Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Minimaal Digitaal maar met sound  (gelezen 12608 keer)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #60 Gepost op: 19 januari 2019, 20:36:59 »
OK dank je, ik zal het eens proberen. Ben aan het studeren in de papieren. Die Köf zal wel niet veel kunnen. mooi langzaam optrekken en afremmen, vooruit, achteruit, met licht aan en licht uit. Staat helemaal niks over andere dingen in de gebruiksaanwijzing. Is ook zat natuurlijk.
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #61 Gepost op: 21 januari 2019, 21:09:47 »
Ik snap dat een niet sound loc digitaal niet zo veel kan; lichten aan en uit, soms afzonderlijk verschillende lichten regelen ; optrek- en afrem snelheid kun je instellen lees ik. Dat is het wel zo'n beetje toch ? De rest van de mogelijkheden zitten in automatisch rijden met een computer, wissels bedienen en seinen e.d.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2019, 21:12:01 door rudolf »
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #62 Gepost op: 21 januari 2019, 21:47:11 »
Eh... ja :)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #63 Gepost op: 21 januari 2019, 21:51:30 »
Ik ben langzaam , weet ik ;D
Een rookgeneratortje en electrische koppelingen misschien nog.
Ik lees en leer.
Morgen eens proberen update multimaus van 1.04 naar 1.05.
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #64 Gepost op: 22 januari 2019, 13:16:09 »
OK, update naar 1.05 lukt dus niet, hoef ik ook geen sound loc te kopen. ???
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #65 Gepost op: 22 januari 2019, 13:39:52 »
hoi,

Ik snap dat een niet sound loc digitaal niet zo veel kan; lichten aan en uit, soms afzonderlijk verschillende lichten regelen ; optrek- en afrem snelheid kun je instellen lees ik. Dat is het wel zo'n beetje toch ?

Het instellen ligt helemaal aan de mogelijkheden van de decoder en de fabrikant.

De rest van de mogelijkheden zitten in automatisch rijden met een computer, wissels bedienen en seinen e.d.

Wissels en seinen kan je ook handmatig met de Multimaus bedienen of met een Keyboard of een ander apparaat. Automatisch gaat dan weer via de PC.

OK, update naar 1.05 lukt dus niet

Waarmee heb je multimaus een update gegeven? Ik heb hier met de z21 (en de multizentrale pro) verschillende multimausen een update gegeven naar 1.04 en 1.05 Met de z21-tool gaat het gemakkelijk.

hoef ik ook geen sound loc te kopen. ???

Met de 1.04 firmware kan je al 20 functies aansturen. Met de 1.05 kan je tot 28 functies aansturen. Dus als je een lok hebt met meer dan 20 functies is een update naar 1.05 nodig. Veel oudere soundloks komen niet verder dan 16 functies.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 13:45:06 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #66 Gepost op: 22 januari 2019, 14:15:28 »
Ik heb internet met de KPN Experia box V9
z21 start zit daar aan met LAN kabel; Multimaus in R BUS ; verder niks in de z21 behalve voeding. Mijn laptop met z21 maintenance programma zit met wifi op experia box. Maar vindt z21 niet. Blijft not connected.
Heb dat maintenance programma al 20 keer opnieuw gedownload en weer verwijderd. Krijg soms melding kan programma niet openen, dat doetie dan toch maar op verbinden klikken geeft melding cannot connect. Ik ben hier niet goed in. Wel al drie uur bezig. Hou er nu even mee op, ga boodschappen doen in de sneeuw.  8)
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #67 Gepost op: 22 januari 2019, 14:30:14 »
hoi,

z21 start zit daar aan met LAN kabel; Multimaus in R BUS ; verder niks in de z21 behalve voeding. Mijn laptop met z21 maintenance programma zit met wifi op experia box. Maar vindt z21 niet. Blijft not connected.

Daar was ik al bang voor dat dat zou gebeuren. Je moet wat netwerkinstellingen weten en aanpassen. Het werkt niet "zomaar even".

Heb dat maintenance programma al 20 keer opnieuw gedownload en weer verwijderd. Krijg soms melding kan programma niet openen, dat doetie dan toch maar op verbinden klikken geeft melding cannot connect. Ik ben hier niet goed in.

Klopt. Je moet namelijk wat instellen op je z21(start) om het werkend te krijgen. Een korte handleiding is zo niet te geven. Daar zal ik even voor moeten gaan zitten omdat op te zoeken of te schrijven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2019, 15:16:38 »
Ik heb filmpje op Youtube uit mijn hoofd geleerd; daar gaat dat makkelijk  ;D
Misschien eens proberen laptop ook aan de draad aansluiten ?
Of naar de winkel, zoeken zij het maar uit.
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #69 Gepost op: 22 januari 2019, 15:22:19 »
OK, update naar 1.05 lukt dus niet, hoef ik ook geen sound loc te kopen. ???

Dat is wel heel erg kort door de bocht.... ik heb diverse soundlocs maar gebruik meestal alleen de eerst 4 of 5 functies..... Dus ik zie even het probleem niet, zie ook het antwoord van mijn naamgenoot :)

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #70 Gepost op: 22 januari 2019, 17:32:07 »
Ja was beetje flauw, had de pest in :P
Maar de PIKO NS 2200 serie loc die ik wil gaan kopen heeft wel 28 functies.
Ik vind de eerste ervaringen  met digitaal wel erg leuk.
Je kunt ook overal locs hebben staan die niks doen en die je naar behoefte aan het werk zet. Mooi opstelspoor maken, hoef je niet al die zijspoortjes te onderbreken en met een schakelaar weer inschakelen. En een aantal treintjes klaar hebben staan voor een rondje.
Ook al hoef ik niet veel te automatiseren of te regelen met digitaal, en gaat het mij vooral om het geluid,  mooi start /stop en verlichting aan/uit is al erg de moeite waard.
Lukt op een dag wel, die versie 1.05. En tegen die tijd zal er wel een versie 1.06 zijn  ;D
En ik waardeer de reacties hier op het forum zeer.
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #71 Gepost op: 22 januari 2019, 19:37:03 »
Maar de PIKO NS 2200 serie loc die ik wil gaan kopen heeft wel 28 functies.
En gebruik / ga je die allemaal gebruiken?

Vaak gebruik je in de praktijk maar een aantal functies echt.
Als je die hermapt naar de lagere functietoetsen heb je helemaal geen probleem met je "oude" muis.
Gr.
Eric

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #72 Gepost op: 22 januari 2019, 20:37:45 »
Dat is ook weer waar natuurlijk. 8)
Maar blijft jeuken natuurlijk
omdat het kan
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #73 Gepost op: 06 februari 2019, 14:13:46 »
Waarom is het toch zo ingewikkeld ? Ik dacht de loc met decoder meldt zich wel als je hem op de rails zet, dan moet je hem een niet gebruikt adres geven natuurlijk, dat snap ik. En als je wilt kun je de naam wijzigen. En dan zit de loc in het geheugen/ cq bibliotheek, klaar. Dan kun je alle functies die hij heeft aansturen als je hem op je maus hebt gekozen. Maar het is veel ingewikkelder. En dan bedoel ik niet het (her-) programmeren van allerlei cv's en dergelijken, want dat hoef ik niet. Er zijn (voor mijn suffe hersens) nog allerlei nivo's en stappen waardoor ik het niet begrijp. En ik begrijp ook niet waarom, want zoals ik het hierboven schetste moet het volgens mij kunnen. Maar zo werkt het niet.
Jammer.
Ik gebruik de PIKO sound loc 2210 nu analoog, dan doet hij ook een paar dingen, en geluiden. Dat vind ik dan wel weer leuk.
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #74 Gepost op: 06 februari 2019, 14:31:06 »
Hoi,

En ik begrijp ook niet waarom, want zoals ik het hierboven schetste moet het volgens mij kunnen. Maar zo werkt het niet. Jammer.

Volgens mij doe je dan iets fout. Het is vrij simpel:

1) Iedere nieuwe DCC-locomotief / treinstel heeft DCC-adres 3. Wil je die een ander adres geven. volg dan stappen 2 tot en met 5;
2) Haal alle andere locomtieven en treinstellen van het spoor. Anders krijgen zij ook hetzelfde DCC-adres;
3) Veranderen van het adres is aanpassen van CV 1 met de multimaus via sneltoets: MENU+1. Geef je een nieuw adres op;
4) In de Multimaus zet je via MENU (houdt deze toets minimaal 5 seconden in) >> LOC >> NIEUW een naam voor je lokje op (druk daarna op OK), het juiste adres (druk daarna op OK) en het aantal rijstappen. Daarvoor kan je altijd 28 / 128 nemen. (druk daarna op OK);
5) Na invoeren Een paar keer op stop drukken om in rijmodus te komen;

6) Selecteer de juiste lok en rijden maar;
7) Selecteer de juiste F-functies. Met de * (lichtfunctie), 1 tot 9 en 0 (0 = 10 ) toetsen selecteer je F0 tot en met 10. SHIFT + toetsen is 11 t/m20 2x SHIFT + toetsen is 21 tot 28.

Ik heb zelf standaard TESTLOK met adres 3 met 28 rijstappen in mijn mulitmausbieb staan om te testen

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 14:32:48 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!