Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Diorama Nederland tp III H0  (gelezen 20852 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Diorama Nederland tp III H0
« Reactie #45 Gepost op: 03 maart 2021, 20:48:49 »
Hoi Rik, wat een leuk en interessant draadje heb jij. De begroeiing van de treindijk vind ik mooi gedaan. Maar wat ik nog mooier vind is de klinker staatweg. Vroeger gebruikte ik de resten van een girokaart waarin rechthoekige gaatjes werden gestanst. Wat over bleef waren kleine rechthoekige stukjes. (geel/licht bruin van kleur.) Ik ben daarmee echt aan het straten geweest. Een monnikenwerk maar een goed resultaat.
Het groener kleuren van de ledjes kan je proberen met groene nagellak. Verkrijgbaar bij een drogist. Het voordeel is dat nagellak licht blijft door schijnen. Ik maakte mijn straat lantaarns die standaard wit licht hadden, geeloranje ook met nagellak. Veel van die lantaarnpalen stonden aan de provinciale wegen of invalswegen van een stad of dorp. Het is in ieder geval de moeite waard om in jouw situatie de groene leds op deze manier aan te pakken.

Met vriendelijk groet, NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Diorama Nederland tp III H0
« Reactie #46 Gepost op: 06 maart 2021, 12:13:29 »
Ja, ik ben blij met de straatweg. Je krijgt echt een mooi resultaat met die steentjes. Het is inderdaad een gedoe, maar wel de moeite waard.

Bedankt voor de tips voor de AKI!
Ik denk dat je wat meer richting een kleur groen moet zoeken die ook in verkeerslichten gebruikt wordt: dat is vaak een dieper groen. De exacte benaming ben ik even kwijt, want volgens mij is er een specifieke type-omschrijving voor.
Ik moet me hier eens wat beter in verdiepen. Ik denk inderdaad dat ik wat meer richting groen-blauw moet gaan qua kleur, en dat lijkt inderdaad wat meer op een stoplicht. Ik heb zo'n vermoeden dat ik ledjes rond de 505nm eens moet proberen, ik heb nu 520nm zie ik nu.

Begin inderdaad sowieso eens met variëren van de helderheid, grote kans dat dat ook al verschil maakt.
En nu voor wat betreft je vraag, heb je al geprobeerd de stroom door de led's flink lager te maken, m.a.w. de serie weerstand flink te verhogen?
Geprobeerd, maar dit lijdt nog niet tot het mij gewenste effect :). Het blijft de verkeerde kleur groen voor mijn beleving.

Aanvullende stap zou kunnen zijn om de voorzijde van de led's laagje voor laagje te schilderen met (sterk) verdunde donkergroene verf.
Ik ben eerst hier maar eens mee aan de slag gegaan omdat ik groene verf heb liggen, dit lijkt wel de goede kant op te gaan. Als ik tevreden ben zal ik eens wat foto's plaatsen.

Het groener kleuren van de ledjes kan je proberen met groene nagellak. Verkrijgbaar bij een drogist. Het voordeel is dat nagellak licht blijft door schijnen. Ik maakte mijn straat lantaarns die standaard wit licht hadden, geeloranje ook met nagellak.
Hier was ik nooit op gekomen ;D. Als het met verf niks wordt, ga ik dit proberen.

Dit weekend maar eens verder stoeien met die dingen.

Groeten,

Rik

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Diorama Nederland tp III H0
« Reactie #47 Gepost op: 06 maart 2021, 14:01:58 »
Hoi Rik, klinkers zien er erg natuurgetrouw uit. Welk type klinkers heb je gebruikt en hoeveel zijn er nodig voor bijvoorbeeld een vierkante decimeter?
Groet, Anton

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Diorama Nederland tp III H0
« Reactie #48 Gepost op: 06 maart 2021, 19:54:26 »
Dag Anton,

Dit zijn 1:87 steentjes van Juweela, artikel 28032 Ziegel (NF) Rot Mix
Ik heb ongeveer 6000 steentjes nodig gehad voor een straat van 33cm x  6cm, dus ongeveer 200cm²/2dm², hierbij heb ik ze "plat" gelegd zodat ik zo min mogelijk steentjes nodig had. Volgens de rekentool op de website van Juweela had ik met wat minder weg kunnen komen, maar ik heb inderdaad ook een paar proefstukjes gemaakt.

Ik heb eerst een stuk karton donker geschilderd, daar dubbelzijdig plakfolie op gedaan en dan steentjes leggen. De straat kon ik daarna in z'n geheel op de module vastlijmen. Wel praktisch, blijft de straat handzaam bij het bestraten (y). Het plakfolie zelf plakt goed, maar af en toe valt er nog wel een steentje af, dus ná het vastlijmen van de straat op de module de steentjes nog gefixeerd met met Juweela flexyway fugenmaterial. Dat werkt goed, zit muurvast ;D.

Groeten,
Rik


RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Diorama Nederland tp III H0
« Reactie #49 Gepost op: 24 maart 2021, 19:59:22 »
Zo, de eerste AKI afgemaakt. In de eerste instantie andere kleur ledjes geprobeerd, maar kon helaas geen 505nm golflengte LEDs vinden in klein genoeg SMD formaat (en in niet idiote hoeveelheden). Uiteindelijk met verdunde blauwe verf een aantal keer over de groene led heen en dat maakte het al een stuk beter. Bij gebrek aan nagellak die optie niet uitgeprobeerd.

Ik ben niet ontevreden (y). Geen trein op komst, trein op komst en een gestoorde AKI:



(oh ja, en onthouden om de telefoon een kwartslag te draaien...)

Tijd om de AKI aan de overkant te maken ;).

Rik

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Diorama Nederland tp III H0
« Reactie #50 Gepost op: 16 april 2021, 20:09:23 »
Elders komen vragen over de AKI, voor wie het wil weten:

5 ledjes: HSMLC170 (oranje), 2x HSMHC170 (rood), 2x HSMQC170 (groen). Dat zijn alle drie 0805 SMD leds. Ik heb er 0.1mm diameter koperlakdraad er aan gesoldeerd en veel frutten om het door de paal te krijgen. De LEDs zelf zijn met Micro Krisal Klear vast gezet in de lamphouders.

Rik
« Laatst bewerkt op: 16 april 2021, 20:11:34 door RikJ »