Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overlijden Paul Haagsma door Jeroen Water
Vandaag om 16:27:30
Noord-Hollandse Modelspoordagen Alkmaar, 30 en 31 maart 2019 door Bartje81
Vandaag om 16:19:17
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 16:14:23
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:12:22
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 15:51:09
Molendaal door Ronald Halma
Vandaag om 15:38:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:38:31
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door St00mboy
Vandaag om 15:38:29
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:30:57
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Jelmer
Vandaag om 15:00:08
Havenbaantje door Edgy
Vandaag om 14:56:56
EifelBurgenBahn door Floris van Rees
Vandaag om 14:48:18
Stelcon platen door Remunj
Vandaag om 14:30:00
"Vlieringen 2" vervolg van Depot door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:12
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 14:25:32
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
Vandaag om 14:22:16
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Mitchell
Vandaag om 13:56:29
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 13:16:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:02:10
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door meino
Vandaag om 12:34:13
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 12:23:27
Ontsporing door boom op het spoor, Enschede door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:24
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 11:21:07
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:18:23
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:54:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:51:21
Bröckenbahn door Martin Hornis
Vandaag om 10:43:57
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door Weerd
Vandaag om 10:13:03
NL 1:87 TP3/4/5 door Wim Hesselink
Vandaag om 10:11:22
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:10:15
  

Auteur Topic: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)  (gelezen 706 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Gepost op: 15 maart 2019, 13:30:06 »
Beste Lezers,

De rijeigenschappen van digitaal materieel wordt altijd geroemd. Zelf rij ik nog analoog met Weistra-regelaar. Omdat deze ook met PWM werkt, vraag ik me af of er dan nog verschil in rijeigenschappen zijn ten opzichte van digitaal rijden. Als ik zou willen overstappen naar digitaal, zou het dan mogelijk zijn om via een keuze schakelaar of wel een digitaal signaal of nog gewoon analoge stroom op de baan te zetten?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Charly
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 17:17:51 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16789
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2019, 13:37:48 »
Ik rij zelf ook met de Weistra regelaar (in combinatie met Permaloog, zie mijn website) en dat bevalt me prima.
Een decoder levert ook een PWM signaal aan de motor. Het verschil is dat de decoder met een veel hogere frequentie PWM't en de meeste decoders hebben tegenwoordig cruise control, daarmee houd je de snelheid constant bij wisselende belasting.

Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2019, 14:18:51 »
Ik vind dat Permaloog verhaal heel interessant, ga het verder bestuderen. Als ik het goed begrijp maakt het, op de cruisecontrol na, niet uit of je met de Weistra-regelaar rijdt of digitaal. Maakt de hogere PWM-frequentie nog verschil, wat zou de optimale frequentie zijn? Ik heb wel eens gedacht aan een Weistra-regelaar met instelbare frequentie zodat je hem voor elke loc optimaal zou kunnen instellen (presets maken). Ben helaas elektronisch niet goed onderlegd, dus weet niet of zoiets haalbaar is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16789
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2019, 14:41:10 »
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar volgens mij kun je de frequentie van de Weistra regelaar variabel maken door R5 (270k) te variëren.
Bedenk daarbij wel dat de frequentie al variëert met snelheidsinstelling. De truc van deze regelaar dat hij begint met vrij lange pulsen, om onwillige motoren "los" te krijgen. Ik weet niet of je zo veel wint door nog een extra instelling toe te voegen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2019, 15:12:54 »
Ik wist niet dat hij zo doordacht werkte. Er is dan inderdaad geen winst meer te halen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18044
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2019, 15:56:03 »
De rijeigschappen van een digitale loc worden niet alleen bepaald door PWM. Iedere digitale loc heeft zijn eigen snelheidsregelaar aan boord. Die regelaar kan je geheel op de eigenschappen van de loc afstemmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2019, 16:08:50 »
...
Je kan met een digitale loc ook analoog rijden, maar alleen met "gewone" spanning. Je Weistra regelaar kun je daarvoor niet gebruiken want de decoder denkt dat het digitaal is maar hij ziet een onbekend protocol.
Je zou dan in de loc nog een dubbelpolig schakelaartje kunnen maken die de railspanning naar de decoder stuurt of naar de motor (of de spanning op de motor van de decoder of van de rails).
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16789
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2019, 17:12:51 »
Een omschakelaar in de loc, dat vind ik nogal ver gaan. Ben trouwens geen voorstander van al die mengvormen. Je rijdt analoog of je rijdt digitaal.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2019, 17:17:26 »
Ja, ik zou er ook niet aan beginnen, maar als iemand vraagt of en hoe dat beide toch zou kunnen, dan is een schakelaartje in een loc een mogelijkheid.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2019, 12:12:42 »
Ik dacht zelf om de voeding van de gehele baan, met een schakelaar, naar keuze te schakelen tussen analoge stroom of een digitale centrale. Je rijdt dan met je analoge materieel of met je digitale materieel. je hebt dus naar keuze een analoge baan of een digitale baan. Ik weet niet of dit technisch problemen oplevert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18044
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2019, 12:30:52 »
Op zich niet. Op mijn baan is er één ovaal omschakelbaar. Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog en koppel ik de twee bezetmelders los bij analoge aansturing. Of dat laatste echt nodig is, weet ik niet eens zeker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2019, 14:54:38 »
Dat laatste heb ik ook eens aan Huib gevraagd, waarvan ik een aantal bezetmelddecoders gebruik. Maar ze mochten bij analoog gebruik gewoon blijven zitten.

Gr, Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
    • El Carrilet
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2019, 14:59:03 »
Met een vierpolige omschakelaar kies ik tussen digitaal en analoog ...
Hoe gaat dat dan precies?
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Carel Ruysink

  • Online Online
  • Berichten: 388
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2019, 17:37:34 »
Rij ook met veel plezier met de Weistra-regelaar. Ging altijd prima maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting. Ben blijkbaar een overgevoelige ziel. Met de oude (graan)gloeilampjes was het geen probleem omdat de lampjes zolang nagloeien in de "uit"fase dat je dat niet merkt. LEDs zijn meteen uit.

Bij filmpjes van tegenwoordige tentoonstellingen die heel erg vaak banen met baanverlichting en treinverlichting hebben met LEDs is het niet om aan te zien door de "samenwerking" van de beeldfrequentie met de 50 Hz van het lichtnet.

Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16789
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal versus Analoog (met Weistra regelaar / PWM)
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2019, 21:44:50 »
.....maar de lage frequentie bij langzaam rijden stoort me door het flikkeren van de LED-verlichting.
Dat heeft zich bij mij vanzelf opgelost doordat ik met Permaloog voed. Constant spanning op de baan en doordat die voor de verlichting eerst wordt gelijkgericht branden de leds zonder te flikkeren. Kan zonder Permaloog ook wel, maar dan moet je wat elektronica toevoegen om de spanning te bufferen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.