me mee te vallen. Op mijn beursbaan liggen ook slechts 2 opstelsporen en daar beleef ik erg veel plezier aan. Ik vind vooral het fotograveren van het rollend materieel vind ik leuk. En dan is het handig dat een trein 10x voorbijkomt ;)

Goed, hele verhandeling, het volk wilt vast foto's...

Dan maar ter afscheid ofzo denk ik, enkele beelden!

Al het rollend materieel is de afgelopen dagen door mijn handen gegaan, gecatalogiseerd en opgeborgen. In afwachting van dat wat komen gaat...

De baan (links) is helemaal leeggehaald. Goed te zien is de reeds enigzins 'desolate' staat van m.n. module Venneweg...
De beursbaan (rechts) blijft gewoon bestaan. Daar wordt momenteel een wissel in vervangen, zodat alle sporen weer bruikbaar zijn en hopelijk, na alle Corona, gaat hij voor het eerst op reis!

Stationsgebouw Gilze-Rijen, van Markenburg.nl. Ik vind het nog altijd een enorm goed gelukt model van Markenburg. Dit is mijn versie 2, waar ik al veel meer details heb toegevoegd dan in het eerste model...

Overzicht van het stationsgebied...

Inrit van module Venneweg, vanaf het station. Hier missen veel scenery elementen, zoals de geplette bovenleidingmasten, een dwergsein en het zwaar gehavende fabrieksgebouw...

Detailopname van het gehavende fabriekspand...

Sommige scenes zijn nog mooi intact. Mogelijk krijgen bovenstaande zaken een plaats op de nieuwe baan...

Het perron en stationsgebouw blijven bewaard voor de nieuwe baan. Hoe ik dat precies aan ga pakken weet ik nog niet, met name het perron zit hufterproof vast op de baan. Maar komt tijd, komt raad...

Ook deze scenery wordt 'gered'...

De bakkerij moet wel wijken. Als in, de module is voor het nieuwe ontwerp wat te breed en wordt aan de straatzijde ingekort.
Waar de bakkerij terugkomt, weet ik nog niet...

Alle plannen zijn nog echt plannen. Eerst moeten de kamers opgeknapt worden en ingericht. Daarna begin ik met de baan te verhuizen en af te breken.
Mocht iemand in delen van de scenery of de helix als geheel, interesse hebben, dan kan die zich melden via PB.

Als alles volgens plan verloopt zal Gilze-Rijen 1:160 3.0.,van de zomer geboren worden.

En versie 2.0? Gelukkig hebben we de foto's nog, zeg maar ;)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

PieterHa

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 17 juni 2020, 23:08:24 »
Succes met de renovatie/ nieuwbouw. Kun je gelijk de nieuwe situatie van het echter station in verwerken. Daar zijn de aannemers ook pas begonnen.

Groeten, Pieter

Reeks77

• Offline Offline
  • klein beginnen ,groot uitpakken !!
« Reactie #137 Gepost op: 17 juni 2020, 23:11:07 »
Ga je het gebouw tegenover het station waar in de jaren 90 een agrarische uitzendbureau zat ook nog eens maken ?

Hoontje

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 18 juni 2020, 15:15:21 »
De nieuwe situatie vind ik niet zo leuk als de situatie uit de jaren '80 - '90, toen kwam ik er nog geregeld.
Het gebouw aan de overkant, op de hoek van de parallelweg is wel heel sprekend. Misschien ga ik die wel maken. Inmiddels kan ik wat beter 3D tekenen, dus zou de gevel niet een heel groot probleem moeten zijn. Heb alleen geen maten van dat pand en slechts een paar foto's...

Maar eerst de boel maar eens ontmantelen, verhuizen en weer terug opbouwen tot een rijdend rondje  (y)

Ik meld me hier weer als ik concreet nieuws heb en aan het bouwen ben!

Groetjes,

Hoontje

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #139 Gepost op: 18 juni 2020, 22:32:13 »
Mooi baan is het met veel details en passende elemanten.
Mooi werk.

gr Chris

Hoontje

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 20 juni 2020, 18:33:05 »
Dankjewel Chris. Deze baan is vandaag uit elkaar gehaald...

Hopelijk binnenkort de kamers omgooien en met de nieuwbouw beginnen!