Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd

<< < (2/8) > >>

Karst Drenth:

--- Citaat van: Juroen op 02 juni 2019, 15:27:04 ---Of is er een andere mogelijkheid:

Beide versterkers op één voeding, die dan wel voldoende vermogen kan leveren?
Dan weet je zeker dat de voedingsspanning gelijk is.


--- Einde van citaat ---


Nee, geen slim idee ;)  Dan krijg je mogelijk problemen met de kortsluitdetectie van de boosters.

Beste kun je zoeken naar nog een Roco voeding.

Grtzz,

Karst

Juroen:
Dankjewel,

Ik ga op zoek  naar een roco voeding en zal 'ns kijken of ik de decoder netter kan plaatsen.

Groet Juroen.

Juroen:
Gisteren een tweede roco voeding 10850 gehaald.

Na aansluiten op de baan strandt de BR78 nog steeds op de overgang terwijl de andere loc's er probleemloos over gaan. ???

Huidige installatie:

1) flm: 680801 met roco 10850 als master
2) roco: 10764 met roco 10850 als booster

Ik heb wat gemeten.
Beide voedingen geven dezelfde gelijkspanning aan de uitgang.

Op de rails meet ik een spanningsverschil (ik besef dat ik niet de werkelijke waarden meet, maar ik verwacht in elk geval dezelfde baanspanning)

1) flm 680801: 17,3 V
2) roco 10764: 18,2 V

-> Zou het verschil in versterker/booster de oorzaak kunnen zijn?

Is er een eenvoudige oplossing?
Ik zou kunnen experimenteren met diodes anti-parallel in de voedingslijn van de ene booster. Daarmee krijg ik dan een spanningsval van 0,7 V.

-> Zou dat kunnen werken?

Bij voorbaat dank voor advies.

Groet, Juroen

Lobomotion69:
Ik denk dat de eenvoudigste oplossing is dat je een stukje rail omschakelt wanneer de lok daarover rijdt. Precies hetzelfde als bij een keerlus dus. Maar hoeft niet zo lang te zijn (loklengte). In dit geval schakel je niet de polariteit om maar de boostervoeding.

Diodes zou misschien kunnen werken maar dat moet je zelf even testen. Germanium diodes hebben een spanningsval van 0,9 V. Precies het verschil bij jou.

Rob Bennis:
Als ik naar de foto’s kijk van de loc dan zie ik nog een condensator zitten tussen de beide motoraansluitingen. Het is een klein blokje in het rood geschilderde deel tussen de wielen.
Je kan met een scherp mesje proberen de printbaan doorsnijden / wegkrabben. Kan je het eventueel weer ongedaan maken.

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie