Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Kruising NS/RTM Feijenoord  (gelezen 9874 keer)

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2019, 11:05:23 »
Heb altijd heel veel plezier beleefd aan het bouwen , maar die kleine gebouwtjes waren veel handzamer, om te maken. Dat was ook destijds de moeilijkheid, met het bouwen van de loods, want het is een fors ding en daardoor niet zo handzaam. Kijken we naar het proefprintje dat naast het pleegebouwtje te zien is, pas het allemaal aardig bij elkaar, en zoals altijd zoals je het maakt zo heb je het, het gaat uiteindelijk om het plezier bij een hobby.









« Laatst bewerkt op: 25 juni 2019, 11:30:36 door Bert van Gelder »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #16 Gepost op: 06 november 2019, 19:49:26 »
Wel laat maar toch Wauw ..... netjes hoor.

groetHarald

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2020, 13:53:08 »
Sinds lang maar weer eens aan het bouwen gegaan, en proberen dit markante gebouw wat de woning van de Chef van het depot Fo later kantoor van Dikema en Chabot was in model na te maken. De ruwe vorm zit er al een beetje in.




j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2020, 15:05:24 »
Toen ik in 1968 bij NS kwam , lag ik in de kost in de OASE . Dit was een logement van de SOV , voor Rotterdamse NSérs . . De ingang lag aan de toerit naar het onderstation . Dit was in de bochttweede rosestraat/rose straat . Het was een houtengebouw voor 90 NSérs . Het complex was van de weg af niet te zien .

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3688
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2020, 15:11:30 »
Een beetje Off-topic ,maar ik heb bij NS, het Seinwezen in Rotterdam   gewerkt in 1961-63.
 Een colega woonde in de Oase in die tijd.
Ook de omgeving van Rotterdam Zuid ,  de Posten 1,2 3 en T ken ik goed.
Over Post K  onder  de luchtbrug heb ik al eens eerder geschreven in dit draadje.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2020, 16:58:02 »
Als er iets off topic is dan is dat alleen de naam van dit draadje, die eigenlijk al niet meer de lading dekt, dus maakt voor mij persoonlijk niet zo veel uit, ik til er niet te zwaar aan. De Oase ken ik van foto's en lag volgens mij ter hoogte van Post L in de bocht van de 2e Rosestraat, waarschijnlijk is dat daar gekomen, na de afbraak van de SOV kantine die was gesitueerd bij de ronde Locloods, omdat die moets wijken voor de bouw van de Metro remise Hilledijk. De Oase was lang gerekt houten gebouw dat beetje op directiekeet leek, met daarbij een fietsenstalling. Ik denk dat het Seinwezen in het lage gebouw was bij de kruising met de RTM sporen. Het is grappig te lezen dat mensen daar nog (hopelijk plezierige) herinneringen aan bewaren.

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3688
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2020, 18:55:22 »
Je kan ook zeggen dat de Oase lag tussen het perron van Zuir ri Dordt en het inrij bordessein van zuid.
 Ken jij namen van mensen daar met naam ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2020, 19:51:17 »
en het onderstation . Je liep langs het onderstation , de sporen die van het handelsterrein naar Ijselmonde liepen . dan via het pad dat tussen Post t / hoofdsporen en de B sporen liep naar het dienst gebouw .
De beheerder was Fransen , in mijn tijd waren er eerst 45 Nederlanders en 45 turken , dit werd 45 turken , 20 antilianen en 20 Nederlanders . Er werd 2 x een warme maaltijd opgediend onderverdeeld in hollandse pot en Turkse maaltijd . Het was een lang gebouw met 4 persoons kamers . Aan het begin van het gebouw was een korte vleugel met enige 2 persoons kamers , een studie zaal , eetzaal , recreatieruimte , keuken met uitgifte balie . en aansluitend de beheerderswoning .
Post l ,lag volgens mij bij de overweg aan de rosespoorstraat ( Tussen Rose straat en Oranje boomstraat ) 

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2020, 20:03:45 »
Hier de locatie van gesprek waar de Oase is geweest, alsmede een stukje tekst over haar voorganger de SOV Cantine.







zie tevens de website Feijenoordse Meesters
http://www.feijenoordsemeesters.nl/5_Feijenoordse%20meesters.htm
« Laatst bewerkt op: 30 april 2020, 20:09:05 door Frans8800 »

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3688
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #24 Gepost op: 30 april 2020, 21:24:08 »
Post 1 stond helemaal aan de andere kant ,het was de eerste post  rechts vanaf Barendrecht ,  daarvandaan passeerde je de Dordtsestraatweg ,en dan kwam Post 1.
En wat jij Post 1 noemt ,was WP 55 ,bij de overweg in de Rosespoorstraat,waar nu Halte Zuid ligt en de tunnel begint.
Deze post bediende alleen de spoorbomen aldaar  en geen seinen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #25 Gepost op: 30 april 2020, 22:20:51 »
@ Peter datvan die post 55 is juist, nu ben ik niet zo thuis in seingeving, maar waarvandaan werd dan het aldaar aanwezige Armsein bediend ? Daarbij zit ik ook nog met de vraag wat de hoogte was van de armsseinen die op Fo aanwezig waren ?, waarmee ik bedoel degene die vanuit Post K bediend werden. Ik wil deze ook proberen in model te maken, dus ik zou daar mee geholpen zijn dat te weten.






Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3688
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2020, 23:08:13 »
Hallo Frans ,
Dat vertakkingsvoorsein werd bediend door Post T ,want het was gekoppeld met het inrij bordessein.De bediening was electrisch ,elke arm had een motor, die zit beneden onderaan de paal
 Hoe hoog de seinen waren zou ik niet weten ,het waren gewoon standaard seinen.
Ooit hebben we de 115V lampen vervangen door gloeilampjes van 12 V -10 W ,door een eigen trafootje gevoed uit de  115 V.
Ook die in het bordessein en zelfs overdag ,als de zon niet scheen ,zag je ze branden.We waren er erg trots op ,dart ze veel beter zichtbaar waren geworden.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Fred54

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #27 Gepost op: 30 april 2020, 23:26:16 »
Die brug ken ik wel heb zelf ook op zuid gewoond mooie tijd over weg dicht en over de brug toch naar huis.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #28 Gepost op: 01 mei 2020, 09:39:39 »
op de foto met sein ,ligt volgens mij het pad tussen de Oase en het rangeerterrein .
foto 2 , kan het zijn dat op de hoek van het gebouw cáfe spoorzicht was .

Frans8800

  • Gast
Re: Kruising NS/RTM Feijenoord
« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2020, 10:51:51 »
Ik heb nog even gekeken naar de locatie van de Oase. Ook ben ik inmiddels iets verder met het gebouwtje, en de openingen voor de kelderraampjes gemaakt en een reconstructie van de achtergevel omdat daar geen gevelaanzicht van beschikbaar was. is nu allemaal nog beetje vogelen en prutsen, maar geeft plezier om het zo tot stand te zien komen.