Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:31:36
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 21:18:29
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
  

Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 44257 keer)

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #30 Gepost op: 28 November 2019, 17:25:16 »
« Laatst bewerkt op: 28 November 2019, 21:15:14 door Bert van Gelder »

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #31 Gepost op: 29 November 2019, 12:17:24 »
Fraai!
Groeten, Henri

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #32 Gepost op: 29 November 2019, 15:18:27 »
Hij lijkt wèl op het Fleischmann-model. Nou heb ik niet zoveel verstand van zaken, maar het lijkt het erop dat die tender geen kolentender is. Of zie ik wat over het hoofd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #33 Gepost op: 29 November 2019, 16:19:05 »
Lijkt meer alleen een watervoorziening.
RETROBAHN A.G.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #34 Gepost op: 29 November 2019, 16:21:06 »
Lijkt idd meer op een olie tender. Of water tender zou ook nog kunnen. Overigens heb ik me rot gezocht maar vind nergens een serieus 1:1 voorbeeld van een Stains 2 met kolentender.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #35 Gepost op: 29 November 2019, 19:21:25 »
Dag Albert,
Dat heb ik dus ook gedaan. Volgens mij zijn er van de Stainz 2 vier bijna identieke stoomlocomotieven gebouwd: de Meran 1, Stainz 2, Gonobitz 3 en de Heiligengeist 4. De naam van de locomotief Gonobitz 3 werd later veranderd in Konjice 3.
Voorzover ik weet (en ik weet ook niet alles) is bij deze serie nooit een kolentender in het spel geweest en dat komt denk ik ook omdat deze smalspoorlocomotieven op relatief korte lijntjes zijn ingezet en er in vrijwel alle gevallen genoeg mogelijkheid was om water en kolen in te nemen.
Maar in smalspoor is bijna alles mogelijk. En als je een beetje rondkijkt dan vind je genoeg modelbouwers die zo'n Stainz-achtige LGB-loc ombouwen tot iets heel anders.

Maar goed, de aanleiding: het Fleischmann Magic Train-model met die kolentender vond ik er een beetje ongeloofwaardig uitzien omdat dit machinistenhuis een gesloten achterkant heeft en het scheppen van kolen vanuit de tender onmogelijk is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Daniel Caso

  • Gast
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #36 Gepost op: 01 December 2019, 10:57:19 »
Erg leuke draad, Wim. (y)

Als mijn ogen het zouden toelaten, zou 0e ook mijn schaal zijn. Maar tegenwoordig proberen ze weer me van 1/32 naar nog groter te duwen.

Daniel









Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #37 Gepost op: 01 December 2019, 13:37:04 »
Dag Albert,
Dat heb ik dus ook gedaan. Volgens mij zijn er van de Stainz 2 vier bijna identieke stoomlocomotieven gebouwd: de Meran 1, Stainz 2, Gonobitz 3 en de Heiligengeist 4. De naam van de locomotief Gonobitz 3 werd later veranderd in Konjice 3.
Voorzover ik weet (en ik weet ook niet alles) is bij deze serie nooit een kolentender in het spel geweest en dat komt denk ik ook omdat deze smalspoorlocomotieven op relatief korte lijntjes zijn ingezet en er in vrijwel alle gevallen genoeg mogelijkheid was om water en kolen in te nemen.
Maar in smalspoor is bijna alles mogelijk. En als je een beetje rondkijkt dan vind je genoeg modelbouwers die zo'n Stainz-achtige LGB-loc ombouwen tot iets heel anders.

Maar goed, de aanleiding: het Fleischmann Magic Train-model met die kolentender vond ik er een beetje ongeloofwaardig uitzien omdat dit machinistenhuis een gesloten achterkant heeft en het scheppen van kolen vanuit de tender onmogelijk is.

Wij moeten natuurlijk niet uit het verliezen dat Fleischmann Magic Train in principe bedoeld was als kinderspeelgoed, wat tegen een stootje moest kunnen.
Dat wij modelbouwers dit materieel zijn gaan gebruiken om smalspoor in de schaal 1:45 te gaan rijden is destijds (1994) uit nood geboren. Guilaume Veenhuis heeft een geweldige stap gestart met "Watkijk."Het artikel in RM is voor Modelspoorclub "Oost-Brabant" destijds aanleiding geweest een modulebaan in 0e te bouwen. André Jonkers heeft een groot aantal scenes in zijn eigen baan behouden. https://jtmtrams.weebly.com/

Je moet deze modellen met een zak zout bekijken en er dat uithalen wat voor jezelf bruikbaar en toepasbaar is.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #38 Gepost op: 01 December 2019, 16:14:59 »
Heren, dank voor de reacties.
Als mijn ogen het zouden toelaten, zou 0e ook mijn schaal zijn. Maar tegenwoordig proberen ze weer me van 1/32 naar nog groter te duwen.
Daniël, dat is jammer. Ik vind 1:45 een lekkere schaal om in te werken: niet te groot en klein genoeg om te detailleren. Bovendien is 0e een voordelige schaal omdat het op H0-rails rijdt. Als je om de helft van de bielzen verwijdert dan heb je een prima 16,5 mm smalspoor.

Wij moeten natuurlijk niet uit het verliezen dat Fleischmann Magic Train in principe bedoeld was als kinderspeelgoed, wat tegen een stootje moest kunnen.
Voor wat betreft de Billy, het model waar ik dit draadje mee begon, is dat zeker waar.
Citaat
Je moet deze modellen met een zak zout bekijken en er dat uithalen wat voor jezelf bruikbaar en toepasbaar is.
Hierover kunnen mogen we van mening verschillen. Als ik bijvoorbeeld de Stainz 2 van LGB naast de Stainz 2 van Fleischmann zet en ik vergelijk ze met het origineel dan komt de versie van Magic Train er niet zo beroerd vanaf. Maar voor de duidelijkheid: dit is natuurlijk heel persoonlijk.


▲ De LGB-versie in 1:26-1:29.


▲ De Magic Train-versie in 1:45.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #39 Gepost op: 01 December 2019, 20:19:34 »
De Stainz reed op 76 cm. spoor, maar Krauss leverde soortgelijke locs ook op meterspoor en kaapsspoor. Wanneer je van een LGB Stainz de ketel verlengt, kom je in model op meterspoor een heel end.

Deze locs reden zelfs in Groningen en Drenthe, maar ook in Indië, het zou me echt niet verbazen wanner daar enkele met een losse tender hebben rondgereden.

Een originele Henschel 6 assige  Feldbahn Malletloc (het bekende LGB model) is zelfs in Ethiopië voorzien geweest van een losse tender, waarbij ze een doorbraak hadden gemaakt in de achterwand en de kolenbak! Ik heb foto's gezien van deze loc in bedrijf. De stoker moest echt een wandeling maken met een schep kolen.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2019, 00:54:33 door Piet Groot »

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #40 Gepost op: 01 December 2019, 20:45:46 »
De Stainz (en haar zusjes) zijn gebouwd voor 760mm smalspoor, het meest voorkomend in Oostenrijk (en de kroonlanden die in die tijd tot de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie behoorden).

De 4 lokjes zijn door Krauss (Linz) in 1892 gebouwd en rechtstreeks aan de Steiermarkische Landesbahnen geleverd.
Lok 1 Meran is in 1943 naar Lviv in de Oekraine gegaan naar een bosbouwbedrijf, en daar verdwenen (onbekend precies waar en wanneer);
Lok 4 Heiligengeist is in 1933 in Kapfenberg bij de StLB verschrot.

Ik heb de volgende link gevonden over de DR 99 3001 uit de post van Gerard:
http://www.gartenbahn-gossel.de/app/download/5806404908/10+-+99+3001+Geschichte.pdf
Uit het verhaal blijkt dat het om een watertender gaat die achter de lok hangt op de foto die Gerard heeft geplaatst.

vr. gr. Twinkie

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #41 Gepost op: 02 December 2019, 00:49:38 »
Een veel geraadpleegd boek over smalspoor in Oostenrijk is "Schmalspurig durch Österreich" door Krobot, Slezak en Sternhart uit de jaren 70, met zeer veel foto's, tekeningen en plattegronden.
Dit boek kan ik echt aanbevelen wanneer iemand zich in het Oostenrijks smalspoor wil verdiepen.

Magic train is gebaseerd op dit Oostenrijks 76 cm. spoor.
Deze modellen zijn gemaakt naar bestaand materieel, ook de korte personenrijtuigen met de smalle bordessen en moderne zijwanden!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8592
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #42 Gepost op: 02 December 2019, 09:56:02 »
De Stainz (en haar zusjes) zijn gebouwd voor 760mm smalspoor, het meest voorkomend in Oostenrijk (en de kroonlanden die in die tijd tot de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie behoorden).

De 4 lokjes zijn door Krauss (Linz) in 1892 gebouwd en rechtstreeks aan de Steiermarkische Landesbahnen geleverd.
Lok 1 Meran is in 1943 naar Lviv in de Oekraine gegaan naar een bosbouwbedrijf, en daar verdwenen (onbekend precies waar en wanneer);
Lok 4 Heiligengeist is in 1933 in Kapfenberg bij de StLB verschrot.

Ik heb de volgende link gevonden over de DR 99 3001 uit de post van Gerard:
http://www.gartenbahn-gossel.de/app/download/5806404908/10+-+99+3001+Geschichte.pdf
Uit het verhaal blijkt dat het om een watertender gaat die achter de lok hangt op de foto die Gerard heeft geplaatst.

vr. gr. Twinkie

Wikipedia geeft ietwat andere informatie.


https://de.wikipedia.org/wiki/SKGLB_1%E2%80%932

« Laatst bewerkt op: 02 December 2019, 10:05:34 door Jeronimos »
Jeroen

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #43 Gepost op: 02 December 2019, 13:09:57 »
Dit draadje levert interessante informatie.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #44 Gepost op: 02 December 2019, 20:49:19 »
Wikipedia geeft ietwat andere informatie.


https://de.wikipedia.org/wiki/SKGLB_1%E2%80%932

Waar doel je op dan? Ik zie geen wezenlijk andere info voor de aan de StLB geleverde vier lokomotieven, alleen dat er 2 soortgelijke machines aan de SKGLB zijn geleverd...

vr. gr. Twinkie