Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:06:48
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 21:04:40
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 21:04:27
Gezocht: mogelijkheid tot meerijden naar Giessen, 23 maart, spoor-0 dagen door Pauldg
Vandaag om 20:50:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bosje77
Vandaag om 20:44:47
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 20:38:50
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door tijgernootje
Vandaag om 20:30:15
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Martin Hornis
Vandaag om 20:26:02
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door NS8714
Vandaag om 20:23:11
Vierheim Epoche III/IV H0 door becasse
Vandaag om 20:20:54
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:16:19
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Martin Hornis
Vandaag om 20:10:32
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Niels B
Vandaag om 20:05:43
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Menno
Vandaag om 19:58:10
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 19:52:31
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 19:43:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dion
Vandaag om 19:39:43
Artitec DE-2 door 008200
Vandaag om 19:02:19
Servotester voeden met trafo of batterijen? door Timo
Vandaag om 18:10:50
2e baan detecteren door Timo
Vandaag om 18:07:07
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
Vandaag om 18:06:42
Overlijdensbericht Ad Vink, Bouwer Gotische Boog door nighttrain1
Vandaag om 18:00:22
Bakkie voor RailPro door gtw6016
Vandaag om 17:12:00
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Rondje_HO
Vandaag om 17:06:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rondje_HO
Vandaag om 17:02:28
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 16:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:38:04
DCC rijdt gewoon, Motorola doet niets door ErikW
Vandaag om 14:54:08
Loconet en S88 bezetmelders door ErikW
Vandaag om 14:51:30
  

Auteur Topic: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?  (gelezen 1190 keer)

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Gepost op: 09 januari 2019, 18:55:06 »
Goededag! Heb een vraag. Heb na jaren een nieuwe Marklinbaan gebouwd, transformers + boosters. Het complete traject bestaat nu uit 3 stroomkringen (komt straks nog een vierde bij) Nu 'oneindig' proefrijden alvorens verder te gaan. Wat mag de volt/stroomsterkte nu zijn indien je dit 'meet' met een multimeter (stand DCV * 20) Momenteel indioen geen trein rijdt 14-15 volt.
Weet dat het niet 100% kan, maar je rekent er 2 volt bij en je komt een eind :-) Het gaat tenslotte om te meten of er over de hele baan hetzelfde stroombeeld te zien is. Dat is dus het geval. En het zakt wat indien er een trein rijdt (afhanklijk van een oude loc of een nieuwe exemplaar plus groot of klein ...)
De massadraden zijn via een ringleiding met elkaar verbonden. Ook de spanningsdraden via nu 12x een aansluitrail lopen in een 'ringelleding die naar voor ieder 'blok' naar zijn eigen booster leidt. Nu de vraag: wat mag of moet de spanning zijn, indien  de trein het 'bloktraject' uitgereden is? Blijft er in algehele zin minder stroom te zien, als een trein op de baan rijdt (makt dus niet uit waar?)
Of moet je dan in het lege vak weer de maximale stroomoutout zien op de multimeter? Bij voorbaat dank voor het antwoord/tip! Grt, Pk
 
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 21:25:25 door Bert van Gelder »
Groet, Pk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6198
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2019, 19:21:56 »
Hallo onbekende (netjes ondertekenen met een naam staat wel zo netjes  :angel: )

Je hebt het over een Marklinbaan. En je meet op de stand DCV. Je weet toch dat Marklin wisselstroom is? Dan moet je dus meten op de stand AC.

Maar je hebt hete ook over boosters. Rijdt je digitaal?
Dan kan je met een multimeter niet zonder meer meten.
De baan spanning is nl. een blokspanning en die kan je zonder enige trucjes niet zomaar meten.
Wat je ziet is meer een indicatie.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 16796
    • Pagina van klaas
Re: baanstroom stroomkringen
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2019, 19:31:36 »
Je weet toch dat Marklin wisselstroom is?
Om het nog ingewikkelder te maken: het is digitaal. Maar digitaal op een 2-rail baan is ook een soort wisselspanning.
Het kenmerkende van Märklin digitaal is dat de spanning asymmetrisch is. In rust overheerst het negatieve deel. Als je een trein laat rijden komt er meer positief aandeel bij en dan verandert het beeld als je op de stand DC meet. Wissel maar eens de meetpennen om, dan zal je een andere spanning meten. De simpelste manier om digitale spanning te meten is eerst gelijkrichten en na de gelijkrichter op DC stand meten.
Zo dus: https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2019, 21:54:10 »
Heren, dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Groet, Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4343
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2019, 09:09:03 »
Probeer ook stroom (in ampère) en spanning (in volt) niet te verwarren ;D

Overigens vind ik met 3 stroomkringen (= 3 boosters?) 12 railaansluitingen wel weinig... :-\ Tenminste, als je ook werkelijk een baan hebt waar je 3 boosters nodig hebt.

En hoe stabiel de spanning blijft onder last (en of deze überhaupt gelijk is tussen de boosters) is volledig afhankelijk van de booster en zijn voeding.

En maak ik nu op dat je voor de 3 boosters maar één massa-leiding hebt? Als dat zo is moet die leiding een aardige stroom voeren met bijbehorende spanningsval. Beter is om parallel aan de "spanningsdraden" (rood) ook altijd een losse massadraad te voeren welke dan bij de boosters inderdaad aan elkaar hangen. En ook niet vergeten met regelmaat de massa/bruin aan de rails e koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2019, 12:17:31 »
Ja, die railaansluitingen heb ik juist extra gedaan om zoveel mogelijke problemen met stabiel rijden te vermijden. De tip om de massa ook via de boosters te laten lopen (tip Timo: dank hiervoor! ga het aanpassen (heb wel 2.5mm massa draad, dus he moet wat kunnen hebben)
Grt. Pk
Groet, Pk

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4343
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2019, 14:16:47 »
Maar heb je ook echt 3 boosters? Want dan vind ik 12 / 3 = 4 aansluitingen per booster maar bar weinig. ::)

En voor de kabel, ja 2,5mm 2 kan wel heel veel aan, in een huisinstallatie stuur je er 16A over. Maar de spanningsval die je dan hebt wordt dan significant op de lage spanningen waar wij het op gebruiken. Dus om dat binnen de perken te houden zal je de stroom dus ook moeten beperken.

Tuurlijk hangt die ook af van lengtes etc dus echt een magisch getal is niet te noemen. Maar 16A is voor de kabel geen probleem maar voor het rijden niet fijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stroomkringen, hoe veel kan spanning en stroom onderling variëren?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2019, 13:59:02 »
Hi Timo,

Nee, ik heb 8-10/12 ruilaansluitingen per booster. Dat zit wel goed volgens mij. Treinen rijden zonder spanningsverlies (niets van te merken in ieder geval)
Ben nu aan het testen, op betrouwbaarheid, ontsporing, etc. Kleine aanpassingen, maar beter even langer hier naar kijken dan gebruikelijk misschien. Daarna buigen over de in te stellen blokken om de baan. Moeten er 6-8 gaan worden. Mooie puzzel met bijbehorende seinaansluiting. Gaat wel even duren...
Ga mijn wissels en verlichting op een apart Marklin transformator zetten, zodat deze stroomafname ook geen spanningsverlies gaat opleveren.
Pk
Groet, Pk