Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door cor_b
Vandaag om 16:39:52
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 16:12:11
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL  (gelezen 6198 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Gepost op: 13 maart 2019, 22:33:39 »
Volgens een groot aantal NS machinisten zijn een hoop problemen te wijten aan een gebrekkig opleiding
https://www.ad.nl/binnenland/noodkreet-hsl-machinisten-ns-traint-ons-slecht-daardoor-vallen-treinen-uit~ab70ef97/
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 08:41:14 door 44 »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: NS machinisten beklagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2019, 03:52:50 »
Sorry hoor, maar als je als machinist vind dat je kennis van het besturen materieel niet op orde is, waarom ga je dan rijden?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21667
Re: NS machinisten beklagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2019, 08:17:06 »
Er is geen sprake van acuut gevaar. En dan heeft een machinist geen poot om op te staan bij werkweigering.
Er is wel sprake van nodeloze vertragingen. De machinisten proberen nu collectief de directie onder druk te zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: NS machinisten beklagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2019, 08:34:11 »
Hallo André,

Daar zullen een heleboel reden voor zijn. Een nagenoeg random selectie;

Als ingeplande machinist niet je dienst doet, zal je collega's dat moeten opvangen. (peer pressure)
Werk weigeren is in Nederland grond voor ontslag. HSL vindt machnist voldoende opgeleid (kan dat onderbouwen met cursus/opleiding), probeer als machinist te onderbouwen dat dat niet zo is (zonder moedwillig 'dom' te spelen. wel via OR maar dan meer machinisten)
Te weinig aanwas van opgeleide machinisten, daardoor hogere werk druk, gevolgd door uitval, en dus nog hogere werkdruk (negatieve spiraal op het moment dat je onder het critieke minimum komt van het aantal machinisten)
Trots zijn op je werk, en dus het beste ervan willen maken, ondanks suboptimale omstandigheden.

Bovenstaande reden zijn zeer algemeen, en gelden voor meer beroepen waar (speciale) vaardigheden nodig zijn die 'in huis' worden geinstrueerd. (Offshore, speciaal transport, technische diensten, ...) .

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: NS machinisten beklagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2019, 08:46:39 »
Het ligt altijd aan anderen (en deels is dat hier natuurlijk ook zo).
Maar aan wie ligt het dat er hier "de 1200 machinisten" moeten rijden in plaats van een kleine groep ervaren HSL-machinisten?

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2019, 09:18:07 »
Tig aantal keren veranderen van bedrijfspanning op een relatief korte tijd is niet gezond vr. de elektronica van de loc, noch bestuurder....
Vroeger konden we ons nog behelpen met spieën van wasknijpers, nen flinke doef of shot geven.
Nu is het echter tijdrovend resetten geblazen.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2019, 09:26:09 »
Uit het artikel
Citaat
Er moet verder een ‘loket’ komen voor ondersteuning bij problemen. ,,In dit loket dienen alle schakels van de HSL-keten vertegenwoordigd te zijn.”
Ik weet niet of al die 1200 machinisten, wat ik overigens een belachelijk aantal vind, wel hun aanschrijvingen lezen, maar er is een 'loket HSL' ingericht in dat miljoenen kostende centrum OCCR. Daar kunnen ze heen bellen als er problemen zijn. Tevens kunnen ze, met voorrang,  back-office MBN ( Materieel Besturingscentrum Nedtrain) bellen.
Citaat
Daarnaast stellen de machinisten in hun manifest dat het materieel nu vaak onvoldoende onderhouden wordt.
Ook dit is niet geheel  conform de werkelijkheid. De storingsmonteurs worden ingezet waar nodig, en dat is vooral bij die gammele bende van de HSL.
Citaat
De bond beklemtoont dat de twaalf adviezen ,,niet vrijblijvend” zijn. ,,Wil de NS daar niet over praten dan sluit ik acties niet uit,” zegt bestuurder Henri Janssen.
En daarom maar meteen plein publiek beginnen i.p.v eerst intern de aangehaalde punten behandelen. Pressiemiddel.  :-X
Groeten Joop, machinist Lls

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2019, 10:13:20 »
Ik las een nrc artikel dat de problemen voornamelijk worden veroorzaakt door een combinatie van software fouten sinds een update in mei icm het niet correct omschakelen  tussen verschillende spanningsystemen. Daarbij vind ik het raar dat een reset een whopping 20m duurt. Dat moet toch zeker sneller kunnen?

De software update in mei werd uitgevoerd om een ander probleem op te lossen en dat maakte de boel alleen maar erger. En het duurt ca ~4 maanden? voordat een nieuwe update wordt goedgekeurd.

Ik vind de keuze voor Traxxen sws al raar omdat ze en slechts 160km/u kunnen en niet met een stuurstandrijtuig overweg kunnen. En al helemaal na het Fyra albatros fiasco. En kunnen ze eigenlijk wel push-pull rijden???

Was het aanschaffen van taurussen met stuurstanden geen logischere aanschaf?? Ze zijn misschien duurder maar je hebt de helft nodig en ze kunnen 250km/u.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
  • Spoor N
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2019, 10:15:55 »
Lees het topic over de HSL eens door zou ik zeggen, voordat we die discussie hier weer eens gaan voeren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2019, 10:32:56 »
Een traxx kan met dezelfde stuurstanden communiceren als een taurus, dus dat is het probleem niet. De taurus kan ook niet communiceren met de NS stuurstanden, misschien had men een paar 1700en moeten tunen ;D ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21667
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2019, 10:42:00 »
En daarom maar meteen plein publiek beginnen i.p.v eerst intern de aangehaalde punten behandelen. Pressiemiddel.  :-X

Ongetwijfeld nu pas publiek nadat de problemen zonder succes intern zijn aangekaart.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2019, 10:45:33 »
De software update in mei werd uitgevoerd om een ander probleem op te lossen en dat maakte de boel alleen maar erger. En het duurt ca ~4 maanden? voordat een nieuwe update wordt goedgekeurd.
En inmiddels is er weer een update geweest, welke nu de meeste storingen tackelt. Blijft nog over, brakke infrastructuur en menselijke werkfouten.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2019, 10:47:51 »
Ongetwijfeld nu pas publiek nadat de problemen zonder succes intern zijn aangekaart.
Nou, daar heb ik net het e.e.a over zitten lezen op Twitter. Daar was een (HSL) machinist het duidelijk niet met de bond eens, en vond ook dat er eerst intern naar oplossingen gekeken moest worden. De arrogante reactie van Janssen, zei mij genoeg.
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21667
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2019, 10:58:24 »
E is altijd wel iemand die het er niet mee eens is. Maar de problemen zijn er al jaren. Zeer onwaarschijnlijk dat de problemen nooit met de directie zijn besproken. Eerst signalen van machinisten en hun leidinggevenden, dan de OR, later de bond, maar kennelijk niet met het gewenste resultaat. Publiciteit en dreigen met collectieve actie is een laatste middel waar de leden mee moeten instemmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS machinisten klagen over gebrekkige opleiding Traxx HSL
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2019, 11:07:58 »
Zo is het niet helemaal gegaan Henk. Er schijnt een enquete geweest te zijn, en de uitkomst is, zoals ik het net begrepen heb, verder niet gedeeld met de directie maar meteen publiekelijk gemaakt. Wordt aangeboden aan de directie en met een "dreigement".

Wat opleiding betreft kan ik het volgende nog zeggen. Wat voor de ene ruim voldoende is, kan voor een ander overkomen als onvoldoende. Geldt zowel voor de theorie als voor de praktijk. Ook net even aan een (HSL) machinist gevraagd hoe het met begeleiding zit nadat je geslaagd bent. Volgens hem is het aan de (HSL) machinist zelf of hij/zij begeleiding wilt hebben. En ook hier geldt. De ene wilt het wel, de ander wilt het niet. De ene is nog iets onzeker/zenuwachtig, de ander is vol zelfvertrouwen en denkt het te weten.
Groeten Joop, machinist Lls