Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 53029 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2019, 19:33:09 »
De draaistellen van de Beel zijn niet hetzelfde als die onder de TEE-RAM. Het bijzondere van de draaistellen van de Beel is dat deze een A1A opstelling heeft. Dus de buitenste assen zijn aangedreven en de middelste is een loopas. Tot groot genoegen van ons modelbouwers is daarbij ook de diameter van de loopas kleiner dan die van de aangedreven assen en daarom is deze ook lager in het draaistel opgehangen.

Hier goed te zien:


Kijk in deze post:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4625.msg70437#msg70437

waarin Gerke in het Kleinspoor Beel draadje laat zien hoe hij de Athearn draaistellen daarop heeft aangepast. Ik denk dat Edwin van Kleinspoor je wel wil helpen aan witmetalen gietstukken van de draaistelzijkanten.

Wat er achter de Beel hangt? Verschillende treinsamenstellingen. Ik heb destijds de Rheingold laten zien, zoals deze door Brabant reed:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4625.msg98275#msg98275

Stoomverwarmingswagen en vervolgens een stel blauwgespoten Schürzenwagen van Liliput met Rheingold opschriften.

Naast deze blauwe Beel zou ik altijd nog wel eens de 2601 willen maken in bruin met hoge bies.

Benieuwd hoe dit project verder gaat.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 19:34:41 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2019, 21:57:03 »
Strakke loc Ivo (y) Ik ga nu lekker naar boven om die van mij op te duikelen. Ik hoop dat die net zo strak wordt. Zie net als altijd op tegen het spuiten. Dit kan ik simpelweg nog niet.

Ik zat al te kijken naar de draaistellen van mijn Roco DE IV, maar de as afstand en het hele ontwerp lijkt niet erg op elkaar. Volgens mij heeft de echte TEE motorwagen ook een niet-aangedreven as in het midden trouwens.

Een Roco 'Bolle Neus' slachten kan misschien, maar is ook best zonde. Die zijn niet goedkoop. Is zelf een draaistel (laten) printen zoals Karst het deed met de DE V geen optie? Zal in prijs wel goedkoper uitvallen als zo'n Bull-Ant ding denk ik. Misschien is het ontwerp van Karst zelfs wel aan te passen, met zijn toestemming uiteraard.

Mvg,

Robert.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2019, 22:51:55 »
Een eerste opzet van de kap. Het begin is er, maar er moet nog veel aan gedaan worden.
Bye
Jan



Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2019, 23:05:59 »
Helemaal top Jan  (y)

Ik heb vandaag eens een aantal opties voor het loopwerk nader bekeken.

Hiervoor heb ik de tekening van de NS 2600 verschaald naar 1:87
Dit resulteert in een lengte van 20000/87 = 229,9mm



De as-afstand tussen het voorste en achterste wiel van de draaistellen bedraagt verschaald 45,7mm
De buitenste wielen hebben de bekende Roco maat van 11mm doorsnede. De middelste zijn kleiner, en komen uit op ongeveer 9,3mm doorsnede.

De Lima 1200 - zoals gemeld donor loc - heeft inderdaad ongeveer dezelfde dimensies, maar er zijn wat verschillen. De as-afstand is een fractie groter 47,3mm net als de wielmaat nl 11,5mm ; Het belangrijkste verschil is echter de maat van het middelste wiel. Dat is even groot als de buitenste.

Het draaistel dat Mark eerder in deze discussie te berde bracht is van Evemodel en verkrijgbaar via Aliexpress.



De dimensies van dit draaistel zijn vrijwel identiek aan die van het Lima draaistel.

Van beide draaistellen kunnen de kunststof zijplaten verwijderd worden, en vervangen door nieuwe 3D geprinte versies die iets meer op het grote voorbeeld lijken. De concessie in beide gevallen dus mét even grote dichte wielen ipv grote en kleine spaakwielen.

Gr, Hans

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #34 Gepost op: 26 mei 2019, 23:09:33 »
Wat mij betreft gaan we voor de meest bedrijfszekere optie. Straks heb je zo'n prachtmodel en dan is het eventueel met Lima onderkant alsnog wat prut en dan zonde. Ik ben zeer benieuwd!! Als de draaistellen bekend zijn die besteld moeten worden wil ik dat wel alvast doen.  Groeten Eeg jake

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #35 Gepost op: 26 mei 2019, 23:16:08 »
@Jake,

Dat maakt niet veel uit. Er worden twee nieuwe chassis ontworpen. Men kan straks kiezen voor de Lima of voor de Evemodel versie. Andere opties zijn vrijwel niet meer beschikbaar. En om nu een heel nieuwe aandrijving te ontwikkelen zie ik niet zo zitten.

Gr, Hans

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #36 Gepost op: 27 mei 2019, 10:13:52 »
=De Lima 1200 - zoals gemeld donor loc - heeft inderdaad ongeveer dezelfde dimensies, maar er zijn wat verschillen. De as-afstand is een fractie groter 47,3mm net als de wielmaat nl 11,5mm ; Het belangrijkste verschil is echter de maat van het middelste wiel. Dat is even groot als de buitenste.=
Van het middelste (loop)wiel zie je helemaal niks, valt weg achter de scheenplaten. Zoals Karst Drenth in zijn draadje al zei; ik doe het omdat (ik) het kan maar het is puur om het idee niet omdat je het ziet.

Veel succes met een leuk en ambitieus project.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #37 Gepost op: 27 mei 2019, 11:00:16 »
Het Eve model zou ik dan wel zien zitten. :D

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #38 Gepost op: 27 mei 2019, 11:26:12 »
=De Lima 1200 - zoals gemeld donor loc - heeft inderdaad ongeveer dezelfde dimensies, maar er zijn wat verschillen. De as-afstand is een fractie groter 47,3mm net als de wielmaat nl 11,5mm ; Het belangrijkste verschil is echter de maat van het middelste wiel. Dat is even groot als de buitenste.=
Van het middelste (loop)wiel zie je helemaal niks, valt weg achter de scheenplaten. Zoals Karst Drenth in zijn draadje al zei; ik doe het omdat (ik) het kan maar het is puur om het idee niet omdat je het ziet.

Veel succes met een leuk en ambitieus project.
Carel

Bij Lima is het super simpel om de middelste as te vervangen (y)

Mvg,

Robert

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #39 Gepost op: 27 mei 2019, 16:12:27 »
@Robert,

Een kleiner wiel monteren zal wel gaan, maar de as lager zetten gaat niet lukken.

Ik dacht een vlakke bodemplaat te kunnen gebruiken voor het chassis, maar heb uiteindelijk gekozen voor een omgekeerd bakje met een wanddikte van 1,5mm. Hieronder (virtueel) gemonteerd op de kap van Jan.

Voor wie het overigens nog niet weet, Jan en ik werken parallel aan de zelfde online ontwerpdocumenten. Jan woont bij Rotterdam, ik bij Eindhoven. Grenzenloos samenwerken, dus. 😀



Onder het chassis hangt een ongemotoriseerd Fl* draaistel. Simpel een gaatje maken van 3mm en de koperen draaias er door steken. Deze wordt vastgezet met een metalen klemmetje. Het draaistel is nog niet voorzien van nieuwe zijplaten.

Er is helaas geen plek voor een Symoba kortkoppeling. Het idee is nu een NEM schacht op het draaistel te monteren, met een verlengingsbalkje. Het laatste is al wel getekend. Jan moet daarvoor echter ook een gat in de kop maken.



(Wordt vervolgd)

Gr, Hans

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #40 Gepost op: 27 mei 2019, 20:27:57 »
Koppeling hoeft er, wat mij betreft in ieder geval, toch maar aan een kant onder.

Kleine symoba neemt niet heel erg veel ruimte in, daarbij mag de schacht best iets buiten de loc steken.
Als laatste redmiddel zou ik dan het draaistel dusdanig gaan aanpassen dat het wel past.

Schacht aan het draaistel monteren heb je namelijk zeer weinig aan met kortkoppelingen.
Trekt dan eerder de zaak uit de rails...
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2019, 20:32:31 »
Symoba mechaniek hoeft toch niet per se onder de bodemplaat?
Gat van voldoende diameter in de plaat en mechaniek er bovenop...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #42 Gepost op: 27 mei 2019, 22:49:17 »
Vanavond wat meer details op de kap gezet.
We zoeken de grenzen van de 3D-print (on)mogelijkheden wel op...
Misschien maar wat proefprintjes maken.
Leuk werk.
Ik doe dit ontwerpwerk overigens op de bank met m’n iPad. Soms met behulp van een Apple Pencil, dat wel.

We gaan weer verder.

Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2019, 22:56:53 »
Ja Jan werkt op zijn iPad. En ik op een laptop. Voor Onshape waar wij mee werken maakt dat helemaal niets uit, want het draait online in de "Cloud".

Ik heb nog eens naar de toepassing van een Symoba KK gekeken. De kleine versie heeft een mechaniek dat 12mm breed en 11mm lang is. De pin waaraan de NEM schacht komt te hangen kan in lengte variëren. Daarmee kan immers de juiste hoogte bepaald worden t.o.v. de bovenzijde van de rails. De pin zit in het hart van het mechaniek.



Ik heb eerst een hap gehaald uit de chassisplaat. Zowel het mechaniek als de NEM schacht kunnen in hoogte aangepast worden. Maar horizontaal kan ik de Symoba koppeling maar beperkt naar binnen schuiven. Ik heb rekening te houden met het kunnen draaien van het draaistel. Nu kunnen we in ons CAD programma deze draaicirkel simuleren.



Dit lijkt het maximaal haalbare. Plaatsen we er nu de kap van Jan *) overheen, dan steekt het mechaniek een stukje naar buiten. Uiteraard moet er voor de beweging van de NEM schacht nog wel een gleuf gemaakt worden in de kap.



*) Ik heb nog de versie van gisteren gebruikt...  :)

Gr, Hans

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #44 Gepost op: 27 mei 2019, 23:18:02 »
Voor het kortkoppel mechaniek zou ik eens kijken hoe Roco dat heeft opgelost voor de blokkendoos motorwagen of Electrotren dat heeft gedaan voor de 1300.
Beide hebben hetzelfde kenmerk dat de bufferbalk zeer dicht op het motordraaistel zit. De poten van het gaffeltje staan dan verder uit elkaar, eigenlijk om het motordraaistel heen.


Ik bedoel onderdeel 27


Rob
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 23:26:17 door RobBennis »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946