Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:58:17
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 22:57:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?  (gelezen 4223 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Gepost op: 06 February 2019, 14:20:26 »
Een vraag met betrekking tot de nummering.
Is de kans groot dat onderstaand model van ACME WlaBm type M. ook inzetbaar is in NL? En dan metname in de autoslaaptrein uit begin jaren 80? Revisiedatum is 7-5-1982.
Ik kan in het RIC rooster geen ns aanduiding vinden op het model. Of deed dat er niet toe en waren deze rijtuigen uit het TEN pool door heel Europa te vinden?
Het rijtuig begint met een 61 nummer terwijl ik weet dat veel TEN rijtuigen met het nummer 71 beginnen. Wat dat betreft ben ik een leek wat nummering betreft.
Wie het weet.....   ;)




bron afbeeldingen: http://www.reisezugwagen.eu

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 06 February 2019, 14:22:11 door Thowra »
We're all riders on this train.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2019, 14:29:58 »
Er zijn er zelfs in Nederland een aantal geïmmatriculeerd geweest (WLAB type MUs / 61 84 72-71 311 … 330 / ex FS slaaprijtuigen / draaisteltype Y 24)
Jeanne Kok

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2019, 15:29:34 »
Jeroen,

de WLABm MU (alleen de serie 4741-4760 werd M genoemd) was RIC inzetbaar, dus niet van met individuele landentoelating. De typen MU en UH werden eind 80er jaren gebruikt voor de autotreinen. Austauschkode 61 en 71 werden voor de wagens gebruikt afhankelijk van wie de eigenaar was, TEN pool zegt niets over de eigenaar CIWLT of een maatschappij.

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2019, 15:34:51 »
Ok, dank voor de nodige info Dirkjan! Jeanne ook dank voor je reactie.

Ik begrijp hieruit dat het goed mogelijk is geweest dat dit type rijtuig in zo'n autoslaaptrein begin jaren 80 heeft gezeten?
Een foto op internet uit 1983 met de Ns1113 voor de autoslaaptrein doet het vermoeden dat het een type MU(s) aan de haak heeft.
Het rijtuig van ACME heeft het oude nummer 4756 nog op de bak.

Jeroen


« Laatst bewerkt op: 06 February 2019, 15:54:00 door Thowra »
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2019, 15:52:05 »
Ja, FS MU (en UH) reden vaak mee in de vakantietreinen vanuit Den Bosch, zoals veel foto's bewijzen.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2019, 16:04:07 »

Duidelijk Dirkjan. Dan schaf ik dit rijtuig aan om mijn trein te completeren.

ff wat anders. Ik heb in een snellle aankoop voor een actieprijs op de beurs in Houten ACME 50974 aangeschaft. Dat is van het type Yc U-Hansa maar dan met Fiat draaistellen.
Kenmerkend zijn voor dit rijtuig de zilveren raamlijsten terwijl deze doorgaans donkerblauw of zwart waren. Zal deze ook in zo'n NL autoslaaptrein passen of werd deze gebruikt voor pendelverkeer tussen Italië en Zurich bijvoorbeeld? 1984 is de revisiedatum op de bak.

zie de link: http://www.reisezugwagen.eu/?p=30620


Jeroen

« Laatst bewerkt op: 06 February 2019, 17:50:46 door Bert van Gelder »
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2019, 16:18:45 »
Ik kan alleen UH types (YC is een voorloper) in de vakantietreinen zien met 1 deur per zijde, niet de YC variant met 2 deuren.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2019, 21:05:47 »
Ja, FS MU (en UH) reden vaak mee in de vakantietreinen vanuit Den Bosch, zoals veel foto's bewijzen.

Maar dit is geen Mu maar een M, dus niet met drie bedden per compartiment maar twee. Ik durf daarom niet met zekerheid te zeggen dat deze ook in de vakantietreinen reden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2019, 22:57:50 »
Inderdaad, nooit met zekerheid te weten of de M net als de MU meereed maar ook niet uit te sluiten, alle foto's geven daar geen uitsluitsel over en elk seizoen reden er weer andere wagens mee.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2019, 23:29:39 »
Potdrie, het is allemaal wat. Ik ging gemakshalve ook van dit plaatje uit.


bron: https://www.flickr.com/photos/groen47/376807913 foto: Ad Boer
Hier zien we de Ns1113 al wachtend op station Den Bosch als autoslaaptrein in 1983. Direct erachter zien we volgens mij zo'n M rijtuig als omschreven. Hopelijk.  ;D

Jeroen
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2019, 23:44:14 »
Aan het draaistel, schuifvenster in de wc, korte handgrepen en Schürze kun je zien dat het de serie WL WL 4761-4775 (MU) of 4741-4760 (M) is. Ik zie geen detail wat het onderscheid zou kunnen uitmaken, dus je hebt 20/35ste kans dat het een M is  ;D ;)

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2019, 00:05:19 »
Aan het draaistel, schuifvenster in de wc, korte handgrepen en Schürze kun je zien dat het de serie WL WL 4761-4775 (MU) of 4741-4760 (M) is. Ik zie geen detail wat het onderscheid zou kunnen uitmaken, dus je hebt 20/35ste kans dat het een M is  ;D ;)

dirkjan

Haha... ,nou ja! Dan doen we het hier maar mee. Inmiddels heb ik deze besteld via Elotrack. Deze is in de aanbieding.
De Dev 66dd's op de achtergrond met geel en wit SNCF encadré had ik al in bezit. Dan kom ik nu een heel eind.

Jeroen
We're all riders on this train.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2019, 09:28:53 »
eens kijken of je wagon aan de twee kanten 2 deuren heeft en dan heb je meteen al een beetje zekerheid of dat hij dat wel of niet kan zijn, als je het leuk vindt kan het want zeg nooit die heeft nooit hier..........Ooit tegengekomen met goederenewagon onze club gesitueerd gent-Zeehaven ,vraag gericht aan de onderstationchef daar of  die wagons konden.Zijn antwoord :"Nee!"
En toen we in onze wagen stapten passeerde een goederentrein en raad eens met zo'n wagons daartss. Marc een beetje verlegen lachende, ik lostte het op met een knipoog  ;D ;)


metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • http://www.amsac.be/
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2019, 09:35:06 »
Trouwens de nrs in dat UIC nummer zijn gedurende de jaren al eens veranderd zowel vooraan,middenin en natuurlijk achteraan want het laatste cijfer was een controlecijfer dat bij elke aanpassing veranderde(  https://www.somda.nl/uic/ )

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Heeft ACME type M toelating tot NL en ook gereden?
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2022, 00:10:35 »
Heel late reactie, maar toevallig kwam ik m tegen in een zoektocht.
Het type M was bedoeld voor het binnenlandse verkeer en was (op rijtuig 301 en 302 tot 1984 na) geen onderdeel van de TEN-pool (maar had de opschriften wel). Rijtuig 301 en 302 reden tussen Rome en Parijs.
De kans dat het type M (die ook geen standaardcapaciteit van 36 bedden had) in de autoslaaptreinen zat is daarmee vrees ik erg klein.

Groet,

Michiel