Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann BR220 (4235) door saskia
Vandaag om 01:11:51
Rondom Charlois door roadster36
Vandaag om 00:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 00:22:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 00:13:29
Oersik in schaal 1 door MB6400
Vandaag om 00:03:59
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:00:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
18 november 2019, 23:55:53
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door roadster36
18 november 2019, 23:53:45
Fleischmann 1306 probeersels door roadster36
18 november 2019, 23:51:02
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 november 2019, 23:27:49
Condensator werkt niet door Klaas Zondervan
18 november 2019, 23:26:05
Intellibox II en WLAN door Martin Domburg
18 november 2019, 23:09:45
Gezocht: decals NOC NSF logo Koploper 4241 door Chris2412
18 november 2019, 22:49:47
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
18 november 2019, 22:41:27
Weten we dat ook weer. door Thom
18 november 2019, 22:34:33
Projekt 083-338 door Ruud K
18 november 2019, 22:31:55
Roco NS2400, bouw van een dummy door Duikeend
18 november 2019, 22:30:41
Bemo 1269 103, RhB Bernina Triebwagen, openen, en decoderinbouw? door RhB-Mikey
18 november 2019, 22:11:51
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door Marcel112
18 november 2019, 21:59:27
Albulisch H0m en EPIII in H0 door martijn v m
18 november 2019, 21:56:55
Zoutkamp 1921 - 1942 door eitreb
18 november 2019, 21:47:56
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door St00mboy
18 november 2019, 21:22:48
Lima antislipbanden, welke passen op NS1200? door Nijboer
18 november 2019, 21:14:07
Big Boy 4014 - The Great Race to Ogden door Duikeend
18 november 2019, 21:09:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door Stootjuk
18 november 2019, 21:08:28
Franse treinen en scenery door Marty
18 november 2019, 21:05:46
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit F
18 november 2019, 20:52:39
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door erikkral
18 november 2019, 20:44:14
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
18 november 2019, 20:43:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
18 november 2019, 20:37:55
  

Auteur Topic: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c  (gelezen 3023 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Gepost op: 20 januari 2019, 22:45:44 »
---Wat ouds in een nieuw jasje---

Na enige stilte is het tijd voor wat "nieuws". Dat wil zeggen, het huis is verbouwd voor de nieuwe generatie. Op zolder heeft de oude baan plaats moeten maken voor een kantoor maar tToch is er altijd ruimte te vinden om een nieuwe baan te beginnen.


De nieuwe baan wordt grotendeels modulair,de modules tussen de boekenkasten en wandplanken door over de zolder een nieuwe baan gaan vormen.

Naast de 96022 is er inmiddels ook een 96018 gearriveerd, daarmee is er wat extra donder en geweld op de baan te vinden.

De stationshal en de ringloods komen straks ook weer terug op de baan, wel met een iets andere opzet maar daarover later meer. De eerste module bevat de oude spoorbrug. De drie bogen zijn nog steeds intact maar aan een zijde is een vorflutbrücke toegevoegd.

Later meer............

Met groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 23:09:53 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2019, 22:44:24 »
---En er is meer---

De stationsmodule stond al geruime tijd op zijn nieuwe plek. Dit deel verhuist al jaren van de ene naar de andere baan en staat nu onder de schuine kant van het dak. De rest van de ruimte gebruiken we als opslag. Met onder de baan een uitneembare werkbank en enkele planken voor het grote gereedschap.
Nu is de module aan de rechter zijde weer aangesloten op de eerste module: "de spoorbrug". Met enkele grote stadshuizen en straks een seinhuis probeer ik de 90 graden bocht aan het zicht te onttrekken.

Aan de linker zijde bevindt zich een aansluitdeel met wisselstraat naar het BW en de opstelsporen. In deze wisselstraat zijn ook enkele opstelsporen opgenomen die als schaduwstation kunnen functioneren. De achterste sporen in het station zijn doorgaande sporen.
De eerste opzet van de achterwand hangt al op zijn plek, het tweede deel plaats ik zodra de rails gelegd is. Zonder achterwand heb ik net even wat meer werkruimte. De eerste delen van het spoor zijn weer voorzien van bedrading maar veel moet nog worden aangelegd en aangesloten.
Wordt vervolgd.....
groet,

Ivo vS

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13402
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2019, 22:49:59 »
Citaat
Na enige stilte...

Wat je enig noemt... leuk dat er wat nieuws is, Ivo!

't Werd ook wel tijd zeg!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8423
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2019, 18:17:56 »
Dat was dus de stilte voor de storm  ;D
Laat maar door komen,ben benieuwd  ;)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2019, 22:49:16 »

't Werd ook wel tijd zeg!

Wat werd er ook wel tijd ???....die nieuwe aanwinst in het gezin of de nieuwe baan  ;)

Dat was dus de stilte voor de storm  ;D
Laat maar door komen,ben benieuwd  ;)
Het is hier alles behalve stil hoor met zo'n mannetje van 10 maanden. ;D
Dus tussen alle bedrijven door bouw ik af en toe nog wat. Dit weekend geen meter op geschoten. In zo verre, het eerste spoor in het station en de brugmodule liggen weer aan de bekabeling. De eerste ritjes zijn een feit en tot nu toe nog geen ontsporingen op de module-overgang. Daar ben ik al heel blij mee.
groet,

Ivo vS

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13402
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2019, 23:00:45 »
Gefeliciteerd met al die veranderingen, Ivo!
En mooi dat we hier weer wat van je kunnen lezen! 't Oude sfeertje zit er nog best in!

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2019, 22:11:28 »
---De cirkel is rond---

Rond....in ieder geval ligt de rails van het hoofdspoor waarmee er, als de bedrading getrokken is, gereden kan worden. Deze keer is de modelbaan meer gericht op het laten rijden van treinen. In vergelijking met de vorige modelbaan is de totale rijlengte  behoorlijk toegenomen.

Op de achtergrond de Br 58 met ruim 2meter aan de haak. De opstelsporen laten straks ongeveer 1,5 tot 1,8m toe.
Het BW beslaat straks 2 modules. Een grote verrijdbare tafel met daarop de ringloods en het grootste deel van de sporen en een kleinere module met een van beide wisselstraten, de lokleitung en de aansluiting van de wisselbakken.
Niet al het materiaal zal op de baan staan. Deze wil ik middels wisselbakken de baan op en weer af kunnen rijden. De aansluiting komt deels uit het zicht tussen de achterwand en een enkelsporige lokloods. Op de onderstaande foto is dat het meest linker spoor.

In het station rangeert de 96 018 een gesloten goederen wagon.

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2019, 23:11:53 »
---Lijn trekken---

De afgelopen dagen vooral lijn getrokken, de ringleiding van het hoofdspoor is grotendeels een feit. De diverse aansluitpunten zijn gesoldeerd en de stekkerverbindingen tussen de verschillende modules zijn aangebracht.
Tijd voor een eerste testrit, die natuurlijk vol spookmeldingen van kortsluitingen, uiteindelijk prima verliep. De 03 uit de mottenballen gehaald en daar waar in het verleden dit zorgenkindje herhaaldelijk ontspoorde, niet in beweging te krijgen was of anderszins niet deed wat de bedoeling was....liep deze meteen als een zonnetje, zelfs bij lage snelheden.
Dus een sleep van 5 wagons aan de haak gedaan:

Daarna een 58 en een 96 getest. Eerst even ingereden en daarna elk met 56 assen aan de haak:

Op een kortsluiting na, ergens in de stationssporen is alles prima verlopen. Deze kortsluiting spoor ik ergens in de komende week wel op. Waarschijnlijk zwerft er ergens een stuk metaal (gereedschap/schroef oid) op de rails.  :-[
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2019, 23:08:34 »
---Antiek---

Afgelopen vrijdag wat antiek matrieel op de kop getikt. Van dit antiek waren de assen onbruikbaar en was het aantal koppelingen gehalveerd, maar dat mocht de pret niet drukken. Zes nieuwe asjes lagen er nog en het was toch al de bedoeling om de set van drie onafscheidelijk in te zetten.

In de bureaula had ik nog een paar paperclips, die heb ik omgevormd tot vaste koppeling tussen de rijtuigen.

Met een beetje beleid de paperclip op maat geknipt en met wat wat buigwerk aan beide zijden voorzien van een oogje. Deze oogjes heb ik precies passend gemaakt om het palletje waarmee de originele beugelkoppeling aan het rijtuig bevestigd was.
Om zeker te weten dat de koppeling voldoende speling heeft in de bochten heb ik een proefspoortje met een radius 415 gebruikt.

De koppeling is door de uitsparing van de originele koppeling gestoken waarmee het loskomen tot een minimum beperkt is. Het plaatsen van de koppeling was daarmee alles behalve makkelijk, er was weinig speelruimte.
Als laatste de drie op een rij:

In de komende week zal ik even kijken met welk bagage rijtuig en met welke lok ik dit drietal ga koppelen.
groet,

Ivo vS

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13402
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2019, 23:25:39 »
Mja. Zo kan 't ook natuurlijk  (y)
Geef je dat blanke paperclipmetaal nog een kleurtje?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1123
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2019, 23:36:37 »
Mooi gedaan zo gekoppeld tot een eenheid. Het zijn van zichzelf al leuke "oldtimers" van Trix. Wilde ze vroeger maar al te graag hebben om er een jaren 60 DR versie van te maken.
Groeten,
Richard

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2019, 15:11:59 »
Dat blank stukje paperclip glimt inderdaad nog te veel. Daar komt nog een likje verf overheen.
Met de standaard beugelkoppelingen ontstond er een diepe kloof tussen twee wagons, dat was geen gezicht maar nu is de boel mooi kort gekoppeld.
Er moeten nog wat draden aan de ringleiding gesoldeerd worden voordat de laatste module in gebruik genomen kan worden en de overgang tussen het vaste deel van de baan in de berging en deze laatste module moet nog vast gelegd worden. Er is dus nog werk aan de winkel.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2019, 23:17:47 »
---Stationsmodule---

De stationsmodule is als vast diorama in de achterwand van de zolder geplaatst, direct onder het dak. Aan de linker kant lopen de sporen door de muur naar de naastgelegen ruimte. Deze ruimte is slechts 1,10m breed en vooral bedoeld als berging, aan de wand zijn planken bevestigd, op een daarvan ligt het spoor.

Inmiddels zijn de zijwanden en de achterwanden geplaatst in de stationsmodule. Achter de overkapping komt een nieuwe spiegelwand voor wat optisch bedrog. De schuine achterwand krijgt in de toekomst een mooi blauw kleurtje met wat witte vlekken. Het naadje tussen de twee platen van de frieslijst moet ik nog afdichten, daar komt nu nog een beetje licht doorheen.

Het sporenplan is klaar, alleen de sporen rond het postkantoor zijn nog niet definitief. Less is more....ik vind het op dit moment wat te vol liggen maar hoe ik het wel wil hebben weet ik nog niet.
Aan de rechter zijde werk ik wederom met wat optisch bedrog, de huizen op de achtergrond zijn wat kleiner van formaat. Deze oude huisjes gaan al meerdere generaties mee in de familie, deze moesten een plekje krijgen op de baan.

Ik overdenk om een van beide postsporen te verwijderen, dat maakt het een stukje rustiger achter het postkantoor. Het spoor op de voorgrond om een wagon op een Culemeyer straßenroller te laden wil ik graag behouden bij het station. Dit wordt nog even puzzelen op deze kleine ruimte.

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2019, 22:54:45 »
---Spiegeltje, spiegeltje aan de wand....---

Mooi of niet, spiegelfolie spiegelt niet perfect maar het is wel makkelijk te bewerken. Eerst het zijwandje gemaakt uit een plaatje hardboard. Aftekenen en met een mes op maat snijden. Daarna het plaatje als mal gebruikt om de spiegelfolie af te tekenen. Dat laat zich makkelijk knippen.
Boardplaatje licht vochtig gemaakt en het folie opgeplakt.

Daarna het plaatje als zijwand geplaatst, nu lijkt de overkapping ineens 2 keer zo groot.
Achter dit spiegelwandje zie het er net even anders uit, de 4 sporen worden er samengevoegd tot 2. De twee sporen linker sporen zijn aangesloten op het hoofdspoor. De twee rechter sporen zijn aangesloten op de stationstransformator. Deze tweede trafo geeft analoog makkelijk wat extra rangeermogelijkheden zonder dat het treinverkeer stilgelegd moet worden.

Het tweesporig traject loopt verder over een plank langs de wand. Naast het tweesporig hoofdspoor ligt nog een stopspoor om wagons weg te kunnen rangeren. Een hoofdspoor lopen door tot aan het depot, het andere begint bij het depot als opstelspoor.
Op alle sporen is het mogelijk om een treinen tot minimaal 1,60m te kunnen afhandelen, op de langste sporen is het mogelijk om treinen tot 2 meter af te handelen.

Dit deel van het Bahnhofsvorfeld ligt in de bergkast, vanuit de deuropening kan ik nu via de spiegel om de hoek kijken om het treinverloop te overzien. Het andere deel van het bahnhofsvorfeld ligt op twee losse modules. Een kleinere module en de grote module met keerlus en het depot.
Dat even tot zover.
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2019, 22:41:54 »
---stationsmodule---

Het sporenplan van de stationsmodule begint steeds definitiever te worden. Het aantal sporen heb ik geprobeerd te reduceren.

Vooraan op de foto staat nu nog een postwagon maar ik verwacht dat dit spoor weer voor de belading van de Culemeyer Straßenroller.
Het bahnhofsvorfeld heeft een kleine verandering ondergaan om het kortste stationspoor nu ruim 1,80m lang is. Daarmee kunnen de goederentreinen net weer even langer worden.

In de stad krijgen de eerste huizen een vaste plek, het doorkijkje naar de kerk op de achtergrond is gemaakt.

De overweg moet nog aangelegd worden en de achtergrond moet ook nog vorm krijgen. Werk voldoende dus.
groet,

Ivo vS