Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Decoder foppen door weerstand ipv motor  (gelezen 6951 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2019, 19:47:58 »
Remco,
Bij (test)gebruik van die 1K weerstand werd die niet warm toen ik ‘volgas’ gaf, maar een lampje wordt heet als het brandt, vandaar.

Aangezien de decoder ingebouwd zit en in een rijtuig zit dat al helemaal klaar is, heb ik geen mogelijkheid meer voor het aanbrengen van een dipswitch, mini-schakelaar of iets waardoor de weerstand uitneembaar wordt.
Met vriendelijke groet,
Peter

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2019, 22:20:03 »
Je zou een reedcontactje kunnen proberen weg te werken Peter, deze kan je dan van buitenaf met een magneet laten schakelen.
Groeten, Marius

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2019, 08:36:19 »
Eenieder bedankt voor de inbreng en de info. Op zich een nuttige discussie en ik ben in ieder geval wel weer wat wijzer geworden ;)

Zoals al eerder aangegeven, wordt de decoder ingebouwd in een rijtuig dat al helemaal klaar is.



Die plek is de kleine ruimte tussen het plafond van het halletje en het dak, daar is net voldoende ruimte om een decoder permanent en uit ’t zicht ‘weg te frommelen’ zonder allerlei extra/lange bedrading voor schakelaartjes o.i.d. te hoeven wegwerken én ik wil er ook niets meer aan boren of solderen  ;D

Nu hoef ik alleen nog maar 2 stroomafnamedraden door de toiletruimte naar de draaistellen te voeren en aan te sluiten.

Aangezien ik nog een loc-decoder had liggen maar geen functie-decoder, wilde ik daarom de loc-decoder gebruiken. Op zich was de oplossing van een vaste weerstand wel handig en ik dacht een makkelijke oplossing gevonden te hebben voor het ‘probleem’, maar om het zekere voor het onzekere te nemen en ‘ongelukjes’ in de toekomst te voorkomen, heb ik toch maar besloten een functiedecoder te kopen en deze er in te zetten.
Met vriendelijke groet,
Peter

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2019, 11:02:01 »
Een weerstand van 1k of 470 ohm is meestal voldoende. Mocht hierop (per ongeluk) de volle spanning komen te staan dan wordt die echt niet warm.
Het gaat er enkel om dat de centrale een belasting ziet tijdens programmeren en uitlezen. Die belasting hoeft echt niet zo groot te zijn als die van een motor.
Gewoon proberen en als het niet werkt een lagere waarde kiezen tot het wel werkt.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2019, 11:48:38 »
Wat je ook kunt doen is je programmeerspoor uitrusten met een weerstand op een schakelaar.

Ga je een FD programmeren zet je de weerstand aan.

Heb je ook geen gedoe in je rijtuig met warmte.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #35 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:05:40 »
de motoruitgang moet een belasting zien.Als je dat op de sporen doet heeft dat geen zin want dan zal je weerstand de centrale plat leggen of mss wel eens heel hard roken..
Greetings,salutations,groetjes,

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #36 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:10:28 »
Bedoel ook een functiedecoder, bij een loc decoder moet je inderdaad de motoruitgang voorzien van weerstand.

Het koken van je centrale geloof ik niet in, nooit last van gehad. En kan het teoretisch ook niet hardmaken. Maar misschien kan jij dat wel, dan leren we weer wat.

Overigens: Hier staat alles mooi uitgelegd

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Decoder_programmeren
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2019, 13:14:54 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #37 Gepost op: 18 augustus 2019, 13:24:32 »
Remco,
Bij (test)gebruik van die 1K weerstand werd die niet warm toen ik ‘volgas’ gaf, maar een lampje wordt heet als het brandt, vandaar.

Aangezien de decoder ingebouwd zit en in een rijtuig zit dat al helemaal klaar is, heb ik geen mogelijkheid meer voor het aanbrengen van een dipswitch, mini-schakelaar of iets waardoor de weerstand uitneembaar wordt.
Kijk even naar de digitale auto's van het MCC systeem. Die hebben onderop in het chassis een micro schakelaar, die word naderhand ingebouwd en is zeer klein. Daar word het gebruikt om de accu te schakelen tussen de decoder en de lader.

Bijv deze:
https://s.click.aliexpress.com/e/UJ3faLn1v

Als je die in de bodem inbouwt middels een kleine sleuf, kan je als je gaat programmeren de weerstand inschakelen. Bij normaal bedrijf laat je deze gewoon uit.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #38 Gepost op: 18 augustus 2019, 14:24:15 »
Ik waardeer dat iedereen meedenkt en probeert met een oplossing te komen, maar het rijtuig is klaar en zoals in voorgaand plaatje te zien is, is het enige dat ik hoef doen om de decoder aan te sluiten, de 2 stroomdraden door een gat in de bodem te doen en op de stroomafnemers aan te sluiten.

Ik heb zelf ook zo’n micro-schakelaar maar als ik die nu achteraf nog wil aanbrengen moet ik extra draden trekken vanaf de decoder/weerstand naar de micro-schakelaar en in zowel de vloer van het interieur alsook in de bodemplaat een gleuf maken waar deze schakelaar in past. Om de rijtuigbak, het interieur en het onderstel nog van elkaar te kunnen scheiden, moet ik vervolgens in de aansluitdraden van de schakelaar nog een stekkerverbinding maken. Dit wordt mij allemaal teveel gedoe en ik wil nu nog zo min mogelijk handelingen verrichten aan het rijtuig dat al gespoten is. De kans op beschadigingen wordt daarmee alleen maar groter. Het demonteren is overigens ook niet maar even 2 schroefjes losdraaien :)

Dus ik ga nu toch maar voor een aparte functie-decoder. Het rijtuig is momenteel gedemonteerd en zodoende is de decoder omwisselen vrij makkelijk.
Een eigen functie-decoder lijkt mij het meest simpel en ben ik ook van verder gedoe af  8)

Martin, bedankt voor de link. Ik heb -eerlijk gezegd- vooraf niet gekeken in de encyclopedie, maar raakte ‘getriggerd’ door een opmerking in een ander draadje op het moment dat ik zelf met een soortgelijke vraag zat en heb toen maar gelijk de vraag gesteld op het forum.
Met vriendelijke groet,
Peter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #39 Gepost op: 18 augustus 2019, 14:32:50 »
1k zal inderdaad niet zo warm worden. Goed als je centrale er mee werkt maar dat hoeft dus niet elke centrale te zijn. Wel even iets om te onthouden dus. Zoals Karst dus opmerkte is 60mA de norm. En dan moet je dus een aardig oppervlak hebben wil dat niet heet worden. ;D

En met een belasting over de rails kan helpen bij functiedecoders maar ook hier. Daarmee haal je eigenlijk de drempelwaarde die de decoder moet halen naar beneden. Dan kan de drempel dus ook gehaald worden met bijvoorbeeld een ledje op een functiedecoder. Dus of je met een functiedecoder dus echt van het gedoe af bent valt nog te zien. Maar gezien de geringe belasting waar je centrale genoegen mee neemt zal dat wel. Maar weer, iets om te onthouden als je van centrale wisselt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Decoder foppen door weerstand ipv motor
« Reactie #40 Gepost op: 22 augustus 2019, 13:13:28 »
Dus of je met een functiedecoder dus echt van het gedoe af bent valt nog te zien.

Inmiddels is de functiedecoder binnen en in het rijtuig geïnstalleerd en het lezen en schrijven van en naar de decoder verloopt (in ieder geval bij mij) probleemloos.  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter