Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81655 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #165 Gepost op: 28 september 2020, 22:30:24 »
Nu is de compensatieboom ingebouwd. Zal ik later foto's van laten zien. Maar eerst het filmpje. Het is nu nog heel licht dus alleen de er aan hangende stroomkabels maken al dat het gaat slippen. Er zit nog in de achteruit een hard puntje, maar de speling in de koppelstangen is nu minimaal. Iets meer speling en het loopt prima. Deze koppelstangen passen ook niet over de bijgeleverde busjes, maar wel over de krukaspennen. Dus de busjes zijn er nu omgekeerd opgedraaid.

De compensatieboom is gemaakt van 1mm messing draad, gesoldeerd op een busje van 1,2mm dat weer om een stuk messing draad kan draaien welke vast zit in de chassisplaten.

https://youtu.be/zNhZ_Fvrs_A

mvg,
Ivo

P.S., het kraakt en piept nog geweldig, maar er is nog helemaal niets gesmeerd aan de aandrijving en de assen
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 22:32:07 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #166 Gepost op: 28 september 2020, 22:32:58 »
Ha Ivo,

Mooi dat het werkt! Dat compenseren hè, is dat niet normaliter met een subframe in een frame (ik heb wel eens iets van Ian Rice voorbij zien komen...)?

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #167 Gepost op: 28 september 2020, 22:43:52 »
Kan ook met een subframe. Staat een artikel van volgens mij in het grote Praktijkboek modelspoorwegen over een subframe in een DJH 7000:

https://www.bol.com/nl/f/praktijkboek-modelspoorwegen/36235952/

Maar zo ingewikkeld is het niet. Lees daarvoor het boek van Iain Rice, of bouw een MK NS 1300. Die is ook gecompenseerd en allemaal zonder subframe.

Boek Iain Rice:

https://www.amazon.co.uk/Locomotive-kit-Chassis-Construction-4mm/dp/1874103100

Misschien heeft Piet er nog een exemplaar van. Onmisbaar naslagwerk voor jou denk ik eigenlijk.

Nee compensatie kun je op verschillende manieren toepassen. De clou is dat je een chassis zo bouwt dat de lok altijd op 3 poten staat net als een krukje met 3 poten. Dan ontstaat in mechanica termen een statisch bepaalde constructie. Een dergelijke constructie staat altijd 100% stabiel.

Dus bij de 6100 is het nu zo dat het chassis leunt op de achterste 2 lagers van de aangedreven as en het ophangpunt van de compensatieboom, waartegen de 4 lagers van de middelste en de voorste drukken. Als je het life ziet is het eenvoudiger te snappen dan in dit soort verhalen.

Ik zal er voor het evenwicht voor moeten zorgen dat het zwaartepunt van de lok nu tussen de achterste aangedreven as en het ophangpunt van de compensatieboom komt te liggen. Anders kantelt het naar voren of naar achteren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #168 Gepost op: 28 september 2020, 22:55:41 »
Ja precies ja. Ik had dat van Ian al eens gelezen ja, maar dan vooral de beknopte versie.

Dusch resumé; achterste as star gemonteerd in het frame, tussen de 2 voorste assen in het frame een as gemonteerd met daarover een busje en daaraan een compensatie/hefboom die op de voorste 2 assen drukt. De voorste 2 assen gelagerd d.m.v. glijlagers (en vering?) en zo drukken alle wielen op de rails. Gaat de voorste as omhoog, dan drukt die door middel van de hefboom de middelste as naar beneden en zo blijven altijd alle wielen op de grond staan, zeg ik het zo goed?

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 22:57:27 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #169 Gepost op: 28 september 2020, 23:19:46 »
Nee, geen vering. Dan is er geen compensatieboom nodig, maar dan rijd je op veren. Of anders gezegd: je kunt een paar avonden besteden om de veren in te stellen en de bovenste positie te bepalen met de schroefjes. Je moet dan ervoor zorgen dat 6 schroefjes precies zo staan dat als de vering helemaal is ingedrukt de lok op 6 lagers staat. En dan wel recht in de lengte als in de breedte. Kan allemaal wel.

Maar ik heb foto's beloofd:





De motor is nu even naar achteren geklapt om de binnenkant te kunnen bekijken. Je ziet tussen de 2 voorste assen de dwarsas met 1mm draad met daaromheen het 1,2mm buisje waaronder de 1mm draad is gesoldeerd als compensatieboom. Tegen deze boom rusten nu de assen ongeveer in het midden. Doordat de assen verticaal kunnen bewegen in de hornblocks kunnen ze naar boven, naar beneden en om het punt van de compensatieboom ook kantelen. Ik heb net met de hand lekker over het puntstuk van een Peco wissel gereden en daar vallen de wielen vervolgens keurig in, terwijl toch alle wielen netjes op de rails blijven staan. Maar de lok draagt dus op het midden van de compensatieboom en op de achterste aangedreven as. Overigens is de benodigde verticale beweging echt minimaal, maar het is net het verschil dat daarmee wordt gemaakt.

De hornblocks die ik heb gebruikt zijn gemaakt als verende hornblocks. De schroefjes die je ziet zijn de stelschroefjes. Als ik de compensatie zo hou dan kunnen de schroefjes eruit. Het afstellen van de compensatie boom is eenvoudig buigen naar boven of beneden. Bij mij stond de lok eerst voor de wielen 0,5mm hoger dan achter. Dus de boom iets naar boven gebogen (maakt niet uit aan welke kant) en dat kun je bij mij zien in het midden. Net zo lang tot het chassis recht staat.

Hier kun je iets beter zien hoe de tandwielkast er in past:



En dat dit keurig onder de vuurkist zal blijven:



Overigens een nog niet onbelangrijk detail:

Op de eerste foto van deze post zie je 2 grote gaten in het chassis aan beide kanten tussen de achterste en de middelste as. Dit moet geen vrije doorkijk zijn, want hier zat de vuurkist met de asla tussen. Dus de gaten horen er wel, maar aan de binnenkant een plaatje messing zetten, want je kijkt door de gaten tegen de zijkant van de vuurkist.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #170 Gepost op: 28 september 2020, 23:36:47 »
Ja, zo ja! Mooi Ivo, simpel, maar doeltreffend. Bedankt voor de foto's

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #171 Gepost op: 30 september 2020, 10:49:19 »
Nu het chassis loopt en de aandrijving functioneert kan het chassis verder worden gedetailleerd. Ik werk nu van achter naar voren. Ik twijfel nog of ik een imitatie schuifbewegng tussen de chassisplaten ga maken. Het mooiste zou zijn meebewegend, maar dat wordt wel heel lastig. En er moet behoorlijk wat worden verbouwd aan het chassis. Zoals het er nu uitziet zie je het chassis van boven van de voetplaat zitten. En dat hoort niet, want het chassis zit in werkelijkheid tegen de voetplaat aan (of eigenlijk omgekeerd). Dit is het bekende probleem van te brede wielen, waardoor het chassis in model smaller wordt gemaakt.

Maar eerst beginnen aan de achterkant. Ik maak de 6105 in de periode van 1929 tot 1936/1937. Ergens in de laatste jaren zijn de hoofdreservoirs van het remsysteem verplaatst van boven de aangedreven as naar achteren onder de voetplaat. Deze wijziging was bij de Werkspoorloks vanaf het begin al doorgevoerd. Door deze reservoirs was de aangedreven as tussen het chassis moeilijk bereikbaar waar de drijfstangen van de binnenliggende cylinders moeten worden gesmeerd net als de aandrijiving van de schuifbeweging. Dit betekent dat bij mij de achterkant behoorlijk kaal blijft. Nu zie je vervolgens de chassisplaten met eronder de achterste bogie. Die is opgelegd op een glijplaat en ernaast zitten prominent boutkoppen om een en ander vast te zetten vermoed ik. Ik heb bij GHW Modellversand model boutkoppen besteld met een steeltje van 0,3mm. Dus passen en meten en met een 0,3mm boortje 12 gaten geboord voor de voorbereiding. De bouten zijn vanochtend op de post gegaan....



Dit zou mij nooit lukken uit de hand, nog afgezien van de hoeveelheid gebroken boortjes. Ik ben nog altijd blij met de Proxxon MF70 die dit soort klusjes goed mogelijk maakt. In het midden komt dan later en klein messing plaatje haaks op de chassis platen met 3 moeren met een stukje draad erdoor. Deze zijn ook besteld.

Nu zie ik op de Werkspoor loks hoger tegen het chassis in het midden boven de bogie een klein bakje met 3 leidingen er onder uit. Dat is vast een smeerbak. Volgens tekening lopen deze leidingen naar de remcylinders van de bogie. Op de Hohenzollern zie ik die dingen niet zitten of iets verder naar achter. Ik vermoed dat ze wel ergens moeten zitten. Is een leuk detail dat eenvoudig aan te brengen is.

En toen ontdekte ik tot mijn schrik dat de remcylinders op de Artitec 3700 bogies in elk geval voor de 6100 verkeerd om zitten. Je begrijpt het al: die ga ik proberen om te keren.

Dan de spatborden er in gesoldeerd en bakken die op zandkisten lijken maar het niet zijn achter de trapjes van het machinistenhuis. Geen idee wat deze bakken moeten voorstellen. Ervoor komen de achterste zandkisten voor de zandstrooiers achter de achteras. Iemand een idee wat deze kisten zijn?





Daarna de zandkisten bij het deksel goed glas en haaks gevijld en het deksel als miniscuul etsdeel op de zandkist gesoldeerd. Op de foto;s zie ik dat er een nog niet recht zit:





Doordat de zandkisten aan het chassis vastzitten en het gietdeel van de exhaustinjecteur aan de bak is het een kleine puzzel met voorzichtig draaien en drukken om het chassis nu onder de bak te krijgen. Het lukt nog wel, maar misschien ga ik het injecteur onderdeel aan het chassis vastzetten dan heb je dit probleem niet meer.




mvg,
Ivo

P.S., waar ik bang voor was met dit chassis gebeurt dus inderdaad: met het verder werken aan dit chassis blijkt het geheel niet vormvast. De achterste as loopt nu niet meer vrij. Is wel weer oplosbaar via de jig, maar dit zou toch niet moeten kunnen.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2020, 10:51:02 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #172 Gepost op: 30 september 2020, 11:22:14 »
Pffff, ik wordt een beetje moedeloos als ik dit lees, weer zo'n halve kit waar je vanalles aan moet verbeteren. Wat een verademing zijn dan de kits van Ewout, van al dat bankjes plakken moet je hooguit in een dwangbuisje, maar voor de rest is het allemaal zo goed ontworpen.

Nou ja, het wordt prachtig Ivo. Misschien kan je nog een stukje in het achterste gedeelte van het frame solderen om de stijfheid te bevorderen. Succes!

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #173 Gepost op: 01 oktober 2020, 09:47:23 »
Zoals eerder verteld werk ik met het chassis nu van achter naar voren. Inmiddels ben ik aanbeland bij het remwerk en de vering. Nu zit ik met een dilemma of ik dit ga aanpassen of niet. Wat ben ik tegengekomen: er zit een etsdeel in de kit met imitatieveren die je onder het chassis moet schroeven. Aan dit onderdeel zitten eveneens beugels die je moet omzetten en waar je de remhangers aan kunt solderen. Maar het remwerk zoals het eruit ziet ontbreekt totaal. Wat ik vervelender vind is dat de veren wel erg armzalig en fout zijn weergegeven. De veren zijn recht waar deze sterk gebogen zijn en de middelste veren zijn met een balans opgehangen aan de buitenste. Je kunt van de veren zeggen dat je er toch niet veel van ziet, want ze zitten achter de wielen, maar de balansen zie je juist wel en die zitten er niet. Die zijn eenvoudig te maken, maar zitten vervolgens de onderste ophanging van de remhangers in de weg. En die zijn aan de bovenkant juist weer niet opgehangen en dat moet eigenlijk wel. Kortom kommer en kwel. De beste oplossing is zelf veren maken met balansen en de remhangers goed ophangen. Ze zitten aan de onderkant iets te hoog en dat is dan ok oplosbaar. En als ik toch bezig ben kan ik ook alle stangen van het remwerk er goed ondermaken. Maar ik vraag me af hoeveel zin dit heeft. Het is allemaal zwart straks en het hangt eronder en niemand ziet er iets van.

Zoals het nu gaat worden:



Dit zijn de remblokken in de remhangers. Dubbel uitgevoerd zodat er enige dikte ontstaat. De gaten voor de ophanging boven en onder zijn wel heel filigraan en zelfs voor een model te dun. Als je er een stukje draad in soldeert zie je er niet veel meer van. Het is best lastig om met deze gaten dit netjes op elkaar te solderen, maar de aanhouder wint:



De ophangstang aan de bovenkant heb ik er hier in gezet. Staat niet in de bouwbeschrijving, maar omdat dit wel zichtbaar is zou ik dit altijd doen.

En hieronder heb ik één hanger met remblok er aan gezet:





Zoals gezegd: je ziet vrijwel niets van de veren en de ophanging van de remhangers ziet er niet slecht uit. Alleen klopt het niet allemaal.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #174 Gepost op: 01 oktober 2020, 11:03:35 »
Mooi werk, Ivo, de remhangers. (y) Ik vraag me wel af of hij niet ietsje teveel van NW naar ZO hangt:


Leen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #175 Gepost op: 01 oktober 2020, 11:16:22 »
Maar ik vraag me af hoeveel zin dit heeft. Het is allemaal zwart straks en het hangt eronder en niemand ziet er iets van.

Doe je het voor jezelf of voor ...... ?
Het is meer de vraag van "kan het wel zoals ik dat zou willen" en "wil ik het wel". Als dat eenmaal tussen de oren zit, dan is het klaar.
En als je straks in een andere schaal gaat werken, dan is er maar 1 optie. Mijn advies... snel afmaken dat ding (hoe dan ook) en nieuwe uitdagingen aangaan.

Je weet, de meeste bouwers werken in schaal-0. Groter van formaat en toch klein. Nog groter is echt een (te) grote stap vanuit H0.

Ik weet dat ik het je al 20 jaar zeg, maar nu er ook Nederlands materieel in 0 is...........jouw keuze. ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84116.msg3222150320#msg3222150320

Frits.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 11:22:28 door FritsT »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #176 Gepost op: 01 oktober 2020, 11:25:23 »
Die extra stangetjes aan de remmen heb ik er ook aan gezet, t'is een kleine moeite en je moet toch die gaatjes ergens mee dicht maken anders ziet het er niet uit.
Die kromme pijp met de brievenbus aan het uiteinde heet dus een exhaustinjecteur, die heb ik aan de zandkist vast gesoldeerd net als het voorbeeld van GM&S.

Is je frame ook niet extra verzwakt door de gleuven van de glijdende lagers die je erin hebt gezet?

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #177 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:50:16 »
Ik vraag me wel af of hij niet ietsje teveel van NW naar ZO hangt:
Is zo bijgebogen als het moet. Het zit alleen aan de onderkant vast. Ik vind alleen dat het remblok veel te ver van het wiel af staat. Die plek wordt wel een beetje gedicteerd door het etsdeel onder het chassis.

@Frits, ja ik weet het. Maar ik heb 0 nu overgeslagen en als ik groter bouw dan in 1. Moet wel autocad gaan leren, want buiten de Oersik, 5500 en 8100 weet ik niet zoveel NS spul te koop in metaal. En bij de 5500 horen bij mij een ex SS 3as D en twee ex NCS vierassers. Daarnaast nog wat goederenmaterieel zoals CHD en GTMK ed.
Nee, met 0 heb ik niet zoveel. Te groot voor binnen en te klein voor buiten. Ik bouw gestaag door aan een h0 verzameling met als einddoel alle stoomloks van de NS in model  ;)  Mocht ik ooit met pensioen gaan dan kan ik er ook nog een baan voor realiseren. Plannen genoeg: Hofpleinlijn 1926, Delft 1980, Westervoort 1960 en misschien Maartensdijk 1930.... En daarnaast iets groters voor in de tuin. Dan kan er ook gereden worden. En dan vind ik 0 weer net te klein. Ik kan zeker een rijlengte van tegen de 40m realiseren, met keerlussen het dubbele.

@Stephan, nee frame is niet verzwakt. Dat kan het makkelijk hebben. Die exhaustinjecteur als gietdeel is het niet. Ik ga denk ik de verticale pijp behouden, maar rechts zit iets anders dan wat ernu aan is gegoten. En ik was ook al van plan dat geheel op een of andere manier aan de zandkist vast te maken zoals je terecht opmerkt dan blijft het chassis makkelijker demontabel.

In mijn vorige post heb ik het niet vermeld, maar ik heb ook nog de voorste zandkisten gemonteerd. Eerst begreep ik de vorm niet zo goed, maar deze kisten zijn ook te breed gemaakt om te passen op een te smal chassis. Is een goede oplossing voor het model. Wel bleek ik de bovenkant super goed glad te moeten vijlen en de onderkant van de voetplaat eveneens waar de deksels van de zandkisten vast zitten, anders krijg je het chassis niet goed passend op de bak.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #178 Gepost op: 02 oktober 2020, 22:04:13 »
Zo, 2 dagen geleden besteld, levertijd op de website 3 - 5 dagen, maar gisterochtend afgeleverd bij DHL in de buurt van Leipzig en vanmiddag op de deurmat. Binnen 2 dagen vind ik wel heel erg goed:



Het is zeker iets voor de liefhebber van detailleren. Dit zijn 2 types, namelijk imitatie bouten en imitatie moeren waar een stukje bout met schroefdraad uitsteekt. Die laatste lijken me ook heel geschikt als tapeinden waarmee bufferplaten worden vastgezet op de bufferbalk ipv een putje als klinknagel.

Ik wist niet zeker hoe klein ze waren, dus de kleinste en op een na kleinste besteld:



Dit zijn de op een na kleinste. Vervolgens beide maten eens passen op de chassisplaten:



En vergelijken met het prototype:



Zeggen jullie het maar. Ik vind zelf dat de echte qua maat tussen de beide types in zitten qua grootte. Daarom heb ik nu gekozen voor de kleinste, want met het spuiten wordt het een fractie dikker. De kleinste passen in een gaatje van 0,3mm en de grotere in gaatjes van 0,4mm. Ze hebben ook grotere, zie de draadjes van Frits van zijn modellen in 0 en 1.

Ik vind het altijd ongelofelijk dat je zoiets kunt maken. Het is geen gietwerk, maar het lijkt gedraaid. Hoe je dan de zeskanten er zuiver opkrijgt? En dat voor ongeveer 20 cent per stuk.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #179 Gepost op: 03 oktober 2020, 00:37:02 »
Ik vind het altijd ongelofelijk dat je zoiets kunt maken. Het is geen gietwerk, maar het lijkt gedraaid. Hoe je dan de zeskanten er zuiver opkrijgt? En dat voor ongeveer 20 cent per stuk.
mvg,
Ivo
Gedraaid van getrokken zeskantstaf? Mooi hoor.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde