Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:16:17
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Bahn-AG
23 oktober 2020, 20:29:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2020, 19:15:01
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Falcon10
23 oktober 2020, 19:14:12
Val Sibley overleden door Scratchbuilt
23 oktober 2020, 19:09:18
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Daan!
23 oktober 2020, 19:03:21
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 25504 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #135 Gepost op: 14 september 2020, 23:56:26 »
Dank je!

Vanavond de verbindingsleidingen met aftapkraan gemaakt:



De linker pijp is hier al onder de voetplaat gezet en de rechter ligt hier nog in onderdelen: pijp uit de kit, flens, kraan en stukje draad als aftapleiding. Er zijn nauwelijks goede foto's van. Overigens ontdekte ik een stukje voor deze pijp nog een aftapkraan onder de voorste waterbak. Die komt er ook nog onder.

Ik heb de voorste bocht ontdaan van de flens, waardoor de pijp dieper kan en het bevestigingspunt achter heb ik ook van de pijp afgehaald. Eigenlijk is de voorkant in het echt nauwelijks een bocht, maar een soort haakse verbinding. Ik heb het maar zo gelaten. De flenzen in de pijp (geen idee waarom er 3 stuks nodig zijn) zitten ongeveer op de goede plek. Ook heb ik het voorste gat uitgevijld naar voren om de pijp iets verder naar voren te plaatsen dan via de meegeëtste gaten in de voetplaat. Dan zit de pijp te ver naar achteren.



Zo zit deze wat mij betreft goed.



De achterste zandstrooi kist kan er nog keurig tussen en de injecteur zou ook moeten passen.

Plaatje van achteren. Hier is het model klaar, behalve het deksel van de kolenbak. Deze zat meestal in 3 delen naar voren geschoven. Een echt goede foto met hoe ver naar voren deze platen zitten heb ik helaas nog niet gevonden.




mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #136 Gepost op: 15 september 2020, 00:05:15 »
Dit is een 6000.
6022 by Nulpunt0, on Flickr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #137 Gepost op: 15 september 2020, 00:54:54 »
6100 heeft het deksel in 3 delen.  Zoiets is het wel.  Ik denk dus vrijwel recht tegen elkaar.

Bedankt,
Ivo





*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #138 Gepost op: 15 september 2020, 11:18:56 »
Scharnierend met microbuisjes Albion?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #139 Gepost op: 15 september 2020, 11:32:50 »
Is wel een idee. Moet wel kunnen denk ik. De kleinste die ik heb zijn of 0,2 of 0,3mm en daar kan nog draad doorheen. Is wel een uitdaging :)  Moet ik alleen eens even een foto vinden hoe het in het echt zat en dat zo goed mogelijk namaken...


mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #140 Gepost op: 15 september 2020, 11:40:49 »
Top, doen. In ieder geval proberen. (y)
Mijn deurtjes in het machinistenhuis doe ik ook zo. Dubbele deur is in ieder geval haalbaar.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #141 Gepost op: 15 september 2020, 12:25:47 »
Kan zo gauw geen foto's of tekeningen vinden. De kolenbak van de 6300 lijkt er wel heel veel op. Die is ook in 3 delen. Misschien ga ik die maar kopiëren.

mvg,
Ivo
*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5024
  • Team Mitropa
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #142 Gepost op: 15 september 2020, 21:39:50 »
tja als niemand het weet is er ook niemand die zegt dat het fout is ;D





uiteraard op OT komt er dan eene ..........

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #143 Gepost op: 15 september 2020, 23:44:29 »
Dat is pas in 2022 :) Zijn we dit alweer vergeten. Vanavond aftapkranen gemaakt. Foto komt later. En ik denk dat ik de puzzel van de drukregelaar voor de smering heb opgelost. Het zijn er altijd 8 per kant. Nu lijken er 2 types te zijn. Jawel een Hohenzollern type en een Werkspoor type. Op verschillende Hohenzollern zijn de originele later vervangen door Werkspoor typen. In de kit zitten de Hohenzollern. Alleen teveel. Maar liefst 12 per kant. Nu heeft de kit alleen Werkspoor nummers, dus zijn ze eigenlijk fout voor de 6106 -6110. Ko heeft aan het begin van dit draadje de Werkspoor typen gemaakt.

Voor mij betekent het dat ik met kleine aanpassingen de gietdelen uit de kit kan gebruiken voor de 6105.

Mvg,
Ivo
*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #144 Gepost op: 16 september 2020, 00:12:29 »
De flenzen in de pijp (geen idee waarom er 3 stuks nodig zijn) zitten ongeveer op de goede plek.

Plaatje van achteren. Hier is het model klaar, behalve het deksel van de kolenbak. Deze zat meestal in 3 delen naar voren geschoven. Een echt goede foto met hoe ver naar voren deze platen zitten heb ik helaas nog niet gevonden.

De flensen in de pijp zijn denk ik nodig om de boel te kunnen demonteren, in één of twee delen zal dat waarschijnlijk niet passen om eronder uit te halen.
Ik zie bij jouw trouwens niet de verticale pijp omhoog de achterste waterbak in vlak voor die nieuwe aftapkraan.

Ten tijde van de bouw had ik het NS6100 boek niet maar nu wel en ik heb op de tekeningen de deksel op de kolenbak eens bekeken en aan de posities van de scharnieren en omdat de drie delen van klein naar groot lopen lijkt het mij dat bij een afgesloten bak eerst het achterste kleinste deel omgeklapt wordt, daarna het middelste deel samen met het achterste deel wat daar op ligt en dan als laatste de drie delen op elkaar omhoog tegen de twee staanders.

Dan zit je bij een opgeklapt deksel wel tegen de saaie vlakke onderkant aan te kijken.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 00:39:08 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #145 Gepost op: 16 september 2020, 00:58:00 »
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 01:00:04 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #146 Gepost op: 16 september 2020, 15:28:33 »
Jan, is inderdaad een mooi plaatje. Maar geeft mij ook verwarring. Op tekeningen zie ik het deksel in 3 ongelijke delen. Op de foto lijken in elk geval het eerste en tweede deel niet ongelijk, maar hetzelfde.
Ik heb overigens besloten het deksel niet scharnierend te gaan maken. Het zou zeker wel kunnen, maar is zinloos als ik het deksel opgeklapt zet en de rest met kolen ga vullen, waardoor er toch geen beweging meer in kan komen. Bijna alle foto's, behalve die in "fotografieranstrich" laten hoog gevulde kolenbakken zien met opgeklapt deksel en grote kolenbrokken. Ook leuk op de foto is het vele kolengruis dat naast de bak ligt op de waterkast.

Vervolgens moet ik mijn jargon nog corrigeren. Ik praat steeds over reduceerventielen oid van de dingen die naast de rookkast in de smeerleidingen zitten. Paul Bender corrigeert mij terecht met uitleg wat het wel zijn: het zijn terugslagkleppen die moeten voorkomen dat stoom onder druk de olieleidingen in kan dringen waardoor de smering van de krukas en de schuifas zou worden verpest. Lees zijn uitleg die veel duidelijk maakt:

Datgene wat jij benoemt als reduceerventielen zijn de terugslagkleppen. Deze zitten tussen de smeerpers (olie onder druk) en de smeeraansluiting (stoom onder druk).
Ik ben even de merken kwijt, maar Olva was er een van volgens mij.
Die dingen zitten op een plek waar je er makkelijk bij kan voor onderhoud, wat die dingen in ruime mate nodig hadden omdat ze nog al gauw gingen lekken over de kleppen waarmee er stoom / water in de smeerpers terecht kwam. De olie (naar de smeerpompen) haal je weg op het laagste punt van het reservoir in de smeerpers. Indien er stoom / water in de smeerpers komt gaat de olie op het water drijven. En dan pomp je binnen no time water ipv olie naar de smeerpunten ………


Ik zal proberen het goed te onthouden, maar door deze uitleg begrijp ik het beter en hoop ik het niet te vergeten.

Heerlijke dingen die stoomlocomotieven.


mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #147 Gepost op: 16 september 2020, 16:34:48 »
Deze misschien nuttig?

https://retours.eu/nl/15-van-de-poll-amsterdam-cs-1932/#6
Als je bladert in je link zie je ook nog een 3900 van boven. En daar is nogal prominent zichtbaar de klinknagel rij midden bovenop de ketel die de ketelbeplating bij elkaar hield. En ja hoor: als je dan weer terugbladert naar de 6100 zie je daar ook de klinknagel rij bovenop. Misschien dat ik die maar eens met klinknagel decals ga maken.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #148 Gepost op: 17 september 2020, 17:19:39 »
Zoals al aangegeven ben ik begonnen met de terugslagkleppen. In de kit zitten gietdelen die de terugslagkleppen laten zien zoals die op de Hohenzollern loks waren gemonteerd vanaf de fabriek:



Het zijn behoorlijk dikke blokken waar de terugslagkleppen op zijn gegoten, dus de eerste aktie was het wegfrezen van het grootste deel van deze blokken. Als je deze laat zitten komen de terugslagkleppen veel te ver vanaf de rookkast op de voetplaat te zitten. Alleen ben ik met het frezen een van de vier blokken kwijtgeraakt, doordat deze uit de klem schoot tijdens het frezen. En het is een rommel op de werkbank waar mijn freesbankje staat.
Er zijn overigens genoeg terugslagkleppen want er zijn twee blokken met 2 rijen van 4 kleppen en twee blokken met 2 rijen van 2. Ik heb nergens op foto's meer dan 8 kleppen per kant zien zitten, dus je hebt er 8 over. Dat komt in mijn geval dus goed uit.

Overigens voor het bekijken van de kleppen en de configuraties daarvan kan ik het 6100 boek van Paul Henken nogmaals aanraden. Deze kleppen kun je goed terugzien op pagina's 20, 29, 38 en 69 en zie je alleen op de Hohenzollern loks. De andere typen zitten op de Werkspoor loks en kun je goed bekijken op pagina's 26 en 41. Overigens denk ik te zien dat de Hohenzollern loks later de Werkspoor versie kregen. Tegen het eind van de jaren '30 zie je dat op foto's terug. Na de oorlog zijn nog andere configuraties te zien.

Maar van de grote blokken met 2 keer 4 kleppen zaag je de bovenste rij ervan af. Deze kunnen dan naast de rookkast worden gezet. De voorste sets van terugslagkleppen vragen iets meer werk. Je kunt zien dat er twee kleppen eigenlijk op de voetplaat liggen en een stuk daarboven zitten er nog twee in een beugel. Daar weer boven zit nog een messing bakje, dat waarschijnlijk vet of smeerolie bevat voor een ander doel. Het zou kunnen dat dit vet bedoeld is voor de smering van de leibanen van het binnenliggend drijfwerk of voor de omkeerhevel van de klepbediening.Dit stukje moet je zelf maken, want zit niet in de kit.

Ik ben nog niet erg tevreden over mijn resultaat, maar een eerste indruk krijg je hier. Aan de rechterkant staan de bovenste 2 er nog niet op.








Eerder vertelde ik over de aftapkranen onder de voorste waterbakken. Daar heb ik volgens dezelfde methode als in een eerder draadje van mij over de 6300 een onderdeel voor in elkaar gezet van 2 oude handrailhouders en een messing draadje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39131.msg613393#msg613393

En in de 6100:




mvg,
Ivo
*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #149 Gepost op: 17 september 2020, 19:09:46 »
Die smeernippels zijn een opgave, hier is mijn oplossing voor de HMC 6100 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81220.15)

uit twee-aderig modelspoorsnoer en een extra horizontaal 0,3 mm draadeindje:



inkorten en komt er dan zo uit te zien (inmiddels ook nog koperkleur op de leidinkjes onder, en messingkleur op de koppies aangebracht):


« Laatst bewerkt op: 17 september 2020, 21:25:43 door janw »