Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zonnedael H0 jaren 50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Zonnedael H0 jaren 50 (gelezen 23592 keer)
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #45 Gepost op:
06 mei 2021, 18:02:17 »
De werking van mijn ATB:
De ATB kan ik momenteel slechts werkend krijgen op 1 locomotief. Rijdt deze te hard of door stoptonend sein dan valt de hele baanspanning weg.
De ATB-instalatie krijgt de volgende gegevens binnen: De snelheid die er geldt doordat de locomotief op de baan over bakens (readcontacten in t spoor) rijdt die afhankelijk van de stand van het sein naar de PLC een puls sturen welke snelheid op dat moment geldt. (via contacten van de seinstand wordt de puls van het readcontactje doorgegeven naar de juiste ingang van de PLC. Die loc is de enige met een magneetje tussen de wielen. Dus bij een geel sein krijg je een puls 40km/h. De snelheid krijgt de PLC binnen van een dummyloc (voor de decoderbelasting) die hetzelfde locadres heeft als de loco op de baan. Het 0-10Volt signaal dat op de motor van de dummylok staat wordt omgevormd en ingelezen door de PLC. 0-10 Volt staat voor 0-120 km/h (de loc kan niet harder dan 130kmh en de orginele ATB kast komt ook uit een lok die maar maximaal 130km/h kon). Het signaal 0-10V wordt in de PLC ingelezen op 4 ingangen die staan voor 40-60kmh, 60-80 km/h, 80-120km/h en 120km/h-130 km/h. Rijdt die lok 65 km/h dan zijn de eerste 2 ingangen hoog. Rijdt de lok te hard dan krijg je eerst een belsignaal en rode lamp. Daarna gooit de ATB de baanspanning uit en moet je resetten. Je kan de ATB ook buitendienst zetten met de blauwe knop. Ook de bekende belslagen klinken. (die orginele bel zit in t kastje).
Omdat t te omslachtig is om telkens Voor en na het V-NX station de ATB in en uit te moeten schakelen heb ik dus ook op het klassiek gedeelt ATB.
Helaas een erg ingewikkeld verhaal. Dus: 1 lok kan met ATB rijden en stop dus als je door rood rijdt. De rest knaalt gewoon door als je niet oplet. Een nadeel van de manier van aansturen van de baan. Misschien lukt me dit in de toekomst te te verbeteren.
Het stelknoptoestel
Het stelknoptoestel is nog in ontwikkeling. De linialenkast wordt een grote uitdaging waarvan ik nog niet weet of ik het wel voor elkaar ga krijgen. Ik moet naast de mechanische koppeling ook sperren maken die verhinderen om 2 treinen tegenover elkaar te zetten als beide toestellen t.o.v elkaar tegenstrijdige dingen kunnen doen. Ik heb orginele tekeningen (handboek spoorwegtechniek) en zelfs toegang tot de orginele onderdelen en 1 toestel om ze te bestuderen. Ik denk echter om het systeem te gaan gebruiken van een mechanisch handeltoestel type S&H omdat die onderdelen makkelijke verkleind na te maken zijn. Erg ingewikkelde nokken verwacht ik momenteel niet.
Beide toestellen zijn trouwens tegelijk in dienst of doorgeschakeld maar kan ze wel elk apart doorschekelen. Maar goed. het hoeft dit jaar nog niet klaar. T is een project in afwachting van de verhuizing. Ik ben trouwens aan het denken om naast mechanisch ook electrisch het e.e.a. te beveiligen. Dus dat je een wissel knop wel kan omleggen maar er niets gebeurd als daqt niet mag. Dat in afwachtig tot een werkende linialenkast.
Groet,
Joost
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #46 Gepost op:
14 mei 2021, 16:06:11 »
Hallo iedereen.
Dit weekend start ik met stelknoptoestel nummer 2 (Post I). Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten. Eindelijk heb ik een begin kunnen maken met de linialenkast in de vorm van een testopstelling. Ik liep direct al tegen uitdagingen aan zoals verwacht. De verschillende nokken. Ik heb diverse documentatie van nokken alleen is het nu uitvinden welke nokken ik nodig heb. Zoals eerder vermeld wordt mijn linialenkast afgeleid van de toestellen type S&H. Alleen zijn hier de assen van de krukjes tevens de bediening van de seinen en wissels. Ik had ook de originele tekeningen van het stelknoptoestel kunnen gebruiken maar dat is denk ik te fragiel op deze schaal.
Tussen de bouw van het 2de toestel ga ik rustig verder met lezen en nadenken over de nokken. De proefopstelling is voor mij geslaagd. het heeft aangetoond dat het mogelijk is.
De proefopstelling. De linker as is van een wissel. de middelste 2 van een sein. De rechter doet niet mee. Bedoeling was dat het wissel bepaalde welke van de 2 seinen bediend mocht worden. T is slechts een test en klopt nog niet geheel.
Gelogd
Bert Senden
Offline
Berichten: 414
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #47 Gepost op:
14 mei 2021, 18:09:34 »
Een prachtig stukje modelbouw.
Gr. Bert.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #48 Gepost op:
16 mei 2021, 13:13:11 »
Hallo iedereen.
Gisteren is gestart met de bouw van toestel nummer 2 Post I. Deze zal er bijna hetzelfde uit zien. Belangrijkste verschillen zijn dat de knoppen in spiegelbeeld staan t.o.v. post T en dat er natuurlijk een iets ander aantal knoppen zijn met een tevens natuurlijk een andere benaming..
Na een half uurtje zagen en een uurtje boren waren de verschillende delen klaar voor montage. De twee platen met de vele gaten zijn voor het plaatsten van de contacten. Verder nog wat platen waar kleine gaten in zitten. Daar gaan de knop-assen en linialen-assen doorheen
De ruwbouw. Nog alleen gespijkerd. Vandaag verder vast zetten met schroeven
Gelogd
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5477
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #49 Gepost op:
16 mei 2021, 13:25:17 »
Ik sta helemaal paf. En dit is ook allemaal functioneel. Heel knap
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #50 Gepost op:
16 mei 2021, 20:22:22 »
Gaaf project!
Die nokken enzo, worden die goed genoeg op het draadeind vastgehouden door die ene moer aan beide kanten? Tenminste, zo lijk ik het op de foto's te zien. Hoewel er bij de rechter as in de proefopstelling een tweetal moeren te zien is.
Enfin, benieuwd naar je oplossing
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #51 Gepost op:
16 mei 2021, 20:31:23 »
Hallo allemaal.
Allereersr bedankt voor jullie reacties.
De assen zijn van draadstang M3. De nokken worden aan beide zijdes geborgt door een moer en teven aan een zijde een veerring. Mogelijk ga ik nog loctite schroefdraadborging gebruiken. De nokken zelf zijn ook van schroefdraad voorzien. Na het printen nageboord en dan getapt.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #52 Gepost op:
16 mei 2021, 21:13:19 »
Ah! Dat de nokken zelf ook een schoefdraad hebben, dat is dan de oplossing. Netjes.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #53 Gepost op:
30 juni 2021, 14:26:53 »
Beste volgers,
Weer een nieuwe update. Doordat t weer zomer is liggen de werkzaamheden aan de baan haast stil. Toch een kleine vooruitgang. De linialenkast van de stelknoptoestellen. Ik heb besloten om toch maar voor de aluminium strippen 10x1x100mm te gaan uit de bouwmarkt. Deze zijn mooi stevig en kant en klaar. Op de onderstaande foto heb ik de nokkenmal klaar liggen met daarop nog een losse liniaal. De voorkant van het toestel bevindt zich na inbouwen aan de onderkant. De beugels om deze netjes op z'n plek te leggen moet ik nog maken. Evenals de linialenkammen die in de toestellen komen te zitten. Zodra deze klaar zijn kan ik daadwerkelijk met de linialen aan de slag. Mogelijk dat eind juli de eerste liniaal in een van de toestellen zit. Met deze mal kan ik buiten de toestellen de linialen van nokken voorzien waardoor ik meer bewegingsvrijheid heb. De nokken die niet van toepassing zijn draai ik weg of negeer ik. Ik moet per toestel 4 kammen maken om storingen te voorkomen. De 2 buitenste kammen houden de linialen op hun plek zodat ze er niet uit kunnen vallen. Ook wordt elke liniaal van een veer voorzien. De 3 standenknoppen worden voorzien van een tandwieloverbrenging zodat straks alle linialen dezelfde kant op schuiven om te controleren/vergrendelen. Hiervoor heb ik speciale nokken ontworpen.
In de volgende update hoop ik de eerste gemonteerde liniaal te kunnen laten zien.
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 3742
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #54 Gepost op:
30 juni 2021, 16:17:45 »
Knap hoe je dit aan het uitdenken / maken bent.
Begrijpen doe ik het niet echt, het gaat mij boven de
. Hoeft ook niet.
Maar volgen wel, reuze interessant.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #55 Gepost op:
20 augustus 2021, 20:54:00 »
Hallo allemaal.
Helaas geen bouwupdate maar een demontage-update.
Tja en dan is het toch echt begonnen: De demontage. Gelukkig geen sloop maar de modelbaan moet uit elkaar voor de grote verhuizing. Afgelopen 2 weken heb ik voorzichtig alle modules van elkaar losgekoppeld. Hierbij moest een deel van de bovenleiding gedemonteerd worden en op een aantal plekken was de rails nog niet doorgezaagd. Het spannendste was de module met brug over het kanaal maar dat viel gelukkig mee. Hier en daar bleef wel een module plakken. Tip voor iedereen: kijk uit met lijm bij bakovergangen. Bij een was ik een half uur bezig om zonder schade de boel los te krijgen.
Enkele modules wachten de verhuizing af. De plank met rode knop is mijn programmeerspoor met noodstop.
Helaas had ik wel een serieus probleem met het V-NXtableau. Ik had 2 jaar geleden niet voorzien dat ik zou verhuizen laat staan zo snel. Deze paste helaas niet door het trapgat. Gelukkig heb ik deze zo kunnen doorzagen dat met weinig werk deze weer tot een geheel gemaakt kan worden. Zij het dat er wel wat plamuur en schilderwerk nodig is.
Verder heel veel bedrading gedemonteerd op mijn zolder (Huurhuis) voor her-montage in mijn nieuwe huis. Hier viel dus ook de verlichting, noodstop en voeding van de modelbaan onder. Alles komt weer terug in het nieuwe huis.
Zoals vele schakel ik voor mijn verhuizing een verhuisbedrijf in. Echter mijn modelbaan zal ik zelf verhuizen. Niet dat de verzekering dat niet dekt maar ik wil niemand iets kunnen verwijten en al krijg ik wat van de verzekering. Ik verlies veel tijd in het herstel. Mijn auto heb ik mede gekocht met de voorwaarde dat er een module in zou passen. Dat komt nu goed uit.
Voorlopig zal er weinig met de baan gebeuren. Tot de sleuteloverdracht in september/oktober blijft de baan in delen op mijn zolder staan. Daarna zal elke keer als ik naar mijn nieuwe huis ga een module mee verhuizen. Verwachting is dat pas eind november in ieder geval de modules weer zo aan elkaar zitten dat er gereden kan worden.
(Het V-NX tableau en de stelkoptoestellen zijn alleen voor de wissel- en seinsturing. Zonder hun werkt de baan ook alleen blijven alle seinen op rood staan en doen de wissels het slechts handmatig)
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #56 Gepost op:
25 oktober 2021, 12:01:50 »
Hallo,
Nu ik de sleutel van het nieuwe huis heb is het verhuizen van de baan begonnen. Gelukkig had ik er rekening mee gehouden toen ik de baan was gaan bouwen. De modules zijn bijna allemaal al verhuist. Ten tijden van het typen van dit bericht ligt de laatste module in m'n auto te wachten op definitief transport. Ook daar een geluk. Ik heb bij het kopen van mijn auto toentertijd de eis gesteld dat er minimaal een module erin moest passen en dat komt nu dus goed uit.
10 van de 11 modules liggen al op de nieuwe locatie. Dit is ook de plek op zolder waar ze later opgezet worden. Grote verschil met de oude locatie is dat ze dwars komen te staan en niet in de lengte van de zolder.
Er is ben ik bang wel een probleem: De CV ketel hangt waarschijnlijk in de weg. Even kijken wat mogelijk is.
Tot een volgende update. Of over de baan zelf of de aansturing. Er is momenteel nog geen datum dat de baan weer rijbaar is.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #57 Gepost op:
02 december 2021, 17:37:22 »
Hallo lezers van dit draadje,
We zijn weer een maand verder en de verhuizing is nu bijna afgerond. Omdat ik de zolder moest indelen zodat alle spullen er ook op passen moest ook de modelbaan weer worden opgezet. Hier kwam ik na de eerdere genoemde CV-ketel geen andere problemen tegen. Gelukkig past deze net langs t trapgat. Ook zijn enkele modules al mechanisch en elektrisch gekoppeld. Voorlopig blijft t daar bij. Zodra ik weer tijd heb (ik moet eerst m'n oude appartement leeg hebben) ga ik op de plek van module 11 (waar de CV ketel hangt) een tijdelijke module maken zodat ik in ieder geval weer kan rond rijden tot de CV-ketel omgehangen is.
Zo staat de baan er nu bij. Ook een deel van het VNX-tableau staat al op zolder. Het relais/PLC gedeelte wacht op de logeerkamer tot t omhoog getakelt kan worden. Gelukkig kreeg ik t van mn oude zolder af. Als ze weer bij elkaar staan zullen de delen weer samen gevoegd worden tot 1 kast.
Wat gaat er de komende tijd gebeuren als de tijd er voor is:
- De voedingen voor de baan weer monteren. Deze hingen op de oude zolder aan de muur. Dat moet nu weer gebeuren. Maar de zolder mist nog wat elektra.
- Tijdelijke module om de CV-ketel heen. Hopelijk kan dit ook zonder dat de bogen te krap worden.
- Koppelen van alle modules en proef rijden.
- Het VNX-tableau weer in elkaar zetten. Gelukkig is dat voornamelijk cosmetisch werk.
Tot een volgende update.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #58 Gepost op:
31 januari 2022, 16:09:07 »
Hallo iedereen,
Ondanks ik nog t nodige in het nieuwe huis te doen heb heb ik wel wat aan de baan kunnen doen. De baan is nu op 1 module na gekoppeld en er is al een stukje gereden. Ook de elektra aan de wal is weer gemonteerd. Alleen op de huidige plek van de CV-ketel ontbreekt nog 1 module en een stuk rek met verlichting boven de baan. Als de ketel omgehangen is (Groen licht is er al) dan kan t laatste stukje afgemaakt worden.
De foto is gemaakt vanaf het punt waar een module nog ontbreekt. Het lijkt een op de oude situatie maar dan 90 graden gedraaid. Naast de burostoel een deel van het noodgedwongen uit elkaar gezaagde VNX-tableau. Deze wordt weer in elkaar gezet. In de ladekast onder de module op de achtergrond kan ik m'n treinen veilig opbergen. Hier heb ik er 2 van gebouwd en beide hebben de verhuizing overleefd.
Ook de noodreminstalatie hangt weer en functioneert. Nu is betere te zien hoe deze werkt. In het pijpje een stukje ijzer aan een trekdraad welke je wegtrekt bij nood en de schakelaar zal schakelen.
En omdat de locatie van de baan gewijzigd is zal de werknaam van de baan ook gaan wijzigen. daarover de volgende keer meer. Ook over een mogelijke tapijtbaan (Marklin)welke ik van mn schoonvader heb gekregen. Daar begin ik een apart draadje over.
Tot de volgende update.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 58
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #59 Gepost op:
20 februari 2022, 16:02:57 »
Hallo Iedereen.
Stiekem ben ik toch weer verder gegaan met de baan her op te bouwen. Nadat eindelijk het laatste deel van het VNX-tableau naar de zolder kon is dit weer samen gebouwd. Er moet nog wat cosmetisch aan gesleuteld worden (de zaagnaden wegwerken) en enkele versterkingsbeugels gemonteerd worden. Ook de panelen zitten er weer in en elektrisch is het toestel weer compleet. Echter toen ik de spanning er weer op gezet had begonnen de eerste storingen zich te vertonen. Ik moet nog uitzoeken waar deze zich bevinden. Bezetmeldingen komen niet binnen en ik kan nog geen rijwegen instellen. Wissels kan ik wel al bedienen.
Het VNX-toestel in de herbouwfase. OP de zijkanten zitten 2 fixeerpanelen zodat het toestel weer netjes aan elkaar gemaakt kan worden. Deze vervallen later weer.
Ook wou ik toch het rek al deels verder afbouwen. Wel zo dat deze deels gedemonteerd kan worden zodra de CV-ketel wordt omgehangen. Gezien de verbouwdrukte bij de loodgieters zal dit nog even duren. Doordat het rek uitgebreid is kan ik weer wat meer spullen kwijt. De verlichting onder dit deel van het rek hangt is nog tijdelijk aangesloten via een verlengkabel. Ik kon ook nog niet t rek afmaken omdat ik afhankelijk ben van houtafval van m'n werk. Als er leidingen geleverd worden komen deze binnen op van die mooie planken van 6m lang. Uitstekend geschikt voor het maken van rekken.
Zicht op de kant van de baan met een deels opgebouwd rek. Vlak na het maken van deze foto werd het VNX-tableau weer samen gebouwd.
Tot de volgende update.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zonnedael H0 jaren 50