Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 14:24:30
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Petertrein81
Vandaag om 14:23:24
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door NS8714
Vandaag om 14:21:09
Bielzen kleuren/wheateren door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:18:31
BNLS Forumbaan Rijdag door St00mboy
Vandaag om 13:44:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:37:13
wissel aansturen door henk
Vandaag om 13:28:17
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 13:17:33
Sporen naar het Verleden door Reinier Z.
Vandaag om 13:06:59
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door gvandersel
Vandaag om 13:00:41
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Timo
Vandaag om 12:54:01
Piko h0 NS 2200 door Kaptein Koek
Vandaag om 12:11:02
Beschikbaarheid Fleischmann Profirails door Floris Dilz
Vandaag om 12:03:07
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 11:36:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 11:35:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 11:26:37
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 10:38:39
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door skiptram
Vandaag om 10:16:27
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Bahn-AG
Vandaag om 10:16:15
Kruising Blauwkapel door Joop_L
Vandaag om 09:55:19
Vriendendag Ver. Vrienden Spoorwegmuseum, zaterdag 22 juni 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 08:35:28
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:23:37
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door AB 7216
Vandaag om 07:57:48
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 07:52:29
Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds door ReneN
Vandaag om 00:37:28
Pimp mijn DB 628 door Reinout van Rees
23 mei 2019, 23:19:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
23 mei 2019, 23:07:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 mei 2019, 22:36:21
Raadplaatje door GerardvV
23 mei 2019, 22:31:15
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Eric B
23 mei 2019, 22:29:06
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 9474 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #105 Gepost op: 24 april 2019, 15:30:25 »
Dan zijn er dus (minimaal) drie korte blokken achter elkaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #106 Gepost op: 24 april 2019, 16:53:38 »
Voor den liefhebbert heb ik een cabineritje op youtube gezet. Vanaf doorkomst Uitgeest. Kun je zelf eea in ogenschouw nemen. Eigenlijk een toevalstreffer, want het ging mij om het beveiligd linkerspoor gebeuren, maar het past hier prima natuurlijk.

https://youtu.be/GCt5GVTKppY

NB van Castricum tot Alkmaar staat ook online.


Mvg

Sander
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 16:59:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #107 Gepost op: 25 april 2019, 12:55:59 »
Bedankt. (y)
Aanvulling.
Vanuit het filmpje leid ik het volgende af.
a) Het aantal portalen/masten tussen de seinen resp.: 12, 3, 18, 17, 6, 12, 8.
b) De laatste 2 blokken liggen in een boog, daardoor tel ik daar één resp. twee portalen/masten minder: 12, 3, 18, 17, 6, 11, 6.
c) De reguliere afstand tussen de portalen is 70 m. De afstanden zijn dan: 840, 210, 1.260, 1.190, 420, 770, 420 m.
d) Naar beneden afgerond op 50 m: 800, 200, 1.250, 1.150, 400, 750, 400 m.
e) De afwijking ten opzichte van de werkelijke afstanden zal daardoor (waarschijnlijk) minder dan 25 m zijn. (Bij de laatste vier afstanden: in werkelijkheid maximaal 14 m; zie bijdrage van Sander. hieronder.)
f) Op het betreffende baangedeelte mag 130 resp. 110 km/h gereden worden. De daarbij behorende remwegafstand is 1.000 m. Bij een snelheid van 40 km/h is de remwegafstand 400 m. De laatste 2 seinen hebben geen cijferbak, de rest wel.
g) Als het laatste sein op Rood staat, dan is de seinvolgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood. De remweg is daarbij: 750 + 400 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 400 m, vandaar Geel + knipper 4.
h) Als in het laatste blok een trein staat, dan is de volgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 400 + 750 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 750 m, vandaar Geel + knipper 4.
i) Als in de laatste 2 blokken een trein staat, dan wordt dat: Groen, Groen, Groen, Geel + 4, Geel, Rood, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 1.150 + 400 = 1.550 m. Het eerste stuk is lang genoeg om naar 40 km/h af te remmen. Er kan echter gekozen worden om Geel + knipper 4 te kiezen. Wie gaat ter plaatse even kijken of dat klopt? Er is daar een laaggeplaatste (afzonderlijke) cijferbak.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:46:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #108 Gepost op: 26 april 2019, 09:35:11 »
Martin ea

Vanaf Uitgeest:

P-sein 832 op km 56.367
P-sein 830 op km 55.220
P-sein 828 op km 54.817
P-sein 826 op km 54.081(inrijder)
Sein 824 op km 53.667 (uitrijder)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #109 Gepost op: 26 april 2019, 11:28:45 »
Bedankt voor de seinposities. (y) Het gevolg is dat ik in het stationsblok nog een portaal/mast minder moet rekenen. Dat heb ik in mijn berekening van 25 april aangepast. Het gevolg daarvan is dat de aangehouden lengtes binnen 14 m nauwkeurig zijn. De punten j en k laat ik vervallen, want die hebben geen invloed op het tonen van een cijfer.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:34:03 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #110 Gepost op: 26 april 2019, 12:29:58 »
Seinpplaatsing is niet afhankelijk van een portaal of zo hoor... Weet niet waar je heen wilt met je gereken met de portalen? Als machinist hebben wij niks met portalen te maken, alleen de seinen zijn voor ons van belang. En voor plaatsbepaling bij een ongeval of zo, zijn de kilometerbordjes belangrijk. Niet portaal 4 na sein xxx ;D
Groeten Joop, machinist Lls

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #111 Gepost op: 26 april 2019, 12:47:52 »
@Joop,

Martin probeert aan de hand van de portalen de afstanden van de seinen te berekenen. Met zijn aanname van 70 m of 50 m tussen de protalen heeft hij een globale indicatie van de afstand tussen de seinen. Dat Sander de exacte afstanden uit tekeningen heeft gehaald heeft hem alleen maar verder geholpen.
Laat ik dan nog een kleine correctie maken. Het bovenleidingsysteem wat in de youtube film gebruikt wordt heeft een normale portaal afstand van 60 m. Kan Martin in het vervolg gebruiken. Bij de moderne systemen is de portaal afstand 50 m.

Overigens is de protaal <=> sein plaatsing wel van belang. Een sein direct achter een portaal lijkt me niet handig, maar voor de afstandsbepaling en de beveiliging is er geen relatie tussen een portaal en een sein. Is maar goed ook, want anders moet de bovenleiding gesloopt worden van een onbeveiligd baanvak  ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #112 Gepost op: 26 april 2019, 20:54:54 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....

Afhankelijk van de situatie kan ieder niet verplaatsbaar object meegenomen worden in de plaatsbepaling. Denk aan een spoorstaafbreuk, een dood dier, omgewaaide boom etc.
Kilometrering +
-"precies naast de relaiskast"
-"2e CTA bak vanaf de trap"
-"thv sein xxx van het nevenspoor"
-"in de wisselstraat thv het stootjuk van spoor xx"

Zeker als een collega iets moet zoeken nav een melding zijn dat handige verwijzingen.
Als er iets gebeurt dan moet je dat eerst even in je opnemen, goed bekijken en onthouden, seinbeeld controleren, kilometrering zoeken en dan doorbellen maar de TRDL..
Die kilometrering is dan inmiddels "bij benadering" geworden. Een educated guess zeg maar.

Als je noodgedwongen vanonder de stuurtafel alarm moet slaan en je zegt "de overweg bij de molen / tankstation / huppeldepupfabriek / paarse huis met 3 schoorstenen, dan weet de lokale brandweerman Sam echt wel waar die heen moet.

Mvg

Ssnder


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #113 Gepost op: 26 april 2019, 22:55:23 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....
Daar had ik het niet over ;)
Groeten Joop, machinist Lls