Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:48:45
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Enkelsporig portaal vraagje  (gelezen 3768 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2018, 14:12:28 »
Volgens mij bouwt een portaal wel lekker makkelijk. Twee palen neezetten, dwarsbalk erover en doorrrrr. Bij losse palen moet je twee keer een dwarsbalk bevestigen.
No dress rehearsel, this is our life.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2018, 14:33:24 »
Ik denk inderdaad dat een portaal mechanisch veel stabieler is, waarbij (trek-)krachten van de draden door de dwarsverbinding beter over de twee funderingen verdeeld worden.
Dat in Nederland met portalen wordt gewerkt en in Duitsland niet is natuurlijk ook historisch. De meeste spoorlijnen zijn in het stoomtijdperk aangelegd en niet ontworpen op de elektrificatie die pas decennia later werd uitgevoerd. De eerste lijn in Nederland die werd geëlektrificeerd was de oude lijn. Deze 19e eeuwse lijn ligt op veel plekken niet op een dijklichaam. De portalen moeten dus direct in de slappe grond gefundeerd worden. Ook de Hollandse lijnen en het middennet die voor de oorlog met DIN portalen werden geëlektrificeerd gingen over slappe grond met weinig tot geen dijklichamen. Dan kan je beter aan de veilige/stabiele kant gaan zitten door overal portalen met dwarsverbinding te bouwen. Na de oorlog is men gewoon doorgegaan met het bouwen van (soortgelijke betonnen) constructies.
Bij moderne lijnen (Schiphollijn, 4-sporig maken Amsterdam-Utrecht, Utrecht-Woerden, Den Haag-Leiden, Betuweroute, HSL, Hanzelijn) die direct zijn geëlektrificeerd is het het dijklichaam en de fundering ontworpen op de krachten van moderne zware treinen met hoge snelheid, waardoor er geen noodzaak is voor een dwarsverbinding op de bovenleidingmasten.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2018, 17:48:44 »
Hoi hoi!
Volgens mij is de Oude lijn met losse masten geelektrificeerd. Later heeft men er met dwarsverbindingen portalen van gemaakt.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2018, 18:11:13 »
Met een tegenboog heeft het volgens mij niets te maken aangezien een paar honderd meter verderop zo'n portaal op een recht stuk staat. Als je op de eerste link 180 graden draait staat nog derde portaal na de overweg. Ik dacht dat het iets te maken zou kunnen hebben met passerend vrachtverkeer maar dan zou je niet de enkele mast midden op de overweg verwachten. Heel oud is het ook niet want het spoor naar Tata is dertig jaar geleden pas onder de draad gebracht.

Deze portalen staan daar met een speciale reden, wat Rick zegt klopt heel aardig, het heeft namelijk met het vrachtverkeer te maken, hier komen namelijk vaak extra hoge transporten.
De overwegen rond Tata zijn zo geconstrueerd dat op een eenvoudige manier de bovenleiding los gezet kan worden, dwz de afspanning zonder druk zetten, hierdoor kunnen zowel de bovenleiding als de draagdraad omhoog gehangen worden.
Als er goed ingezoomd wordt op de foto's zie je in het midden van het portaal twee haken zitten van verschillende lengte, hier kunnen de draden tijdelijk in opgehangen worden. Het enkele portaal tussen de rijbanen in heeft een soort gelijke constructie.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2018, 20:38:44 »
Hoi hoi!
Volgens mij is de Oude lijn met losse masten geelektrificeerd. Later heeft men er met dwarsverbindingen portalen van gemaakt.
Ja je hebt helemaal gelijk! Er stond me al zoiets van bij dat de hele boel was afgespannen tussen de twee palen zonder horizontale duwstangen of dwarsverbindingen! Maar blijkbaar was het toch nodig om vrij snel na de eerste aanleg dwarsverbindingen toe te voegen om de constructie stabiel te houden.