Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd

(1/8) > >>

Juroen:
Mijn baan (in opbouw) voed ik met twee fleischmann/Roco versterkers. De ene als hoofdversterker en de andere als slave.
het baan plan is in feite een hondebot, met aan de ene kant een schaduwstation en aan de andere kant het zichtbaar deel.

Op één na gaan alle locs probleemloos over de scheidingen tussen de versterkers. Ik vind geen oorzaak. Heeft iemand advies?

Mijn baan
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227#msg3222024227

Fenomeen
Er zijn in de baan twee scheidingen tussen de versterkers.
Alleen de BR 78 van Fleischmann (flm 4078) zorgt ter plaatse van beide scheidingen voor overbelasting.
Het treedt op bij beide overgangen, in beide richtingen.
 
De versterkers schakelen dan uit, kortsluitingsmelding.
Overigens, wanneer de lok langzaam rijdt, dan gaat het wel goed.


Versterkers
Beide versterkers hebben hun originele voeding.
flm: 680801 met voeding 6710 (sec 14V) als master
roco: 10764 mer voeding 10850 (sec 18V) als booster
Besturing met twee MM's en via xpressnetLi naar de PC.


De voeding is dus van een ander type. Gezien al mijn loc's op één na goed over de boosterscheiding gaan, zoek ik hier niet de hoofdoorzaak.
Correct?

Welke locs rijden er zonder probleem overheen:
Fleischmann: 1306, edelweiss (4306), BR64 (rondmotor), BR86, NS 7501 (motor met wormwiel).
Roco: NS 1212, NS1107, BR110, V215 (oud model).
Piko: NS TRAXX

De lok nader bekeken
De BR78 toont volgens mij geen sporen die er op wijzen dat er iets mis is. Hij rijdt netjes zolang hij maar niet over de booster-scheding hoeft.
De decoder is een ESU LP4. Verlichting werkt zoals het hoort. De wielen en de stroomafnemers heb ik schoon gemaakt.

Tenslotte nog wat fotos van de lok.








Wie heeft er een advies waar ik verder mee kan?

Karst Drenth:

--- Citaat van: Juroen ---Alleen de BR 78 van Fleischmann (flm 4078) zorgt ter plaatse van beide scheidingen voor overbelasting.
Het treedt op bij beide overgangen, in beide richtingen.
 
De versterkers schakelen dan uit, kortsluitingsmelding.
Overigens, wanneer de lok langzaam rijdt, dan gaat het wel goed.


Versterkers
Beide versterkers hebben hun originele voeding.
flm: 680801 met voeding 6710 (sec 14V) als master
roco: 10764 mer voeding 10850 (sec 18V) als booster


De voeding is dus van een ander type. Gezien al mijn loc's op één na goed over de boosterscheiding gaan, zoek ik hier niet de hoofdoorzaak.
Correct?


--- Einde van citaat ---

Nope, niet correct, dat IS de hoofdoorzaak ;)  Dat het alleen bij de BR78 optreedt, komt omdat deze z.g. asymetrische stroomafname heeft (de ene bogie neemt "links" af, de andere "rechts") daardoor loopt er stroom van de ene booster naar de andere. Dat kan omdat de spanningen door de twee voedingen ongelijk zijn.  Enige oplossing: Twee gelijke voedingen...

Grtzz,

Karst

Juroen:
OK, dankjewel voor het duidelijke antwoord.

Ik ga op zoek naar naar een gelijke voeding.
Van de twee voedingen die ik nu heb: Is er een voorkeur voor de een of de andere?
Met andere woorden, zoek ik het best een tweede FLM of een tweede Roco, of is er geen voorkeur?



Bij voorbaat dank!

Groet, Juroen

Juroen:
Of is er een andere mogelijkheid:

Beide versterkers op één voeding, die dan wel voldoende vermogen kan leveren?
Dan weet je zeker dat de voedingsspanning gelijk is.

Ik ken echter onvoldoende de mogelijke nadelen.

Groet, Juroen

Lobomotion69:
Enige nadeel is dat die voeding dan wel voldoende vermogen moet kunnen leveren. Grofweg dus hetzelfde vermogen als nu beide voedingen samen. Als je later nog wil uitbreiden mag het ook meer zijn.

Btw. Vind dat je decoder er niet mooi in ligt. Er is aan beide zijden een metaalrand. Leg daar twee strookjes dubbelzijdig plakschuim op en dan de decoder recht in het midden. Zoals jij het nu hebt zou er contact met het frame kunnen ontstaan. En dat wil je niet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie