Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Petertje
Vandaag om 14:52:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 14:23:33
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
  

Auteur Topic: Tams B2 Booster hulp  (gelezen 4433 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Tams B2 Booster hulp
« Reactie #15 Gepost op: 18 April 2019, 08:34:38 »
De gevoeligheid m.b.t. kortsluiting is instelbaar op de Tams B2 en indien correct aangesloten
geeft hij inderdaad een signaal terug aan de centrale.
Heel erg complex is het schema van de B2 niet dus moet vast te redden zijn.
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re: Tams B2 Booster hulp
« Reactie #16 Gepost op: 18 April 2019, 09:54:22 »
Ja, maar het zou zomaar kunnen dat de beveiliging niet al te prettig is in te stellen.

Ik heb er 3 die gerookt zijn
de meeste gaan de printbanen stuk
je kan de respons tijd verkorten
gaan ze minder snel stuk,maar ook vaker(sneller) in stop modus
Ik heb ook de eysy control en koploper

Ik ben Lenz 5A versterkers gewend. Daaraan hoef ik niks aan de gevoeligheid in te stellen. Desondanks reageren ze feilloos en alleen als het nodig is.

Als boosters bij kortsluiting in rook opgaan in plaats van af te slaan, dan kan dat in hoofdzaak twee oorzaken hebben.
- De bedrading van de baan laat niet overal de stroom toe die nodig is om de beveiliging van de booster te activeren (hier dus ruim 3A).
- De beveiliging van de booster is niet goed genoeg.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2019, 13:40:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Tams B2 Booster hulp
« Reactie #17 Gepost op: 18 April 2019, 13:54:09 »
Is dat überhaupt wel interessant/relevant, "weet" de  centrale wel dat er een kortsluiting achter de booster is?
Ik vrees van niet.

Een Intellibox met Koploper, via CDE aangesloten (dus ook kortsluitdetectie).
En ja, als iemand de zaag ergens inzet is het écht gebeurd met zo'n booster, hoe snel hij ook afschakeld.

Groet,

Richard

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7664
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tams B2 Booster hulp
« Reactie #18 Gepost op: 18 April 2019, 13:58:17 »
Tenzij er een paar snelle zekeringen met een proportionele waarde tussen de booster en de zaag zitten  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22583
Re: Tams B2 Booster hulp
« Reactie #19 Gepost op: 18 April 2019, 14:15:06 »
En ja, als iemand de zaag ergens inzet is het écht gebeurd met zo'n booster, hoe snel hij ook afschakeld.


 ???
Die zaag is toch niet in de booster gezet? Als ik het goed begrijp is de zaag door kabels gegaan en dan ontstaat gemakkelijk kortsluiting. Dat is dan een rechttoe rechtaan kortsluiting, waarbij de booster netjes moet afslaan.
Het kan ook zijn dat door de zagerij per ongeluk eventjes een externe spanning op de uitgangen van de booster is komen te staan. Dat zou hele vette pech zijn en sommige boosters kunnen daar niet tegen. Maar de kans is niet groot.

Ik begin toch echt te denken aan een matige beveiliging bij dit type booster. Weinig vergevingsgezind, zeg maar.

Tenzij er een paar snelle zekeringen met een proportionele waarde tussen de booster en de zaag zitten  ;)

Een dergelijke maatregel begrijp ik wel, maar het is toch het paard achter de wagen spannen. Als de beveiliging van een booster zo beroerd is dat nog externe zekering of stroombegrenzing (autolamp) nodig is, zal ik die booster liever niet gebruiken.

« Laatst bewerkt op: 18 April 2019, 15:02:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tams B2 Booster hulp
« Reactie #20 Gepost op: 18 April 2019, 14:26:18 »
Na de vele adviezen, plaats is een foto van het inwendige van de boosters.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.