Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 16:00:00
waterwagens door stootblok
Vandaag om 15:49:15
Project seaside Germany door Tjalling
Vandaag om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:15:30
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
  

Auteur Topic: Geometrie roco-line  (gelezen 15705 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2008, 23:24:58 »
Zowel aan het doorgaande spoor als de aftakking 2xR2 en ze komen weer gelijk uit. Het is maar tijdelijk, op m'n definitieve plaat wil ik ze niet, te krap.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2008, 23:33:25 »
Je kunt altijd nog de R4/5 of de R9/10 uitvoering kiezen, vooral de laatste is een heel mooie slanke wissel. Je moet dan wel de ruimte hebben.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2008, 23:54:51 »
Dat is ook de bedoeling. Op het bijgaande plaatje zie je direkt waarom dit niet ideaal is. Welliswaar komt alles weer netjes uit in het raster maar de bogen liggen iets te dicht bijelkaar. Heb het toch nog even nodig omdat ik nog iets meer loc's ga digitaliseren.

Dit is ook een testbaantje. De toekomstige gaat er wel ongeveer zo uitzien maar met meer rails en ruimere bogen. Ook een stuk langer. De bedoeling is nl een stuk spoor met een middelgroot station 'om te buigen' zodat het geheel min of meer op een ovaal lijkt. Wel met wat trucks ed zodat het lijkt alsof de treinen verschillende trajecten volgen. En met een niveau verschil om geloofwaardig een klein doorgangsstation te creëren.

Was eerst van plan om de hele zolder te gaan gebruiken maar omdat ik dit nog nooit gedaan heb en graag snel wil kunnen rijden lijkt me dit idee wel wat. Alleen een definitief banenplan ontwerpen zal me nog wel moeite gaan kosten.


Ido Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2008, 08:32:03 »
Hallo Piet,


De korte kant van de wissel gaat altijd naar R2 en de lange kant van de wissel gaat altijd naar R3, gezien vanuit de smalle kant.


Dat hangt van de situatie af. De situatie waar we het nu over hebben komt overeen met het eerste plaatje van de voorbeelden uit de roco-catalogus. Je ziet dat daar zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde 2x R2's zijn gebruikt. Dus om gelijk uit te komen moeten beide zijden dezelfde straal hebben.

In de situatie waar we het hier over hebben is het niet zo handig om R2's te gebruiken. Als je op de laatste foto van Esperopt kijkt zie je dat het er niet fraai uitziet. Volgens mij komt dat (ik kan het niet zo goed zien) omdat hij voor de BW nog een R3 heeft, en vervolgens na de wissel zowel aan de binnen als buitenzijde R2's. Als je het omdraait, namelijk R2 voor de BW, en vervolgens zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde R3's komt het veel beter uit.

Peter

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2008, 09:57:10 »
Ik zei het al eerder: de pure geometrie in het R3 spoor zal iets aangetast worden, omdat 1. de R3 lijn van het wissel een paar cm rechtloopt, 2. daarna komt er een R2 bocht achteraan (dat is de buitenboog van het wissel en dat is R2), aangevuld met nog een R2 bocht voor de compensatie.
De R2 bocht is wel geometrisch zuiver. Aan het plaatje te zien vermoed ik ook dat je die overloop op de verkeerde manier in elkaar hebt gezet, want zo extreem hoort het niet te zijn.

FF wachten: ik zie nu wat je gedaan hebt. Je hebt vanuit de R3 boog een uittak naar R2 gemaakt. Je moet achter je wissel naar R2 spoor 2 bogen R2 leggen in het R3 spoor als compensatie, en 2xR2 voor de binnenboog. Per definitie moet je dan uitkomen op je raster zonder tussenstukjes.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 10:09:14 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2008, 10:13:47 »
Je kunt altijd nog de R4/5 of de R9/10 uitvoering kiezen, vooral de laatste is een heel mooie slanke wissel. Je moet dan wel de ruimte hebben.

Gerrit, je zult R5/6 bedoelen neem ik aan. R4/5 wissels zijn er niet.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

ReesCees

  • Gast
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #21 Gepost op: 24 January 2008, 10:31:03 »
Was eerst van plan om de hele zolder te gaan gebruiken maar omdat ik dit nog nooit gedaan heb en graag snel wil kunnen rijden lijkt me dit idee wel wat.

Je kunt toch ook zo beginnen dat met deze baan de mogelijkheid maakt om later groter te gaan (ruimte die je hebt moet je zo veel mogelijk benutten anders krijg je spijt later!).

Kees-Jan

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2008, 10:56:44 »
Ik heb het net ff in Winrail zitten doen, en die is akelig nauwkeurig. Wat Esperopt gedaan heeft klopt: goede bogen gebruikt en ook bij mij loopt het R3 spoortje een stuk dichter naar het R4 spoor toe. Van de geometrie in R3 blijft dus bij zo'n overloop geen bal over.

Wat denk je van de optie na de R3 bocht met een 15 graden wissel uit te takken en aan het eind van het rechte stuk terug? Of, daarna een R2 boog van 180 graden en dan weer op het volgend rechte stuk terug in het R3 spoor? Dan kun je inhalen en treinen op R3 en R4 zitten elkaar in de boog niet in de weg.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 11:07:01 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Ido Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #23 Gepost op: 24 January 2008, 12:32:52 »
Zoals ik al eerder heb aangegeven is de oplossing voor dit raadsel vrij eenvoudig.

Ik neem even aan (en hoop dat dat klopt...) dat het uitgangspunt een 180 graden boog R3 was. De oplossing is dan als volgt: maak de boog R3 - R3 - R2 - BW 2/3 - R3 - R3. Dus de R2 'voor' de boogwissel. Je zult zien dat je nu de zuivere R3 boog aanhoudt, en niet tegen de buiten liggende R4 oploopt.

Als je, zoals ik begrijp, de eerdere oplossing R3 - R3- R3 - BW2/3 - R2 - R2 kiest, verlaat je wel de R3 geometrie, loop je vrijwel tegen de R4 aan, en kom je tevens op het rechte stuk niet goed uit. Je rechte railgedeelte wordt nu namelijk 61,6 mm langer. (Dus ten opzichte van waar het rechte deel begint bij de R4, R5 en R6).

Een en ander eenvoudig na te gaan in bijv. Winrail. Overigens, voor de geinteresseerde wil ik de wiskundige achtergrond hiervan nog wel toelichten.

Peter

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2008, 12:37:04 »
Hallo allen


Ik heb even een spoortje uitgelgd en een paar afbeeldingen gemaakt.

Volgens mij klopt de geometrie

foto 1 een  ovaal met R3 en R3  en stukje R4, heb de R3 niet doorlaten lopen in de bocht, zie volgende foto

https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_23_1.jpg



Foto 2 zelfde maar nu met  tweede wissel R2/3 heb een paar rails zonder bedding gebruik omdat ik niet wilde snijden, ook d aansluitng lijktniet geheel zuiver maar dt komt ook doordat de twe wisssels met de bedding op elkaar komt, wil hier ook niet snijden.
zie volende foto

https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_2_23.jpg




Foto 3 uitvergroting wissels
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_3_23.jpg


Groetjes Piet

« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 12:47:49 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2008, 12:54:35 »
Hallo allen

Even ter aanvulling

Als je de wissel komt binnen rijden en je gaat naar buiten dan heb je in de wissel altijd een klein recht stukje anders kan de bocht niet groter worden

Citaat
Een en ander eenvoudig na te gaan in bijv. Winrail. Overigens, voor de geinteresseerde wil ik de wiskundige achtergrond hiervan nog wel toelichten.

Ik denk dat niets zuiverder is dan om het uittleggen met rails in de praktijk
Uitleg is voor mij niet nodig, heb ruim 20 jaar toegepaste wiskunde lessen verzorgd in het HBO onderwijs.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #26 Gepost op: 24 January 2008, 13:24:59 »
OK, komtie: (ja Esperopt, we denken allemaal mee)



als ie hier wat klein verschijnt:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/overlopen.jpg

Het kan dus inderdaad wel
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #27 Gepost op: 24 January 2008, 13:52:12 »
Hallo Louis,

Bijna goed, je komt een kleinstukje te kort.
zal proberen di zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Alsvolgd, De circel R3 en R2 hebben een ondelinge afstand van 61,6 mm.
In het midden van R3 ga je naar beneden met R2 en sluitaan met een G 1/4, Daar zit nu de kloe, deze is maar 57,5 mm lang en daardoor kom je 4,1 mm te kort.
In de praktijk zul je hier niets van merken omdat je altijd wel een beetje kunt drukken en schuiven.

Louis niet van wakker liggen van die paar mm merk je niks van in de praktijk.

Groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 14:32:35 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

ReesCees

  • Gast
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #28 Gepost op: 24 January 2008, 14:00:12 »
Das niet waar hoor Piet. Van die kleine stukjes "te Kort" merk je wel degelijk wat in de praktijk. Netjes leggen dus!

Er zijn van Roco van die kleine stukjes (meestal zitten die bij de wissels in de verpakking).

Kees-Jan

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Geometrie roco-line
« Reactie #29 Gepost op: 24 January 2008, 14:02:10 »
Piet, vlgs mij was het ook niet anders op te lossen. Met een R3 na het wissel kom je niet meer op 61.6 railafstand uit en dit benaderde het het meest. Bovendien wil je naar een R2 boog. Stukje flex eraan kan natuurlijk ook  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)