Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 09:31:01
Fleischmann Anna rijdt niet door wpinkhof
Vandaag om 09:10:49
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:53:19
Artikeltje op nu.nl door lvbilderbeek
Vandaag om 08:20:14
25 jaar geleden door wpinkhof
Vandaag om 08:16:48
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:03:08
T 09 001, Raar maar waar. door puntenglijder
Vandaag om 07:40:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:41
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 00:02:24
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 00:01:39
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
15 juni 2019, 23:02:37
Mauritsburg (H0) door phdirk
15 juni 2019, 22:51:10
Advies beste lijm voor bouwpakketten door phdirk
15 juni 2019, 22:47:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
15 juni 2019, 22:37:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 juni 2019, 22:23:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
15 juni 2019, 21:49:00
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door St00mboy
15 juni 2019, 20:18:59
Raadplaatje door Willem1951
15 juni 2019, 19:23:09
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 juni 2019, 18:56:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Floris
15 juni 2019, 18:32:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
15 juni 2019, 18:17:38
Fleischmann stoomloc voor drierail terug te verbowuen naar DCC? door sneek
15 juni 2019, 18:03:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
15 juni 2019, 17:34:07
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
15 juni 2019, 17:33:34
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
15 juni 2019, 16:43:21
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 juni 2019, 15:17:53
Roco H0 BR225 door Rondje_HO
15 juni 2019, 14:41:38
Schroefje gezocht voor piko 2240 door Chris
15 juni 2019, 14:14:47
Heen, En en Weer door DE-II
15 juni 2019, 13:05:07
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 16973 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #195 Gepost op: 12 juni 2019, 17:25:28 »
zal wel ergens zijn vernoemt , maar waar kan je low meld soldeer kopen?
en welke temperatuur soorten zijn er?
Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #196 Gepost op: 12 juni 2019, 18:23:52 »
Bij Piet Peetoom, GM&S,

Altijd op de beurs in Houten of bel hem even.

Piet heeft ook een boekje geschreven..Solderologie.

Gegevens in de rubriek: Hoe bereikt u ons.
http://www.gmens.nl/
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 18:27:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #197 Gepost op: 12 juni 2019, 18:52:57 »
Dan nu iets wat ik ook nog nooit eerder heb gemaakt..het maken van het stangenstelsel. Niet helemaal waar, want in Schaal-0 was ik er mee begonnen, maar bij gebrek aan een model van de cylinders ben ik toen gestopt. Nu heb ik de cylinders wel (nogmaals dank aan Okke voor het tekenwerk), dus kan ik eindelijk verder.

Als iemand tips heeft...graag.

IMG_0002bb by Nulpunt0, on Flickr

Op de kruiskop na, zit dit (in meervoud) op de etsplaat. Er moet dus nog best wat uit basismateriaal gemaakt worden.
IMG_2075 by Nulpunt0, on Flickr

Zo ver was ik destijds en dat ga ik denk ik maar herhalen.
IMG_3815 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3816b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3820b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #198 Gepost op: 12 juni 2019, 19:18:30 »
Dit wordt een uitdaging voor de stoomlocomotief-modelbouwer. Ik ben niet de eerste stoomlocomotief-modelbouwer dus het moet te doen zijn. Leuk puzzelwerk om overal minimale ruimtes te zoeken en zo min mogelijk concessies te doen.

De bevestiging van het voorste wiel komt zo echt in conflict met de kruiskop. Iets of alles moet opschuiven en geminimaliseerd/ gemaximaliseerd worden.
Daarom heb ik eerst de loc zelf gebouwd. Nu kan ik er niet omheen.
en nogmaals... Tips zijn welkom
IMG_2076 by Nulpunt0, on Flickr

15286



« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 19:20:22 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #199 Gepost op: 12 juni 2019, 21:50:13 »
Tsja Frits, typisch modelbouw probleem met stoomloks volgens mij. Als ik naar de foto's kijk dan vermoed ik dat de wielen iets te dik zijn in die zin dat ze niet perfect op schaal zijn. En de bevestigingsbout (volgens mij in het echt een as met een ring en een splitpen oid) is natuurlijk ook te dik. De oplossingen ken je ook denk ik: helaas de cylinders iets meer naar buiten zetten, waardoor de kruiskop aan de leibaan en de leibaan zelf iets verder naar buiten komt. Of smallere wielen toepassen.

Kijkend naar je foto vermoed ik dat alleen verplaatsen van de cylinders een serieuze optie is. In elk geval moet de koppelstang achter de kruiskop doorkunnen, maar dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen.

Ik zal eens kijken hoe het (ook vast niet op schaal) is gedaan bij mijn H0 8100 van Erwin. Hij wil er zelf natuurlijk een H0-Pur of Proto of hoe het heet van maken en dan past het wel: breder frame, smalle wielen  etc. Breder frame gaat hier natuurlijk niet helpen.

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #200 Gepost op: 12 juni 2019, 22:58:34 »
@Ivo,

Dat van die cylinders verplaatsen lijkt me inderdaad het meeste effect hebben. Op het Schaal-0 model heb ik dat destijds al gedaan, maar nooit afgemaakt om het uiteindelijk te beoordelen.
Verder kan dat boutje aan de koppelstang natuurlijk veel dunner en ook ken ik wel modellen waar de achterkant van de kruiskop "weg" is.
Dus zeer zeker een bekend modelspoor probleem en dat betekent ook dat er een oplossing bestaat. Compromissen sluiten.

Die wielen zijn al smal. Zo smal dat ik moest uitkijken dat de as niet tussen de railstaven viel. Zo staan ze exact volgens NEM-norm.
Vergelijk je ze met die van een Fulgurex loc (241-U)......wat een joekels.
IMG_2077 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 23:01:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #201 Gepost op: 13 juni 2019, 12:22:22 »
Alles wat ik nu doe is "Triall and Error", maar laat hopelijk zien wat er moet/kan om het stangenstelsel werkend te krijgen.

Uitgangspunt: de cylinders moeten naar buiten worden gezet. Hoeveel?..laat ik niet te krap beginnen met 2 mm, maar neem 3 mm.
Daartoe heb ik een messing plaat van 3,0 tussen cylinders en frame aangebracht.
Het boutje op het voorste drijfwiel is afgevijld van 1,0 naar 0,5 mm en een dunner onderlegplaatje.

De ronde stang loopt vanuit de cylinder, door de kruiskop. Parallel aan de koppelstang en de kruiskop raakt het voorwielboutje niet.
IMG_2083 by Nulpunt0, on Flickr

Uitvergroot,
De ruimte is er, maar het is krap. Dus de keuze van 3 mm ipv 2 mm  was denk ik goed.
IMG_2083 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens heb ik de teststang tussen kruiskop en achterste drijfwiel aangebracht (messing rechthoek 2x3 met gaten 1,4).
IMG_2086 by Nulpunt0, on Flickr

En nu eens aan de wielen draaien en kijken wat er gebeurd.
1. Zo is er natuurlijk niets aan de hand.
IMG_2088 by Nulpunt0, on Flickr

2. de meest kritische stand tussen bout en kruiskop.......ze kruisen elkaar verrassend genoeg niet.
IMG_2087 by Nulpunt0, on Flickr

en vanuit en iets andere hoek,
IMG_2089 by Nulpunt0, on Flickr

Dat ziet er hoopvol uit.
Tijd om even te stoppen...ik zeg, koffie en naar het weer kijken.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #202 Gepost op: 13 juni 2019, 13:54:07 »
Dan de volgende drie stangen. (gele lijnen)

Verrassend, alweer, kom ik in de rode cirkel op de goede positie uit. Het verschuiven van 3 mm heeft dus geen nadelige consequenties, integendeel. Het past, althans  zo lijkt het nu.
IMG_2090b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_2091b by Nulpunt0, on Flickr

15595
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 14:00:23 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10202
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #203 Gepost op: 13 juni 2019, 15:20:37 »
Spannend! (y) (y)



Heb je die "kruiskop" zelf gemaakt?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #204 Gepost op: 13 juni 2019, 15:25:16 »
S.O.V.

Maar ik heb niet alles. Helaas maar 1 goede cranck. Afgieten of zelf maken..weet het nog niet. Of een slooploc.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 15:27:07 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
    • Albula-modell forum
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #205 Gepost op: 13 juni 2019, 17:55:48 »
Het blijft toch heel erg passen en meten, dat drijfstangen-gebeuren, maar dit is hier natuurlijk wel heel erg "one-off"!
Het verbaasd me eigenlijk dat je zelfs in zo'n grote schaal niet ontkomt aan het naar buiten verplaatsen van de cylinders om ruimte te creëeren.
Moet je eigenlijk wel alles schroeven: kun je niet hier en daar volstaan met nieten, dat spaart misschien ook wat dikte.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #206 Gepost op: 13 juni 2019, 18:34:06 »
Niet echt "one-off". Er is een hele serie etsplaten in 0 en 1 in omloop gegaan (net zoals de Oersik en de 5500). Vandaar deze bouwbeschrijvingen.

De drijfstang zit aan de kruiskop. Die ga ik van achteraf met een verzinkboutje vastzetten. Verloren ruimte is dan 0,0 en je ziet er niets van.
Maar er zijn meerdere wegen naar Rome. We gaan het zien tijdens de bouw wat wel kan en wat niet.
Uiteindelijk zullen we zien dat de 3 mm opvulplaat misschien 2 mm (of minder) zou kunnen worden, maar wat is het daadwerkelijke optische verschil en risico? Duidelijk is dat de oorspronkelijke maat niet kon. Dus alle potentiële bouwers zijn nu op de hoogte en hoe zij het gaan oplossen is aan hun.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #207 Gepost op: 13 juni 2019, 20:06:55 »
Gewoon beginnen en het schip strandt niet (ga ik van uit).

De leibaan ligt op een rand van het cylinderblok is van bovenaf met een bout (eigenlijk twee) vastgezet.
SS 651 leibaan a by Nulpunt0, on Flickr

Te  beginnen met een gaatje 0,8 met tapje M1 te zetten in het cylinderblok. (blauwe pijl)
IMG_2097b by Nulpunt0, on Flickr

Leibaan is passend gevijld op de maat van de kruiskop. 2,0 hoog, 2,5 breed.
IMG_2098 by Nulpunt0, on Flickr

Waar moet de zuigerstang komen of waar moet er materiaal worden weggevijld?
IMG_2099 by Nulpunt0, on Flickr

Stukje 2 mm rvs er in. Opgeruwd aan het einde en een druppie 10-secondenlijm......soepeltjes zoef heen en weer.
IMG_2101 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #208 Gepost op: 13 juni 2019, 20:41:51 »
Wat jammer nou...dat trapje.
IMG_2102 by Nulpunt0, on Flickr

En ik had nog wel zo'n mooi voorbeeld.
IMG_2103 by Nulpunt0, on Flickr

De leibaan komt in de rode cirkel vast aan de plaat onder de voetplaat. Blokje er achter en van onderaf schroeven.
IMG_2104b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #209 Gepost op: 13 juni 2019, 22:26:39 »
Voor de bevestiging heb ik een stukje profiel 3x3 en 4 mm lang genomen en dat op de plaat gesoldeerd. Daarna gaatje 0,8 er doorheen en tapje M1,0.
IMG_2106 by Nulpunt0, on Flickr

Dan pas de leiban op maat brengen.
Ik kan nog besluiten om er een verzonken bout van te maken. Nu is het een zeskant M1, lengte 5 mm
Afgeschuinde vlakken aan beide zijden....tzt.
IMG_2107 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2019, 00:10:04 door FritsT »