Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door saskia
Vandaag om 01:51:22
inbouwen decoder in Liliput BR 38 (10901) hoe aan te sluiten? door saskia
Vandaag om 01:44:59
Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer. door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:56:03
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
30 november 2021, 23:45:40
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
30 november 2021, 23:28:46
B-models Van Biervliet H0 DC NMBS 2556: geen lichtfunties Loksound 5 door Marcel112
30 november 2021, 23:25:59
Expo Houten zaterdag 11 december gaat door - wie gaat er mee door Ronald Halma
30 november 2021, 23:25:14
Modelspoorbaan Fleischmann door HuubvG
30 november 2021, 23:15:31
Baantje in lente-achtig landschap door grove den
30 november 2021, 23:12:03
Bahnstrecke 5867 door Karst Drenth
30 november 2021, 23:12:03
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jan-Peter
30 november 2021, 23:06:20
Beursbaan: San Giacomo H0 FS 150x40 door T.Spat
30 november 2021, 23:03:23
Rail Away: de nachttrein door Rudy0907
30 november 2021, 22:43:45
Welke weerstand voor leds, voeding 5V door Eric B
30 november 2021, 22:39:29
Wie herkent deze decoder? door HuubvG
30 november 2021, 22:25:49
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
30 november 2021, 22:03:41
Rondom Charlois door Alewijn
30 november 2021, 21:55:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Andries
30 november 2021, 21:54:35
Oud fotodijkje opknappen door GerardvV
30 november 2021, 21:39:19
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door 1200blauw
30 november 2021, 21:36:08
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
30 november 2021, 21:32:25
Roßnitz door DJV
30 november 2021, 21:30:28
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door MOVisser
30 november 2021, 21:29:59
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
30 november 2021, 21:20:19
Waarom zou je een Sprog gebruiken door 44©
30 november 2021, 21:10:22
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Fritsprt
30 november 2021, 20:37:31
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
30 november 2021, 20:20:25
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
30 november 2021, 20:13:48
Raadplaatje door Cc72000
30 november 2021, 20:02:09
Britse micro layout in 0 gauge: Old Hill Road Goods Yard door MiHe
30 november 2021, 19:58:37
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 131874 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
  • ***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1305 Gepost op: 23 november 2021, 21:44:50 »
Ongelofelijk knap werk weer dit (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1306 Gepost op: 24 november 2021, 12:09:07 »
Ik vond achteraf het voorgeëtste ketelfront toch niet bevredigend en heb het ketelfront uit de afgekeurde etsplaat er omgekeerd tegenaan gezet. Net genoeg ruimte in de voetplaat. Ook een mooie gelegenheid om de rand af te ronden.




In de Schaal-0 versie heb ik 2 kleine L-profieltjes als ketelsteun gebruikt en een inkeping in de vloer machinistenhuis gemaakt. Die blijf je zien. Nu heb ik een lang L-profiel genomen en de vloer machinistenhuis deel weggeslepen....Totaal onzichtbaar nu.


Bij een volgend model moet je dat slijpen dus maar doen voordat je alles monteert want het werkstuk is nu zo groot dat ik het niet meer in de frees ingeklemd kan krijgen.
[
« Laatst bewerkt op: 24 november 2021, 12:11:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1307 Gepost op: 24 november 2021, 13:39:08 »
In de vuurkist zijn profielen gesoldeerd als onderzijde.






Nu de exacte hoogte van de aslade bepalen om die (net zoals Schaal-0) met boutjes demontabel aan de vuurkist te kunnen bevestigen.


129162

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1308 Gepost op: 24 november 2021, 15:04:04 »
Restjes 2 mm volprofiel zijn altijd wel weer te gebruiken.
Goed uitmeten en 4 gaatjes boren en tapjes M1,4 zetten.




En compleet uit het zicht.


129205

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1309 Gepost op: 24 november 2021, 16:29:39 »
Dan is het weer tijd voor grof geweld......grote gaten boren voor het bevestigen van de apparatenkast.

Aan de bovenzijde  4 mm voor de M3 bout


Aan de onderzijde 15 mm om met een dopsleutel het moertje op de bevestigingsbout te kunnen draaien.


De voetrand en de stootplaat dunner vijlen. Bedenk de minimale printdikte van Shapeways  ;)
En dan komt alles netjes op zijn plaats.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1310 Gepost op: 24 november 2021, 19:55:10 »
Nu ben ik toe aan het stadium..."Knippen en plakken" van kleine onderdelen.

En dan maar gelijk de grootste van alle kleine, de ladder onder het machinistenhuis. Geen gedoe met loslatende traptredes deze keer want ik her een compleet gietdeel laten maken. Ideaal. Kostte wat, maar dat was het me wel waard.

Steunen van strip 0,4x1,5.
De positionering van de achterste steun komt er op aan en dat zie je pas als het draaistel in de boog staat. Marginaal ruimte voor de vleugelmoer van de zandkist, maar hij loopt vrij.


en recht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1311 Gepost op: 24 november 2021, 23:01:56 »
De ladder was natuurlijk nog niet af.....
Shapeways kan niet in ruitvorm printen/gieten dus zelf even ruitplaat monteren.

plaatjes knippen en uitgloeien.


Wat is die machineklem toch handig  ;D


Dan de plaatjes op een strip solderen en de strip is de maat die je nodig hebt. Afslijpen maar wat er teveel is.




Voorvertind zijn ze al


Klaar.


129411

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1312 Gepost op: 25 november 2021, 09:34:39 »
Mooi strak resultaat, zo met die ruitplaten.

Ook leuk om te zien dat je bij solderen anders kan denken dan bij plasticbouw: dat je de ruitplaten "even" op een latje soldeert en later weer loshaalt om ze ergens anders op te solderen... met plastic zou je zoiets niet (kunnen) doen. Ik soldeer zelf alleen nog maar draadjes aan printplaten of aan rails en verder nog niets. Maar een berichtje zoals dat van jou maakt wel duidelijk dat er leuke mogelijkheden zijn qua soldeer-modelbouw.

Bedankt,

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1313 Gepost op: 25 november 2021, 10:55:34 »
@Reinout
Bij onze bouwgroep gaat het er in eerste instantie om om een model te ontwerpen. Bouwen is ook leuk, maar volgt uit het eerste. Na Vs.1. (met onvermijdelijke schoonheidsfoutjes) volgt vaak Vs.2. Zo leren we materialen en technieken en.....de weg naar Rome... kennen.

Het maakt dus niet uit of je een onderdeel ziet zitten of niet. Het onderdeel zit er bij 1:1 , dus bij het model  minstens een poging doen om het er ook op te krijgen. ;D
Achter de framebalk, aan de onderzijde...


Ik moest de loc zelfs kantelen om er een plaatje van te kunnen maken
De spuikraan.


Dan ga je je ook afvragen wat dat ding doet en hoe het gemaakt moet worden.
De vorm is van de tekening af te lezen, maar maken is nog een dingetje. in 3D is alles te tekenen, maar niet te printen. De handel (open en dicht) is zo klein dat die zelfs in spoor-1 niet te printen is, maar je ziet hem op de foto wel.
Bij het tekenen hebben we een putje in de 1,0 mm kraan opgenomen zodat je later een gaatje kan boren en een handel (van gebogen en geplet 0,5 draad) er door kan schuiven en vast solderen.
Tot hoe ver wil of kan je gaan?.....eindeloos, want over het hele model moet je wel dezelfde fijnheidsnorm aanhouden en dan loopt het werk (noem het uitdaging) vaak exponentieel op.

Het putje in  het 3D getekende gietdeel met in het andere gietdeel het draadje
Bedenk dat een draadje van 0,5 niet te printen/gieten is, maar een gaatje wel. Daar moet je ook even achter komen. Dat opent perspectieven. :D
https://www.shapeways.com/product/LUCJXHSVF/ltm-51-spoor-1-1-32-vetpotjes-spuikraan?optionId=223754275&li=marketplace



en zo dus ook met de ladder.
De basis is strak en maatvast.
https://www.shapeways.com/product/MMW3J6U5L/ltm-51-spoor-1-1-32-ladder-1x2-stuks?optionId=223755429&li=shops
Dan moeten er alleen nog maar 8 identiek gevormde paatjes op en dan is de vraag...hoe maak ik die.
Bij de volgende versie van de ladder maak ik ook nog de klinknagels aan de buitenkant van de stijlen.  ;)
Voor een eventuele serie met grote aantallen  kan je dan zo'n onderdeel in messing laten afgieten via een rubber mal.


129630


« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 11:21:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1314 Gepost op: 25 november 2021, 14:25:10 »
Eens moeten ketel en voetplaat verbonden worden en dat komt er best op aan. Scheef = scheef. Dus op het juiste moment en bij het juiste gevoel doen.

Daar ligt het werkgebied.


En daar moeten de boutjes gaan komen.


Vaste hand want dit kan niet in de boorkolom en splinternieuwe scherpe boortjes.
Gelukt.


Tapjes in de ketel en de andere twee lagen opboren zodat de bout nooit kan gaan wringen.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1315 Gepost op: 25 november 2021, 16:29:56 »
Nu een leuker werkje... de schoorsteen.

Alle boutjes vast, voorvertinnen en waterpas zetten (en houden).


En dan weer grof geweld in de kolomboor met platenboor.








129750

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1316 Gepost op: 26 november 2021, 08:45:18 »
Nog zo'n delicaat werkje..de afdichtstrip tussen machinistenhuis en ketel. Op foto's nauwelijks te zien, maar hij zit er. Details ? Dus in ieder geval een strip die de naad afdicht, maar het is daar krap, erg krap. Nu merk je pas hoe belangrijk de maatvoering is, want door het opgehoogde zadel aan de voorkant kom ik dat verschil nu hier weer tegen. Maar het kan, zie de foto's.

Tussen ketel, deur, doorvoeren en ook onderaan bij de voetplaat is in het model slechts ruimte voor een L-profiel van 1,0x1,5 maar dat is precies genoeg om het doel te bereiken.
En dan volgt een hogere buig, passen en meten sessie.
Bevestigen op de ketel is het meest praktisch. Bij de Spoor-0 versie heb ik ook een exemplaar gemaakt met de strip aan het machinistenhuis, maar dat bleekt veel lastiger om het goed te krijgen.
De strip heeft de vorm van een S en moet naadloos tegen het machinistenhuis aansluiten en dan gaat het om tienden. Geduld en doorzettingsvermogen... ;D





De aansluiting tegen de apparatenkast is ook wat. Laat de strip in eerste instantie uitsteken en slijp super voorzichtig door zonder de ketel te beschadigen. Het laatste loodje is een fractie van de punt van de apparatenkast af te vijlen voor de strakste aansluiting.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2402
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1317 Gepost op: 26 november 2021, 09:08:31 »
Wat een werk.
Ziet er veelbelovend uit.  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1318 Gepost op: 26 november 2021, 09:41:13 »
Ook zo'n klus van passen en meten is de combinatie van handrail en wasluiken.
De positie van de handrail aan de voorkant van machinistenhuis is aangebracht met een doorvoer. Die bepaald dus ook de lengte van het handrailknopje. De rails zit overigens heel dicht op de ketel als je de foto's bekijkt.

T-vormig handrailknopje van Spur-1 Werkstat: veel te lang.
Slaters maat Medium is de passende maat (bij mij): 7951M

Om dat uit te meten een tijdelijke handrail met een tijdelijk knopje (10-secondenlijm) gebruikt.


Daar moeten de wasluiken dus komen.



Als dit past, dan past verder ook alles..........Pffffffffffffffffffffffffffff toch wel.
Nu nog maken......

« Laatst bewerkt op: 26 november 2021, 11:23:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
    • nulpunt