Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.  (gelezen 9374 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Gepost op: 12 december 2018, 20:13:05 »
Om maar weer eens met de deur in huis te vallen, een loc die bij mij kwam
voor een ombouw bleef en werd een eigen project waar ik graag de tanden
in zet, dus zodoende werd geïnventariseerd wat er zoal nodig was om er een
betrouwbare locomotief van de maken voor mijn baan "Station Sauwerd"

NS 3931 DJH Modelloco by Robbert Jan., on Flickr

Allereerst beginnen we met de loc, goed maar toch wel een paar punten van aandacht.
O.a. de aandrijving laat te wensen over, deze heb ik in eerste instantie wel aangepakt door
de motor op een kunststof plaat te zetten in plaats van het messing chassisdeel.
Enfin, uiteindelijk een donor tenderaandrijving gevonden in de vorm van een Br52 van Gutzold.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Juist, en dat moet in de tender van de 3900 geprakt worden, zeker omdat de tender al in elkaar
zit is dit niet echt gemakkelijk maar met wat beleid kan er een hoop.
Allereerst de onderzijde middels een hele lading gaatjes veranderd in een zeef en zodoende de
bodem er uit gehaald, het zelfde met de onderzijde van de kolenbunker zodat er ook van bovenaf
gewerkt kan worden, dit maak ik cosmetisch weer dicht met een mooie lading kolen.

Goed, er moet dus aardig wat materiaal van het chassis van de gutzold afgehaald worden, dus maar even
een middagje frezen, dan is een messing chassis toch wel een genot tegenover zamac oid.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Eerst uiteraard alles er uit halen, tandwielen en wormwiel zijn in goede staat, het originele vet
zat er nog in, ze heeft weinig kilometers gemaakt zover ik het kan inschatten.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Een lijnenspel op het chassis, aan de zijkanten is 2x 5mm verdwenen, een 1,5mm op de bovenzijde
met uitzondering van de opening rondom de worm en nog 1mm aan de achterkant zodat het allemaal
netjes past in de tenderombouw van DJH.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Spaantjes maken op de freesbank van pa, lekker even een half frame reduceren tot spanen  ;D

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Een paar passage's per keer om de frees niet te veel te belasten, zeker omdat ik zonder verdere
koelmiddelen etc frees ivm de extra zooi die dat geeft (is ook geen voorziening voor)

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Zo, alles ontdaan van bramen etc en daarna de tandwielen etc weer geplaatst, motor er in en deze zit
met "black tack" op zijn plek, dit is een soort tape/putty wat instant plakt/kleeft zonder resten achter
te laten mocht het ooit nog los moeten.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

En ja, het past, netjes in de tender en wellicht zelfs nog ruimte voor een kleiner vliegwiel.
Ik kan niet te veel uit de tender bikken omdat deze geheel gelijmd is en dat is niet zo vergevingsgezind.

Dat is het zover voor de tender, ik wacht nog op nieuwe wielen uit het VK zodat er ook weer nette
10 spaaks 12mm wielen onder kunnen.
De loc is ook al onderhanden genomen, dat in de volgende post!

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald1974

  • Gast
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2018, 20:40:35 »
Mooie ombouw (upgrade) project van een DJH NS 3900  (y)

M.v.g. Ronald.

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2018, 08:17:54 »
Heb je zeer professioneel gemaakt , zou er zo jaleors op kunnen worden , zal ook wel heel mooi lopen. Ga je ook de ketel aanpassen? Om er een mooie loc van te maken , heb je nog een klodder werk.


Groet Ko

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4098
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2018, 09:10:41 »
 ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2018, 09:15:59 »
Leuk om te zien hoe je het doet.
Er stonden afgelopen weekend in Houten mooie loks op je baan!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2018, 09:56:13 »
Hallo Ko,

Ik ben wel voornemens een deel van het detailwerk te vervangen en daarop
nog het één en ander toe te voegen, maar de basis blijft wel zoals deze is,
met name omdat ik het opnieuw spuiten van losse delen niet zie zitten.

Gewheathered wordt ze uiteindelijk wel zodat kleine imperfecties weggewerkt
kunnen worden.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2018, 10:53:15 »
Hi

Zat de originele aandrijving ook in de tender?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2018, 10:53:43 »
Robert Jan, liep dat ding zo slecht?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2018, 12:35:11 »
Hoi,

De motor zit normaal in de locomotief, de eerste foto bovenaan de post
laat deze zien samen me het wormwiel, deze heb ik verwijderd met name
omdat de aandrijving niet echt geruisloos is en uiteraard behoorlijk
antiek.

Slecht liep ze zeker niet maar verbetering en betrouwbaarheid waren wel een
dingetje, zeker omdat de witmetalen binnenkant van de tender al aardig
versleten was heb ik besloten een nieuwe aandrijving te plaatsen.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2018, 12:45:58 »
Ik snap

Heb ergens zo een 3900 liggen (zat ergens bij) nooit getest maar lijkt me ook een leuk project. Dan zijn dit soort draadjes bijzonder behulpzaam.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2018, 13:23:55 »
Ik heb destijds de originele aandrijving vervangen door een Faulhaber 1331 motor en een double idler gearbox van NWSL.

Rob

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2018, 13:38:59 »
Volgens mij is de radstand van de Gützoldtender net ff anders dan de radstand van die 3900 tender, toch? Heb je daar nog iets mee gedaan of laat je dan gewoon voor wat het is?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2018, 14:09:19 »
Hoe kan de binnenkant van de tender slijten?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2018, 14:54:11 »
Hoi,

De afstand is iets korter op de buitenste assen, de binnenste 2 zijn gelijk aan
de aspotten, ik neem het verschil voor lief, de andere optie was namelijk een
compleet chassis bouwen met de juiste afstanden, iets wat ik niet zag zitten.

Het oude chassis was behoorlijk aan slijtage onderhevig, behoorlijk wat slijpsel
had zich al opgehoopt op de bodemplaat, dus dat was reden genoeg drastische
stappen te ondernemen, goed smeren is zeker van belang met witmetaal.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: DJH Modelloco NS 3931 in de revisie.
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2018, 10:32:55 »
De afgelopen dagen niet stil gezeten, als eerste wat kleine zaken aangepakt, o.a.
de locomotieflantaarns welke op de omloop en op de tender komen te zitten.

Uiteraard worden deze verlicht, dus er moest wel even met de dremel gespeeld worden
voor dat er uiteindelijk verlichting in gemaakt kan worden.
De lantaarns zijn van Philotrain, deze zaten deels al op het model, echter brak bij het
boren van één van de gaatjes de boor halverwege af en kon deze lantaarn helaas het
grijze archief in, gelukkig had ik nog een paar op voorraad en deze had ik al eens met
een frees bewerkt dus ze waren al netjes open gewerkt.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Vanaf de onderzijde wordt er een stukje fiberoptic draad ingevoerd om zo een petroleumlantaarn
na te bootsen, de ledjes komen onder de omloop, bij de toplantaarn onder de lantaarn weggewerkt.

Dat geeft dan na een nachtje wachten tot de Kristal Klear droog is dit resultaat;

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Ondanks dat er voor de oorlog niet of nauwelijks met 3 lantaarns werd gereden vind ik het wel lekker
smoelen, en ze worden allemaal apart bedraad, daarbij dus apart schakelbaar via de decoder.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Ook maar één op de tender, deze is afkomstig vanaf de voorzijde van de loc, z'n zussie ligt in de bak.
Wellicht een incourante plek, het heeft ook wel weer wat, stiekem laten zitten   ;D

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr

Dan de stoomdom, ik was niet heel happy met de witmetalen klont, deze was geschilderd met
latex/messingverf en dat leek er niet op, dus deze maar eens onthoofd en gaan passen en meten
met een standaard Philotrain dom, dan kom je er al snel achter dat deze iets te hoog is.

NS 3931 by Robbert Jan., on Flickr


Deze dus doorgezaagd en een paar uurtjes met de dremel en vijltjes lopen knooien met een
heel aanvaardbaar resultaat, beide delen zijn weer aan elkaar gesoldeerd.

Echter was ik na het zien van deze foto nog niet geheel tevreden dus heb ik het geheel wederom
weer uitelkaar gehaald en nogmaals bewerkt, het is nu nagenoeg perfect, nu nabewerken en poetsen.
Hopelijk valt het gesoldeerde niet al te veel opc ::)

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5