Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
door
bellejt
Vandaag
om 11:08:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
roco
Vandaag
om 11:05:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
einte
Vandaag
om 09:56:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 09:41:06
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
Vandaag
om 09:34:44
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train
door
Remunj
Vandaag
om 09:33:37
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010
door
Peter van B
Vandaag
om 08:43:24
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet.
door
VAM65
Vandaag
om 08:22:57
PB Models, ICR-rijtuigen
door
MartinMarklin
Vandaag
om 07:01:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Martin Hornis
Vandaag
om 03:39:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Spoor010
Vandaag
om 00:22:09
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder
door
KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen
door
Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg
door
C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Raadplaatje
door
BrightonBelle
07 September 2024, 22:27:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
1795
07 September 2024, 21:22:03
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
US diorama in H0
door
bigboynl
07 September 2024, 21:00:31
Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR)
door
Syb030
07 September 2024, 20:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling
door
hette
07 September 2024, 20:04:04
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren?
door
Roadtrain
07 September 2024, 19:31:38
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
07 September 2024, 18:45:17
Philotrain 37 kit ovaalramer
door
Erwin 054
07 September 2024, 18:12:15
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
grossraumwagen
07 September 2024, 16:57:28
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3
door
The_Hofmeister85
07 September 2024, 16:47:40
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)
door
Ronald Halma
07 September 2024, 16:27:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
1
...
27
28
[
29
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 118995 keer)
Bertholdowitsch
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #420 Gepost op:
11 August 2024, 21:37:17 »
Terug van vakantie, hier een krantenartikel uit de Grafschafter Nachrichten dat Hans me heeft gestuurd. Verdere foto's met teksten volgen nog.
Bertholdowitsch
«
Reactie #421 Gepost op:
12 August 2024, 09:41:10 »
821 Het sein wat de spoorbrug over het Coevorden-Piccardiekanaal dekt, stond nog steeds op onveilig.
822 Aan de Mars, recht tegenover dat sein, stond ons panoramarijtuig te verpieteren, zij het wat verder verwaarloost als bij mijn vorige bezoek.
823 Wat verderop aan die zelfde Mars zag ik. Achter de BE stellen (nog steeds in de verkeerde kleur) stonden een aantal rijtuigen uit de Berlijn-Amsterdamtrein? afgesteld. Wanneer zij daar neergezet zijn, ik zou het niet weten???
824 De rijtuigen vanaf de parkeerplaats aan het kanaal gezien. Helaas was er geen mogelijkheid om de nummers te noteren.
825 Of die zakken met chemicaliën ook goed tegen roest en voor de verf goed zijn ??
826 Achter het hermetisch gesloten hek aan de Am Grenzlandheim zag ik over drie sporen verdeeld, enkele IC-rijtuigen staan.
827 Vanaf een verhoging bij het hek van de ExxoMobil genomen. Helaas hier ook geen mogelijkheid om aantallen en nummers te noteren.
828 Wat wel opviel was dat de verwaarloosde sporen naar de staal en ijzerwerkplaats weer door railvoertuigen zijn ingenomen. (zie enkele berichten terug hoe of dat de sporen geblokkeerd werden.)
829 Een van de werkvoertuigen.
830 Net zoals deze MB-tractor. Van wie de voertuigen zijn en waarom zij daar staan, daar kom ik nog wel achter.
Vandaag de 30ste juli even wezen kijken of dat er in Esche ook rijtuigen stonden afgesteld. Langs de Zum EscherField van de wisselplaats tot aan de Mossdiek was alles nog Pais en Vree
831 Aan gekomen op de Bahnhoffstrasse was het even schrikken, de hele los-en laadplaats aan de Bahnhoffstrasse en de Voestdiek was verdwenen. Van de sporen en olie-installatie was niets meer terug te vinden. We kijken hier vanaf de Bahnhoffstrasse richting Esch. Links en rechts van de morsgoot lagen de sporen. Achter berg ballast lag het omloopspoor maar dat is nu een grote geasfalteerde vlakte geworden.
832 Een relikwie uit een nog niet zover verleden
833 Tot hier liepen de sporen. Net voor het overpad stonden de stootjukken.
834 Zal de afbuiging naar rechts ooit nog gebruikt worden?
mass am see
de hondsrug baan
«
Reactie #422 Gepost op:
12 August 2024, 10:04:09 »
Hallo Bert,
Dankjewel voor de foto's , ik heb op 13 juli de ex NS wagons nog in Coevorden zien staan vanuit de trein , maar hoe zijn die wagons in Coevorden gekomen via Zwolle .
even op de foto klikken
mvgr Evert en Bas
Bertholdowitsch
«
Reactie #423 Gepost op:
12 August 2024, 11:55:21 »
Als bijlage en op aansluiting van de laatste plaatjes een krantenartikel uit de zondagkrant. Onder de afbeelding de vrije vertaling van Hans met de meest relevante informatie die voor ons liefhebbers van belang (kunnen) zijn.
Wintershall ontmantelt het oude olie laadstation aan de "Industriestrasse" in Emlichheim
Winterhall Dea Duitsland was begonnen met de bovengrondse ontmanteling van hun bedrijfsterrein bij het oude olie laadstation in Emlichheim. Volgens het bedrijf zullen de ombouwwerkzaamheden ongeveer drie maanden in beslag nemen. Volgens Wintershall gaat het onder meer om de T-6 opslagtank met een inhoud van 6500 kubieke meter, ketelwagenbeladinginstallatie, diverse kleine gebouwen zoals een pomphuis en alle bovengrondse pijpleidingen en kabels. "De ontmanteling vindt plaats in verschillende stappen, alle onderdelen van het systeem worden gereinigd en elektrisch gedeactiveerd. Pijpleidingen worden aan de eigendomsgrenzen afgesloten. "Hierna zullen alle onderdelen van de fabriek worden ontmanteld en op de juiste manier worden afgevoerd", luidt de verklaring van het bedrijf.
Na het ruimen van de funderingen, spooraansluitingen, ondergrondse tank, oppervlakte versterkingen en de diverse putten zal de overdracht van het gebied komende jaar plaatsvinden. Alle ontmanteling activiteiten zijn goedgekeurd en staan onder toezicht van het Staatsbureau voor Mijnbouw, Energie en Geologie. Door het in de zomer van 2021 in gebruik nemen van de 14,4 kilometer lange nieuwe olie-export pijpleiding tussen de ruwe olie verwerkingsfabriek Wintershall Dea in het Emlichheimer-veld en met de operationele locatie in Osterwald, kon de spoorbelading door ketelwagens vervangen worden. Van 1953 tot 2021 werd de in de omgeving van Emlichheim gewonnen olie, verzameld in de T-6-laadtank. Van Daaruit werden de aan de “Industriestrassen” staande tankwagens afgeladen. Locomotieven van de Bentheimer Eisenbahn brachten deze wagens naar de opstelsporen bij het station Emlichheim, liepen om en brachten de trein naar de overgavesporen in Esch. Vanaf hier werd het konvooi opgeduwd naar de losplaats in Osterwald. In de 68 jaar dat de olie in bedrijf was, werd ongeveer 11,4 miljoen ton olie per spoor vervoerd.
Vrije vertaling door Hans Reints uit de Sonntagszeitung van zaterdag 10 aug. 2024
Bertholdowitsch
«
Reactie #424 Gepost op:
13 August 2024, 21:29:00 »
Nou, Hans is lekker bezig: hier opnieuw enkele foto's plus een bericht van hem:
Op zaterdag de 10e augustus een ritje langs de lijn in de richting van Bad Bentheim gemaakt, dit om te kijken of dat er in die richting nog bijzonderheden te melden waren. Bij het passeren van het viaduct in de rondweg om Nordhorn zag uit mijn ooghoeken dat er op het depot emplacement van de BE enkele bijzonderheden stonden, maar dat voor later!
Op deze rit kwam ik niet verder als Hesepe. Op deze locatie moeten (nog) een aantal opstelsporen liggen waar ik tijdens mijn laatste bezoek (zie pagina 11 foto’s 321 en verder) een aantal afgestelde Franse goederenwagens stonden. Deze zijn later in Laarwald gesloopt waar ik ook verslag van heb gedaan. Benieuwd of er nog iets veranderd was. De grootste verandering was het onkruid tussen de rails wat nu manshoog was en een lange rij gele containerdraagwagens van de GATX!
836 Deze rij gloednieuwe gele GATX containerdraagwagens gezien in de richting van Bad Bentheim
837 en hier gezien in de richting van Nordhorn.
838 Kenmerken en nummer van de GATX
839 Ladingsraster
840 Het fabrieksschildje van de bouwer GÖK YAPI TURKEY. ( Ik dacht even onder de wagen te kunnen doorkruipen, maar was even mijn 78 jaar vergeten! , ging ook op voor de hoogte van de opstaptrede)
Hierna terug gereden naar de Otto-Hahnstrasse in Nordhorn, de locatie van de Bentheimer Eisenbahn
841 Op het hoofdterrein voor de werkplaatsen stonden niet alleen de eigen stellen in onderhoud, maar ook dieselloc D5 met daar achter enkele rijtuigen die mij onbekend voorkwamen
842 Het zijn drie 2e klas rijtuigen waarvan 1 met stuurstand. Achter deze rijtuigen staat nog een 2e klas dubbeldekker stuurstand. Alle drie de rijtuigen hebben het eigendomsmerk van de TRI. Als hekkensluiter staan dicht bij de loods een IC-rijtuig 1e klas Bordbistro van de DB. Het zal toch niet zo zijn dat de BE ook met getrokken treinen gaat rijden?
843 Het stuurstandrijtuig van de TRI met nummer D-TRAIN? 50 80 80-35 190-3
844 Nog een vreemde eend in de bijt. Een TRI Dubbeldeks AB stuurstandrijtuig met volgens de koersrol, bestemming Offenburg!
845 De op reserve staande (lees=buitendienst gesteld) BE D5
846 Deze afgestelde V60.4 van de HVLE heeft ook een BE verleden.
847 Evenals deze Köf D18? Van de Emslandische Eisenbahn
848 In dat zelfde rijtje van terzijde gesteld materieel vinden we ook een Bduu 497.1 van de DB met naast dat logo die van de Bentheimer Eisenbahn?
849 Deze is als laatste binnen genomen, zie de sluitseinen voor een goederentrein. Zo te zien is er in de loop der tijd een en ander aan het rijtuig veranderd!
850 Rijtuig komt van de DB-Regio AG Baden Würtenberg en werd ingezet in het Regional verkehr “Würtenberg-Stuttgart” met een toelating tot 140 km/h in D,A en CH.
851 Ondertussen gaat het gewone verkeer gewoon door. De VT114 onderweg naar Neuenhaus via Nordhorn Hauptbahnhoff
852 Genomen vanaf het viaduct in de Otto-Hahnstrasse
853 Daar gaat ze
854 En het is weer doodstil op deze warme en zonnige zaterdag.
855 Overzichtje van onder het viaduct in de rondweg.
Alle foto’s: Hans Reints
Aanvulling Berthold: Op foto 855 is mooi te zien dat de BE nu in Nordhorn Süd ook op haar eigen bedrijventerrein vele (alle?) handbediende wissels naar bediening op afstand heeft laten veranderen. Dat heeft de BE op deze plek later gedaan dan op de rest van het spoor tussen Bentheim en Neuenhaus.
Thom
«
Reactie #425 Gepost op:
14 August 2024, 01:59:30 »
Die sluitsein plaatjes zijn niet specifiek voor goederen treinen, maar kunnen gebruikt worden op alle treinen, mits het maar geen beladen reizigers treinen zijn.
Alleen die moeten verplicht met brandende sluitseinen rijden.
Chris Westerduin
«
Reactie #426 Gepost op:
14 August 2024, 06:05:08 »
Zijn lampen verplicht op reizigerstreinen? In België moet je eindseinen hebben maar in Nederland is ook met stickers gereden op rijtuigen in de vorm van deze sluitseinplaatjes. Dat gebeurde bij K4 een DDM rijtuigen in de reizigersdienst.
Flickr pagina voor plaatjes
Bertholdowitsch
«
Reactie #427 Gepost op:
29 August 2024, 08:44:29 »
Hier weer een bericht met foto's van Hans, waarvoor dank! Vandaag staat er ook op de website van de Grafschafter Nachrichten hierover een bericht met een filmpje. Daarin wordt gezegd dat de werkzaamheden in Berge en Esche drie weken duren (tot medio/eind september), en dat er dag en nacht wordt gewerkt. Maar nu het woord aan Hans:
Woensdag 28 augustus 2024
Ik had een mede forumlid beloofd enige onderzoek te doen naar de tramstellen die tot voor kort in de hangaars op het terrein van het voormalige BW-depot in Itterbeck opgeslagen waren. De voormalige eigenaar, de zakenman Hennie van der Most, heeft de terreinen met de opstallen nog niet zo lang geleden verkocht aan het Grafschaft Bentheim (correctie Berthold: aan de gemeente Itterbeck en drie mensen van het bedrijf "Peters Stahlbau" uit deze plaats) en daarmee houd mijn kennis op. Beloften maakt schuld, dus vandaag in mijn nieuwe Duster gestapt en op naar Itterbeck. De man aan de gesloten poort kon mij op deze wel zeer warme woensdag de 28 ste augustus niet veel wijzer maken. Hij eist van niets over de eigendommen van de voormalige van der Most en hield de poort voor mij gesloten. Ik kreeg ik wel een telefoonnummer waar ik evt informatie over van der Most zou kunnen krijgen! Het zij zo! Nu ik toch op weg was even gaan kijken in Emlichheim of daar nog wat aangaande de BE te melden was. Alles is nog steeds het zelfde, incl. de IC rijtuigen op de voormalige laadplaats van Wintershall. Door over de Hauptstrasse tot aan de overweg in Berge.
856 De jongens bij de BE zitten na de vakantie niet bepaald stil. Het hele tracé aan beide zijde van de overweg.
857 Kijkende in de richting van Meligheid. Het project wordt wel groots aangepakt
858 Gelukkig is de ondergrond hier vrij stabiel en hoef er niet zo diep uitgegraven te worden.
859 Kijkende in de richting van Neuenhaus.
860 De aannemer zet wel groot en zwaar materiaal in om de klus te klaren.
861 Alle ballast is aan vervanging toe.
862 Planningslijst voor dit en komend jaar.
863 Een stukje verder, daar waar voorheen de olietreinen van richting wisselde gaat het zelfde gebeuren als in Berge
864
865 Overzichtje van de werkzaamheden in Esche
866 Zand en grond opslag van de BE
867 Niet alle railgebondenverkeer was gestaakt!!!
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 10:01:09 door Bertholdowitsch
»
jandcargo
«
Reactie #428 Gepost op:
29 August 2024, 10:41:45 »
Tussen al deze recente fotos maar een plaatje van toen het nog goed was. Omloopspoor Osterwald
groeten jandcargo
Bertholdowitsch
«
Reactie #429 Gepost op:
05 September 2024, 10:07:33 »
Hans is lekker op dreef, en dat ook nog in de regen! Hier zijn volgende foto's plus bericht:
Volgens de officiële mededeling van de BE moest in Berge de herrie aan het spoor vier dagen terug over zijn! Tijd om weer een te gaan kijken. Eerder kon ik niet daar wij een paar heerlijke dagen in “daruber” hebben doorgebracht. Gisteren stormde het en vandaag komt de regen met bakken uit de hemel, maar nieuws wacht niet!!!!
968 Esche ligt op de doorgaande route van uit Uelsen toch maar eerst over de Hauptstrasse naar Berge gereden. Staande op de overweg zie ik kijkende over de rails in de verte toch nog iets geels staan.
969 Aan de overweg in de Hauptstrasse is niets gedaan, daarentegen is het fiets voetgangers pad wel onder handen genomen.
970 De spooraannemer “Stefen” uit Oldenburg heeft groot en nieuw materiaal ingezet
971 Echt een gloednieuwe railkraan.
972 Net zoals deze ballastbehandelmachine
973 De stopmachine van de ander kant gezien.
974 Van deze overweg in de Ringstrasse is niet veel meer over
975 Er moet nog heel wat gebeuren voordat de overweg Ringstrasse weer gebruikt kan worden.
976 Het ballastbed ziet er weer perfect uit!!
977 Staande op de overweg Bahnhofstrasse, komende uit de richting Esche (dorff), zie we dat het rond de overweg een enorme puinhoop is. Niet voor niets is de weg voor doorgaand verkeer (niet voor mij) is afgeloten. Als er PKF Fahrzuge van de BE overheen kunnen, dan kan ik dat ook!
978 kijken we staande op de Bahnhoffstrasse in de richting van Neuenhaus dan valt onmiddellijk op dat ter hoogte van het wissel, bij de Armoe en Ellende borden de rails in het doorgaande spoor zijn weggehaald.
979 Een blik wat dichter bij laat zien dat de dwarsliggers en de rails van her doorgaande spoor zijn uitgenomen. Volgens BE kan e.v.t. spoorverkeer over het inhaalspoor omgeleid worden.
980 Maar of dat veel zal uithalen? Het doorgaande spoor is volledig uitgegraven en heeft niets meer van een baanlichaam vandoen. Achter de hoop grond aan de rechterzijde ligt het inhaalspoor met op het eind het wissel naar Winterthur/Exxon. Ik ben er nog niet achter of dat het wissel met de aansluiting langs de “Zum Escher Feld” behouden blijft?
981 Bij het passeren van de overweg in de Osterwaldstrasse ziet het er kijkende in de Neuenhaus richten er op het oog heel gewoon uit.
982 Dit sein duid erop dat er een eindje verder weldegelijk iets aan de hand is.
Aanvulling Berthold: ik heb ergens gelezen dat de Bentheimer Eisenbahn de wissel met de aansluiting richting de oude Ölbahnhof Osterwald wil behouden. Waarvoor geen idee. Misschien om eventueel treinstellen tijdelijk op te slaan, zoals in Emlichheim en Coevorden ook gebeurt?
«
Laatst bewerkt op: 05 September 2024, 10:13:16 door Bertholdowitsch
»
Bertholdowitsch
«
Reactie #430 Gepost op:
05 September 2024, 16:50:14 »
En hier nog delen van het krantenartikel wat ik heb aangehaald, en wat Hans heeft ingescand:
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
1
...
27
28
[
29
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.