Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS baan in Las Vegas door hvyfuji
Vandaag om 03:23:13
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
Vandaag om 02:09:55
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Thom
Vandaag om 01:44:42
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Thom
Vandaag om 01:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 00:33:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rik
Vandaag om 00:30:13
Update: baan in de tropen door Wim Vink
06 juni 2020, 23:46:47
Piko 55902 (NS2205) door Von Rondstadd
06 juni 2020, 23:35:50
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
06 juni 2020, 23:33:55
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Hendrik Jan
06 juni 2020, 23:20:44
Projekt 083-338 door Falkenberg
06 juni 2020, 23:19:52
Benaming kabel voor onder treinbaan door Klaas Zondervan
06 juni 2020, 23:13:23
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
06 juni 2020, 23:07:13
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door Piet Alkema
06 juni 2020, 22:42:13
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
06 juni 2020, 22:26:47
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Blausee-Mitholz
06 juni 2020, 22:22:26
Experimentele DAF YP403 door Eric B
06 juni 2020, 22:07:25
Raadplaatje door Kronefan
06 juni 2020, 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
06 juni 2020, 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
06 juni 2020, 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
06 juni 2020, 21:25:50
Roßnitz door Dennis.
06 juni 2020, 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
06 juni 2020, 20:53:30
Corona en modelbouw door ArjanB
06 juni 2020, 20:33:11
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
06 juni 2020, 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
06 juni 2020, 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
06 juni 2020, 19:33:09
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
06 juni 2020, 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
06 juni 2020, 19:21:07
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
06 juni 2020, 18:50:15
  

Auteur Topic: Waldbrunnen, HO 280x180  (gelezen 2356 keer)

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Waldbrunnen, HO 280x180
« Gepost op: 07 april 2019, 17:01:39 »
Hoi iedereen,

Hopelijk na het opruimen van de hobby/logeer kamer kan ik eindelijk binnenkort beginnen met het opbouwen van een baan. De ruimte die ik ter beschikking heb is ongeveer 280x180cm te benaderen langs elke kant. Het is de bedoeling om volledig digitaal en computer gestuurd te gaan rijden met behulp van Arduino. Ik heb geprobeerd de verleiding te weerstaan om op een beperkte ruimte een hoop spoor te gooien en zo geen ruimte meer te hebben voor iets anders aangezien ik een landschap vrij belangrijk vind, en het mag niet te druk worden. Maar natuurlijk moet er qua beweging ook wel wat te zien zijn.

Het zal ook mijn eerste baan worden en heb mijn ontwerp niet te moeilijk gemaakt met alles op 1 niveau omdat ik qua houtwerk en dergelijke niet zo handig ben. (Ben meer thuis in de electronica en IT).



Situatie schets: Zuid-Duitsland Periode 1990-2010.
De bovenste 25% van het plan is bergflank waaronder enkele opstel/passeer sporen verborgen zitten.
Waldbrunnen is een klein stadje aan de eerste uitlopers van de Alpen. Het dubbelspoor komt uit de grote stad die wat verder ligt. Het enkel spoor gaat verder naar de kleinere dorpen.
Er is wat doorgaand verkeer (passagiers + goederen) en sommige diensten hebben ook hun eindstation hier (op spoor 2), waarna ze terug naar de stad gaan.
Onderaan is er een kleine goederen opslag en DHL loods.

Verder hebben we een steen/grindgroeve tegen de rots flank waar zowel wagons als vrachtwagens beladen kunnen worden.
Op de bergen kan een wandelpad/burcht/berghutte niet ontbreken.

Er is nog niets aangekocht dus afhankelijk van jullie advies is alles nog aanpasbaar als ik wat over het hoofd gezien heb!
Mvg,

Tom

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2019, 17:50:39 »
Hoi Tom,

Leuk ontwerp, het doet me denken aan een ontwerp dat begin jaren '70 in de Modelbouwer stond. Een eenvoudig ovaaltje met een landelijke uitstraling.  Leuk om mee te rangeren, niet te groot en te ingewikkeld, dus ook haalbaar om inclusief landschap af te maken (en dat is een plus, want dat is het merendeel van ons niet gegeven).
In de basis heb ik 1 vraag:
Hoe denk je te gaan rangeren? Want vanaf de DHL/goederenoverslag of vanuit de steengroeve komen goederenwagons. Hoe denk je deze aan te kunnen voeren of af te voeren?
Dit plan heeft potentie, houd het simpel (zoals het nu is), dan ka je er lol aan beleven, zonder al te veel uit te moeten geven.

Groet,
Michel

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2019, 18:28:40 »
Hoi Tom,

Het zal ook mijn eerste baan worden en heb mijn ontwerp niet te moeilijk gemaakt met alles op 1 niveau omdat ik qua houtwerk en dergelijke niet zo handig ben. (Ben meer thuis in de electronica en IT).

Ik heb ook je eerdere ideeën even bekeken en dan is dit inderdaad nogal een stuk simpeler.
Meer dan zat om de eerste kennis op te doen maar zou je niet snel verveeld raken met je
elektronica en IT achtergrond ? Als je de truukjes 1x door hebt is het technisch niet een hele
grote uitdaging t.o.v. je eerdere plannen.
Als je toch een klimspiraal weet te maken dan kun je je schaduwstation een niveau lager
maken met alle nodige technische uitdagingen. Dubbel spoortje op de spiraal en (later ?) een
keerlus in je schaduw. Kunnen voorlopig ook gewoon 2 kopsporen zonder wissels zijn.

M.a.w. zou je er geen spijt van krijgen nu alles vlak te houden ? Neem de tijd voor de basis.
Dus ook al is die houtconstructie dan nu een uitdaging, met wat meer tijd kom je daar m.b.v.
dit forum wel uit.
Simpel beginnen is echt wat voor te zeggen maar als de uitdagingen (technisch) op raken kan
de lol er af raken als het afwerken van je baan niet ook je ding is.

Ik heb ook nog geen baan. Ik zou heel dapper van alles maar heb al een poos (jaren) geen zin in door
privé omstandigheden. Ik was begonnen vanuit m'n elektronica hobby en wist van mezelf op voorhand
wel al dat de afwerking niet echt mijn ding zou gaan zijn. Dus als je er ook zo in staat dan zou ik me nog
eens goed bedenken of je simpele basis (de hout constructie) uiteindelijk wel voldoende is.
Als dat uiteindelijk niet zo is en je moet helemaal opnieuw beginnen is ook weer zonde.
Groet, Ronald.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2019, 19:24:08 »
hoi Tom,
een leuk plan. lekker rustig van opzet.
ik zou om het rangeren wat te vereenvoudigen overloop wissels maken tussn blauw en lichtgroen in heg station rechtsonder.dan kan er in ieder geval een lok omlopen.
groet,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18952
    • Pagina van klaas
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2019, 19:41:56 »
Ik hou wel van zulke simpele plannen. Er zitten best wat mogelijkheden in.

Voor het goederenvervoer zal je wat moeten rangeren over de hoofdbaan. B.v. een trein die naar de steengroeve moet kun je eerst laten binnenrijden naar de goederenoverslag. En dan duw je hem terug naar de steengroeve. En andersom laat je een trein die naar de goederenoverslag moet eerst binnenrijden bij de steengroeve en dan achteruit naar het paarse spoor.
Het is dan wel handig om nog ergens een kopspoortje te hebben waar je de locomotieven kunt stallen.

Van spiralen ben ik niet zo'n voorstander. Als je de hellingen niet te steil wil maken neemt een spiraal veel ruimte in en het kost je ook veel spoorlengte waar je niks van ziet.

Qua automatisering zit er genoeg uitdaging in. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver je daarmee wil gaan.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2019, 19:53:02 »
Hoi,

Leuk ontwerp.

Er zijn ook wel van dit type banen met een middenscheiding.

Maar das alleen mogelijk als je je baan van beide kanten kan bekijken of de tafel kan draaien.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2019, 22:20:49 »
Ik heb een paar kleine aanpassingen gemaakt alvast om het rangeren wat eenvoudiger te maken een extra spoor met een locloods om iets tijdelijk te parkeren.



De twee bochten naar de stations zitten nu met een minimum radius van ca 27cm met de wissel vrij kort tegen de rand.

@Calimero: Ik wil het zo simpel mogelijk houden omdat ik ook niet "zo veel" tijd heb. Maar een paar vrije avonden per maand door een drukke baan en een 1 jaar oude zoon. Ook als ik snel vast kom te zitten denk ik wel dat ik het risico loop om niet te herbeginnen. Misschien als alles goed lukt dat ik over een 10 jaar van 0 herstart met mijn zoon als hij wat ouder is :)
Mvg,

Tom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18952
    • Pagina van klaas
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2019, 22:42:51 »
Voor H0 vind ik 27 cm als radius wel erg krap. Misschien kan je het hele stationsdeel wat naar links schuiven. Dan worden de boogstralen links wat kleiner, maar rechts kan je ze dan wat ruimer maken.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2019, 23:28:27 »
hoi,
ik ben het met Klaas eens: bocht rechts kan wat ruimer.Station gebogen uitvoeren kan ook nog. Verder is het een leuk ontwerp.Gewoon bouwen zo!
groet,
Bert

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2019, 03:42:31 »
Tom, ik snap het !
Groet, Ronald.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2019, 07:08:36 »
Een andere oplossing voor de bocht is om slechts 1 deel van de perronoverkapping te gebruiken en een gebogen perron te maken. Dan kan je de bocht eerder laten beginnen zonder dat je ergens anders de bocht aan moet scherpen. Je houd dan wel 1 overkapping over, maar die kan je altijd wel weer ergens anders kwijt.
Leuke oplossing voor het rangeren!

Groet,
Michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 736
    • Altwied im Westerwald
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2019, 14:24:16 »
Hallo Tom,
Leuk plan! Lekker simpel en genoeg ruimte voor landschap.  (y)

Zoals anderen al aangaven is een mogelijkheid om te kunnen omlopen wel zo handig. Anders wordt het bedienen van de aansluitingen te lastig / onlogisch.

Wat mij nog opviel is dat je links met een dubbelsporige lijn aankomt en dan via het engels wissel naar de 2 perronsporen gaat. Dat betekent dat het eigenlijk eerst samenvoegt tot enkelspoor. Ik zou dubbelsporig het station binnenlopen, en pas na het station als enkelspoor verder gaan. Voor de trein die uit de grote stad komt en hier zijn eindpunt heeft, zijn er 2 overloopwissels aan de linkerkant, zodat hij op het juiste vertrekspoor kan binnenrijden.
Die overloopwissels kun je dan ook gebruiken voor het omlopen van de lok van de goederentrein. Bij deze een schetsje:



Het station heb ik iets schuiner gelegd, zodat je geen hele krappe bogen aan de rechterkant krijgt. Het schaduwstation moet nog iets worden aangepast, maar dat is wel te doen.

Een lokloods vind ik voor zo'n klein station iets te veel voor het goede. Eventueel een kort kopspoortje in de open lucht waar je een lok even stalt, maar zelfs dat is niet nodig. Normaliter worden de goederensporen bediend door een buurtgoederentrein die na het rangeerwerk gewoon verder rijdt naar het volgende station.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2019, 11:42:56 »
Bedankt iedereen voor de suggesties!
Ik ga ermee aan de slag. De praktische uitwerking gaat waarschijnlijk pas voor na de zomer zijn (drukste periode op het werk). Dus heb nog even om het allemaal verder te bekijken.
Mvg,

Tom