Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81797 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #225 Gepost op: 10 november 2020, 13:23:05 »
 
Goede tip Frits! Ik zit even bij je tweede link te kijken en met dat tickopur kan je wel heel bijzondere metalen reinigen: Metalen waaronder aluminium, glas, keramiek, plastiek, rubber etc.   :D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #226 Gepost op: 10 november 2020, 13:27:42 »
Met Ticopur met een Ph van tegen de 10 heb je inderdaad geen soda meer nodig.
En voor de grotere tenderlocs (6000 tm 6300) is zo'g grote ultrasoonbak erg fijn. Ik heb zo'n ding voor brillen en juwelen. Daar moet je zo'n lok schuin steken en daarna de andere kant.
Weet niet meer waar die vandaan komt (action, Conrad, one day only???)

Als tandeborstel met Jif heb ik mijn electrische Oral-B met een oude kop. Het is verbazend hoe soepel en zacht hij met de details omgaat, en valt een detail er een keer af dan zat hij ECHT niet goed en moet je anders gaan zoeken tussen de ballast.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #227 Gepost op: 10 november 2020, 13:29:54 »
Laatste loodjes duren lang? Of te weinig inspiratie hoe iets na te maken. Nu de (onderdelen van) de exhaust injecteur onder het machinistenhuis. De kit bevat het volgende gietdeel:



Op de beste foto hiervan in het boek staat het onderdeel iets anders op de 6110. Ik zie hier ook wel verschillen in vroege en latere uitvoering en tussen de loks onderling, maar de basis - de lange gekromde pijp naar beneden en de horizontale buis met op verschillende punten appendages en flenzen:



Van gietdeel bevalt me alleen de verticale buis. Het horizontale deel heb ik er vanaf gezaagd en er een gaatje in geboord. Het horizontale deel heb ik vervangen door een stuk messing staf rond 2mm en ik heb wat nepflenzen gemaakt van 0,4mm messing plaat van de ets en die eromheen gesoldeerd en op maat gevijld.



Daarna nog wat geklungel met 1mm vierkant staf, 0,7mm en 0,4mm messing draad en 0,3mm nikkelzilver draad. Dit zit nu provisorisch achter het trapje, maar nog niet helemaal naar mijn zin:





Is toch wel een verbetering tov het oorspronkelijke gietdeel. Ik begin me wel zorgen te maken over het eventuele stralen van de lok voor het spuiten. Ik zie liever niet onderdelen in het grit onderin de spuitcabine verdwijnen  :)


mvg,
Ivo
Ongeloveloos...

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #228 Gepost op: 10 november 2020, 14:18:03 »
Ga d'r maar aan staan. (y)
Ik vond het al moeilijk genoeg om het ding te bouwen zoals de kit is.

Misschien nog effe de scherpe hoek van de knie wat afronden.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #229 Gepost op: 10 november 2020, 16:55:36 »
Hoek onderaan mag vrij scherp blijven. Kijk maar op de foto van het origineel. Het ding moet wel recht en in zijn geheel iets meer naar de trap opschuiven. Én het ding is  nog niet af. strak naast het trapje zit nog een open pijpje (overtollig water afvoer?). Gaatje boren en een buisje rond 1mm erin en erachter zit nog een schotje in Z vorm. Althans van voren gezien. Het wordt nu nog een puzzel waar ik het definitief aan vastzet ivm de zandkist die er tussendoor steekt. Dus of de zandkist wordt aan de bak gehangen of de injecteur aan de zandkist met misschien een extra steuntje bovenaan de pijp naar het chassis. Ik denk dat dat laatste het makkelijkst is en de minste kans op een aanlopende drijfstang.

Vanavond ook eens nadenken of en wat ik van de binnenliggende schuifbeweging nog wil namaken. In elk geval de stangen aan de wentelas en de stangen daaraan naar beneden die aan de schuifstangen zitten en die schuifstangen zelf. Dan de voorloopstangen en de scharen. Daarmee is het wel voldoende schat ik als ik het ertussen gefrommeld krijg.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #230 Gepost op: 29 december 2020, 11:07:03 »
Eerst het ketelfront.

Eerder werd ik geattendeerd op het etswerk van Saemann voor de handwielen. Daar heb ik een aantal soorten van besteld:



Linksboven met een diameter van 3mm en 4 spaken, rechts met een diameter van 2mm en 4 spaken en onder een aantal verschillende met verschillend aantal spaken en en diameter van 1,5 tot 2,5mm. Nu heb ik de keus. Na lang kijken naar de foto in het 6100 boek heb ik besloten dat de best passende de 2mm versie is. Daar zijn dan weer 2 subtypes van met dikke (dikte etsplaat) en dunne (halve dikte etsplaat) spaken. Ik heb besloten degene met dunne spaken.

Eerst een probeersel op de stang voor de luchtpomp:



Daarna ben ik gaan nadenken over het ketelfront. Meegeleverd in de kit is het ketelfront van de 3700 dat in de Philotrain modellen zit. Daarvan kloppen in elk geval de injecteurs niet en het reliëf is wel heel beperkt. Omdat het niet recht is is het lastig het reliëf goed te verwijderen. De remkolom laat ik natuurlijk zitten en ook de vuurkistdeur is prima. Links moeten de 2 kasten komen voor de smeerpersen.

Eerst moeten de peilglazen worden gemaakt. Die heb ik gemaakt van een stukje vierkant messing staf van 1,5mm en aan 2 zijden heb ik daar een sleuf in gefreesd om de ruitframes mee na te maken. Daarna heb ik aan de kopse kanten een gat geboord, waarin een Weinert korte handrailhouder wordt gesoldeerd met daarin een draadje dat je haaks omzet om de afsluiting van de peilglazen te simuleren. Aan de achterkant heb ik ook een draadje gesoldeerd waarmee het makkelijker wordt dit aan het gietdeel vast te zetten. Hier zit er één provisorisch op:



Vervolgens heb ik de stoomverwarmingsleiding met afsluiter gemaakt uit een stuk 0,6mm koperdraad met een handwiel erop. Daarna de bij de kit geleverde regulateurstang er op gezet en links twee koperen leidingen van de injecteur.



Tot zover,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 10:22:06 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #231 Gepost op: 05 januari 2021, 00:27:08 »
Het verder detailleren kost aardig wat tijd. En zo in messing is het nogal smerig, maar als het op kleur gebracht gaat worden heb ik er wel vertrouwen in.  Afgelopen dagen een paar vorderingen:



Het meter paneel rechtsboven heb ik uit een stukje afvalmessing gezaagd en uit styreen heb ik de meters geponsd. Ik zou zo gauw zonder een draaibank niet meters van 0,5mm, 1,3mm, 1,5mm en 1,7mm kunnen maken. Maar uit styreen plaat zijn ze zo geponsd.

Verder ben ik bezig geweest aan de bevestigingsplaten van de injecteurs en een goede basis voor de regulateursleutel. Op dit moment is dit de stand van zaken:





Aan de linkerkant moeten nu nog de 2 smeerpersen worden gemaakt en tussen de injecteur links en het linker peilglas moet ook nog de afsluiter en de leidingen komen van de kolensproeier. Dan komt er boven nog een ketelkastje en onder het opstapje. Rechts naast de vuurdeur komt nog een scherm om de machinist niet te verblinden (althans dat denk ik) en rechts komen nog de injecteurleidingen. Ik twijfel nog of ik ook alle leidingen naar de meters nog ga leggen. Dan komt rechts naast de vuurkist nog het ganghendel en dan vind ik het mooi genoeg. Een simpele verbetering is verder om de boven- en de zijkanten van het vuurkistgietdeel rond te vijlen.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #232 Gepost op: 05 januari 2021, 09:08:54 »
De remkolom laat ik natuurlijk zitten en ook de rookkastdeur is prima. Links moeten de 2 kasten komen voor de smeerpersen.

Goed bezig, dit gaat prachtig worden. Met de rookkastdeur bedoel je waarschijnlijk de vuurdeur. De rookkastdeur zit voorop de ketel.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #233 Gepost op: 05 januari 2021, 09:49:06 »
De peilglazen zien er heel overtuigend uit. Zie ik het nou goed dat de regulateur een opgesoldeerde handgreep heeft gekregen? (y)
Groeten,
Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #234 Gepost op: 05 januari 2021, 10:20:28 »
@Dwergsein,
Ja natuurlijk ;D Ik bedoel de vuurkist. In de 2e post hierboven noem ik het ook zo.

@Modellbahnwagen
Nee, toch niet. Het is een extreem dun etsdeel, met ook nog eens 4 meegeëtste vouwlijnen, waardoor dit een extreem kwetsbaar en breekbaar onderdeel is geworden. Dus er zit inmiddels wat soldeer op, maar geen draad als handgreep. Die zit ook niet op de afsluiters van peilglazen en zou eigenlijk ook moeten. Maar alles is al extreem klein en dat is nauwelijks te doen. Het is nog een puzzel hoe ik op een klein plaatje messing toch nog 8 leidingen en smeerpersjes ga krijgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #235 Gepost op: 06 januari 2021, 00:01:31 »
Een begin gemaakt met de smeerpersen. Ik heb die gemaakt uit messing vierkant staf 2,5mm, die ik aan een kant heb gereduceerd tot 2mm. Vervolgens heb ik op regelmatige afstanden met een bolfreesje sleufjes erin gefreesd die de 8 smeerpersen moeten worden. Afstand tussen de sleufjes is 0,625mm  ;) . Die is met een Proxxon freestafel goed te doen en je kunt met die nauwkeurigheid werken. Aan de onderkant heb ik ook sleufjes gefreesd waarin later draadjes zullen worden gesoldeerd die de persleidingen zijn die naar voren gaan om de cylinders en schuiven te smeren. De bovenste is iets beter gelukt dan de onderste:



Het zit allemaal nog niet vast dus hier en daar is het nog schots en scheef.

Hieronder nog de foto die mijn belangrijkste inspiratie is en zowel in het voorlaatste waldorf boek staat als in het 6100 boek. Vergelijkbare hoewel op punten afwijkende ketelfronten vind je in de boeken van de 3900 en 6300.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #236 Gepost op: 06 januari 2021, 17:03:07 »
Brrrr, griezelig leuk  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #237 Gepost op: 10 januari 2021, 12:31:29 »
Langzaam vordert het ketelfront tot het moment dat ik er niets meer aan kan toevoegen. Huidige stand:



Tov mijn laatste bericht heb ik nu 8 smeerleidingen onder de smeerpersen gesoldeerd. Deze moeten straks aan de binnenkant nog langs de vuurkist worden geleid naar de buis met de smeerleidingen tussen de ketel en de waterkast. Ik heb een scherm schuin aan de zijkant van de vuurdeur gezet die volgens mij bedoeld is om de machinist in de nacht niet te verblinden en ik heb de injecteur rechts proberen na te maken. Het linker pijlglas was na het solderen van allerlei onderdelen weer losgeraakt van het ketelfront en tot mijn grote irritatie daarna kwijt geraakt. Daarvoor heb ik inmiddels een nieuwe gemaakt. maar die zit er nu niet op. Er moet nog een opstapje komen over de injecteur leidingen links, die overigens niet naar een injecteur leiden, maar naar een ketelklepkast. De eigenlijke injecteur links is de exhaust injecteur en die hangt links onder het machinistenhuis. Nu moet ook nog de leidingen en de afsluiter voor de kolen sproeier worden gemaakt én de leidingen naar de meters.
Ook kan de bediening van de stoomfluit nog worden gemaakt. Eventueel doe ik nog een poging de leidingen naar de meters te leggen.

Rechts naast de vuurkist net onder het raamniveau komt verder nog het ganghendel met vergrendeling. Nu bezig ben zal ik ook nog de stoeltjes maken voor de machinist en de stoker. I twijfel nog aan de snelheidsmeter links en ik weet niet zo goed hoe de smeerpersen werden aangedreven. Er zit een stang links daarvoor, maar het is me onduidelijk of dat een soort op een neer bewegende drijfstang is.

Wat zie je er straks nog van?



Het hangt er ook een beetje vanaf of er eigenlijk een verlichting was van het machinistenhuis. Ik vermoed eigenlijk van niet. Er was geen electriciteit en mij is ook niet bekend of er nog ergens een olielamp hing. Ik vermoed dat als het donker was de enige verlichting kwam van het vuur wanneer de vuurdeur openstond. Anders zou ik nog een LEDje achterin kunnen hangen.

Ik heb er vanaf gezien om de leidingen van de smeerpersen nog van een moertje te voorzien. Had wel gekund, maar ik vermoed dat dat of totaal onzichtbaar of toch weer te grof zou worden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #238 Gepost op: 10 januari 2021, 12:49:06 »
Complimenten! (y)
Groet, Frank

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #239 Gepost op: 10 januari 2021, 15:51:57 »
Gaaf zeg Ivo, prachtig!

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept