Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stukje Boterstraat in 1:120 door Duizendpoot
Vandaag om 10:47:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 10:44:19
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Edde
Vandaag om 10:15:31
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Trekkracht verbeteren door Noordernet
Vandaag om 08:27:05
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 07:51:28
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 05:50:59
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
Vandaag om 01:29:45
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Patrick Smout
21 februari 2020, 21:22:33
Modellen stofvrij maken door BCh
21 februari 2020, 21:03:47
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
21 februari 2020, 19:42:29
Baan in Los Angeles door NS264
21 februari 2020, 19:13:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
21 februari 2020, 18:28:02
  

Auteur Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0  (gelezen 67545 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #615 Gepost op: 23 januari 2020, 21:25:40 »
Ik keek voor de zekerheid nog eens naar het lijstje van de verschillen per loc....bijna vergeten dat de locs miv de vroege NS versie aan de rechterzijde een gat (buis) in de watertank hadden zodat de spuikraan makkelijker bereikbaar was.

In NS, NTM en late NS versie een buisje 2,0 mm aangebracht.
IMG_5456b by Nulpunt0, on Flickr

61867

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #616 Gepost op: 23 januari 2020, 22:41:44 »
De NCS, SS en vroege NS hadden een luchtpomp en daar horen vanzelfsprekend leidingen bij.

Bij NCS en SS zat een leiding onder de beplating
IMG_5458b by Nulpunt0, on Flickr

Bij de vroege NS liep die buitenom.
IMG_5459b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #617 Gepost op: 24 januari 2020, 12:33:52 »
Dan kom ik zo langzamerhand aan de eindcontrole.
Op zo'n detailfoto zie je ook alles, ook wat je niet wilt zien. Maar liever nu dan te laat.
-Alle kieren zullen verdwijnen als de boutjes er in zitten.
-Dat de lampen scheef staan is niet fout. Die staan los.
Maar dan......
-De vetvlekken rond de punten waar het remsysteem aan vast komt had ik nooit meer verwacht.  Toch nog vet van de olie bij het tappen van de schroefdraad in de buisjes. Frame licht nu een half uur in het ultrasoonbad (met reinigingsvloeistof Tickopur R33)
-Minuscule soldeerresten op de nog niet gestraalde exemplaren
-Enkele slangen op de bufferbalk moeten worden bijgebogen. Toch te lijden tijdens het werk.
-Kleine krasjes uitvlakken (indien mogelijk)

Een als alles bewerkt, schoon en gestraald is, nogmaals controleren.

Maar voordat ik de 2e ronde straalwerk ga doen, moet er nog een luchtleiding op (wachten op een gietdeel). Van Weinert moeten nog steeds de peilkraantjes en peilglazen komen. Gaat nu al 2x fout en zeg mij maar waarom.

Ik kan nu alleen nog werken aan de olieleidingen aan de linkerzijde op de ketel en de vacuumejecteur. Dan nog kijken wat ik echt vergeten zou kunnen zijn.
Eerlijk gezegd begint de lol van het bouwen aan dit model ietsje te minderen. Vijf verschillende modellen is (te)veel. Het lijstje met werkzaamheden wordt ook niet echt korter. Nee, het wordt in dit stadium weer langer.

IMG_5463 by Nulpunt0, on Flickr

62119
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 12:39:54 door FritsT »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3579
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #618 Gepost op: 24 januari 2020, 12:49:30 »
Het begint op werken te lijken Frits   ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #619 Gepost op: 24 januari 2020, 13:03:56 »
Precies. Dat zeg je vaker als grap, maar dat is nu echt zo. En dat allemaal terwijl ik toch geen enkele tijdsdruk heb. Dus ik kijk met nog meer bewondering naar de mensen die al die RTR modellen keurig en netjes én in korte tijd in elkaar zetten. Volgens mij dus een proces van de productie opdelen in hapklare kleine brokken waar alles bij voorbaat past en een veelvoudige "in-work" controle.

Voor mij de positieve les uit dit alles...ik maak maar 1 exemplaar van de 6000 en niet alle varianten. Dat wordt de vooroorlogse NS variant met lange waterbakken. De rest is ook leuk, maar toch....het moet wel leuk blijven.

en om te ontstressen eerst nog de NTM wagentjes en de Garratt.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 13:07:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #620 Gepost op: 24 januari 2020, 14:03:39 »
Net de baanruimers er op gezet. Van nu af aan mogen de frame's/locs alleen op houden blokjes (of wielen) staan anders buigen die baanruimers krom...en dat wil ik niet. Nog meer dicipline.

IMG_5464 by Nulpunt0, on Flickr

62185

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #621 Gepost op: 24 januari 2020, 17:48:36 »
NCS-7, zowat afgebouwd.
Aan de linker kant nog de olieleidingen en rechts een luchtleiding met overdrukventiel. En dan de 3 peilkraantjes op de watertank, maar verder.....handrails er op en spuiten die loc.
IMG_5465 by Nulpunt0, on Flickr

62239
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2020, 17:50:13 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4756
  • Team Mitropa
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #622 Gepost op: 25 januari 2020, 19:55:53 »
 (y) petje af

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3401
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #623 Gepost op: 25 januari 2020, 21:29:00 »
 :o wat mooi  (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #624 Gepost op: 26 januari 2020, 10:51:25 »
Wauw

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #625 Gepost op: 26 januari 2020, 11:31:44 »
Bij de locs met een vacuumrem (NTM en late NS) zat er linksachter een luchttank.
luchttank by Nulpunt0, on Flickr

Als ik de luchttank op/aan het frame zou bevestigen, krijg ik problemen bij het spuiten. Betere optie leek me om hem aan de schortplaat vast te zetten.
De Schier Onuitputtelijke had nog genoeg "tanks" van 8 mm, dus dat ging snel. Banden zijn gedraaid van 9 mm buis.
IMG_5471 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5473 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5472 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5474 by Nulpunt0, on Flickr

62708
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 11:33:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #626 Gepost op: 26 januari 2020, 16:25:42 »
Uitlaat van het verticale model. Komt op de late versie NS-61.

Straks nog wel een dunne lekleiding aanbrengen.
IMG_5476 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_2465 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #627 Gepost op: 27 januari 2020, 00:16:32 »
Aan de horizontale uitlaat (op de NTM-64)  had ik best wat werk aan om de verhouding te laten kloppen, de buis in goede vorm te krijgen en de ankerbanden identiek te vouwen en te plaatsen. Maar....gelukt.

De buis (1 mm draad) blijft demontabel ivm spuiten. Die schuif je er zo in.
IMG_5482 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5483 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5484 by Nulpunt0, on Flickr

62984

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #628 Gepost op: 27 januari 2020, 13:40:34 »
Het werklijstje is nog weer korter

14. Peilkraantjes watertank.........................................Wachten op onderdelen (Weinert)
23. Stroomafname.....................................................Constructie zelf maken met fosforbrons strip

-inrichten machinistenhuis..........................................Zoeken naar onderdelen in H0: Peilglazen, injecteurs
-olieleidingen
-blazerleiding

-overdrukventiel luchtleiding .......................................Onderdeel zelf maken
-bel leidingen
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 21:51:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #629 Gepost op: 27 januari 2020, 20:17:58 »
De bel moet worden aangedreven.
Bij NCS, SS en zover ik kan zien bij de vroege NS zat de leiding onder de beplating.
bel by Nulpunt0, on Flickr

In de NTM-64 en late NS periode liep de leiding buiten de beplating.(en hing er later ook wel losjes bij)
Deze foto is van de NTM-64:
IMG_0325 by Nulpunt0, on Flickr

Vertaald naar het model,
IMG_5489b by Nulpunt0, on Flickr

Omdat de leiding demontabel MOET blijven, is er een ankerpunt nodig. Op de rookkast heb ik daarom een klein klemmetje aangebracht
IMG_5491 by Nulpunt0, on Flickr

63296