Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 10:58:03
Gewoon wat busfoto's
door
Teun
Vandaag
om 10:55:29
"Nederlandse" modellen
door
Benelux795
Vandaag
om 10:54:32
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ben
Vandaag
om 10:51:28
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 10:51:16
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Karben
Vandaag
om 10:48:14
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 10:45:26
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
EifelBurgenBahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Eric v C
Vandaag
om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 09:04:42
Les Billards du Vivarais
door
Sven
Vandaag
om 09:04:33
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18 (gelezen 3953 keer)
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Gepost op:
16 december 2018, 16:03:46 »
Hallo!
Afgelopen zomer bij de Tramfabriek.nl een kitje besteld van de Gooische Stoomtram om zo het messing bouwen, maar vooral de airbrush wat meer onder de knie te krijgen. Dit kitje leek mij daar ideaal voor. Zo gezegd, zo gedaan.
Het is een geweldige kit om te bouwen. Alles past goed, de onderdelen zien er keurig uit en doordat de aandrijving en de kast al vooraf zijn gemaakt kan er weinig fout gaan. Aan de andere kant vond ik het ook wel weer een beetje saai
. De volgende keer dat ik bij de Tramfabriek bestel zal het een kit worden zonder vooraf geassembleerde onderdelen. Geeft net wat meer uitdaging. Desalniettemin is de kit, mede doordat een aantal lastige zaken vooraf zijn geassembleerd, zeer laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen die iets wilt bouwen!
Allereerst ben ik begonnen met de voetplaat. Deze bestaat uit drie onderdelen die met behulp van een kleine brander en wat soldeerpasta zeer snel te solderen zijn. Daarna is het tijd voor de schorten. Dit was een zeer precies werkje. Aangezien ze op twee nokjes rusten, staan ze al snel scheef. Ik heb met een halve wasknijper, die ik met het schuine gedeelte tussen voetplaat en messing onderdeel schoof, de schorten ondersteund tijdens het solderen. Uiteindelijk met veel geduld zat het perfect onder de voetplaat.
Dan komen we op de volgende twee onderdelen uit die daarna samen één kast zullen gaan vormen
De diverse losse onderdelen zijn van messing en soldeer je vrij gemakkelijk op de kast. Het viel mij wel op dat er erg ruimte toleranties zijn aangehouden. De gaatjes zijn erg ruim. Het risico op scheefstand is daardoor ook groot. Dit is dus even opletten. De lantaarns heb ik niet gesoldeerd. Deze heb ik tot op het einde als los onderdeel bewaart. Dit vergemakkelijkte het spuiten en daarnaast het monteren van de LEDs.
Ondanks dat het onderstel reeds gemonteerd is heb ik het toch weer uit elkaar gehaald. Ik wilde geen messingkleurig onderstel, maar mooi zwart. Onderdelen die ik kon loshalen dus apart gelegd, binnenzijde van het frame afgeplakt en daarna de luchtspuit eroverheen laten gaan. De onderdelen zijn gespoten met Phildie etsprimer, Phildie zwarte lak en tot slot met Phildie blanke vernis.
Omdat ik in de ketel een Esu Powerpack mini wilde inpassen, moest de motor iets verschuiven. Deze heb ik voorzichtig van het kunststof onderdeel los gehaald en opnieuw vastgelijmd nadat deze 3mm was verschoven. Hoeveel de motor is verschoven is te zien aan de as. Het messing busje zat oorspronkelijk aan het uiteinde van de as en nu halverwege.
De Esu Powerpack heb ik ontdaan van de kunststof huls. Kortsluitingsgevaar is er niet, doordat de print rondom door een kunststof ketel wordt omringd. Doordat ik de huls eraf heb gehaald, paste de print precies in de ketel! Ik had minimale speling. Door de wanden van de ketel iets te buigen, kon de print naar binnen geschoven worden. Met een dotje lijm heb ik de elco vastgezet aan de achterwand van de vuurkist. Bij het monteren van het onderstel is uiteindelijk gebleken dat er tussen alle onderdelen ongeveer 1 à 2 millimeter ruimte zit. Het past dus precies!
De decoder, een Esu Lopi mini, heb ik uiteindelijk in de grote watertank geplaatst. Deze is hol en bood voldoende ruimte.
Ondertussen was ook de ketel grotendeels geschilderd:
De ketel heb ik na licht schuren eerst voorzien van een primerlaag met Alabastine spuitplamuur. Daarna is er Phildie stoomloc groen overheen gegaan. De diverse zwarte delen heb ik met de hand geschilderd. Daarna alle losse leidingen, kraantjes en meters aangetipt met Humbrol 93 en 94, brons en messing kleur. Op de foto waren nog niet alle onderdelen geschilderd. Op het einde heb ik er nog een vernislaag overheen gespoten.
Volgende keer meer!
Groetjes, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Dave.......
Offline
Berichten: 3865
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #1 Gepost op:
16 december 2018, 16:09:02 »
Hoi Mathyn,
wat een leuk verslag.
En slim van het Powerpack.
Ga je er een geluidsdecoder in/bij zetten?
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #2 Gepost op:
17 december 2018, 17:51:47 »
Hoi Dave,
Dank voor het compliment.
Die ambitie had ik nu niet. Doordat ik een powerpack heb geplaatst was er in eerste instantie naar mijn idee geen ruimte meer over voor een speaker. Inmiddels ben ik er achter dat er weldegelijk nog een plekje vrij is. Wie weet bij een volgende tram. Op de website van Sven (Tramfavriek) staat er een duidelijke illustratie waarop je kan zien waar de speaker kan komen. Aangezien ik wel de ambitie heb om de vloot uit te breiden wil ik dit de volgende keer wel toepassen.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Silver Fox 2512
Offline
Berichten: 498
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #3 Gepost op:
17 december 2018, 19:46:05 »
Hoi Mathyn,
Als Hilversummer heeft dit lokje m'n warme belangstelling. Leuk dus om je draadje te lezen.
Je opmerking dat deze kit zeer laagdrempelig is, en dus een mooi project voor een beginner, doet me neigen om Sven te verblijden met een bestelling. Nu nog bedenken of ik me wil wagen aan een correcte weergave van lok 16, dus met een tramkoppeling en spoor stoot- en trekwerk... Eerst oefenen met de 18 kan natuurlijk ook.
In ieder geval succes met dit snoepje! Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten, Peter
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #4 Gepost op:
17 december 2018, 20:10:23 »
Hoi Peter,
Als inwoner van Huizen heeft deze loc minstens net zo veel interesse van mijnerzijds
Het is inderdaad een fijne laagdrempelige kit, je zou eens de bouwbeschrijving op zijn site kunnen bekijken om een beeld te krijgen:
https://tramfabriek.nl/gs18/gs18.html
Een correcte weergave is een mooi doel. De trambuffer zit op mijn model in feite te laag. Dit is zo ontworpen zodat de loc met een universele beugelkoppeling kan koppelen. Op die manier kan vrijwel alles koppelen met de loc. Dit heb ik zo gelaten. Het is echter vrij eenvoudig aan te passen.
Loc 18 heeft ook nog zonder schorten en met stootbuffers gereden, zoals op deze foto te zien is van de website van Nico Spilt:
http://www.nicospilt.com/dia/dia0096_groot.JPG
Dát lijkt mij ook nog wel een leuke uitvoering
Zie ook deze website voor geweldige afbeeldingen van heel veel GS-materieel:
http://www.gerardg.nl/blaricum/gooische-stoomtram.html
Hopelijk heb je er wat aan
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #5 Gepost op:
17 december 2018, 20:42:51 »
We gaan door met het spuitwerk
De kast is met airbrush en Phildie lak geverfd. Ik moet zeggen dat ik niet anders meer wil...
Voordat ik ging spuiten heb ik de kast eerst met een zandstraalspuit lichtjes gestraald. Daarna goed ontvet. Omdat ik geen Phildie ets-verdunner in huis had ben ik begonnen met een hele dunne waas ets-primer. Op deze manier wist ik zeker dat de hechting goed zou zijn.
Als tweede laag was het grijs van het interieur aan de beurt. Aangezien ik geen Phildie lichtgrijs had staan en verf van bijvoorbeeld Humbroll niet tussen twee lagen Phildie lak kan, is mijn keuze gevallen op Alabastine spuitplamuur. Deze bus had ik staan en het bleek na een proefstukje perfect te hechten op de Phildie primer. Daarnaast geldt deze primer ook als prima onderlaag voor Phildie kleurlakken. Dat ging dus goed
. Bij een volgende bestelling bij Phildie bestel ik toch maar lichtgrijs mee...
Het gedeelte wat grijs moet worden is daarna netjes afgeplakt. Daarna is de eerste kleurlak gespoten: NS stoomloc groen.
Hier nog niet helemaal dekkend. Een tweede spuitgang was noodzakelijk.
Na voldoende droogtijd heb ik de groene vlakken afgeplakt met tape en is het zwart erop gegaan. Dit werd aan zowel buiten- als binnenzijde gespoten. Daarna kon alle tape eraf.
Vervolgens resten er nog een aantal details aangetipt te worden. Net als bij de ketel heb ik hierbij gebruik gemaakt van een aantal Humbroll kleuren. Tot slot is er een laag blanke vernis overheen gegaan.
Als laatste moesten de geëtste schildjes gelijmd worden en heb ik bij de bel een tweetal leidingen gemaakt. Het verloop daarvan heb ik van foto's overgenomen van loc 18 bij de SHM. De keuze is gevallen op nummer 16, met korte tank op het dak.
In de lantaarns zijn kleine LEDjes gemonteerd. Ze zijn allebei op een aparte functieuitgang aangesloten zodat een rangeersein gegeven wordt zodra F3 is ingeschakeld. Ik had nogal ruzie met het verlijmen van de lampglaasjes. De rand is niet helemaal strak geworden... Eigenlijk valt het wel mee als je je bedenkt dat deze foto een gigantische close-up is.
En dan het eindresultaat:
De ganghandel is uiteraard beweegbaar gemaakt!
Groet, Mathyn
«
Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 20:45:00 door MathynK
»
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Dave.......
Offline
Berichten: 3865
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #6 Gepost op:
17 december 2018, 21:02:51 »
Superleuk!
Ook heel erg mooi gespoten.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Silver Fox 2512
Offline
Berichten: 498
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #7 Gepost op:
17 december 2018, 23:27:17 »
Hoi Mathyn,
Het geheel is zeer fraai geworden!
De bouwbeschrijving had ik al eens bekeken. Zag er niet al te spannend uit. Dus met een beetje geduld moet dat lukken. Als ik de kit koop zal ik het lokje waarschijnlijk zonder rijtuigen laten rijden. De plaatsing van de koppeling is dan van minder belang.
De site gerardg.nl is me bekend. Leuke opnames. En op de foto's uit de periode 1940 - 1945 is de 16 veel te zien. De 15 en de 16 waren de enige stoomloks die ze zelf nog in hun bezit hadden. Dit omdat ze met hun spoor stoot- en trekwerk nog nodig waren voor het facultatieve vervoer van goederenwagens naar Laren, Naarden en Muiden. De rest is na het invoeren van motorwagens voor het personenvervoer verkocht. Deze site is ook boeiend
http://members.ziggo.nl/hans.desain/Gooise%20stoomtram/
Lok 18 (later vernummerd in 14) is bij de CSM in Roosendaal inderdaad voorzien van spoor stoot- en trekwerk. Na schenking aan de Tramweg Stichting is dat er nog een tijd op gebleven. Bekend zijn de foto's van de 18 met twee blokkendoosrijtuigen.
Groeten, Peter
«
Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 23:59:43 door Silver Fox 2512. Reden: Typo en meer info
»
Gelogd
thonis
Offline
Berichten: 445
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #8 Gepost op:
18 december 2018, 09:07:09 »
Een plaatje van de 16 met spoorbuffers.
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #9 Gepost op:
21 maart 2019, 17:12:04 »
Ik zie dit draadje nu pas... Je hebt er een prachtig model van gemaakt! Erg strak geverfd.
De lampen op het laatst monteren ben ik geen voorstander van, omdat ze met een klodder soldeer steviger vast zitten dan met secondenlijm. Er komt altijd wel een keer per ongeluk druk op, van de verpakking of je pakt 'm per ongeluk verkeerd vast. Het is wat meer gepiel om de draadjes voor de verlichting te monteren, maar dat vind ik de stevigheid wel waard.
De lampenschijven monteren hoeft niet moeilijk te zijn. Ik doe een klein druppeltje Kristalklear op een cocktailprikker en draai deze rond aan de voorkant van de binnenrand. Daarna met een pincet het schijfje er op en aandrukken. Ik doe er ook vijf lampenschijfjes bij, voor als het onverhoopt fout gaat of je raakt er een kwijt.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #10 Gepost op:
23 maart 2019, 21:13:32 »
Hoi Sven,
Bedankt voor het compliment!
Ik was achteraf ook niet blij met het lijmen van die lampen. Dat ga ik nooit meer doen, de volgende keer soldeer ik alles lekker stevig vast. Ik had de lampen los gehouden zodat ik zowel de kast als de lampen eenvoudiger kon spuiten. Maar dat gemak weegt niet op tegen het gedoe bij het vastlijmen. Door wat meer af te plakken met schilderstape kom ik er uiteindelijk ook wel.
Iets met 'trial and error'
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Piet Groot
Offline
Berichten: 603
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
«
Reactie #11 Gepost op:
24 maart 2019, 09:25:00 »
Mathyn, mijn complimenten, het ziet er fantastisch uit!
En Sven, het zijn prachtige natuurgetrouwe modellen, ook dankzij jouw gedegen onderzoek!
Dit type tramlok is nog steeds mijn favoriet, door een sterk verminderde motoriek heb ik moeten overschakelen naar een grotere schaal, ik ben nu bezig in schaal 2m, mijn stoomtrammaterieel in H0e en 0e liggen al jaren te verstoffen….
Piet
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18