Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 19:33:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 19:32:23
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:24:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:09:54
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 19:05:48
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:14
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 18:31:03
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 18:27:17
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 18:16:04
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 17:48:50
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door ronald2016
Vandaag om 17:01:28
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:32:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 16:29:41
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 16:28:52
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 15:51:18
De 2454 en andere BSH-projecten in model door SimonSt
Vandaag om 15:46:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:23:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:20:28
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 15:12:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
Vandaag om 14:55:07
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
Vandaag om 14:46:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Whis
Vandaag om 14:36:04
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door zuylen
Vandaag om 14:19:54
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. door Rondje_HO
Vandaag om 14:12:55
The Summer of 69 door Daniels
Vandaag om 12:58:59
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Bert van Gelder
Vandaag om 12:51:59
  

Auteur Topic: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3  (gelezen 863 keer)

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2756
  • Modelspoor is emotie...
Bij het in model samenstellen van een NAM olieboot voor tp.3 ben ik gaan zoeken naar de nodige info. Ik ben inmiddels voorzien van 18 Liliputwagens en een paar voormalige USATC wagens van Roco, dus kan straks een leuke sleep achter m'n 2000-to-be of 2400'en gaan hangen. Over deze wagens is al het nodige geschreven, maar ik kwam op mijn zoektocht door Het Utrechts Archief een aantal foto's met NAM ketelwagens tegen die ik nog niet kende. Heb wat foto's gedownload en hieronder geplaatst (alle: bron Het Utrechts Archief)

Mogelijk zijn het een aantal van de 49 (?) ketelwagens die in België zijn gebouwd? Ze vallen met name op door de langsbalken aan de onderkant, de twee grote ronde/ovalen vulopeningen, de trap naar de vulopeningen die in het midden van de wagen zit plus de twee spanbanden die net als bij de USATC ketelwagen de ketel op z'n plaats weten te houden. Is er iemand die wat meer kan vertellen over deze ketelwagens? Ik heb al gezocht in de collecties van de diverse modelspoorfabrikanten gezocht maar ben (nog) niets tegengekomen en ook het www. biedt (vooralsnog) geen info in de vorm van tekeningen of meer. Misschien dat Hans Nahon meeleest?







De foto van de turquoise 1308 met een sleep van diverse typen ketelwagens was ik ook nog niet eerder tegen gekomen...  (y)

Groeten,
Rob

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2019, 09:30:00 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

Frans8800

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2019, 13:58:46 »
Ik denk inderdaad ketelwagens van Belgische makelijk van Les Ateliers Metalurgiques te Nijvel





Mvg,

Frans

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9949
    • Mijn fotoarchief
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2019, 14:43:27 »
Zijn dat wagens als deze?



Amersfoort, eind jaren veertig, Foto J. Schekkerman, collectie Eelco Storm

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2756
  • Modelspoor is emotie...
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2019, 14:45:20 »
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSS (y)

@Frans: beschik jij over de vermelde info (zoals tekeningen en afmetingen) in je post?

Daarnaast vraag ik me af of deze ketelwagens aan nog meer klanten geleverd zijn dan alleen NS/NAM...

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2019, 14:53:24 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

Frans8800

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2019, 15:27:30 »
Dag Rob

Ik heb destijds de bladen met tekeningnummers  bekrekking hebbende op goederen en dienstmaterieel in het Utrechts archief allemaal gekopieerd, daarop staan dus van het goederenmaterieel veel NS Nummers en de firma's bij wie ze als P wagen reden. Daarnaast beschik ik ook nog wel foto's uit de tijd dat ik daar onderzoek naar deed. m.a.w welke wagens hadden depotstation Rotterdam-zuid of Rotterdam Fo. Het is dus kijken naar de NS Nummers en dan zoeken in de bladen of betreffende wagon er tussen zit.

Dit type reed ook met shell logo's op de ketel (NS 511413 ) en was volgens de opschriften die ook op de ketel waren aangebracht verhuurd aan de NAM. Die ex USATC wagens reden daarbij getuige de foto's ook in zwart met Shell Logo's.

Groet,

Frans