Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Baanplan Edwin (poging 2)  (gelezen 7837 keer)

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Baanplan Edwin (poging 2)
« Gepost op: 25 juni 2019, 21:03:58 »
- module baan
- module afmetingen 100 x 75cm.
- 100 x 35cm voor schaduwstation modules
- geen hoogte verschil in spoor, wel in landschap (berg / heuvel achtig)
- links en rechts onder leiden beide terug naar schaduw station



Vragen / opmerkingen: shoot  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2019, 08:42:54 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet, Edwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan Edwin (poging 2 :p)
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2019, 21:36:19 »
Sporenplan ziet er logisch uit, twee stations aan een doorgaande lijn.
De perrons zijn wel aan de korte kant en de bogen aan de einden die naar het schaduwstation leiden lijken me wat krap.
Het is nu nog een handschets en dat heeft het risico dat je dingen te optimistisch inschat. Teken het eens echt meetkundig uit op een handige schaal, b.v. 1:10, dan zie sneller waar het knelt.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Re: Baanplan Edwin (poging 2 :p)
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2019, 22:29:34 »
Hallo Edwin,

Ik zou de maten van de modules (100 x75 cm) eerst eens goed in verhouding tekenen want hier klopt dus niks van.
Het middendeel lijkt optisch gezien namelijk een stuk langer dan de andere modules.

Maar verder wel een leuk plan.

Groeten Marco


poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Baanplan Edwin (poging 2 :p)
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2019, 22:39:54 »
@klaas: was inderdaad het plan om uit te tekenen in railmodeller pro
@marco: klopt: tussenmodule is 140, was ik even vergeten te melden  :P
Met vriendelijke groet, Edwin

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2019, 15:23:09 »
Een beetje uitdaging in het plan steken?? ;)

Maak aan de verbindingsmodule (140cm) een verbinding tussen je zichtbare en verborgen spoor. Je krijgt plots een boel meer variatie in je treinloop.
Je kan die aansluiting wegsteken door een beetje industrie in die hoek te zetten waartussen je trein uit het zicht verdwijnt of een bos waar hij door rijdt.

Verder alles zeker eens op schaal uitwerken en trachten de wissels niet op de modulescheidingen te hebben (maar dat is geen noodzaak, alleen een bijkomende uitdaging)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2019, 16:20:09 »
Citaat
Een beetje uitdaging in het plan steken??

Wat dacht je van...enkelspoor tussen beide stations? Er moest immers 'in het echie' bij de aanleg van de spoorlijn een forse, gebogen brug worden gebouwd over de rivier, en die was met één spoor al duur zat. Als je het wil voorstellen als doorsteek naar een ander dal misschien zelfs nog een kort tunneltje aansluitend aan de brug (kan je ook een aftakking naar een schaduwstation in kwijt - prima idee trouwens!). En dan heb je meteen een legitiem excuus voor twee stations dicht bij elkaar, nl. wacht- en passeerplaatsen rondom een korte sectie enkelspoor.

Wat ook mij zorgen baart is de maatvoering, zowel voor de 180-graden bochten aan beide kanten, als de nuttige lengte van de sporen. Dat lijkt grofweg een meter. In H0 is dat net drie vierassige rijtuigen en een loc.

Maar al met al wel een leuk plan, juist door de betrekkelijke eenvoud!

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2019, 23:12:42 »
welk railmateriaal ga je gebruiken? met name de wissels en de wisselhoek bepalen of je uitkomt met de stations.Zoals eerder vermeld zou (gedeeltelijk)enkelspoor de optie zijn.de wisselcombinatie in het onderste station zou je grotendeels verder in de boog kunnen leggen.dat verlengt dat onderste perronspoor dan ook meteen.
groet,
bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2019, 07:45:28 »
Een interessante baan en het is mogelijk. Wat ik goed vind is dat de opzet bescheiden is en speelmogelijkheden biedt. Ook qua bouw is het eenvoudig gehouden, alles op dezelfde hoogte, het landschap kan om de vlakke baansecties gebouwd worden. Ik heb het even uitgetekend in Anyrail (Peco rails) en het ziet er haalbaar uit.


Het is wat krap, maar niet onmogelijk. Over de brug rechtsboven moet je echt even nadenken of je die daar wel in die vorm wilt. De bochten zijn wel erg haaks. Maar als je de brug halverwege de bocht laat beginnen en iets doortrekt naar de middenmodule is het wel te doen. Je zit alleen dan wel met een modulescheiding halverwege je brug, maar dat is niet onoverkomelijk.

Het rangeergedeelte bovenin was vrij gemakkelijk in te passen. Je uithaalspoor, het spoor naar links, kan niet erg lang zijn.  Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Je had daar een gebouwtje in getekend, vandaar dat het tweede wissel ver van het spoor ligt. Door dat dichter bij het hoofdspoor te plaatsen wordt het uithaalspoor ook langer.

Het station onderin is minder goed haalbaar. De perrons worden kort en het zou kunnen dat het er wat speelgoedachtig uit komt te zien. Het was een gepuzzel om het zo te krijgen als jij hebt gepland. Ook de extra industrieaansluiting op de middenmodule is lastig te bereiken. Tenzij je met bochtwissels gaat werken. Maar omdat ik niet wist welk railsysteem je gaan gebruiken, heb ik daar niet voor gekozen.

Maar als je het derde spoor naar de andere kant legt is dat probleem ook opgelost. Het perron wordt een midden-/eilandperron en het derde spoor is een rangeerspoor geworden met de aansluiting naar de industrie op de middenmodule.


Het leuke is, dat het het industriespoor naar de middenmodule een paar centimeter kunt laten zakken, waardoor je baan net iets meer relief krijgt, en daardoor net iets meer leven.
Zie maar wat je er mee doet. Het was even leuk om zo te plannen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2019, 10:44:11 door tothebeach. Reden: plaatje aangepast »

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2019, 07:36:03 »
@roald goed idee van dat enkelspoor, komt in een nieuwe variant. Zie ook reactie naar Michel

@bert: ik heb nu alleen rocoline liggen

@michel thanks voor het uittekenen en meedenken! Het ziet er idd kwart aan de krappe kant uit:(
Maar genoeg andere opties nog, ben gisteravond begonnen met een rechte variant i.p.v. de u vorm. Wordt vervolgd!  :P
Met vriendelijke groet, Edwin

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2019, 23:53:13 »
rocoline heeft een prima spoorgeometrie (ook mooie slanke wissels) dus daar kun je wel mee verder denk ik.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2019, 19:01:53 »
Dit weekend druk bezig geweest aan een baanplan schets, maar dan in een rechte (langwerpige) vorm:





Met vriendelijke groet, Edwin

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2019, 20:34:42 »
hoi Edwin,
leuk plan naar mijn idee.
de wissel naar het rangeerspoor in het bovenste station zou je kunnen vervangen door een engels wissel en een uithaalspoortje maken.(kun je na rangeren ook in beide richtingen vertrekken)
verder zou ik in het onderste station het eiland perron 1 spoor naar rechts opschuiven.(is perron een stuk langer).het meest linkse spoor is dan inhaalspoor.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
  • de hondsrug baan
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2019, 21:01:39 »
Een leuk plan , maar wat is nu je totale lengte en net wat Bert schrijft je perron een spoor naar rechts schuiven zodat je meest linkse spoor als inhaalspoor of voor goederentreinen kan worden gebruikt.


succes met de bouw


mvgr Evert en Bas

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2019, 21:18:48 »
Goed idee Bert! Bedankt voor de tip.
Elk segment is 1 meter bij 75. Totale lengte 7meter.
Met vriendelijke groet, Edwin

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Baanplan Edwin (poging 2)
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2019, 21:39:59 »
hoi Edwin,
zoals ik opmaakte uit de verhoudingen van jouw schets had ik als de lengte 7x75cm en 100cm diep.
maar als je  toch meer lengte heb adviseer ik de slanke 10° wissels toe te passen in het zichtbare geddelte en zoveel mogelijk flexrail voor ruime bogen.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572