Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Decoders, ervaringen en advies gevraagd  (gelezen 5608 keer)

Los Bombeiros

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Gepost op: 27 november 2018, 21:47:58 »
Hoi collega's,

Na jaren van verzamelen en serieuze Zugbildung nach Vorbild, is het tijd geworden voor een baan. Het credo ‘es soll gefahren werden’ gaat betekenis krijgen.

En dan meteen goed en digitaal. Mijn voorliefde gaat uit naar (internationale) sneltreinen naar voorbeeld van de treinen op de Rollbahn en de Nord Süd Strecke in de jaren 60. Inmiddels mag ik stellen dat ik een aantal mooie treinen voorbeeldgetrouw kan samenstellen. De kern van de tractie wordt gevormd door Roco sleeptenders als 01, 01.10, 03.10 en nog wat locs zoals de V200, E03 en E10.

Bij deze wil ik graag jullie advies inwinnen welke decoders ik zou moeten laten inbouwen. Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen adviseren.

Driven by Desire

Hartelijke groet,
Luc
« Laatst bewerkt op: 27 november 2018, 22:43:56 door Bert van Gelder »
Magic of the Mainline 😀

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2018, 08:27:49 »
hallo Luc,

Bij deze wil ik graag jullie advies inwinnen welke decoders ik zou moeten laten inbouwen. Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen adviseren.

Aangezien je aangeeft en inbouwen zal je 2-rail rijden. Het merk decoders is eigenlijk persoonlijk. Sommige mensen zweren bij ESU. Andere mensen hebben veel van Zimo, Uhlenbrock of Lenz. Voor alle merken heb je wel een "programmer" beschikbaar waarmee je de decoders gemakkelijker kan instellen. Zelf heb ik tig merken door elkaar heen rijden. Dat komt vooral omdat soms de decoder al fabriek af in de lok ingebouwd zit of tweedehands al aanwezig is. Zelf bouw ik nu het merendeel om met ESU omdat ik een ESU-programmer heb.

Met welke digitale centrale wil je gaan rijden of heb je al in huis? Dan kan je eens nadenken of je decoders van dat merkt gaat gebruiken. Maar dat hoeft niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2018, 08:29:55 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2018, 08:34:47 »
....
Bij deze wil ik graag jullie advies inwinnen welke decoders ik zou moeten laten inbouwen. Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen adviseren.

En dat zal waarschijnlijk betekenen dat je ook zoveel verschillend advies zult ontvangen. Er zijn zoveel verschillende decoders met elk hun eigen eigenaardigheden, dat het moeilijk is 1 goede te noemen. Voor gewone decoders heb ik goede ervaringen met Lenz standaard en standaard+.
Voor geluid heb ik het liefst Zimo. Al heb ik ook een Esu sound die het goed doet.
Met gewone Esu decoders ben ik wat minder te spreken, maar er zijn er hier genoeg die dat prima decoders vinden en niet voor wat anders zouden gaan.

Vraag is een beetje, wat wil je, geluid of geen geluid. Bij wel geluid vallen er een heel aantal af.
Daarnaast, hoe veel controle wil je zelf hebben, of wil je zo veel mogelijk werken met de default van de decoder.
Ik gebruik lenz, en met uitzondering van de begin CV's werk ik met de defaults, en dat werkt prima.
Adres pas ik natuurlijk aan, daarnaast max snelheid, mid snelheid, en optrek en afrem vertraging. Bij CV29 zet ik analoog rijden altijd uit. En bij enkele oudere loks moet je het licht wel eens dimmen.

Voor een lok met digitale koppeling heb ik een Zimo, omdat ik daar functionaliteit wilde hebben voor het zelf afschakelen van die koppeling.
Vond het voor mezelf wel makkelijk om verschillende merken te proberen. Heb volgens mij iets van 6 of 7 verschillende merken decoders in gebruik, en na die ervaringen ( jaren geleden trouwens ) ben ik toen op de lenz uitgekomen als goede (prijs/kwaliteits verhouding) decoder voor mij. Al zou ik misschien weer eens eentje van al die merken moeten kopen om te kijken of de nieuwere techniek mijn inzicht zou doen veranderen.

Groet,
Roelco

Los Bombeiros

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2018, 09:40:22 »
Beste collega’s,

Allereerst hartelijk dank voor de eerste reacties.

Terecht de vraag over Sound. Voor de duidelijkheid, daar heb ik in H0 niet zo’n behoefte aan. Ik rij met meerdere treinen tegelijk en vrees de kakafonie binnen en buiten gaat het geluid verloren.

Wat ik belangrijk vind is een stabiele rustige loop van de loc (zowel langzaam als op snelheid en zowel leeg als met 12 rijtuigen aan de haak). Onder last moet de decoder niet ‘warm’ draaien.

Hartelijke groet,
Luc Demarteau
Magic of the Mainline 😀

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2018, 10:00:45 »
De soundbeleving is heel persoonlijk. Ik heb precies de ervaring die je omschrijft, maar genoeg mensen die veel plezier beleven aan hun soundmodellen. Persoonlijk vind ik de meest positieve ervaring met een soundloc de weldadige stilte die valt als je het geluid uitschakelt.  :)

Voor goede rijeigenschappen moet je primair bij het model zijn. Decoders die goede rijeigenschappen verprutsen zijn er niet veel meer. Mijn ervaring is wel, goedkoop is duurkoop.
Voor de meest optimale rijeigenschappen is het goed als de lastregeling van de decoder uitgebreid instelbaar is. Met ESU, Zimo en Lenz kan dat allemaal prima en misschien ook wel met andere merken. Het vergt wel enige ervaring en dat pleit er mijns inziens voor je eerst eens tot één merk te beperken en misschien de bijbehorende programmer aan te schaffen.
Hier een ESU-verslaafde. Met een nieuwe decoder heb ik een vaste instelvolgorde die de rijeigenschappen naar mijn mening optimaliseert. Dat zal met Zimo of Lenz ongetwijfeld precies zo kunnen. Heb er niet eens een programmer voor nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2018, 12:44:34 »
Zelf heb ik het meeste ESU decoders, wanneer ik ze er zelf in moet prikken. Dat komt eigenlijk omdat het gewoon het grootste merk is en het makkelijkst verkrijgbaar. Klachten heb ik er eigenlijk niet over. In enkele locs zit mij mij een Zimo decoder maar dat zijn dan de locs die af fabriek van sound zijn voorzien. De Zimo's kunnen (dus niet altijd) wel eens een beetje fluiten/piepen als je het geluid niet aan hebt staan.

Kiezen voor sound is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb het jaren onzin gevonden (eigenlijk te duur) maar tegenwoordig vind ik het bij stoom- en diesellocs toch wel leuk. Bij E-locs hoef ik geen geluid, daar hoor ik bijna niets meer van als er een sleep rijtuigen achter hangt.

Met vr. groet, Martijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2018, 12:44:53 »
Wat ik belangrijk vind is een stabiele rustige loop van de loc (zowel langzaam als op snelheid en zowel leeg als met 12 rijtuigen aan de haak). Onder last moet de decoder niet ‘warm’ draaien.
Dan zit je over het algemeen met alle hedendaagse decoders wel goed.
Die hebben allemaal wel een uitgebreide motorregeling aan boord.
Kost wel wat tijd en ervaring om dat goed te krijgen maar als je daar eenmaal wat handigheid in hebt werkt het prima om je locs goed af te regelen.

Ook hier een ESU adept  ;D Vooral vanwege de aanwezigheid van een lokprogrammer. Met ESU decoders kan je eigenlijk niet meer zonder.
Gr.
Eric

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2018, 12:49:41 »
....
Kost wel wat tijd en ervaring om dat goed te krijgen maar als je daar eenmaal wat handigheid in hebt werkt het prima om je locs goed af te regelen.
....


Overigens, wellicht zou het beter zijn maar het is volgens mij niet noodzakelijk. Ikzelf heb nog nooit een decoder afgeregeld. Ik prik ze er altijd gewoon in en rijden maar. Mocht iemand er tegenop zien  ;)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2018, 12:58:47 »
Henk, ik zou graag willen weten wat jouw instelvolgorde is van een nieuwe decoder.
Wellicht kan ik die dan ook toepassen.

Wiebe

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2018, 14:23:50 »

Ook hier een ESU adept  ;D Vooral vanwege de aanwezigheid van een lokprogrammer. Met ESU decoders kan je eigenlijk niet meer zonder.

Dat is voor mij dus 1 van de redenen waarom ik (nog) niet opnieuw een ESU wil proberen. Is toch een redelijke investering, al zal die zichzelf vast terugverdienen door het gemak.
Gebruik met name roco loks, en met een Lenz decoder rijdt die prima met de default instellingen. Heb wel eens wat gespeeld met instellingen, maar moet zeggen dat ik niet echt veel verschil zie ten opzichte van de default. Niet genoeg in elk geval om dat ook bij alle loks te gaan doen. Beperk met tot de eerste 6CV's, plus 29. En dat gaat prima zonder programmer.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2018, 15:31:02 »
Ik ben ook enthousiast over ESU. Mede doordat ik nu een programmer heb. Bij ESU is veel in te stellen. Bij sommige andere merken zal dat ook wel zijn. Maar onbekend maakt onbemind. Ik moet zeggen dat ik ook wel goede ervaringen heb bij Zimo, hoewel ik daar geen programmer van heb.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2018, 15:33:02 door zuylen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2018, 15:59:25 »
Henk, ik zou graag willen weten wat jouw instelvolgorde is van een nieuwe decoder.
Wellicht kan ik die dan ook toepassen.

Wiebe

Karst heeft hier eens een logische volgorde voor het instellen van de motorregeling van de LokPilot3 neergezet. Bij andere decoders kan het precies zo, alleen hebben de benodigde cv’s van de motorregeling vaak andere nummers. Ook voor de LokPilot4 moet je even puzzelen. Heb ik wel, maar niet bij de hand.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039

Dat doe je dus onder Pom en dan cv voor cv, zodat je het effect kan zien. Dat betekent dat voor het instellen van de motorregeling een programmer niet nodig is. Die is meer onontbeerlijk geworden voor de instelling van de functieuitgangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2018, 16:38:18 »
Dank Henk,

Ik kan mij deze aanwijzing van Karst herinneren. Heb er nog niet zo lang gelden naarstig naar gezocht doch kon het niet vinden. Ik heb denkelijk verkeerde zoekwoorden gebruikt.
Ga het vanavond eens proberen.

Wiebe

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2018, 16:49:39 »
Zelf laatst om uit te proberen decoders van het merk Appel gekocht via Ebay. Zij produceren volgens een topic op het Stummiforum ook bepaalde decoders voor Lenz.
Zonder iets te programmeren rijden een paar Roco-locs (br50, varianten op E10) zonder problemen rond.
Br50 rijdt met een lange sleep goederenwagens op een ovaal met niet echt ruime bochten en kan daarbij ook prima rustig rijden.
In eerste instantie reedt de loc met onafgedekte decoder en had niet de indruk dat deze warm aan het worden was daarbij.

Dus wat mij betreft een prima decoder voor een zeer scherpe prijs (15 euro per stuk), zonder de hinderlijke geluidsproductie van bijvoorbeeld de basisdecoder van Uhlenbrock.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2018, 18:39:36 »
Ik rij ook rond met het gros aan ESU decoders.

Niet allen zijn ze goed verkrijgbaar, maar de service is ook goed.
Nu koop ik al mijn ESU decoders op de beurs bij die Duitser uit Oldenburg.

Ja , soms zit er ook wel eens een decoder tussen die nog taal nog teken geeft, de beurs er op naar hem terug en
ik krijg gewoon een nieuwe. (y)

Daar word je als model spoor der toch gewoon blij van. ;D

Kees.