Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Ronald69
Vandaag om 17:34:35
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Benrail
Vandaag om 17:34:11
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Biesje
Vandaag om 17:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 17:31:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:29:34
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Sven
Vandaag om 17:14:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:11:54
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 17:11:08
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving door Marco Staartjes
Vandaag om 17:05:22
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. door johanw
Vandaag om 17:05:00
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 17:04:06
Model steenkolen maken voor de stoomlok door Karben
Vandaag om 16:54:54
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Erik Baas
Vandaag om 16:48:45
Zonder fouten een Arduino programmeren door Eric B
Vandaag om 16:45:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:42:24
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:41:18
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door Pauldg
Vandaag om 16:34:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 16:28:20
NS 2100, zelfbouw door Gert Arkema
Vandaag om 16:27:20
Diverse projecten, vooroorlogs materieel door janw
Vandaag om 16:27:03
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Ronald Koerts
Vandaag om 16:04:59
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door Ronald Koerts
Vandaag om 15:59:57
[H0] De Spoorstraat door spoorijzer
Vandaag om 15:20:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:22
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 14:54:01
Trein stopt op wissel door Ronald Halma
Vandaag om 14:53:38
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:41:00
Aankomst grootste containerschip ter wereld door Hans Reints
Vandaag om 14:19:10
Na de multimaus....hoe verder? door BrightonBelle
Vandaag om 14:11:36
Hookyville (schaal N) door gvandersel
Vandaag om 13:33:39
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 477 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 januari 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.