Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 13:52:45
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:46:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 13:41:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:30:53
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Bert V
Vandaag om 13:25:48
Line-up foto's van modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:24:18
Corona en modelbouw door Ronald Halma
Vandaag om 13:23:59
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Harold Content
Vandaag om 13:15:04
Gezamenlijk vertalen handleiding van Roco z21 Start door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 13:13:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 12:57:55
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:55:30
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 12:52:21
Klein Duits kopstationnetje door Scratchbuilt
Vandaag om 12:36:36
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Eegtrain
Vandaag om 12:02:58
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 11:16:15
The Summer of 69 door charp
Vandaag om 11:02:53
Verlichting maken in huisjes door Aford
Vandaag om 11:01:53
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 11:01:49
NS 2801 van MK modelbouwstudio door Wil uut Drenthe
Vandaag om 10:21:07
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 10:02:32
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door spoorijzer
Vandaag om 09:52:55
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door 008200
Vandaag om 09:47:46
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door hrp
Vandaag om 09:45:44
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 09:42:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 09:36:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door CC72067
Vandaag om 09:15:49
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door spoorijzer
Vandaag om 09:10:58
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:32:49
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 38043 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #225 Gepost op: 01 maart 2021, 16:15:44 »
Klinkt goed (y) de basis in de zin van het stationsgebouw heb je dus al, ben benieuwd naar resultaten. Het NS materieel kan dan ook eens lekker de baan op (y)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #226 Gepost op: 03 maart 2021, 21:30:04 »
Weer een tussendoortje....kreeg ineens zin om het lima mat 46 stel van zijn opzichtig oranje interieur-look af te helpen. Dat kan door het interieur opnieuw op te bouwen uit styreen of karton met banken en bagagerekken van FRIE. Dat is me bij dit stel teveel moeite en heb het simpel gehouden door het oorspronkelijke interieur wat te pimpen en verzagen. De vorm van de banken, tafeltjes in de 1e klas en de indeling zijn op zich goed getroffen door Lima. Jammer dat bij de bakovergangen geen bankjes te vinden zijn en dat de helft van de 1e klas het interieur verminkt is zodat daar voor de wisselstroomrijders een omschakelrelais geplaatst kon worden.

In de rommelbak vond ik nog losse Lima interieuren en kon door wat zagen het ongeschonden 1e klas deel uitwisselen tegen het "verminkte". Tevens wat deuropeningen geschapen en het wandje bij de bakovergang geruild tegen een tussenwand met 2e klas banken uit de Bk bak. Deze banken zijn van onderaf zo ver weggeslepen dat de geleide-pen van het jacobsdraaistel eronder vrij kan bewegen. Verder aan de hand van voorbeeldfoto's de boel op kleur gebracht.

De oude pannenkoekmotor zit er nog steeds in en dat blijft vooralsnog zo. Dat ding loopt behoorlijk soepel en voor korte pendelritjes van station naar fidlle yard vind ik het voorlopig wel best.






Erg veel zal er niet van te zien zijn zodra de kap er weer op zit, maar het irritante oranje kleurtje van het interieur zal nu niet meer zo dominant aanwezig zijn.
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #227 Gepost op: 04 maart 2021, 10:20:47 »
Mooi Mooi, en nu die 300 zittende Preiser poppetjes nog verven en erin plaatsen...  (y)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 12516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #228 Gepost op: 04 maart 2021, 10:29:25 »
Met die groene kleur ziet het er gelijk veel beter uit  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1985
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #229 Gepost op: 04 maart 2021, 10:41:24 »
Hoi Richard,

Dat valt echt wel op hoor.
Ik heb bij mijn ICE bijvoorbeeld de hoofdkussens op de stoelen geschilderd.
Dat zie je echt.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #230 Gepost op: 04 maart 2021, 13:04:53 »
Mooi Mooi, en nu die 300 zittende Preiser poppetjes nog verven en erin plaatsen...  (y)
:o gaan er zoveel in een mat 46 tweetje? Voorlopig nog maar ff niet ;D maar als de treinen dan een keer bevolkt worden denk ik eerder aan een Chinese oplossing, dat drukt de kosten.

@Wim, vind ik ook (y) jammer eigenlijk dat zo'n oranje interieur het totaalbeeld van het stel omlaag haalt, wat groene verf op de bankjes is dan een dankbaar werkje.

@Dave, volgens mij heb ik die geverfde hoofdkussens van jou ICE weleens gezien in je draadje Rheinburgh, samen met bierdrinkende fahrgäste in het Bistrocafé  ;D geweldig dat!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #231 Gepost op: 07 maart 2021, 12:26:18 »
Oeff...poging 3 gelukt zonder dat het balsahout splijt tijdens het snijden, de deksteenlaag aan de bovenzijde van de stationsmuur krijgt nu vorm, rest nu het smaller schuren van het geheel en het inkrassen van haakse lijnen zodat het losse dekstenen gaan lijken. Maar nu ff niet meer, zometeen met vriendinlief een wandeling maken van Veenendaal naar Amerongen over de beboste "bult" (utregse heuvelrug). Is ook een hobby  ;D

Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 12516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #232 Gepost op: 07 maart 2021, 12:34:04 »
Ja Richard drie keer is........... :D

Ziet er goed uit. En nu de andere hobby.
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #233 Gepost op: 07 maart 2021, 19:54:15 »
......scheepsrecht Wim. Eerlijk gezegd was het poging 4, de eerste poging was uit 2mm dik styreenplaat en niet uit balsahout en daarom niet meegeteld  ;D De ronding uit styreenplaat snijden ging veel te zwaar en koste een hobbymes (krak) Vanwege het splijten van balsahout in nerfrichting dacht ik de ronding effe te snijden uit dik styreenplaat maar dat viel dus dik tegen. En omdat ik alleen nog maar gebroken figuurzaag-bladen tegenkwam, de deksteenbocht toch maar uit balsahout gemaakt.



De deksteenlaag beter in model geschuurd en de groeven ingekrast met een redelijk stomp potlood (zo zacht is balsahout). Volgende stap wordt inkleuren met Heki betonfarbe met wat donkers erbij.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1796
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #234 Gepost op: 07 maart 2021, 20:26:16 »
Ziet er strak uit Richard. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #235 Gepost op: 13 maart 2021, 18:58:18 »
Kees, dank je wel!





Het volgende stapje werd niet het verven van de deksteenlaag maar het eerst fabriceren van alle deksteenlagen (ben al aardig op weg), zodat straks alles in 1 keer geschilderd kan worden. Dat komt de eenheid in de gebruikte kleur zeker ten goede. En er moet nog flink worden geexperimenteerd om een mooie overtuigende granietkleur te bereiken, de kleurproeven tot nu toe zijn allemaal te doods en te homogeen.

Onderwijl vanuit een stukje XPS-achtig spul de basis voor het "landschap" van de baan gemaakt. U ziet welk een groots model-landschap hier in voorbeiding is ;D

Ook hier staan alle onderdelen nog los maar wel redelijk klemvast omdat er ook nog eens begonnen moet worden met de railbouw en het ballasteren ervan, dan is het prettig werken als de bakken weer even kaal zijn.









Het voegen van de muren durf ik nog steeds niet omdat ik bang ben meer kwaad dan goed te doen, bijwerken van vouw en snijlijnen in het muurwerk met verf dient uiteraard eerst nog te gebeuren, maar dat is niet zo griezelig als het voegen van verhoudingsgewijs grote ononderbroken muurdelen. Zie op zulke grote vlakken maar eens regelmatig voegwerk te krijgen..... :P mij is het nog niet gelukt. Ook hierbij is het in ieder geval handig dat alle onderdelen nog los van elkaar zitten, kun je nog steeds overal goed bij.



Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 12516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #236 Gepost op: 13 maart 2021, 19:12:41 »
Richard ik zou de muren voegen en kleuren met de bekende WV kleurenpotloodmethode  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #237 Gepost op: 13 maart 2021, 23:20:04 »
Hoi Wim,

Om de WV kleurpotloodmethode te gebruiken zouden eerst alle muurdelen grijs geschilderd moeten worden als basislaag voor de voegen. Dat is een werkje waar ik voorlopig geen trek in heb ;D beter eerst andere dringende zaken aanpakken. Omdat de meeste onderdelen afneembaar zijn kan achteraf altijd nog bekeken worden of de methode van het voegen te heroverwegen is. Komt tijd komt raad in dit geval  :)
Groeten,
Richard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4489
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #238 Gepost op: 14 maart 2021, 09:22:46 »
Die muur is prachtig zo. Schilderen en voegen... Ach, die voegen...... Waterverf, licht aanbrengen en afwassen als t fout gaat. Enne, hoe netjes is een steunmuur nog gevoegd na zoveel jaren?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #239 Gepost op: 14 maart 2021, 11:16:38 »
Bedankt voor het compliment! Met waterverf (Vallejo) al geprobeerd en het voegen lukt op zich daar wel mee alleen blijft er dan (bij mij) een glanzende waas achter op de stenen. En dat is precies wat ik niet wil; de bakstenen zijn nu mat en dat vind ik het mooiste. Wellicht word er helemaal niet meer gevoegd en alleen maar bijgewerkt op de snijlijnen en in de kiertjes waar het wit van de ondergrond nog zichtbaar is.
Groeten,
Richard