Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 03:24:02
Onze 3d printer door PietB
Vandaag om 01:37:46
Ergensnergens in H0e door sdz1976
Vandaag om 00:36:06
Westlandbaan door GerardvV
Vandaag om 00:01:38
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
29 november 2020, 23:51:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
29 november 2020, 23:48:32
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
29 november 2020, 23:44:58
SLT in H0 voor Kleindrecht door Fritsprt
29 november 2020, 23:33:15
Heen, En en Weer door Huup
29 november 2020, 23:28:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
29 november 2020, 23:26:29
SPitfire & SPoor-1 door raymond erdtsieck
29 november 2020, 23:20:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
29 november 2020, 23:06:32
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door MarkSpoor
29 november 2020, 21:46:45
EifelBurgenBahn door d.vanaalst
29 november 2020, 21:43:44
Kyllburg in H0 door d.vanaalst
29 november 2020, 21:32:29
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door Krispy
29 november 2020, 21:26:43
VERPLAATST: ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door Bert van Gelder
29 november 2020, 21:26:28
ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door ATB
29 november 2020, 21:21:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
29 november 2020, 20:52:02
Projekt 083-338 door jerrytrein
29 november 2020, 20:48:33
Roco NS 500/600 digitaliseren door De eerste Ivo
29 november 2020, 20:46:29
Show je werkplek door JaJo
29 november 2020, 20:26:42
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door opatrein
29 november 2020, 20:18:11
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
29 november 2020, 20:01:04
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door Romavami
29 november 2020, 19:59:16
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
29 november 2020, 19:52:09
Frans loodsje et cetera door Falkenberg
29 november 2020, 19:46:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
29 november 2020, 17:42:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
29 november 2020, 17:33:32
Multimaus Pro blijft in testmodus. door Frans
29 november 2020, 17:22:52
  

Auteur Topic: Budget booster elektuur  (gelezen 9748 keer)

lievenn

  • Gast
Budget booster elektuur
« Gepost op: 10 augustus 2006, 22:35:17 »
Hallo,

Om de eerste stappen met digitaal te zetten heb ik de budget booster van elektuur gebouwd. Maar deze doet het niet  :'( . Hij werkt precies omgekeerd, en toch zitten alle dioden en transistoren correct  :-|. Zijn er hier forumleden die met deze booster werken en enkele controlespanningen kunnen geven?
Als ingangsspanning heb ik 18 V AC en aan de uitgang -4,2 V DC. Wanneer ik op S1 druk gaat de led uit en wordt de spaning aan de uitgang 0 V. Wie weet raad?

Mvg

Lieven

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2006, 00:10:08 »
Hallo,
 
In het oktober nummer 2003 staat nog een "lek van Elektuur" over deze booster. Missschien heb je er wat aan.

 Er staat: T3 en T4 staan verkeerd aangegeven in het schema en de stuklijst. T3 moet BDV64 zijn (i.p.v. BDY66C) enT4 BDV65 (i.p.v. BDV64C).
De alternatieven (BDW84 resp. BDW83} zijn wel correct.

Ik heb de budget booster niet zelf gebouwd.

Groeten Jan.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2006, 01:13:46 »
Hallo,

Bij het door mij gebruikte schema waren er 2 pinnen van de din connector verwisseld.

De juiste aansluitingen zijn :

pin 4 hoort aan R1.
pin 5 zit aan T11,R11 en C7

hopelijk helpt dit je iets verder.

Groeten Robin

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2006, 08:57:27 »
Hallo,

Wat Jan schrijft is correct.

T3 moet zijn BDV 64 of BDW84. T4 moet zijn BDV65 of BDW83.
Door de verkeerde transistoren te gebruiken loopt er al een stroom, dit merk je omdat de LED al gaat branden. Bij correcte transistoren  gaat de LED pas branden als de booster ingeschakeld wordt.

Citaat
pin 4 hoort aan R1.
pin 5 zit aan T11,R11 en C7
Dit slaat op de EDiTS booster.

Met vriendelijke groet,
Hub

lievenn

  • Gast
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2006, 12:17:24 »
Hallo,

Het is dus de budget booster die verschenen is in juli/ augustus 2003

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=2003&month=7&art=62641

Ik heb de alternatieve transistoren gebruikt.

De bedoeling is om via deze booster met mrdirect te rijden. De seriele kabel sluit ik aan op de pinnen K8-1 en K8-2. Van de pc krijg ik ong -7 V wat zou kunnen kloppen aangezien ik met Marklin rijd.

Er heeft al een elektronicus naar m'n schakeling gekeken en alles is correct op de voorziene plaats gesoldeerd.  :-[

Of moet T3 en T4 omgewisseld worden op de print?

Alvast bedankt

Lieven


Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:05:54 »
Hallo,

T3 en T4 moeten niet omgewisseld worden.
Je kunt de booster als volgt testen.
Sluit niets aan op de ingang (knooppunt R5 met basissen T1 en T2).
Sluit een weerstand van 100 ohm/5W aan op R en B. Schakel de booster in.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de +20V op R moet je ongeveer +19V meten.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de -20V op R moet je ongeveer -19V meten.
Heb je geen weerstand van 100 ohm kun je ook een lamp van 24V nemen.

Met vriendelijk groet,
Hub

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2006, 16:32:49 »
Electuur heeft wel vaker foute schema's in hun bladen staan dus eerst goed testen voor in gebruik te nemen zou ik zeggen  ;D

mvg paul

lievenn

  • Gast
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2006, 15:11:37 »
Hallo,

T3 en T4 moeten niet omgewisseld worden.
Je kunt de booster als volgt testen.
Sluit niets aan op de ingang (knooppunt R5 met basissen T1 en T2).
Sluit een weerstand van 100 ohm/5W aan op R en B. Schakel de booster in.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de +20V op R moet je ongeveer +19V meten.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de -20V op R moet je ongeveer -19V meten.
Heb je geen weerstand van 100 ohm kun je ook een lamp van 24V nemen.

Met vriendelijk groet,
Hub


Hallo,

Ik heb de transistoren T1 en T2 vervangen. Nu brand het ledje standaard niet.
Heb de test gedaan met een vermogensweerstand van 47 ohm. Resultaat: 2x 0 V. Wanneer ik de schakelaat S1 indruk krijg ik -20 V en gaat het ledje branden en wordt het relais bekrachtigd. Laat ik S1 los, gaat het ledje uit en valt het relais af m.a.w. er is blijkbaar ergens een kortsluiting.  :-|

Lieven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19940
    • Pagina van klaas
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2006, 15:20:39 »
Waar is het schema van die booster te vinden?
Misschien kan ik helpen meedenken.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

lievenn

  • Gast
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2006, 16:02:26 »
Hallo,

Het elektrisch schema:



De printlayout.


Voor T3 gebruik ik de BDW84 en voor T4 de BDW83.

Lieven

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2006, 19:15:41 »
Citaat
Heb de test gedaan met een vermogensweerstand van 47 ohm. Resultaat: 2x 0 V. Wanneer ik de schakelaat S1 indruk krijg ik -20 V
Dit is het zelfde als ik geschreven had, namelijk:
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de -20V op R moet je ongeveer -19V meten. Kijk maar naar R4 (10K) en S1.
Raar dat je in het ene geval 0V meet en in het andere geval –20V.
Vraag me dan af of je de test goed uitgevoerd hebt.

Met vriendelijke groet,
Hub

lievenn

  • Gast
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:31:22 »
Vraag me dan af of je de test goed uitgevoerd hebt.

Dat komt omdat ik pin K8-1 als ingang genomen had.  :-|

Heb opnieuw getest, deze keer heb ik het punt R5 met R4 genomen. De     -20 V is goed, de +20 V meet ik niet. De werking van de drukknop is ok (vgl met de tekst in elektuur).

MS. is m'n BDW84 stuk  :( In ieder geval is de zoeklocatie al verkleind  ;)

Alvast bedankt Hub

Lieven


Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:34:38 »

Hallo,

Ik heb de transistoren T1 en T2 vervangen. Nu brand het ledje standaard niet.
Heb de test gedaan met een vermogensweerstand van 47 ohm. Resultaat: 2x 0 V. Wanneer ik de schakelaat S1 indruk krijg ik -20 V en gaat het ledje branden en wordt het relais bekrachtigd. Laat ik S1 los, gaat het ledje uit en valt het relais af m.a.w. er is blijkbaar ergens een kortsluiting.  :-|
[/quote]

Hallo,

De bekrachtiging van het relais werkt dus goed. Kortsluiting heb je ook niet, anders kan je geen -20V meten.
Het lijkt erop dat het signaal op K8-1 niet op knooppunt R5, R4 en de basis van T1 en T2 komt.
Je zou kunnen proberen om de relaiscontacten te overbruggen.

O ja, wat was er mis met T1 en T2 ? Verkeerde types, kapot, verwisseld of anders.

Groeten Jan.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:50:17 »

Dat komt omdat ik pin K8-1 als ingang genomen had.  :-|

Heb opnieuw getest, deze keer heb ik het punt R5 met R4 genomen. De     -20 V is goed, de +20 V meet ik niet. De werking van de drukknop is ok (vgl met de tekst in elektuur).

MS. is m'n BDW84 stuk  :( In ieder geval is de zoeklocatie al verkleind  ;)

Alvast bedankt Hub

Lieven


[/quote]

Als je rechtstreeks met +20V en -20V op Knooppunt R5 R4 test en je hebt geen (basis)weerstand gebruikt dan zou T1 nu ook kapot kunnen zijn. i.p.v. T3.

Als je op K8-1 meet dan zal het relais afvallen als je er een positieve spanning op zet. De gemiddelde spanning moet negatief zijn om het relais bekrachtgd te houden.

Groeten Jan.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
    • Project Althofen
Re: Budget booster elektuur
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:54:38 »
TIP!!!!

Als de booster werkt, maak dan een meetlijstje zoals ik gedaan heb voor de Edits "normale" booster. dat is heel erg behulpzaam met storingzoeken. Dit laaste lijstje kan je op de Edits site vinden of mijn website. Heb je een idee wat ik bedoel.

Groeten

olav
Groeten

Olav