Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0  (gelezen 203926 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #375 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:58:49 »
Nog een klein klusje...afstandbussen tussen wielschijven en frame. Uit 5 mm buis 20 stukjes 2,0 mm gedraaid.

IMG_4036 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4038 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2019, 20:02:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #376 Gepost op: 31 oktober 2019, 21:59:28 »
De handrem (LINKER ZIJDE), heb ik in Vs-1 vast gesoldeerd. Bij deze serie schroef ik hem na het spuiten vast.

Dit heb je nodig. Binnenkant van het frame hoeft niet want daar zit de bodemplaat overheen.
Wel even lamineren.
IMG_4040 by Nulpunt0, on Flickr

OEPS, de hefboom zit niet op de etsplaat. Het is niet anders. Ik heb hier even een stripje genomen, maar later zal ik 5 taps toelopende hefbomen gaan maken.
IMG_4042 by Nulpunt0, on Flickr

Het enige dat je op het frame moet solderen is de lager.
IMG_4041 by Nulpunt0, on Flickr

Vastzetten met een M1 boutje.
IMG_4044 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4043 by Nulpunt0, on Flickr

Andere kant van het frame ook nog en als de bodemplaat er op zit...
IMG_4045 by Nulpunt0, on Flickr

31637

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #377 Gepost op: 01 november 2019, 00:01:16 »
Diverse diktes en breedtes geprobeerd. Strip 2,0 breed is te smal en 3,0 breed te dik.  Dus 2,5 breed ziet er het beste uit. Dikte van de strip 0,5. Op de foto zit een exemplaar van 1,0 mm dik...te dik.
Moertje aan de buitenkant met onderlegplaatje 1,1.

IMG_4051b by Nulpunt0, on Flickr

31693
« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 00:03:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #378 Gepost op: 01 november 2019, 12:24:16 »
Nog fracties vijlen aan de rechter kant, maar dit wordt hem.

Plaatdikte: Uit de/een etsplaat of 0,5 mm.
lengte: 18,5 mm
Gat links op as: 1,0 mm
Gat rechts naar de as 0,6 mm
H-O-H gaten: 16,0
Breedte strip links, bij de as: 2,5 mm
Breedte strip rechts: 1,5 mm

IMG_4052 by Nulpunt0, on Flickr

Nog beter met een onderlegplaatje 0,6 aan het einde.
IMG_4055 by Nulpunt0, on Flickr

31800
« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 12:41:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #379 Gepost op: 01 november 2019, 20:06:03 »
Het gietdeel van de NTM koppeling van Philotrain is niet te gebruiken omdat daar in de opgaande leiding geen afsluiter in zit. De firma Null Problemo heeft onder artikel nummer 1405 wel een slang die na aanpassing redelijk volstaat.

Links het originele gietdeel, rechts de los geknipte versie.
IMG_4057 by Nulpunt0, on Flickr

Zo zag het er uit op de NCS loc.
NCS-7 by Nulpunt0, on Flickr

Gemonteerd als NCS, SS en vroege NS versie:
Na montage met een klein (bol)freesje alle scherpe randjes en overtollig soldeer weghalen.
IMG_4062 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4063 by Nulpunt0, on Flickr

Met een =minimale hoeveelheid soldeer ook vast an de voetplaat. Overtollig soldeer op de voetplaat wel weghalen.
IMG_4064 by Nulpunt0, on Flickr

32339
« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 20:11:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #380 Gepost op: 02 november 2019, 00:03:23 »
De lucht/remslang komt als gietdeel van Philotrain. Deze met wel in vorm worden gebogen en het is raadzaam om het gietdeel 1-2x uit te gloeien om breken te voorkomen.

Op het kleine horizontale stukje zouden nog twee koppelingen moeten, maar omdat de leiding zelf al 1 mm dik is,  worden moertjes naar verhouding al snel te groot. Weglaten dus.
IMG_4065 by Nulpunt0, on Flickr

Het past allemaal maar net. Zie ook de haakkoppeling en de horizontale stoomleiding er direct boven.
IMG_4066 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4067 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4068 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4069 by Nulpunt0, on Flickr

Voor de afwerking:
-slang modelleren
-middenbuffer van gietnaad ontdoen.
IMG_4070 by Nulpunt0, on Flickr

32428 (circa 900 hits vandaag(y)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2019, 00:07:38 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #381 Gepost op: 02 november 2019, 00:09:16 »
tis ook een koddig ding ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #382 Gepost op: 02 november 2019, 00:11:48 »
en nog leuk om te bouwen ook.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #383 Gepost op: 02 november 2019, 19:17:58 »
Voor vorige modellen maakte ik altijd een werklijst waarop ik kon afstrepen. Dat gaat hier moeilijk omdat er verschillen zijn. Ben nu bezig een overzichtelijke tabel te maken. Nog wel wat zaken uitzoeken, maar ik ben een heel eind.

Schermopname (714) by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #384 Gepost op: 03 november 2019, 12:15:36 »
Alles dubbel gecontroleerd, maar wie nog meer verschillen ziet...ik hoor het graag.

Schermopname (718) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 13:52:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #385 Gepost op: 03 november 2019, 23:19:13 »
De luchtslang op de bufferbalk aan de achterzijde zit vanzelfsprekend andersom dan die aan de voorzijde. Het gietdeel eerst weer uitgloeien. Daarna  passen, meten en buigen.

IMG_4072 by Nulpunt0, on Flickr

Het lange stuk aan de achterzijde van het gietstuk is precies zoals 1:1 te buigen nadat de voorzijde is gesoldeerd.
Vastzetten aan het frame.
IMG_4073 by Nulpunt0, on Flickr

Schortplaat er voor zetten en vergelijken met 1:1
IMG_4074 by Nulpunt0, on Flickr

luchtleiding links achter by Nulpunt0, on Flickr

32965

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #386 Gepost op: 04 november 2019, 00:16:22 »
De andere stoomkoppeling is de makkelijkste van alle vier. En dat is dus 1 frame klaar. :)

IMG_4075 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #387 Gepost op: 05 november 2019, 14:58:13 »
Toch nog een verschil gevonden, regel 29.

Schermopname (720) by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #388 Gepost op: 05 november 2019, 20:32:41 »
Niet zo vlot als anders (ik had er gewoon even geen zin in), maar de eerste drie "luchtrem" frame's zijn klaar. Nu nog de twee frame's met vacuumrem, dus afwijkend.

Zit alles recht ?. Nou niet altijd, maar dit is dan ook niet de eerste foto, maar wel de laatste. Een fototoestel is een onmisbaar stukje gereedschap voor de zelfbouwer. Altijd onvergeeflijk kritisch.  Nu is het tijd voor de zandstraler en dan weer......(of niet).
IMG_4079 by Nulpunt0, on Flickr

33392
« Laatst bewerkt op: 05 november 2019, 20:34:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #389 Gepost op: 06 november 2019, 14:02:40 »
De stoomkoppeling van NTM 64 heeft een kraan bovenop de leiding en een beugel.
ntm 64 by Nulpunt0, on Flickr

De stoomkoppeling van de NS 61 (na 1947) heeft ook een kraan bovenop en geen beugel.
De bevestiging aan de achterzijde van het machinistenhuis gaat ivm het demontabel blijven niet lukken.
NS61 by Nulpunt0, on Flickr

Voor deze koppeling kan  het gietdeel van Null Problemo (1405) dus niet gebruikt worden en zal er zelf wat moeten worden gemaakt.

Ik heb een standaard remslang, staf 0,6 en buis 0,6/0,8 genomen om iets te maken.
IMG_4081 by Nulpunt0, on Flickr

De buis "koud" op de kraan solderen vraagt om afbreken, Vandaar staf en buis en een soldeergaatje in de kraan.
IMG_4082 by Nulpunt0, on Flickr

Dit is de slang voor de NS-61 (zonder beugel)  geworden.
De buis is voor de stevigheid, nauwelijks zichtbaar, aan de voetplaat gesoldeerd
IMG_4087 by Nulpunt0, on Flickr

De remslang komt, net zoals bij de drie eerdere frame's, uit het gietdeel van Philotrain.
IMG_4088 by Nulpunt0, on Flickr

33557
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 14:09:04 door FritsT »