Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 19:23:56
Photos Toronto Canada door Thom
Vandaag om 19:23:22
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Hendrik Jan
Vandaag om 19:17:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 19:13:28
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door MarkSpoor
Vandaag om 19:08:29
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door MarkSpoor
Vandaag om 19:00:51
Aantal draden ringleiding door Peter Kleton
Vandaag om 18:48:03
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
Vandaag om 18:47:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door puntenglijder
Vandaag om 18:44:31
Testbaan in h0/0/0m met ESU LokProgrammer door tijgernootje
Vandaag om 18:13:44
NS Stoomverwarmingswagen door AndrevdG
Vandaag om 18:12:06
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door NS8714
Vandaag om 18:09:36
Rheinburgh, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 18:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:49:20
ESU binnenverlichting met decoder door Rolf S
Vandaag om 17:13:43
Automatische koppeling door Falkenberg
Vandaag om 16:59:56
Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig? door Falkenberg
Vandaag om 16:04:31
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door RobK
Vandaag om 16:02:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 15:43:15
EETC 1252 Panorama Rail Restaurant? door pagoda of funn
Vandaag om 15:35:33
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 15:04:11
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Halma
Vandaag om 14:49:35
Raadplaatje door meino
Vandaag om 14:40:04
SSN 41 105 door Hans Reints
Vandaag om 14:07:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:07:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door BartvD
Vandaag om 12:42:39
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:29:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:50:55
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Marty
Vandaag om 10:35:11
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 09:55:34
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 718 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 januari 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.