Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB II.....  (gelezen 14768 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Backer & Rueb in LGB II.....
« Gepost op: 01 mei 2019, 21:31:36 »
Ik heb getwijfeld of ik er een draadje over zou beginnen. Omdat ik niet weet of het wordt wat ik er zelf van verwacht. Maar goed, NS1225 vroeg wat ik aan het doen was en dus het is nu zijn schuld  ;D

Ok, 1:22,5 wordt hier langzaam aan wat populairder. Dus voorruit met de geit. Ik wilde helemaal niet beginnen in een andere schaal. Ik had al een backertje in 1:87, ben nog bezig met een backertje in 1:64 (tekenfase) en heb veel gedaan (nee, geen backertje) in Oe (1:45) en 1:35. Dus toen ik voor de keuze stond om mee te doen met de noordelijke spoor O club besloot ik na een eerste kennismaking af te haken. Boek gesloten zou je zeggen. Maar toen was er op de LMD (maart) een clublid en die had allemaal LGB spullen bij zich. En ja, de aanblik van al dat moois riep een onweerstaanbare begeerte in me op. Dus ik ging voor de bijl. Er zat een slooplok bij voor 20 euro. Dat leek me een mooi project om aan de schaal te wennen. Het bleek een uniek exemplaar te zijn met verzamelaarswaarde. Incompleet en vies en vuil en vol met vet. Dus sloopte ik het ding respectloos want dat is nou eenmaal wat ik doe. 

Wat overbleef was een aandrijving. En wat ga je dan doen? Juist: een Backertje maken in karton. Mag ik tevens even verwijzen naar het draadje van Stainz? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76447.0 Henri doet hetzelfde op dezelfde basis in styreen. Afijn, de foto's, want daar is het natuurlijk om begonnen:

Brrrr...


Beter....


Kijk, nu komen we ergens.... (Idd, geen stroomafnemers meer. U weet wel waarom.)


En hier zijn we nu.... Wordt het wat of wordt het kliko? Dat gaan we zien. De rare vorm van het chassis komt omdat de voetplaathoogte 40 mm vanaf bovenkant spoor moet zijn en omdat de afstand onderkant bak / bovenkant spoor 10 mm moet zijn in 1:22,5.



We zien wel,

Albert
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2019, 21:35:05 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2019, 22:41:54 »
Citaat
...NS1225 vroeg wat ik aan het doen was en dus het is nu zijn schuld...
Tot uw dienst!   :D
(ik neem aan dat je NS1220 bedoelde)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 22:09:29 »
En nu is het dan zover gekomen dat ik al mijn felbegeerde LGB-speeltjes alweer enige weken terug heb verkocht.
"Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak" zo luidt een bekend gezegde en dat gaat voor mij ten zeerste op. Het uiteen trekken van een complete startset en de Dremel hanteren op een Caboose die er als nieuw uitziet om er eigen creaties van te maken vond ik zonde. Zonde van het geld en zonde van de modellen die toch nog een behoorlijke waarde bleken te hebben op Marktplaats. Het Stainz wrak heb ik natuurlijk gehouden en daar knutsel ik nog wat mee. En ik kocht voor nog geen tientje een paar kunststof LGB-wielsets. Iedere serieuze rijder wil metalen wielen maar mijn 1:22,5 speeltjes gaan geen kilometers maken. Ik twijfel er zelfs aan om er ueberhaubt een batterij en bijbehorende besturing in te bouwen. Maar dat is nog niet definitief. Een serieuze tuinbaan gaat er i.i.g. niet komen. Hooguit een of twee meter op een diorama/minibaantje.

Na enige gewroet met potlood en stanleymes besloot ik mijn Silhouette Curio eens van stal te halen. (Ik heb een haat/liefde verhouding met dat ding.) En warempel, er is na enig aandringen iets te bereiken met karton van 1 mm dik. Dus toen vond ik de Curio weer eventjes een fijn machientje. Ok, ik laat een paar plaatjes zien maar ik zeg het er maar meteen bij, het wordt geen Backertje zoals u ze kent. Het verhaal gaat dat dit lokje van Stoomtramwegmij. Oostelijk Groningen ten lange leste niet is gesloopt maar is verkocht aan een ondernemer in Oud Lopperzijlsterwierde die er tamelijk aan verbouwd heeft. Hij gaat er een meterspoor verbinding mee openen van het dichts bijzijnde normaalspoor station naar de Waddenkust vanwaar er een ongeveer 400mm parkspoortje loopt over een eb-dijk (die dus met vloed onder water staat) naar het relatief onbekende en onbewoonde waddeneiland Schierrottemerschellingerplaat. (Het schijnt dat de verbinding later, gek genoeg, onrendabel bleek te zijn....... )

Kenners onder u zullen snappen dat er dus iets met Gn15 (1op22,5 op 16,5mm spoor) moet gebeuren. Gelukkig heb ik daar in het verleden al eens mee gespeeld dus dat komt nu goed van pas. Een soort overslagstation van meterspoor op parkspoor dus. Het Backertje zal ernstige kenmerken van Steampunk laten zien en haar wagentjes zullen lomp en spartaans zijn.  Inspiratie komt van de televisie en van internet (waarvan anders). Natuurlijk zal ik Ontraxs ermee bestormen maar dat is nog fantasie.

Dus hier lijkt het nog op een eerlijk Backertje:





Voor een buffer, achter een soort trechterkoppeling. Ketel wordt 1op1 die van de Stainz. Moet nog vuurkist aan. Buitenkant wordt iets met veel klinknagels, roest, rekken, touwen, kisten en oliedrums. Achterkant komt beweegbaar deurtje voor batterij en besturing mocht het er toch van moeten komen.

Ik kan nog maanden vooruit.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2019, 07:28:04 »
Albert, volgens mij zie je het helemaal goed, DE WEG IS HET DOEL! Succes!


Piet

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2019, 07:45:03 »
In de jaren dertig liep op de Hondsbosche Zeewering bij Camperduin een werkspoortje op meterspoor. Met een Montania diesellok en platte wagentjes voor het vervoer van stortstenen.
Ook was er personenvervoer; een Helderse vlet op een plat wagentje, afgeladen met badgasten. Ik kan het bewijzen en je er een foto van laten zien.


Op smalspoorgebied kan alles!

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2019, 17:37:31 »
We zijn aan het kleuren toe. Hier de foto's van de ruwbouw. Na de primer (autoprimer) en de kleurtjes komt het houtwerk en de laatste details.















Dat gele ding op de voorgrond is mijn eerste zelfbouwloc. Ruim 10 jaar geleden gemaakt. Schaal is zoals gezegd ook 1:22,5 op 16,5 mm rails; ook wel Gn15 genoemd. Voor het nog te bouwen diorama zal ik denk ik een nieuwe maken, alhoewel ik het gebruik van 'mijn eerste' ook wel wat vind hebben. Daar denk ik nog even over na.

Dit was het voorlopig, ik moet met mijn vrouw mee op vakantie. Tot later.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2019, 18:17:34 »
Wat is dat voor rails Albert? Die waar de tram op staat dus.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2019, 18:47:49 »
Wat is dat voor rails Albert? Die waar de tram op staat dus.

Houten latjes (3x7mm) op kartonnen dwarsliggers. Bruin uit de spuitbus. 45 mm spoorwijdte (LGB).
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2019, 20:00:42 »
In China maakt men wagons die qua opbouw precies H0 zijn maar een te grote spoorwijdte hebben; bedoeld voor plastic track van 23mm.
Zou dat voor jou een geschikte wijdte zijn? In 1:22.5 is het ongeveer halfmeterspoor.
Stroomgeleiding is voor jou toch niet relevant.
De trucks kun je gebruiken voor je eigen wagons.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2019, 02:12:06 »
In China maakt men wagons die qua opbouw precies H0 zijn maar een te grote spoorwijdte hebben; bedoeld voor plastic track van 23mm.
Zou dat voor jou een geschikte wijdte zijn? In 1:22.5 is het ongeveer halfmeterspoor.
Stroomgeleiding is voor jou toch niet relevant.
De trucks kun je gebruiken voor je eigen wagons.

23mm is ook ongeveer normaalspoor in 1:64. Zou het bedoeld kunnen zijn voor de Amerikaanse markt? Als S-gauge?
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

locofiel

  • Gast
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2019, 11:43:43 »
@scratchbuilt, ik dacht dat je op vakantie moest  ;D ;D


Fijne vakantie  (y)

Gr,

Dirk

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2019, 11:59:39 »
Albert, een plezierige vakantie…….en mocht je naar Indonesië gaan; op Java zijn nog twee Backertjes die veel op jouw model lijken  (y) (y)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #12 Gepost op: 07 juli 2019, 12:03:34 »
Tsja Albert, dat is de wijdte van S ongeveer maar de opbouw is exact H0. Ze zijn er ook met Chinese text overigens.
Ik wilde ze gebruiken voor mijn rotary car dumper, had er 16 besteld. Ik was heel tevreden over de kwaliteit, zelfs de opschriften waren mooi. Toen zette ik er een op de rails om vervolgens te constateren dat de flenzen buiten ipv binnen de staven vielen  ::)
Ach, als decoratie op de achtergrond kunnen ze nog wel dienst doen.

En fijne vakantie Albert!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2019, 20:03:23 »
Als je wilt, Piet mag je die foto's plaatsen, desnoods in een  ander topic. Hou van historische beelden vooral van het tegenovergestelde van de Belle epoche salon treinen en co.


Groet Jeroen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB II.....
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2019, 10:36:15 »
Volgens mij zijn er drie B&R kastenlocomotieven in Indonesië. Enkele plaatjes van de loks aldaar (ook doorklikken naar part 2): https://masbagusadventure.wordpress.com/2016/04/23/old-tractor-tour-part-1/

en hier:
https://masbagusadventure.wordpress.com/2015/10/12/2015-java-steam-sugar-tour-part-5-20-september-2015/
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.