Dus terug naar de basis: Eerst een onderstel met 3-punt lagering, vervolgens een goed gedimensioneerde aandrijving met een kwaliteitsmotor en gebalanceerd vliegwiel waarbij de assen in slijtvaste bussen lopen. Vanzelfsprekend niet-eierende wielen met een goede rondloop.
Rob, als je dan overal voor gezorgd hebt waarom dan nog een vliegwiel?? Carel
Bij een uitvoering met 3-punt lagering, 'schone' wielbanden en railprofielen maar vooral met een goed uitgebalanceerde aandrijving is een powerpack geheel niet nodig. Dit is vandaag de dag HET probleem met de uitgebrachte modellen. Allereerst ervoor zorgen dat de rails (van goede kwaliteit!) goed gelegd en schoon zijn. Railprofielen die op het oog 'schoon' zijn maar toch vrij snel vervuild raken kunnen beter vervangen worden. Daarnaast zijn dynamisch goed gedimensioneerde aandrijvingen af fabriek een zeldzaamheid geworden. Voeg daarbij de 'gezwarte' wielbanden en het lot is al geschied. In het digitale tijdperk zijn heel veel problemen voor de korte termijn met een decoder te maskeren. Na verloop van tijd, veelal na klachten van analoog rijders, komen de problemen boven drijven.Het is zeker niet "vroeger was alles beter", echter de maskering was niet aanwezig. Dus terug naar de basis: Eerst een onderstel met 3-punt lagering, vervolgens een goed gedimensioneerde aandrijving met een kwaliteitsmotor en gebalanceerd vliegwiel waarbij de assen in slijtvaste bussen lopen. Vanzelfsprekend niet-eierende wielen met een goede rondloop. Als dit alles naar behoren is dan pas kan na ombouw de digitale uitvoering ook bedrijfszeker zijn werk doen.Groet,Rob
Even een filmpje gemaakt. De plank naast het spoor ligt te hoog, waardoor er geen contact is met de wielen op dat spoor. Zie hier de kracht van de Verbeck.Overigens, over kracht gesproken: de trekkracht ligt ook een stuk hoger.Als laatste opmerking: nee, ik zou de motoren in de nwe sik ook niet vervangen door een Verbeck. Dan kun je beter zo'n plank gaan schuren 😉