Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 82336 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #255 Gepost op: 12 januari 2021, 14:13:40 »
Bijna af:



Kastje geplaatst bovenop het ketelfront. Dit kastje is bedoeld om het eten op te warmen. Opstapje naast de vuurdeur gemaakt (kun je beter bij het eten ;) )
en het meterpaneel geplaatst met de meters erop. Die zijn gestansd uit styreen plaat met een zogenaamde punch and die set in verschillende diameters. Voor de geïnteresseerden van links naar rechts:
Manometer verwarmingsleiding, ketelmanometer, schuin erboven manometer remcylinder, manometer treinleiding en pyrometer oververhitter.
Voor de wijzerplaten ga ik nog transfers laten maken. Is allemaal erg klein. Diameters van de meters zijn 1,3, 1,5 en 1,7mm. Boven de linker zit nog iets cirkelvormigs van metaal, maar dat kan ik niet thuisbrengen. Intussen heb ik vast een paar drukleidinkjes gelegd onder  de meters.

Voorbeeld punch and die set: http://www.rptoolz.com/?p=196


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #256 Gepost op: 12 januari 2021, 16:29:20 »
Leuk tooltje, die komt hier ook nog wel een keer.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #257 Gepost op: 12 januari 2021, 17:34:22 »
Hoi Ivo,

Hier zijn geen woorden voor.

Heb je dit getrapt gesoldeerd of alles met hetzelfde soldeer?

mvg, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #258 Gepost op: 12 januari 2021, 20:58:19 »
Dag Frank,

Allemaal hetzelfde soldeer. Met vloeimiddel op de te solderen plek en zo snel mogelijk solderen zonder dat er ergens iets loslaat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #259 Gepost op: 12 januari 2021, 21:21:35 »
Nog een vraag: zou dit de snelheidsmeter kunnen zijn, die je links in het machinistenhuis ziet?





Ik dacht dat ik in een van de locomotieven boeken er een tekening van had gezien. Die vind ik zo snel niet terug. Deze is van Hasler.

Misschien eenvoudig te maken van een platte ronde schijf met een decal...

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #260 Gepost op: 13 januari 2021, 09:34:11 »
Jouw plaatjes bekijkend zit die snelheidsmeter op de linker wand. Kijk maar eens naar het profiel van die meter. Ook zie je duidelijk de aandrijving (mechanisch vermoed ik) in beeld die recht naar beneden gaat.
De meter welke jij aangeeft is via een leiding aan de anderen gekoppeld.
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #261 Gepost op: 13 januari 2021, 10:07:30 »
Aanvulling.
Merk Hasler, Bern Zwitserland. Tachometer of Geschwindigkeitsmesser
Dit is wat ik zo voor de koffie kon vinden op het www: te koop
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #262 Gepost op: 13 januari 2021, 11:14:53 »
De aandrijving van de meter gaat via een stang gekoppeld aan een excentriek op de achterste aandrijfas. Zal een op en neer gaande beweging zijn in het machinistenhuis. Goed plaatje van de snelheidsmeter staat in het 3700 boek van Paul Henken.. De foto die ik plaatste is inderdaad qua aandrijving niet correct, maar IIjkt er veel op. En er ontbreekt een bel bovenop.

Dank voor het meedenken en zoeken.

Mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 11:23:05 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #263 Gepost op: 13 januari 2021, 12:00:33 »
Weet niet waar je jouw afbeelding van de meter weg hebt maar deze is gigantisch te vergroten.
Als je dit "hasler telegraph works 26 victoria st westminster sw" in Google invoert krijg je nog wat meer info. Blijkbaar zaten ze zo wel in Engeland als ook in Zwitserland.
Heb hier de 2 boeken van Werkspoor en alle andere werken zo als 'De Locomotief' over de meterbezetting van de loc nog doorgespit maar heb verder niets kunnen vinden.
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #264 Gepost op: 13 januari 2021, 12:52:00 »
Gerrit,

Jouw plaatje is ook mijn plaatje. In elk geval dezelfde bron.

Er staat een tekening van de NS meter op pagina 26 in het 3700 boek van Paul Henken en die ziet er op het oog hetzelfde uit. Alleen wat ik eerder meldde wel met een bel erboven. Ik zie deze snelheidsmeter staan op verschillende foto's van de latere NS loks.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 14:27:59 door Ivo tB. Reden: pagina nummer toegevoegd »
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #265 Gepost op: 13 januari 2021, 15:10:31 »
Bovenaan, binnenin de meter zie je de papierband van de ticker en de schrijfarm die de snelheid noteert. Zo kon bv. na een ongeval worden nagegaan of de machinist niet te hard had gereden. Het apparaat kon verzegeld worden, zie de sluiting links bovenaan van de trommel waar het papier in zit (waar dus een loodje ter verzegeling doorheen kan).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #266 Gepost op: 15 januari 2021, 14:21:29 »


Het meterpaneel geplaatst met de meters erop. Die zijn gestansd uit styreen plaat met een zogenaamde punch and die set in verschillende diameters. Voor de geïnteresseerden van links naar rechts:
Manometer verwarmingsleiding, ketelmanometer, schuin erboven manometer remcylinder, manometer treinleiding en pyrometer oververhitter.
Voor de wijzerplaten ga ik nog transfers laten maken. Is allemaal erg klein. Diameters van de meters zijn 1,3, 1,5 en 1,7mm. Boven de linker zit nog iets cirkelvormigs van metaal, maar dat kan ik niet thuisbrengen.
Mijn trouwe meelezer en leermeester - Paul Bender - reageerde nog op een paar fouten die ik in bovenstaande verwijzing heb gemaakt. Via mail en telefoon zijn we een stuk verder in het correct duiden van alles wat je op de foto ziet.

Wat ik heb doorgestreept moet anders. De meter bovenaan is de manometer voor de cylinderdruk en geeft dus de werkelijke druk aan die bij de aandrijving komt. De meter schuin rechts daaronder heeft 2 wijzers (klopt ook want er lopen 2 drukleidingen naartoe, die de druk in de treinleiding en de druk in de remcylinder weergeven.
Vervolgens is het kleine cirkelvormige van metaal een aansluiting voor een externe manometer om te controleren of alles nog wel naar behoren werkt.
We kunnen op de foto vervolgens nergens de bediening van de zandkisten terugvinden. Rechts naast het ganghendel is tegen de wand nog en hendel te zien en dat is de bediening van de cylinderkranen onder de cylinders. Links zit voor de leidingen van de exhaustinjecteur naar de ketelklepkast de hendel voor de bediening van de asla.

Voor de volledigheid......

Overigens zag Paul nog en smeerputje zitten boven de bediening van de luchtpomp. In het boek van Paul Henken staat dat deze foto het ketelfront van de 6110 is, Door dat smeerpotje is dat waarschijnlijk niet zo. De 6101-6105 hebben daar namelijk een stoomkraan zitten, terwijl de 6106-6110 de stoomkraan voor op de ketel hebben zitten. Om een losse stang met een smeerpotje te smeren lijkt onzin. Dat zou voor de 6110 dan gelden. Daarom is dit ketelfront hoogstwaarschijnlijk van de eerste en niet van de Werkspoor loks.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #267 Gepost op: 17 januari 2021, 12:30:27 »
Nog een paar stapjes:



De leidingen voor de kolensproeier liggen er nu in en ik heb het ketelfront aan de bodem vastgezet. Dat is nog wel een ding, want de vloer zit geschroefd en is er nu lastiger uit te halen. Ik heb ook even voor het beeld de handwielen aan de blazer- en luchtpomp bediening gezet. Ook heb ik de bankjes gemaakt voor de machinist en de stoker.





De zittingen heb ik gemaakt van messing plaat 0,8mm dik en een soort namaak gecapitonneerde zitting gemaakt door op regelmatige afstanden een putje te frezen. Ik vraag me af of dit werkelijk zo is geweest, maar ik zie dit staan op de tekeningen in het 6100 boek. Ik vermoed dat het gewoon een met leer overtrokken stuk is geweest.

Ik denk nog na over de stoomkraan die aan de zijkant van het ketelfront gezeten moet hebben. Hiervoor ontbreekt mij elke informatie. Misschien dat er in de materieelboeken nog iets over staat.

Nog een plaatje:



Het duurt nog wel even voordat Gert aan de regulateur mag zitten ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #268 Gepost op: 17 januari 2021, 12:51:38 »

Het duurt nog wel even voordat Gert aan de regulateur mag zitten ;)

mvg,
Ivo

Hij staat te trappelen van ongeduld, alhoewel dat best moeilijk is in resin ;D

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #269 Gepost op: 20 januari 2021, 09:13:39 »
Bijna de laatste stappen aan het interieur:



Ganghendel rechtsonder geplaatst. Volgens mij zit het nog iets te hoog en zoals veel dingen ook nog een fractie te groot.

Ook zie je linksvoor de hendel voor het openen van de asla onder de vuurkist.



De Hasler snelheidsmeter moest er ook in. Er zou nog een bel op moeten, maar ik ben nog aan het nadenken hoe ik die moet maken. Achter de snelheidsmeter zit ook het ronde doosje voor de papierrol om de snelheid te registreren. Lijkt een soort tachograaf voordat ze die hadden uitgevonden. Eveneens zit er nu een stang aan de zijkant van de smeerpersen als aandrijving van deze persen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*