Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achter de Beel ... door Biesje
Vandaag om 21:57:03
Servo aansluit bord door wee
Vandaag om 21:54:48
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
Vandaag om 21:52:39
Westlandbaan door 44
Vandaag om 21:36:56
Piko h0 NS 2200 door GerardvV
Vandaag om 21:34:20
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door Post49
Vandaag om 21:30:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 21:26:12
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 21:22:40
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door p.heinst
Vandaag om 21:22:36
Rail&Road 2019 door wibi
Vandaag om 21:22:31
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 21:18:18
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 20:57:57
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 20:49:06
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:31:44
Formaat Roco Digitale kraan (40110) door consolidation
Vandaag om 20:24:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door JaJo
Vandaag om 19:55:44
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 19:29:08
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door 1795
Vandaag om 19:19:08
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door moonlicht
Vandaag om 18:47:14
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 18:43:17
Mooi weer om buiten te spelen door Post49
Vandaag om 18:05:44
Vrijwilliger gezocht omgeving Nunspeet door JaJo
Vandaag om 17:54:46
Haven modelbaantje door olaf99
Vandaag om 17:22:39
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 17:21:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:31
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:01:28
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door NS8714
Vandaag om 16:54:34
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
Vandaag om 16:51:32
Roco MultiMaus / Mobile station, docking station met koffiemok-houder door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:39:05
  

Auteur Topic: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL  (gelezen 2355 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18171
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2019, 11:16:11 »
Ja Joop, zo'n enquete is ook een gekend drukmiddel dat zonder publiciteit weinig effect heeft. Zodra een enquete onder alle machinisten wordt gehouden, weet je dat dat bekend gaat worden. Dan kan je de publiciteit maar beter voor zijn.

Geloof je nou echt dat er al die tijd nog nooit met de directie over de problemen van de machnisten op de HSL is gesproken?

Er wordt ook gedreigd met collectieve actie. Dat is een recht, maar wel met regels omkleed. Als niet kan worden aangetoond dat er eerst normaal met de directie is overlegd, wordt een werkonderbreking of zoiets verboden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2019, 11:22:52 »
Niet onder alle machinisten hoor. De standplaatsen waar machinisten HSL diensten doen tellen in totaal geen 1200 man ;)

Ik weet dat er wel overleg is, met de werkgroep HSL. En ik weet ook dat er keihard gewerkt wordt, zowel door Bombardier als door Nedtrain om de problemen te tackelen. Dat er gezegd wordt dat er niets gedaan wordt aan onderhoud, of mondjesmaat, klopt dus niet.

Dreigen met acties... Kan je nu al vertellen dat de actie bereidheid erg laag is. Er loopt ook nog een ander plan, wat niets met HSL te maken heeft maar met AOW, en ook daar is de actiebereidheid laag. Wat ik dus wil zeggen is, zal zo'n vaart niet lopen met die acties.
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18171
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2019, 12:00:37 »
Een enquete onder 1200 machinisten valt op Joop. Het is bedoeld als drukmiddel en wordt zo ingezet. Het gaat er denk ik vooral om dat de problemen die de machinisten constateren meer aandacht krijgen. Werkt best goed.

Wat ik me afvraag. Zijn de problemen naar verwachting opgelost als het nieuwe intercitymaterieel beschikbaar is?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2019, 12:11:41 »
Nee, ik denk het niet. Materieel technisch waarschijnlijk wel, maar je hebt ook nog de infra structuur. Hetgeen wat er nu rijdt is nog altijd een tussenoplossing. Waarvan de beginselen al liggen van voor het rijden met de V250 omdat er vertraging was in het project. Het verdere verloop hiervan is al meerdere keren hier op het forum voorbij gekomen.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2019, 12:59:14 »
Een traxx kan met dezelfde stuurstanden communiceren als een taurus, dus dat is het probleem niet. De taurus kan ook niet communiceren met de NS stuurstanden, misschien had men een paar 1700en moeten tunen ;D ;D
ik zie het probleem niet, laatst bijna 700 km gereden met een BR186 en geen problemen zoals gewoonlijk, maar met een paar rijtuigen ertussen is het natuurlijk veel moeilijker  : ;D ;D Alle gekheid op een stokje, de software versie 7.3 had misschien  veel stabieler geweest en veel betrouwbaarder, waarom alles gelijk naar de nieuwste versie zonder dat die zich heeft bewezen?.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2019, 13:24:15 »
Wat ik me afvraag. Zijn de problemen naar verwachting opgelost als het nieuwe intercitymaterieel beschikbaar is?
Nee, dat is dan niet opgelost. Er is herhaaldelijk aangegeven dat de infrastructuur ook de nodige mankementen heeft. Daar moet ook eens echt serieus naar gekeken worden. Het is eigenlijk een combinatie van vele factoren die de HSL parten speelt. (Opleiding wat de ene als goed, de andere als slecht ervaart, Machinisten waar ik in een eerdere reactie al wat over gezegd heb, hard- en software, infrastructuur)
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2019, 14:18:05 »
ik zie het probleem niet, laatst bijna 700 km gereden met een BR186 en geen problemen zoals gewoonlijk, maar met een paar rijtuigen ertussen is het natuurlijk veel moeilijker  : ;D ;D Alle gekheid op een stokje, de software versie 7.3 had misschien  veel stabieler geweest en veel betrouwbaarder, waarom alles gelijk naar de nieuwste versie zonder dat die zich heeft bewezen?.
Maar hoe vergelijkbaar is dat, zonder multiple rijdende lok en zonder tig keer spanningswisselen op een dag?

Ongetwijfeld is de Traxx best een betrouwbare lok, maar misschien komt dat wel omdat je een deel van de beoogde functionaliteit niet gebruikt.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2019, 14:21:45 »
Niet onder alle machinisten hoor. De standplaatsen waar machinisten HSL diensten doen tellen in totaal geen 1200 man ;)

Ik weet dat er wel overleg is, met de werkgroep HSL. En ik weet ook dat er keihard gewerkt wordt, zowel door Bombardier als door Nedtrain om de problemen te tackelen. Dat er gezegd wordt dat er niets gedaan wordt aan onderhoud, of mondjesmaat, klopt dus niet.
1200 man, dat is 1 op de 3 machinisten ondervraagt van NS dan ofzo? Volgens mij zijn er nieteens zoveel die de HSL erbij hebben zitten in hun pakket.

Daarnaast lijkt het mij ook de opmerking dat het onderhoud te kort schiet gemaakt door de machinsten wat vreemd, want waar baseer je dat dan op?
Volgens mij hebben die geen idee van een beurtomschrijving van het onderhoud, noch hebben ze inzicht in wat er bij het onderhoud heeft plaatsgevonden...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2019, 17:27:07 »
Daarom zet ik ook hele grote ?? bij deze FNV actie, Thom.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2019, 09:31:48 »
Maar hoe vergelijkbaar is dat, zonder multiple rijdende lok en zonder tig keer spanningswisselen op een dag?

Ongetwijfeld is de Traxx best een betrouwbare lok, maar misschien komt dat wel omdat je een deel van de beoogde functionaliteit niet gebruikt.
Dat is onzin, ook in de goederendienst wisselt een 186 meerdere keren van spanning en van beveiligingssysteem, tevens wordt er nog met meerdere systemen gereden dan met alleen ATB en ERTMS. Maar de zogenaamde "Meesters" van NS vinden het normaal om onder volle belasting de HS uit te gooien, vind je het gek dat de boel daar niet tegen kan? Veel strandingen zijn niet nodig, als je maar weet hoe er mee om te gaan.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2019, 09:45:40 »
Onder vollast de HS eruit gooien is idd vragen om problemen. Bij ons ook praktisch geen problemen bij 186 die 3000V gelijkstroom / 15.000V wisselstroom wisselingen maken. Lopen als een trein. Tijdens de opleiding maken we de deelnemers er ook op attent hoe met de lok om te gaan. Houd je die regels aan, heb je weinig pech. Zelf spreek ik ook uit ervaring, eigenlijk nooit grote problemen mee gehad.


Groeten

Bas

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2019, 10:31:50 »
Het is ook zo, treinen rijden doe je op gevoel.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 16:28:01 door Bert van Gelder »

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2019, 13:24:13 »
Maar de zogenaamde "Meesters" van NS vinden het normaal om onder volle belasting de HS uit te gooien, vind je het gek dat de boel daar niet tegen kan?
Een DC-snelschakelaar slijt veel harder van kleine dan van grote stromen. Dus wat dat betreft...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2019, 15:19:28 »
Ik sluit me bij André82 aan; zelden problemen met omschakeling tussen de 3 landen, gewoon door voorzichtig met de spanningswisselingen om te gaan. Veel problemen ontstaan eigenlijk al bij het oostarten en opbouwen van de 186; die moet je echt haar tijd laten, want anders heb je zeker storingen die te vermijden waren. Geen idee hoe ze dat doen bij NS, lijkt mij sterk dat daar geen aandacht aan wordt gegeven.

Mvg Bas

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2019, 23:32:21 »
Dat is onzin, ook in de goederendienst wisselt een 186 meerdere keren van spanning en van beveiligingssysteem, tevens wordt er nog met meerdere systemen gereden dan met alleen ATB en ERTMS. Maar de zogenaamde "Meesters" van NS vinden het normaal om onder volle belasting de HS uit te gooien, vind je het gek dat de boel daar niet tegen kan? Veel strandingen zijn niet nodig, als je maar weet hoe er mee om te gaan.
Je mag dat uiteraard onzin vinden en jij schakelt ook de spanning wel om voor de lok, maar niet 5x in Nederland voor je de grens überhaupt over bent en wat ik zei, een hoop functies van de lok gebruik je in de goederendienst niet en leveren dus ook geen problemen op :)